raskauspahoinvointi
Mitä helvettiä, sain 2vkoa sairaslomaa raskauspahoinvoinnin ja huimauksen vuoksi.
Diagnoosina on 'vähäinen raskauspahoinvointi'. Luin netistä että se ei ole luokiteltavissa sairauteen, enkö siis saa ajalta palkkaa? Onko 10-15 kertaa päivässä oksentaminen vähäistä raskauspahoinvointia?
Kommentit (11)
kirjoittaa sairaslomaa mun pahoinvoinnin takia ja se on palkkallista :O
Niin kauan kun kykenee kotioloissa pärjäämään niin tautiluokiuksen mukaan se luokitellaan vähäisemmäksi kuin sairaalahoitoinen.
Jos sulla olis oksennustauti ollut yhden vuorokauden, missä olisit oksentanut viisi kertaa täysillä niin tietenkin olisit "tosi sairas". Mutta joo, oksentaa päiväkausia ja viikkoa jatkuvasti ja pitäis vielä olla normaalisti työkykyinen. kaikkihan sen nyt tajuaa ettei voi olla. Johan heikottaakin sikana.
Kyllä mä ainakin sain palkkaa raskausajan pahoinvoinnista.
Mun työkaveri ihmetteli miksi mulle ei laitettu suoraan paria viikkoa, heille tuli ongelmia vähän siitä kun välillä en päässyt oksentamiselta töihin, ja toisina päivinä taas lähdin töihin kun suinkin jotenkin selvisin. Ei tiennyt vasta kun aamulla, selviääkö töihin. Tosin osa asiakkaistakin ihmetteli mun vointia tai jopa valitti miksi olin niin myöhässä kotikäynnillä. En vaan uskaltanu olla montaa viikkoa kun mulla oli vaan kolmen kuukauden määräaikaisuus sillä hetkellä. Olis kyllä ollut ehkä parasta olla.
Varmista se palkka-asia, pitäis saada palkkaa jos on työkyvytön ja sairaslomalappu mun järkeen.
Todella ärsyttävää kyllä se, että ajatellaan että raskaana olevat voi olla töissä/koulussa, kun kokoajan oksentaa. Itse olin koulussa, ja vielä kokki-alalla, miten sä siellä keittiössä mitään töitä teet ku pelkka ruoan haju saa lervan lentämään...
Sanoin tästä mun neuvolan th:lle, niin totes vaan että no voi harmi, mää laitan sulle tämän päivän sairaslomaa mitä olit poissa koulusta, niin voit taas huomenna mennä. Mitäh?! Itku kurkussa kävelin kotia ku ei voi toinen ymmärtää kuin kauheata se on...
Tämän takia jäi sitte koulukin kesken, en ehtiny valmistautua ku olin 2 kuukautta poissa koulusta masennuksen ja pahoinvoinnin takia...
Lain mukaan sinulla on oikeus olla palkallisesti poissa töistä sairauslomalapulla!
t.palkanlaskija
raskaudessa. Ensin hakeuduin päivystykseen ja mieheni talutti minut sinne mutta lekuri ei osannut edes vapaata kirjoittaa. Sain ekat kolme päivää sitten neuvolasta ja loput sairaalasta kun jouduin sinne tiputukseen...ja totta kai oli palkallinen poissaolo!
eli synnärilläkin oksensin vielä. Ihan siis non stop laatoittamista koko raskaus. Lopputulos: ei päivääkään saikkua.
Meillä kelpaa vain työterveyshuollon saikkutodistukset, ei esim neuvolasta tai julkisesta terveyskeskuksesta saadut. Eli kun työterveyslekuri päättää että ei sairaslomaa niin se sitten on sairaslomaa.
Onneksi mulla oli kiva pomo ja sain käydä tiputuksessa välillä, siis palkallisena työajalla. välillä oli niin pahaa laatoittaminen että kuivuin.
Mutten siis koko raskausajan olin töissä äippäloman alkuun asti ja laatoitin työpaikan pöntön suunnilleen puhki.
Niinhän se oli että "raskaus ei ole sairaus", työterveyslääkäri noudattaa ohjetta vaikka pää olisi potilaalta irti...
vaan se on todiste työkyvyttömyydestä mikä taas oikeuttaa palkkaan :)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2012 klo 13:20"]
Lain mukaan sinulla on oikeus olla palkallisesti poissa töistä sairauslomalapulla!
t.palkanlaskija
[/quote]
*** sairauslomaan toki on oikeus, mutta ei välttämättä palkkaan. Jos tuota ei lasketa sairaudeksi (tautiluokitus) ei tarvitse maksaa palkkaa. Eli tässä luultavasti menee raja siinä sairastaako kotona vaiko sairaalassa. Työtuomioistuimen päätöksiä voi käydä lukemassa finnlex.fi
itsekin menetin luoton terveydenhuoltoon raskauden aikana. "raskaus ei ole sairaus" eli jaksaa pitää vaikka pyörtyilis ja oksentelis kuinka. :) reilua eikö? ja sehän on tietenki SINUN vika että et voi suoriutua töistä yhtä hyvin kuin ennen raskautta.