Pitääkö vuotava katto korjata?
Tämmöisestä asiasta olen vääntänyt isännöitsijän kanssa, ja ajattelin nyt kysellä palstalta mielipiteitä.
Isännöitsijän mukaan katon kastuminen johtuu epäonnistuneesta kattoremontista. Sen takia vesi pääsee valumaan ilmastointiputkea pitkin kattomateriaaliin.
Toisen selityksen mukaan sisäkaton kastuminen johtuu ilmastointiputkeen kondensoituvasta vedestä. Aika hurjasti sitä vettä nyt kondensoituu kun kattokin kastuu kymmenen cm ilmastointiaukon ympäriltä.
Sitä minulle ei vielä ole kerrottu miksi naapureilla ei ole vastaavaa ongelmaa, vaikka heillä on aivan samanlaiset ilmastointijärjestelmät kuin minullakin.
Niin paljon olen saanut asiaa eteenpäin, että välikatosta on vaihdettu kastuneita eristemateriaaleja kuiviin.
Sisäkatosta isännöitsijä kuitenkin sanoo, että sitä ei tarvitse vaihtaa sillä se on nyt kuiva.
Hän on vakaasti sitä mieltä, että "ei sitä nyt kannata vaihtaa, sillä se voi jo huomenna kastua uudestaan" (suora lainaus isännöitsijältä saamastani sähköpostista).
Vuotokohdalleen ei hänen mukaansa voi tehdä mitään.
Minun järkeeni tämä ei mahdu mitenkään päin soviteltuna. Siksi kysyn myös mielipiteitä nyt teiltä. Onko todella niin, että vuotavaa kattoa ei tarvitse korjata, eikä kaikkia kastuneita materiaaleja vaihtaa 'kun ne kastuu kuitenkin taas kohta uudestaan'?
Onko isännöitsijän puheissa mitään järkeä?
Kommentit (3)
isännöitsijä on siinä oikeassa, että eristeille ja sisäkattomateriaalille ei kannata tehdä mitään, niin kauan kuin kosteuden alkuperää ei ole ratkaistu ja poistettu. Hän on väärässä siinä, etteikö tälle alkuperälle muka voisi ja pitäisi tehdä jotain - tosin jos teillä on kattoremonttia tehty, siihen voi kyllä mennä aikaa, koska kattoremppafirma on saatava paikalle korjaamaan työtään (lain mukaan siihen pitää antaa tilaisuus) ja vasta sitten voidaan tietää, johtuuko ongelma oikeasti kattorempasta vai kondensoitumisesta. Isännöitsijä on oikeassa siinä, että ei kannata alkaa korjaamaan, ennen kuin tiedetään mitä korjataan ja kuka lystin maksaa. TÄmä pitää toki selvittää, mutta siihen menee aikaa.
Se kondenssiveden mahdollinen kerääntyminen sun ilmastointíputkeesi ei muuten ole missään yhteydessä siihen, kerääntyykö naapureilla samanlaista vettä vai ei. Kondenssivettä kerääntyy jos sulla on huoneilmassa kosteutta ja sitten sun ilmaistointiputki on liian varhaisessa vaiheessa välikatolla eristämättä ja siis kylmenee ennen kuin kosteus ehtii ulos asti. TÄmä on tyypillinen ongelma a) lämmöntalteenoton kanssa, jos sen säätöjä on "paranneltu" tai b) jos joku on säästellyt välikaton eristeissä tai c) vaikka kattorempan yhteydessä astunut eristeen päälle sun ilmastointiputkesi lähettyvillä.
Sä voit viedä tämän asian yhtiökokoukseen tai taloyhtiön hallitukseen. Ota kuvia vuotokohdasta katossa ja sano, että mitä kauemmin se kastuu, sitä isommaksi lasku taloyhtiölle tulee.
Mahdollinen veden kondensoituminen johtuu ilmeisesti ainakin osittain riittämättömästä eristyksestä. Remppamiehet olivat kuulemma lisänneet eristeiden määrää samalla kun olivat vaihtaneet uusiin. Minulle asiaa kommentoivat: "Tästä tulee ongelmia jatkossakin".
Isännöitsijä tosiaan syyttää epäonnistunutta kattoremonttia, ja on sitä mieltä että asialle ei voi tehdä mitään.
Lämmön talteenottoa meillä ei ole. Kyseessä on perinteinen painovoimainen ilmanvaihtojärjestelmä.
Nyt yhtäkkiä isännöitsijällä mieli muuttui, ja katto korjataan. Heti huomenna ö.ö
Toivottavati korjaavat sen oikeasti kuntoon.