Noniin. Oon sitten ekan kerran elämässäni
kotihoidontuella ja nyt sitten ollaankin heti tilanteessa että 100 eurolla pitäisi saada ruokaa perheelle kahdeksi viikoksi. Jepjee ja lapsia kolme. Miten helvetissä jengi elää pk-seudulla tolla pahasella viidellä huntilla?
Kommentit (17)
En nyt sieltä ollut ajatellut ottaa ruokas varten vaan ehkä jotain matkaa. Ja ehkä miehellä on ylimäärästä. Täytyy kysyä. Oon maksanut meillä aina ruuat.
kun toinen oli kotihoidontuella. Toki elintaso laskettiin jo äitiyslomalla kohdillen. Mitään ei puuttunut. Espoossa. Ja tietysti perheellä oli yhteiset rahat.
talossa ja hänellä palkka. Ja sillä 500 eurolla saa kyllä kuukauden ruuat helposti.
hoitovapaata varten. Olitko suunnitellut jääväsi hoitovapaalle vai muutitko mieltä viime hetkellä?
Eikä miehesi käy töissä?
Säästöillä eletään, muuten ei olis varaa.
n.200e/kk ja syödään mielestämme tosi hyvää ja terveellistä sapuskaa. Miten ihmeessä te muut saatte menemään ruokaan niin paljon. Satasella vois kitkuttaa tarpeen vaatiessa sen koko kuukauden.
puuroa aamupalaksi. Leivät tee itse. Pari makaronilaatikkoa uuniin, jota sit voi myös pakastaa. Itsetehtyä hernesoppaa, kaalilaatikkoa ja kasvissosekeittoa. Halvaksi tulee. Jauheliha kantsii korvata soijarouheella, kun on riittoisampaa. Tässä nyt muutama vinkki. ...herkut, mehut yms. kannattaa jättää pois.
Liittyvät jutut ja autoon. Ruoka aina ollut mun juttu, mut miten helvetissä 500 saa kuukauden ruuat. Nyt on 12. Päivä ja jo 400 menny ruokaan ja jääkaappi tyhjä.
Jos alle kahdessa viikossa ei osteta ruokia tuolla rahalla, kun kaikki muut maksut ovat hoidossa, kysymys on ongelmasta joka voidaan ratkaista ihan simppelillä neuvonnalla taloudenpidon perusasioista.
monipuolista ruokaa 5-henkiselle perheelle kaheksi viikoksi?
Toki jos haluaa syödä ja lapsilleen tarjota pelkkää puuroa, makaroonia, maksalaatikkoa tai perunaa niin eihän siihen ruokaan paljoa rahaa mene.
Esimerkiksi meillä oli tänään viiden hengen taloudessa ruokana lohta = pelkkä kala noin 13e, siihen kasvikset yms päälle...
Toissapäivän kanapihvit oli 15e... Molempina päivinä on toki syöty muutakin lämmintä ruokaa ja aamupalat, välipala ja iltapala.
Helposti meillä menee ainakin 700e kuussa ruokaan. Kasvavat lapset syö paljon (varsinkin sellaist jotka harrastaa liikuntaa) ja itse ainakin säästän mielummin muusta kun ruuasta. Ja itse asiassa tälläkin budjetilla joutuu jo suosimaan tarjoustuotteita jos haluaa terveellisesti syödä.
Mitä ihmettä sä valitat, jos sulla on säästöjä! Ei muutkaan matkustele hoitovapaalla. Se on just se valinta, minkä tekee: hoitaa lapsia kotona matkustelun sijaan. Matkustella ehtii muulloinkin! Säästöjen tarkoitus on just turvata toimeentulo huonompina aikoina.
me ollaan kahden aikuisen perhe ja ruokaan meneen.200e/kk ja syödään mielestämme tosi hyvää ja terveellistä sapuskaa. Miten ihmeessä te muut saatte menemään ruokaan niin paljon. Satasella vois kitkuttaa tarpeen vaatiessa sen koko kuukauden.
puuroa aamupalaksi. Leivät tee itse. Pari makaronilaatikkoa uuniin, jota sit voi myös pakastaa. Itsetehtyä hernesoppaa, kaalilaatikkoa ja kasvissosekeittoa. Halvaksi tulee. Jauheliha kantsii korvata soijarouheella, kun on riittoisampaa. Tässä nyt muutama vinkki. ...herkut, mehut yms. kannattaa jättää pois.
Lisääpä siihen vaikka kolme kasvavaa lasta ja tule sitten kertomaan paljollako selviät.
monipuolista ruokaa 5-henkiselle perheelle kaheksi viikoksi?
Vuosien kokemus ruokahuollosta on osoittanut että viisihenkisellä perheellä menee n. 20 euroa päivässä kauppaan, sisältää myös hygieniatuotteet ja muut pikkuhärpäkkeet. Nyt meitä on enää kolme ja kauppaan menee n. 12 euroa päivässä.
Tuosta varmasti pystyisi karsimaan jonkun verran.
Oletteko ylipainoisia?
Millaisia valmistuotteita ostatte, ja mitä teette kotona (esim. sämpylät, keksit, suklaavanukkaat, pizzat...)
Osaatteko tehdä hintavertailuja eri kauppojen välillä? Ostatteko esim. siivousvälineetkin K-kaupasta vai Lidlistä/Tokmannista?
Tuhlaako joku perhekunnasta shampoita, saippuoita, vessapaperia yms?
Kuinka paljon ruokaa menee roskikseen?
Meneekö rahaa aikuisten turhiin harrastuksiin, esim. kuntosalikortti vaikka lenkkipolut ja etunojapunnerrukset kotona ovat ilmaisia?
Kuntalisät ovat harvojen herkkua.
Teillä tilenne on erilainen kuin silloin, kun sait palkkaa. Nyt menot on maksettava yhdessä, myös ruokamenot.
hoitovapaata varten. Olitko suunnitellut jääväsi hoitovapaalle vai muutitko mieltä viime hetkellä?