Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua sokeritoukkien tuhoamiseen

Vierailija
12.11.2012 |

Tänä aamuna huomasin vaalean ötökän wc-pytyn juurella ja epäilen vahvasti, että se oli sokeritoukka. Hävisi nimittäin aika vikkelään valojen tultua päälle.

Nyt illalla otin yhteyttä huoltoyhtiöön, että tekevätkö asialle jotakin. Varatoimenpiteenä valutin jokaiseen viemäriin etikka-vesiseosta ja wc:n lattiat huuhtelin myöskin etikkavedellä. Kuivasin joka kolkan hiustenkuivaimella ja lattian rajaan suihkutin vielä ötökkämyrkkyä, jonka pitäisi tepsiä sokeritoukkiin.

Onko kellään täällä ollut samaista ongelmaa? Ja voiko noista päästä edes eroon, kun kerrostalossa asun? Eikö ne siirry aina vain asunnosta toiseen, jos asialle ei tehdä mitään? Kauheita olioita! :/

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kämppään tulee olohuoneen lattialistojen alta. Seinän takana naapurin kylppäri. Viemäreistä ei ole tullut yhtäkään. Suihkutan kerram viikossa listat biokillillä.

Vierailija
42/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt kadonnut, kun laitoin esiintymispaikkojen lattialistoihin läpinäkyvää teippiä. Viemäreihin kaatelen kiehuvaa vettä.

Vierailija
44/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄ ILMANVAIHTO. Sokeritoukat ei viihdy kuivassa, viileässä ja hyvin ilmastoidussa puhtaassa asunnossa. Jos et muuta voi niin ainakin noilla keinoin saat ne pysymään mieluummin naapurissa. Koko talosta niitä tuskin saa pois.

Vierailija
45/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

BioKill suihke auttoi meillä nuihin!

Vierailija
46/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeritoukat on vanhempi laji kuin ihminen, ovat olleet maan päällä miljoonia vuosia ja luultavasti jäävät tänne vielä meidän jälkeemme.

Jos sokeritoukat on päässeet johonkin taloon pesiytymään, silloin niissä taloissa on jotain niiden elinympäristöksi sopivaa. Usein se on riittävä kosteus. Jos toukkia on todella paljon, on syytä epäillä jonkinlaista kosteusvauriota. Silloin ei myrkyttäminen auta, vaan syy pitää hoitaa, ei seuraus.

Itse vuokralla asujana osaan nykyään valita sellaiset talot, joissa ei toukkia ole. Olen asunut toukkakämpissä enkä pidä sitä miellyttävänä asumisena, vaikka sokeritoukat ovatkin sinänsä harmittomia ja vähäisessä määrin tavanomaisia. Huonosta siivoamisesta ei ole kyse, se on virheluulo. Toukat voivat kyllä lisääntyä, jos valitsee niitä miellyttäviä sisustusmateriaaleja, esim. jotain käsittelemättömiä luomupunosmattoja ja koreja, jotka imevät kosteutta.

Vierailija
47/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla ei ole varaa valita asuntoaan...

Vierailija
49/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40# jatkaa: sokeritoukat eivät automaattisesti lisäänny jos niitä johonkin asuntoon pääsee, jos kämppä ei ole niille sopiva. Kun muutin viimeisimmästä sokeritoukkakämpästä pois asuntoon, jossa ilmanvaihto pelaa, kaadot, materiaalit, listat ja viemärit on kunnossa, sokeritoukat jotka tulivat muuttokuorman mukana, kuolivat aikanaan pois.

Sokeritoukat ovat yllättävän pitkäikäisiä, vanhimmat yksilöt voivat olla monta vuotta vanhoja. Joten jos kämpän olosuhteilla ei olisi vaikutusta niiden eloon, mun kämpässä olisi vieläkin aiemmasta paikasta muuttaneita eläviä yksilöitä. Tämän vuoksi asunnossa, jossa toukkia on, myrkyttäminen on vain tilapäisratkaisu, sillä se ei vaikuta toukkien elinolosuhteisiin asunnossa kuin hetkellisesti.

Vierailija
50/53 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeritoukka on siis makean perään, eli mitäpä jos tarjoaisit suolaista, voisi lopettaa vierailun siihen! Mitä täällä olen näitä ketjuja lueskellut, niin kyllä ihmiset ainakin kovin pillastuvat, saattavat jopa jättää kyläilemättä jos on vääränlaista tarjottavaa.

Vierailija
51/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu ongelmaan: MÄNTYSUOPA.
Aseta pala mäntysuopasaippuaa viemäreiden päälle ja anna kulua itsestään. Pese lattiat nestemäisellä mäntysuovalla (tietysti siis luutuveteen laitettuna).
Pitäisi hävitä. Helppo, turvallinen ja halpa keino!
Toimi ainakin meillä.

Vierailija
52/53 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Täällä myös laajalle levinnyt sokeritoukkaongelma ja myrkytystä mietin. Yläkerran rakennusinsinööri sanoi, että Raid pilaisi parketin pinnan, onko jollekin käynyt niin? Suihkutatteko nimenomaisesti listoihin ja ympäriinsä kämppään? Meillä niitä vilisee joka paikassa, jopa kattolampun plafondissa... :(

Vierailija
53/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pelkästään makuuhuoneessa. Siivoan kaappeja, imuroin usein, en pese vedellä makuuhuoneen lattioita ja koitan noudattaa muitakin ohjeita, joita olen löytänyt sokeritoukkien ehkäisyyn. Muutama päivä menee hyvin, mutta sitten taas niitä vilistää makuuhuoneessa. Ei vessassa, tai muissa huoneissa. Täytyy olla koko luhtitalon ongelma. Mirtin vain, että entä jos muutan, pitääkö hävittää kaikki makuuhuoneen kalusteet, petivaatteet ym.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän