Ostimme uuden asunnon, nyt minulla todettiin paljon allergioita koska olen limainen kokoajan
Voiko allergiat johtua sisäilmaongelmasta tai kosteudesta. Jotenkin nyt vaan harmittaa että ajallisesti asuntoon muutto ja limaisuuden alkaminen osuu täsmälleen samaan ajankohtaan. Voiko home altistaa allergioille, vai onko tämä vain sattumaa.
Kommentit (11)
Voi hyvinkin johtua asunnosta. Se, että onko kyse homeesta, ftalaateista tai vaikka uusista ostamistanne huonekaluista onkin sitten jo paljon vaikeampi kysymys.
Minkä ikäinen talo? Paljonko ostitte uusia huonekaluja? Oletko mille nyt allerginen? Onko kosteuskartoitukset tehtynä?
Lapsena oli kyllä nuhaa, samanlaista kun nyt mutta se on ollut poissa vuosia. Asunto on vuodelta 1990
Kaikki uudet huonekalut on, tehtiin myös remonttia joka huoneeseen. Ollaan kyllä tehty remonttia kahdesti aikaisemminkin joten remotin aiheuttamille pölyille en mielestäni ole allerginen. Tässä asunnossa alkoi limaisuus, nuha, silmien kirvely.. Kosteusmittaus oli tehty ennen ostoamme myyjän puolelta ja luotimme siihen.
Onko muovimattoa? Onko muovimattoa esim. kylppärissä?
Entä haiseeko jossain osassa asuntoa?
Onko muovimattoa? Onko muovimattoa esim. kylppärissä?
Entä haiseeko jossain osassa asuntoa?
On muovimattoa paljonkin. Kodinhoitohuoneet, kylpyhuoneet, saunat. Miten niin?
Koko talossamme on kaikkialla laminaatin alla muovimatto?
tosin myös homeelle, joten vaikea ainoa sanoa miksi jossain asunnossa tulee allergiaoireita.
Kun muutin 90-luvulla homeasuntoon puhkesi valtava määrä kaikenlaisia allergioita eli kyllä se voi asunnostasi johtua.
Homekoirat löytää homeen, jos se sitä on.
Toi muovimattohomma on vaikeempi, jossei sitten ole muutenkin aikeissa poistaa. Ton ikäisessä asunnossa ei välttämättä ole kunnon vedeneristystäkään, joten ottamalla muovit pois kylppäristä ja saunasta jne ja mittaamalla kosteuden sieltä alta pääsee jo pitkälle. Mahdollisen ongelman korjaus + uudet vesieristeet ja kaakelit päälle voi jo auttaa paljoon.
Voisi olla tullut VOC:eista nuo sun allergiat. Muovimatot lähtevät sellaiseen kaoottiseen prosessiin, jos niiden alla on tai alle menee kosteutta.
Onko kämppä oma vai vuokra-asunto?
Suosittelisin, että mittaisitte asunnosta ensisijaisesti esim. kosteuden kylppäreiden lattiasta (muovimaton läpi kyllä huomaa kosteuden pintakosteusmittarilla hyvin) ja toinen vaihtoehto on tutkia asunnon VOC:it.
Jos ei ole oma asunto, niin etsisin aika kiireen vilkkaan kyllä uuden vuokra-asunnon.
Itse olen suht vasta oppinut tunnistamaan nenällä nuo VOC:it / ftalaatit. Homeet opin tunnistamaan jo aikaisemmin. Toki kaikki ei haise, mutta loputkin aistii kyllä sitten hengitys- ja iho-oireilla.
Mulla tuli ihan tyhmästä asiasta... Edellisellä asukkaalla oli kissa (tai tarkemmin 8 kpl). Meillä vaihdettiin laminaatit ja irrotettiin kaikki mitä saatiin irti, mutta nenä vuoti melkein vuoden verran. Niitä karvoja vaan oli joka paikassa.
mitään allergiaa?