Avioero tulossa -- saako sos.toimistosta apua takuuvuokraan?
Olemme miehen kanssa eromassa, minä muutan lasten kanssa toiselle paikkakunnalle vuokra-asuntoon. Olen hoitovapaalainen, säästöjä ei ole. Saako sosiaalitoimistosta apua vuokratakuuseen ja ekan kuukauden vuokraan, sillä olen velvollinen maksamaan vuokraa vielä tähän yhteiseenkin asuntoon, eli kahta vuokraa päällekkäin joutuisin maksamaan + vuokratakuun :(
Ja haenko tukea sen kunnan toimistosta josta olen muuttamassa pois, vai siitä minne olen muuttamassa?
Kommentit (9)
Itse hain vastaavassa tilanteessa tukea lähimmältä sossulta mistä olin pois muuttamassa.
Miksi joudut maksamaan kahta vuokraa? Jos olet sanonut vuokrasopimuksen irti omalta osaltasi, onko irtisanomiskausi sitten 2kk?
Onpas toisilla helppoa, tekee minkä vaan muuvin elämässään niin aina joku sossu tukee, ehkä jopa kahden eri kunnan!
Kyllä mut on niin väärin kasvatettu kun oon luullut ett omillaan pitäis pärjätä, olipas isä ja äiti väärässä.
eli kun irtisanon itseni nykyisestä asunnosta nyt, on jo marraskuun puoliväli. Irtisanomisaika nykyisestä asunnosta on 1kk, eli joudun maksaa tästä vielä joulukuun vuokran (päättyy 15.12.sopimus). Ja muutan uuteen asuntoon joulukuussa, luultavastikin sitten puolivälissä, tai vien tavaraa pikkuhiljaa heti kun saan avaimet kuun alusta.. Mutta joudun maksaa myös sinne vuokran. Takuuvuokra onneksi ei ole kovin suuri, mutta vuokra on, ennenkuin saan asumistuet ym tuet haettua :(
Onpas toisilla helppoa, tekee minkä vaan muuvin elämässään niin aina joku sossu tukee, ehkä jopa kahden eri kunnan!
Kyllä mut on niin väärin kasvatettu kun oon luullut ett omillaan pitäis pärjätä, olipas isä ja äiti väärässä.
En ole KOSKAAN hakenut mitään tukea mistään, en koskaan soittanut sossuun yms. En myöskään suunnitellut, että tulee avioero ja jään kahden pienen lapsen yh:ksi + menetän työni ja olen nyt siis hoitotuella elävä työtön yh-äiti. 6kk sitten suunnittelimme oman asunnon ostoa miehen kanssa, matkustelua ja juttelimme kolmannesta lapsesta.
Kas kummaa, jäikin kiinni vuosien "salasuhteesta" ja siinä meni suunnitelmat ja unelmat kuin tuhka tuuleen. Tyhmä olen ollut, kun en ole koskaan säästänyt säästötilille, sen myönnän. Nyt olisi säästöt tarpeen :(
vai riittäköö puolikas vanhaan ja uuteen joulukuussa? Tai jos saat ensimmäisinä päivinä avaimet niin sitten toki koko kuun joudut uuteen paikkaan ymmärtääkseni maksamaan.
Ja sille joka siellä ylempänä avautui sossun auttamisesta niin kyllä, toki olisi kiva pärjätä ihan omillaan, mutta esim kotihoidontukea kun saa, oletetaan että mies maksaa ja tuskin kukaan mies haluaa erotilanteessa toisen vuokratakuita maksaa. Jos haluaa erota niin kyllä se on helpompi pyytää ulkopuolista apua kuin kestää kaikkea mahdollisesti kamalaakin ja yrittää säästää. Toisilla saattaa olla asuntolainakin niin mitään kulutusluottoa ei takuuvuokraan välttämättä saa..
Hakeudu sossun puheille, sillä periaatteessa aviopuolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden sinne saakka, kunnes avioero astuu voimaan. Selvität suullisesti tilanteesi ja esität omat tulosi ja menosi.
Käytännössä vuokravakuuden maksaa se kunta, jossa hakija oleskelee vakuuden tullessa asetettavaksi eli se on lähtökuntasi. Samoin se lähtökuntasi on vastuussa muuttoavustuksesta, ja toimeentulotukea uuden asunnon vuokraan haet siitä kunnasta minne muutat.
Onnea uuteen kotiin ;)
saat! omasta kunnan toimistosta!
tiedään. 100 %
lähtökunta maksaa muuttoavustusta jos maksaa