Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisi mieli ostaa tämä kyläkoulu (1h Hgistä). Millaiset ylläpitokustannukset?

Vierailija
08.11.2012 |

Minulla on kaksi siskoa ja yritän saada heidät innostumaan ja muuttamaan oman perheeni kera johonkin isoon rakennukseen esim. tällaiseen kyläkouluun :

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7539723

11h luulisi riittävän meidän perheille :). Ja tunnin työmatka Helsinkiin ei ole paha, etenkään kun melkein koko matka on moottoritietä. Mutta mitä veikkaatte tuollaisen talon ylläpitokustannuksiksi? Kädet syyhyis jo remppaamaan, mut miten ne siskot sais suostuu... Toinen kyllä on melkein valmis muuttaa. Olis ihanaa kun voitais huolehtia toistemme lapsista jne. Ja ehkä sieltä liikenisi huone myös äidillemmekin :)

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon lämmityskustannukset ovat melkoiset. Jo pelkkä ylläpitolämpö kesäaikaan vie melkosesti rahaa. Olen asunut hyväkuntoisessa kivitalossa, 400 neliön ok-talossa, jossa oli kunnon ikkunat ym. ja jossa oli öljylämmitys, ja nykyisillä öljyn hinnoilla sen lämmityskulut olivat aivan kamalat. Viime talvet olivat kylmiä ja öljyä meni aivan valtavasti.

Ison huonetilan lämmittämiseen menee paljon energiaa = öljyä = rahaa.

Tuossa asuminen edellyttää jatkuvaa remontoimista. Lisäksi pihatyöt, myös talvella, työpäivän jälkeen.

Olen asunut noin tunnin automatkan päässä työpaikastani. Bussilla meni reilu tunti (+ se aika kun mennään bussia odottamaan pysäkille jne) , omalla autolla hyvällä säällä alle 1 h. Räntäsateella, pimeällä liukkaala lumisateella varasin ajomatkaan 1,5 h, ja se tarkoitti että lähdin töistä aikaisemmin.

Väsyin siihen. Joka aamu,joka ilta tuo matka edes takas. Emme sentään asuneet metsän keskellä vaan harrastukst ja kaupat olivat siinä kylällä, mutta olin illalla tosi väsynyt. Vaateostot ja isommat ostot piti tehdä muualla, varata aikaa, matkaa, kun omalla kylällä ei ollut muuta kuin ruokakauppoja.

Jos teillä on varaa, tuohon pitää tehdä ikkunaremontit, varautua kattoremppaan, putki- ja sähköemppaa, mutta jos talo on öljylämmitteinen, ensimmäinen asia on tehdä lämmitysjärjestelmän muutos. Se maksaa.

Minulle tuli mieleen, että tuolla olisi hienoa järjestää esim. häitä tai muita juhlia, etenkin jos on mahdollisuus jäädä yöpymään ja perhe asuisi ikään kuin eri siivessä.

Vierailija
22/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kartan mukaan etäisyyttä on alle puoli kilometriä, eli se motarin pöhinä kuuluu jatkuvasti, todennäköisesti sisälle asti.

En suosittele, siis. Mitään luonnonrauhaa tuolta ei ainakaan saa.

Sinänsä itse rakennus näyttää kuvissa hyvinkin potentiaaliselta, mutta jos teillä ei kenelläkään ole rakentajantaitoja, en ostaisi - ison vanhan rakennuksen korjaukset ja kunnossapito ulkopuolisin voimin on helskutin kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaja tuo matka. Lähde vastaisuudessa töitten jälkeen tuonne ja aja se matka. Kuvittele, että sinun pitäisi käydä kaupassa, alkaa laittaa ruokaa jne kun olet perillä.

tee se koajo mielellään tosi huonolla säällä, sillä niitä on yllättäen paljon enemmän kuin niitä kuivia, selkeitä ajokelejä. Nimimerkillä maalla asunut, kokemusta on.

Vierailija
24/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä piha on iso ja lumenaurauksen tekee naapuri traktorilla, ei siis tarvitse työpäivän jälkeen mitään kolailla, riittää, että harjalla puhdistaa portaat.

Vierailija
25/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin heti maalämpö tai pellettilämmitys!

Noin isossa vanhasssa kiinteistössä ne on omiaan.

Vierailija
26/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirsirakenteinen, ei ihan heti homehdu. Hyvä hengittää. Kakluunit kattaa aika hyvin jonkin osan lämmityksestä. Siistiltä näytti. Ostaisin heti, osan voi aina laittaa vaikka vuokralle tai lasten lähdettyä perustaa vaikka matkailuyritys.

Tuttavapariskunta osti paljon huonokuntoisemman ja teki paljon itse (ja kaikkeahan ei tarvi kerralla remontoida, sen mukaan mitä ehtii ja mihin on varaa....)ja se on ihan helmi kun ovat sitä laitelleet. Saavat omansa moninkertaisesti takaisin jos joskus sen myyvät.

Suosittelen, tuon arvo vain kasvaa.

Se hometestaus kannattaa kuitenkin tehdä ensin, homekoirat paikalle. Muuten talo ei vaikuta siltä että suurta remonttia on kiire tehdä, tapetit ym vaihtaa aika halvalla ja tuo hirsiseinähän on ihan upea.

Tod.näk. lähistöllä on joku kyläkoulu ja sinne koulukyydit.

Mahtava tilaisuus. Ostaisin itse jos olisi varaa tai joku jakamassa kulut.

Vierailija
27/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo kyllä se ihanteellisin

Vierailija
28/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ylläpitokustannukset älyttömät voi olla jos niitä on useampi jakamassa. Ja sitten maksatte kaikki "yhtiövastiketta" jolla saatte sen katastrofirahaston.

Vierailija
29/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ylläpitokustannukset älyttömät voi olla jos niitä on useampi jakamassa. Ja sitten maksatte kaikki "yhtiövastiketta" jolla saatte sen katastrofirahaston.

Vierailija
30/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on tietää onko katto vuotamaton ja missä kunnossa on perustukset, kaikki muu vasta sen jälkeen.

Omaan makuuni talo on "pilattu" remontilla. Osassa on uuden malliset ikkunat.

Kustannuksista. Säästät jos osaat tehdä itse, mutta se vie aikaa, vuosia.

Parhain keino pilata välit ystävien/sukulaisten kanssa, on muuttaa samaan taloon.

Voisin tuon ostaa jos minulla olisi rajattomasti rahaa. Ehdottomasti vaatisi vaihdon maalämpöön tai puukeskuskattilaan.

Vierailija
31/64 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kaupunkilainen henkeen ja vereen, mutta tuollainen lukaali ja etenkin tuollainen asumisjärjestely kunnon suurperheessä saattaisi saada mutkin käännytettyä maalaiseksi. Onnea projektille!

Vierailija
32/64 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lämmitys varmaan maksaa paljon. Riippuu kunnasta, mutta tietyt remontit saattaa nostaa kiinteistäveroa.

Vierailija
33/64 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä ylläpitokustannuksista, mutta itse haaveilen vastaavanlaisesta projektista siskoni kanssa, ja myös äiti mukaan... Hienon oloinen paikka. Toivottavasti saat suunnitelmasi onnistumaan.

Vierailija
34/64 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

öljyn hinta tonne olisi vähän reilu 1000 €/ 1000 litraa, eli aika paljon vuodessa.

Vierailija
35/64 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto kun itsekin joskus löytäis tuollaisen vanhan koulun kodikseen.

Mutta tosiaan remppaahan tuo näyttää kaipaavan, ja vähän riippuen siitä miten on rakennettu, voi rakenteissa piiliä homeongelmaakin.

Lämmitys lienee suurin kuukausittainen menoerä, mutta voiko osaa huoneista pitää talvikaudella kylmillään? Kannattais myöskin miettiä maalämpöä, aurinkopaneeleita yms. käytössä halvemmaksi tulevia lämmitysmuotoja (tuossahan on varmaan öljylämmitys, tuskin kaukolämpöä).

En osaa kuluista sanoa, mutta tuollaisessa vanhassa kyläkoulussa asuneena voin lämpimästi suositella sitä!

Vierailija
36/64 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta. Tai mene sinne ja haistele. Jos yhtään haisee, älä ainakaan osta.

Vierailija
37/64 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis remontoida

Kallis lämmittää

Miljoonakämppä, keskellä ei mitään. Eikä saa koskaan rahoja takaisin jos ei viihdy tuolla.

Vierailija
38/64 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään.

Ei tossa ehdi nauttia asumisesta kun aika menee töissä ja autossa. Pitää siis olla hyvä auto.

Vierailija
39/64 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelit laittaa lapset kouluun? Se kun ei enää ole tuossa...?

Vierailija
40/64 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämän pilaava katastrofi. Minusta edellyttää että edes joku porukasta tietää mitä tekee tollasten talojen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän