Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jokainen pystyy helposti säästämään 10 000 euroa vuodessa

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolloin oli luottokortit tapissa, joten jos pahin olisi käynyt toteen, niin olisin uponnut syvälle, ja nopeasti. Onneksi niin ei sitten käynytkään, kuin ihmeen kaupalla, minulla nimittäin oli jo irtisanomispaperit kädessäni!

Sain siitä kimmokkeen ja tein about kaiken mitä tuossa juttusakin (olen keskituloinen, nettotulot 2550e/kk ja asuntovelkaa sen 120 000e mikä taitaa olla lähellä keskiarvoa sekin).

Sain velat maksettua v2009 loppuun mennessä.

Puskuritilille sain parin kuun nettopalkan vuoden 2010 aikana, pidän siellä 7000 euroa, siltä varalta jos jotain menee rikki tmv.

Viime ja tämän vuoden olen elänyt taas vähän leveämmin, mutta rahastoihin olen laittanut 600e kuukaudessa, jonne on tähän päivään mennessä kerääntynyt jo lähemmäs 12 000 euroa.

Kolmessa vuodessa siis viiden tonnin veloista melkein 20 000 plussalle! Olen ylpeä itsestäni.

Vierailija
2/34 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne korttivelat! Asuntovelkaa en tietenkään! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuluttakoon ja pitävät talouden pyörimässä. Ne joilla ei ole varaa, eivät kuluta. Lama vain syvenee, jos ihmiset alkavat pihtaamaan rahojaan pankeissa sen sijaan että osavat niillä hyödykkeitä ja palveluja.

Vierailija
4/34 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tienaat kyllä huomattavasti enemmän kuin keskivertosuomalainen. Mediaanitulo on Suomessa noin 2500 € ennen veroja.

Jolloin oli luottokortit tapissa, joten jos pahin olisi käynyt toteen, niin olisin uponnut syvälle, ja nopeasti. Onneksi niin ei sitten käynytkään, kuin ihmeen kaupalla, minulla nimittäin oli jo irtisanomispaperit kädessäni!

Sain siitä kimmokkeen ja tein about kaiken mitä tuossa juttusakin (olen keskituloinen, nettotulot 2550e/kk ja asuntovelkaa sen 120 000e mikä taitaa olla lähellä keskiarvoa sekin).

Puskuritilille sain parin kuun nettopalkan vuoden 2010 aikana, pidän siellä 7000 euroa, siltä varalta jos jotain menee rikki tmv.

Viime ja tämän vuoden olen elänyt taas vähän leveämmin, mutta rahastoihin olen laittanut 600e kuukaudessa, jonne on tähän päivään mennessä kerääntynyt jo lähemmäs 12 000 euroa.

Kolmessa vuodessa siis viiden tonnin veloista melkein 20 000 plussalle! Olen ylpeä itsestäni.

Vierailija
5/34 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa teistä naureskelee tälle artikkelille, mutta itselle ihan asiaa täynnä tuo, vakkei mitään uutta. Olen ollut pari vuotta töissä hoitovapaan jälkeen, ja kulutan huolettomasti. Huolehdin laskuista ja pakollisista menoista, mutta yleiseen kuluttamiseeen ja ns. ei-pakollisiin menoihin menee rahaa. Hoitovapaalla ei ollut seuraavia menoja juuri lainkaan: esim. huvitukset: ulkona syöminen, elokuvat, juhlat kaverien kanssa, alkoholi, herkut, kahvilaostokset, kallis kosmetiikka, kosmetologi, kampaaja 6vkon välein jne...

Nyt ajattelin alkaa säästää remonttia varten, ettei tarvitse ottaa lainaa

Vierailija
6/34 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muuan ministeri ehdotti säästöjä lapsiperheille, kun lapsilisää pienennettiin.

En enää muista, mitä ne hänen mainitsemat säästökohteet olivat, mutta muistaakseni joku aikakauslehden irtonumero, tupakka-aski, leffalippu.

Ministerin järjellä ei tullut ajatelleeksi, että ei lapsiperheen arkeen kuulu muutenkaan kuukausittain leffaliput ja muut helpot säästökohteet. Niistä kun on luovuttu ajat sitten, tai leffassa käydään ehkä kerran vuodessa jos silloinkaan.

Vissi ero on Säästöllä ja "säästöllä". Tuossa tutkimuksessa ilmeisesti tarkoitettiin ylimääräisten rahoja laittamista sivuun.

Moni meistä joutuu kuitenkin "säästämään " eri merkityksessä, kun rhhaa ei kerta kaikkiaan ole riittävästi.

Vierailija
7/34 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oen tehnyt oikeastaan nuo kaikki (en polta, juo kahvia/limuja, työnantaja maksaa netin...) ja säästöön jää meidän perheeltä n. 20 000 € /v.

Vierailija
8/34 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs mä säästän kun noita mainittuja asioita en en käytä enää muutenkaan?

Vierailija
9/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuositulot 23 000 ja vuokraan menee 11 400.

Helpostihan tuosta kymppitonnin säästää, kun vähän vyötä kiristää ;-)

Vierailija
10/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA ostan jo nyt halpismerkkejä ja -30% tuotteita, en syö koskaan ravintolassa, työpaikka tarjoaa kahvit, otan töihin omat eväät, en osta limsaa enkä pullovettä jne

NO MINKÄ HELVETIN TAKIA MULLA EI OLE 10000 EUROA?

Vierailija
11/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä säästöön sain siitäkin, mutta en tosiaan noin paljoa :D

Vierailija
12/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää kuukaudessa käyttörahaa tonni kolmelle ihmiselle ja luuleeko joku että törsään ne perkele johonkin limuun tai alkoholiin. t.yh

Vierailija
13/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaikinen järkevä ihminen tajuaa nuo. God..!

Vierailija
14/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin jää tulot tuon alle. Mutta mä en sentään elä tuilla, vaikka oonkin köyhä. Säästyy teidän verorahat. :)

Vierailija
15/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo limsaa.

Ostan herkkuja jo nyt harvoin.

En tupakoi.

Keitän itse kahvini.

Otan eväät töihin.

Juon alkoholia jo nyt harvoin.

Käytän kauppakasseina kangaskasseja.

En syö lihaa, mutta hyödynnän muut -30% tarjoukset.

Käytän kaupan halpismerkkejä.

En autoile jos ei ole pakko.

En voi laskuttaa nettiä työnantajalla.

Vakuutukset ja sähkösopimukset on jo kilpailutettu.

Syön ravintoloissa ehkä kerran vuodessa.

En tee heräteostoksia.

Olisi kiva saada jotain säästön, mutta mistä hemmetistä ne säästöt pitäisi repiä?

Vierailija
16/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tuloja mistään.

Kiristää vyötä :)

Vierailija
17/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lopeta limsan juonti

Suomalainen juo vuodessa keskimäärin 67 litraa virvoitusjuomia.

Jos ostat joka arkipäivä kertaostoksena edulliseltakin vaikuttavan yhden alle 2 euroa maksavan 0,5 litran limupullon, kertyy vuoden aikana juomien hinnaksi jopa lähemmäs 500 euroa.

Säästö vuodessa: 500 euroa.

2. Puolita herkkujen syönti

Jos ostoskoriin eksyy joka viikko noin 2,50 euroa maksava 300 gramman karkkipussi, kertyy herkuttelulle vuoden päätteeksi hintaa noin 130 euroa. Jos ostoskorissa onkin suklaalevy joka viikko, kertyy lystille hintaa vuoden kuluessa 109 euroa. Suolaisen ystävälle viikoittainen 300 gramman sipsipussi maksaa vuodessa 140 euroa.

Ei kaikkea herkuttelua tarvitse lopettaa, mutta puolittamallakin napostelunsa säästää.

Säästö vuodessa: 189,5 euroa

3. Lopeta tupakointi

Lopeta tupakointi, säästät terveyttä ja keuhkojasi.

Jos poltat askin päivässä (5euroa), menetät vuodessa yli 1800 euroa savuna ilmaan.

Säästö vuodessa: 1800 euroa

4. Keitä oma kahvisi

Martat arvioivat kahvikupillisen omakustannehinnaksi 5 senttiä, kahvilassa paljon enemmän.

Jos ostat työpäivän aikana kaksi kupillista kahvia, kun hinta on euron kuppi, maksat työpaikkakahveistasi vuodessa 520 euroa.

Jos keittäisit kahvin itse työpaikalla tai toisit mukana termospullossa, maksaisit samasta määrästä kahvia vuoden aikana 36,40 euroa (kun kahvipaketti maksaa 4,20 euroa).

Säästö vuodessa: noin 480 euroa.

5. Eväät töihin

Lounaan syöminen joka päivä ravintolassa tai työpaikan ruokalassa voi osoittautua yllättävän kalliiksi.

Jos syöt joka arkipäivä 8 euron lounaan, kertyy ruoalle hintaa noin 2000 euroa vuodessa. Jos ottaisit joka päivä mukaan tekemääsi kotiruokaa, säästösi olisivat huomattavat.

Marttojen ruoka-annosten hinnat seuraaville ruoille: broileririsotto 1,8 euroa, kalakeitto 0,9 euroa, makaronilaatikko 0,8 euroa ja porkkanaomenasalaatti 0,60 euroa. Jos joka päivä söisit työpaikan lounaan sijaan kalleinta kotiruokaa (broileririsotto) kertyisi hintaa noin 460 euroa.

Säästö vuodessa: 1600 euroa.

6. Vähennä alkoholin juomista

Jos juot viikossa neljä tuoppia baarissa (5€/kpl) ja kotona kuluisi viikossa kaksi pulloa viiniä (10€/kpl), yhteishinta viikossa olisi 40 euroa. Vuodessa alkoholiin menisi näin ollen 2080 euroa. Jos vähennät alkoholinkulutusta tästä puoleen, säästät tuntuvasti lompakkoasi ja terveyttäsi.

Säästö vuodessa: 1040 euroa.

7. Älä osta muovipusseja

Muovikassi maksaa kaupassa noin 18 senttiä. Jos ostat kaksi pussia kolme kertaa viikossa, hintaa tulee vuodessa noin 56 euroa.

Kangaskassi maksaa noin 5 euroa kestää jopa vuosia.

Säästö vuodessa: 51 euroa.

8. Osta lihaa halvalla illalla

Valmiiksi pakattua lihaa ostaessa voi säästää 30–70 %, jos sijoittaa ostoajankohdan iltaan.

Kaupat merkkaavat noin puoli tuntia ennen sulkemistaan vanhentuvat tuotteensa alennukseen. Aamulla ostaessa maksat tuotteesta huomattavasti enemmän kuin illalla ostava. Tämä on opiskelijoiden vanha niksi, lihat voi laittaa pakkaseen. Jos ostaa esimerkiksi broilerisuikaleita (3 euroa rasia) ja jauhelihaa (3 euroa rasia) yhteensä viisi kertaa viikossa tulee vuodessa käyttäneeksi 780 euroa. Jos vastaavat lihat ostaa 30 prosentin alelapuilla, säästää satasia.

Säästö vuodessa: 234 euroa.

9. Osta kaupan halpismerkkejä

Kokeile ns. "halpismerkkejä", esimerkiksi kaupan omia merkkejä. Halvemmat merkit ovat yleensä samassa tehtaassa tehtyä tavaraa, mutta myydään eri merkillä ja paljon halvemmalla. Hintaero voi olla kymmeniä prosenttia.

Tilastokeskuksen mukaan lapsiperhe kuluttaa ruokaan kuukaudessa 400 euroa, 30 prosentin alennuksella vuodessa on mahdollisuus säästää 1440 euroa.

Säästö vuodessa: 1440 euroa.

10. Vähennä autoilua

Autoliiton mukaan suomalainen ajaa keskimäärin 18000 kilometriä vuodessa autolla, joka keskimäärin kuluttaa 7,5 litraa/100 kilometriä. Bensan keskihinta koko maassa on noin 1,6 euroa.

Näillä tiedoilla vuodessa bensoihin menee keskimäärin 2160 euroa.

Jos pystyt vähentämään autolla ajamista vaikka 3000 kilometrillä vuodessa (käytät esimerkiksi lyhyisiin matkoihin pyörää), säästät vuodessa satasia.

Säästö vuodessa: 360 euroa.

11. Laskuta nettisi firmalla

Monella ihmisellä on työpaikallaan etuja, joista ei tiedä. Niistä saa selvyyden vain kysymällä.

Jos aloitat etätyöt, kysy laajakaistamaksuista. Monet yritykset maksavat etätöitä tekevän työntekijänsä laajakaistan. Yleinen summa laajakaistalle kuussa on 20 euroa. Vuodessa siis säästyy 240 euroa.

Säästö vuodessa: 240 euroa

12. Katso kumman nimissä vakuutus on

Vakuutusmaksut riippuvat siitä, kuka vakuutuksen ottaja on.

Esimerkiksi eräs mies säästää 150 euroa vuodessa, kun vakuutus on hänen puolisonsa nimissä. Kyseisen vakuutuksen näkökulmasta mies oli riskialttiimpi ja vanhempi, joten hänen vakuutusmaksunsa olivat korkeammat. Hän kuitenkin hyötyy edelleen vakuutuksista, mutta vakuutuksen ottajan paikalle vaihdettiin puolison nimi.

Säästö vuodessa: 150 euroa

13. Kilpailuta sähkösopimuksesi

Taloussanomien tutkimuksen mukaan pelkästään sähkön hinnan kilpailutuksella voi säästää 500 euroa vuodessa.

Säästö vuodessa: 500 euroa

14. Vähennä ravintolaruokailua

Ravintolassa syöminen on kalliimpaa kuin kotiruoka. Jos käyt esimerkiksi kerran viikossa ulkona syömässä 30 eurolla, vuodessa kertyy hintaa 1560 euroa. Jos vähennät ruokailukertoja puolella eli käyt ulkona syömässä joka toinen viikko, säästät 780 euroa.

Säästö vuodessa: 780 euroa

16. Juo hanavettä

Pulloveden ostaminen huvikseen on kuin rahan vetämistä pöntöstä alas. Suomessa saa puhdasta hyvää vettä myös hanasta.

Jos pullo tuntuu kätevältä, voit täyttää käytetyn pullon hanavedellä. Jos ostat esimerkiksi kolme pulloa noin 80 sentin lähdevesipulloa, kuluu vuodessa 125 euroa.

Säästö vuodessa: 125 euroa

17. Vältä heräteostoksia

Älä sorru heräteostoksiin, vaikka ne tuntuvatkin halvoilta.

Vaikka ostaisitkin pienen viiden euron heräteostoksen kerran viikossa, kertyy niistä yhteissummaksi vuoden loppuun 260 euroa. Pieni summa kasvaa helposti isoksi ajan kuluessa.

Säästö vuodessa: 260 euroa.

18. Aja taloudellisesti

Jos auton käyttäminen on välttämättömyys, taloudellinen ajo tulisi opetella mahdollisimman vikkelään. Jos bensoihin oletetaan menevän 2160 euroa vuodessa, voi ajotyylin muutoksellaan säästää jopa 10 % eli 216 euroa vuodessa. Jos jo noudatit kohdan 10 ohjetta ja vähensit vuosittaista ajoa 18 000 kilometristä 15 000:een, säästäisit tällä ajomäärällä taloudellisemmin ajamalla 180 euroa. Vältä siis turhia kiihdytyksiä, ennakoi ja harkitse ajosi tarkkaan.

Säästö vuodessa: 180 euroa.

Näistä suurin osa on käytössä (11 noista 18:ta), tai muuten hyödynnetty. Osaa ei voi tai halua tai ole järkeä toteuttaa. Esim. toi muovipussi-juttu. Jos en osta pusseja, joudun kuitenkin ostamaan roskispusseja sen kestokassin lisäksi. Työaikani, -matkani on sellaiset ettei auton käyttöä voi lopettaa/vähentää. JNe. Mutta siis vaikka melkein kaikki on käytössä, niin ei mulle mitään rahaa jää!!!

Vierailija
18/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noista tavoista on jo käytössä.

- Ei juoda limpparia

- Herkuissa voitaisiin säästää varmaan tuo mainittu pari sataa

- Ei poleteta

- Kahvihetket pidetään kotona

- Töissä on omatekemät ruuat mukana

- Alkoholia menee pari siideriä ja ehkä pullo viiniä vuodessa

- Aina on oma kassi mukana kauppaan mennessä

- Lihat ostetaan useimmiten -30% tai tarjouksesta, parhaimmillaan löytyy tarjoustuotteitakin vielä - 30%

- Halpismerkkejä ostetaan ja käytetään Lidliä, joka on joissain tuotteissa halvempaa ja parempaa kuin halpismerkit

- Ylimääräinen autoilu on tingitty ja taloudellinen ajotapakin opeteltu.

- Suomessa ei kyllä vakuutuksissa ole vakuutuksenottajalla merkitystä vaan vakuutetulla.

- Sähkösopimus on kilpailutettu ja tarkistetaan parin vuoden välein.

- Ravintolassa syödään harvoin, mieluummin tehdään erikoistilanteissa tasokas ateria kotona.

- Ruoka- ja janojuomana on hanavesi.

- Heräteostoksia teen harvoin, enkä yleensä silloinkaan mitään hömppää.

Eli saldo olisi tuo herkuissa säästetty vajaa 200, mistäs ne loput 9800 revutään?

Vierailija
19/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten pitää säästää hampaat irvessä?

Vierailija
20/34 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 päivää viikossa) on alle 24000€. En tupakoi, en omista autoa, en syö ulkona (joskus retkeilen luonnossa eväiden kanssa), vuodessa menee n. 6 siiderii, niin miten voin säästää sen 10000€?