Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Sinun puhelin","Sinun auto" ÄRSYTTÄVÄN VÄÄRÄÄ KIELTÄ.

Vierailija
08.11.2012 |

Missä metsäpirtissä nämä nykytoimittajat kasvoivat?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta noin on ihan ok sanoa puhekielessä.

Vierailija
2/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se sivistys sinun mukaan asuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin "sun puhelin" tai "sinun puhelimesi", ei jotain siltä väliltä.

t: possessiivisuffiksien ystävä

Vierailija
4/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta noin on ihan ok sanoa puhekielessä.

"sun puhelin".

Vierailija
5/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kerrottiin että tämä on nykyään suomen kielessä ihan sallittua. Siitä on kyllä vuosia.

Vierailija
6/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sattumoisin huomannut kuinka vähän enää osataan kirjakieltä?

Kenties tietokoneaika on yksi osatekijä tähän? Nettimaailma kirjoitetaan puhekieltä evätkä nuoret vaivaudu juurikaan lukemaan kirjoja. Onko tämä parikymmpisten sukupolvi sitä ikäluokkaa, joille ei kotona kirjoja luettu?

Huomasin omien lasteni kohdalla, että oppivat kirjakieltä kun luin heille paljon. En osaaa puhua kotioloissa kirjakieltä, mutta kenties lukeminen antoi heille eväitä osasta taivuttaa sanoja oikein.

Vierailija
7/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin maalaisena on alkanut ottaa päähän nykynuorten tapa käyttää täysin väärin digata verbiä. Nykyään puhekielessä digataan jostakin esim diggaan skeittaamisesta, laskettelusta, urheilussa diggaan Jokereista tms. Oikea tapa sanoa tuo on että diggaan jotakin esim diggaan skeittaamista, laskettelua ja urheilussa diggaan Jokereita.

Verbien vääntely ja supistaminen kuulostaa myös lähinnä puhekyvyttömyydelle. esim pelaa kun pitää sanoa pelata. Olisivat hiljaa jos eivät osaa puhua, prkl.

Vierailija
8/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se sivistys sinun mukaan asuu

Ap on todnäk itä-hellsinskin ghettokusipää, ikuinen looseri ja epäonnistuja, silti luulee olevansa jotain ja äänestää viherpölhöjä. Selvät vihreän snadinjuntin ainekset hänessä.

Vierailija
9/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin "sun puhelin" tai "sinun puhelimesi", ei jotain siltä väliltä.

t: possessiivisuffiksien ystävä

'sinun puhelin', harvemmin 'sun puhelin', ja koskaan 'sinun puhelimesi'. Varsinais-Suomesta olen. t.2

Vierailija
10/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. "mä meen NOPEE kotiin"

kun mä sanoan "mä meen nopeesti kotii(n)"

Monessa sanassa toi -sti päätteen puuttuminen käy ihan hirveesti mun korvaan vaikken kirjakieltä puhukaan.

Vierailija
11/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. "mä meen NOPEE kotiin"

kun mä sanoan "mä meen nopeesti kotii(n)"

Monessa sanassa toi -sti päätteen puuttuminen käy ihan hirveesti mun korvaan vaikken kirjakieltä puhukaan.

Muakin häiritsee tuo hirveästi. Toinen on verbien taivuttaminen, tai oikeastaan taivuttamattomuus. "Täytyy osaa etsiä oikeista paikoista."

Vierailija
12/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja allaolevalle: Minä olen puhunut ja kuullut puhuttavan noin jo 80-luvulla joten ihan nykynuorten keksintöä tuo tuskin on. Itse asiassa olen ihmeissäni jos nykynuoret tosiaankin vielä käyttävät tuota digata-verbiä.

Näin maalaisena on alkanut ottaa päähän nykynuorten tapa käyttää täysin väärin digata verbiä. Nykyään puhekielessä digataan jostakin esim diggaan skeittaamisesta, laskettelusta, urheilussa diggaan Jokereista tms. Oikea tapa sanoa tuo on että diggaan jotakin esim diggaan skeittaamista, laskettelua ja urheilussa diggaan Jokereita.

Vierailija
13/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja allaolevalle: Minä olen puhunut ja kuullut puhuttavan noin jo 80-luvulla joten ihan nykynuorten keksintöä tuo tuskin on. Itse asiassa olen ihmeissäni jos nykynuoret tosiaankin vielä käyttävät tuota digata-verbiä.

Tykkäätkö luistella? Vs. Tykkäätkö luistelusta? Näillä on hieman eri merkityskin. Mutta tykkäätkö LUISTELUA? Kuulostaa kamalalle. Kyllä mun maailmassa diggaillaan jostakin.

Vierailija
14/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minusta lähes kaikki uudet puhekielisyydet ja lainasanaviritelmät kuulostavat lähinnä idioottimaisilta. Anglismit erityisesti.

Istuskelenpa sitten suuressa laiskanlinnassani, sylissäni Volter Kilven Alastalon saleissa, lasissani punaviiniä ja päässäni perinteisen orientalistisesti suuntautuneen sivistyneistön turkkilainen fetsi, samalla naureskellen kaiken maailman ES-Jonneille ja nyky-Suomen kielipäättömyydelle.

Minun Sonera, voi elämän kevät. Kuulostaa jonkun nelivuotiaan tokaisulta.

Vierailija
15/15 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun AP:n pää räjähti.HeH.

Mikähän tollasen manian oikein aiheuttaa?

Onkos toi jonkinsorttista suvaitsemattomuutta?

Kerrotkos AP hiukan itsestäsi, ikä, koulutus ym...