Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isommat lapset päiväkodissa, vauvan kanssa kotona. Mitä mieltä?

Vierailija
07.11.2012 |

Itse olen aina ihmetellyt, että minkälainen äiti vie isommat lapset päiväkotiin ja on itse vauvan kanssa kotona.

Nyt, hemmetti vieköön, olen itse siinä tilanteessa ja tunteet vähintäänkin ristiriitaiset!!! Tämä on jotenkin niin noloa, mutta silti ihanaa kun lapset ovat edes välillä poissa kotoa... Nuo isommat ovat 4-ja 5 ½-vuotiaat, vauhdikkaat tapaukset.

Oli kyllä tarkoitus pitää lapset kotona, jäivätkin jo päiväkodista pois äitiyslomalle jäädessäni.

Tähän tilanteeseen johti se, että vauvamme ei olekaan täysin terve, vaan joudumme ajoittain esim. olemaan muutaman päivän-viikon jaksoja sairaalassa (näitä ei tiedä etukäteen, milloin tulee eteen vai tuleeko edes), ja silloin kun kaikki on ns. kunnossa, on ainakin nyt alkuvaiheessa poliklinikalla käynnit (2-3h/kerta ja ainakaan meidän isommat lapset eivät kyllä valitettavasti jaksa tuota aikaa olla kiltisti siellä kalliiden koneiden keskellä...) viikottain normaalien neuvolakäyntien lisäksi.

Isommille lapsille oli siis yksinkertaisesti pakko olla jokin hoitopaikka, jonne pääsevät tarvittaessa hoitoon (ainakin useamman päivän sairaalajaksojen ajaksi), eikä muuta vaihtoehtoa löytynyt kuin ottaa heille päiväkotipaikat (5-10pv/kk). Ei siis ole ketään sukulaista tms. joka voisi tarvittaessa hoitaa edes tilapäisesti, ja mieskään ei voi aina olla pois töistä.

Tällä hetkellä nyt tilanne on se, että vauva voi hyvin, ja lapset ovat olleet jos usemmman viikon ns. turhaan hoidossa 2-3pv viikossa. Mutta jos ottaa heidät pois pk:sta, ensi viikolla voidaankin olla taas hoitopaikan tarpeessa.

Toisaalta viihtyvät hyvin tarhassa (kodin lähellä ei asu kavereita) ja lapsille tuntuu tekevän hyvää olla siellä. Kotona vauvan kanssa oleminen on kuitenkin aika tylsää tuon ikäisille, eikä äitikään nyt tällä hetkellä taivu kovin kummoisiin ohjelmatoimistopalveluihin :( Myöskään vauvan kanssa ei tällä hetkellä voi käydä sellaisissa paikoissa missä on paljon ihmisiä, tartuntatautien riskin takia. Sitten päästääkin ehkä "noloimpaan" syyhyn, miksi haluan pitää lapset tarhassa vaikka "turhaan", rehellisesti sanottuna oma pääkoppa on ollut niin kovilla nämä kuukaudet, että kaipaan välillä lepoa noista isommista lapsista (muutakin kuin että mies vie töiden jälkeen vähäksi aikaa johonkin). Jo pelkästään se, että vauvalla on hengenvaarallinen sairaus, joka vaatii kotonakin jatkuvaa tarkkailua, tekee puolihulluksi...varsinkin yhdistettynä unenpuutteeseen ym. normaaleihin vauva-ajan juttuihin :( (joiden takia en olisi lapsia vienyt hoitoon!)

Kamalaa, mikä syyllisyydentunne kun nytkin istun tässä tietokoneen äärellä ja vauva nukkuu vaunuissa... :(

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olisi tarvinnut edes noin pitkästi selitellä. 4 ja 5-vuotiaille tarhassa on paljon seuraa ja tekemistä toisin kuin kotona. Miksi katkaista päivähoito nyt ja riskeerata ettei 4-vuotias pääse enää samaan ryhmään? 5-vuotiashan menee eskariin ensi vuonna.

Pidä hyvillä mielin päiväkodissa. Minä olen vielä itsekkäämpi. Teen vuorotyötä ja arkivapailla vien usein lapsen päiväkotiin, koska se viihtyy siellä hyvin.

Vierailija
2/8 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on omat syynsä viedä isompi/isommat lapset hoitoon. En ainakaan tunne ketään joka sitä tekee laiskuuttaan tai huvikseen. Meidän perheessä tämä syy on isomman lapsen sairaus, johon saa kuntoutusta päiväkodissa.

Tsemppiä sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitkästi selittelet. Itse olisin laittanut myös. Tuon ikäiset tarvitsevat seuraa ja toimintaa. Uskon että heillä on siellä hyvä olla ja sinä voit hyvällä omallatunnolla keskittyä vauvaan.

Vierailija
4/8 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti tuntee syyllisyyttä siitä että pian 5- ja 6- vuotiaat käy hoidossa.

En jaa käsitystä. Minusta vähintään lapsien pitää käydä kerhossa tuossa iässä ja siis sellaisessa jossa äiti ei hyysää mukana.

Vierailija
5/8 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti saavat parempaa hoitoa tarhassa. Jos ei jaksa hoitaa niin tarha on hyvä paikka. Siellä saa edes sen perushoidon, jota lasten hoitoon tarvitaan.

Vierailija
6/8 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista tarjota lapsille kotona hoitoa,on hoitopaikka toki tarpeen. Mitäpä siitä syyllisyyttä kantamaan,kun on sairas lapsi.

Vierailija
7/8 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuussa maassa kuin Suomessa niin, että äidin pitäisi kantaa syyllisyyttä siitä, jos 5- tai jopa 6-vuotias lapsi on hoidossa edes osa-aikaisena?

Minusta sinulla, ap, on oikein hyvät syyt tuolle päivähoidolle! Ja vaikka sinulla olisi tervekin lapsi niin miksi ihmeessä 4- ja 5-vuotiaat eivät voisi olla osa-aikaisesti hoidossa? Kyllähän sen ikäiset ovat monissa muissa maissa jo koulussakin.

Meille syntyy keväällä vauva, esikoinen on silloin juuri täyttänyt 6 vuotta (eli aloittaa sitten syksyllä eskarin). Silti joku on minulta kysynyt, että jääkö esikoinen sinun ja vauvan kanssa kotiin! Minusta tuo on aika uskomatonta! Esikoinen itse toivoo, että voisi olla vain aamupäivät hoidossa ja noin olen itsekin ajatellut. Mitä järkeä on ottaa enää 6-vuotiasta kokonaan kotiin?

Vierailija
8/8 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun tapauksessasi hyväksyn täysin. Sitä en hyväksy että 2-3 vuotiaat joutuvat isoihin pk ryhmiin jotta äiti saisi "levätä". Lapsen etu on tärkein, ei itsekkäiden äitien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän