Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisit tilanteessani??

Vierailija
07.11.2012 |

Olen aloittanut vajaa 4 kk sitten uudessa työssä. Koeaika loppuu parin viikon päästä.

Olen tehnyt tänä aikana kahden ihmisen työt, hypännyt aivan levällään olevaan rumbaan ja koittanut parhaani mukaan kursia kokoon tätä hommaa edes jollain tasolla.

Esimieheni on kiva tyyppi, jonka kanssa tullaan mainiosti toimeen.. Tai niin luulin. Tämän aamun palaverissa hän tokaisi että "Nyt kun xxxx:lla loppuu koeaika, pitää keskustella jatkosta ja kysellä mielipiteitä, jatketaanko työsuhdetta vai ei." Olin aivan äimän käkenä. Olen saanut jatkuvasti kiitosta työstäni ja vaikka elämässäni on tapahtunut järkyttäviä asioita tässä näiden 4 kk aikana, en ole ollut pois töistä vaan sinnitellyt ja tehnyt työni sekä osoittanut sitoutumiseni. Pomoni tietää miten stressaantunut olen ja kuinka kaikkeni annan tälle työlle.

Koskan en ole ollut tilanteessa jossa ede HARKITAAN jatketaanko työsuhdetta koeajan jälkeen.

Realistisesti sanottuna, olen täysin ihmeissäni kuka hommani hoitaisi jos työsuhdetta ei jatketa, sillä töitä on aivan liikaa, kaikilla.

Otanko asian puheeksi pomon kanssa, tyyliin onko kuinka oletettavaa että työsuhteeni ei jatku ja toisekseen, voinko pyytää ilmoittamaan asiasta heti, jotta voin tarpeen vaatiessa alkaa etsiä uutta työtä?

Kuinka normaalia tällainen arpominen sitten on, että jatkuuko työsuhde koeajan jälkeen vai ei? Olen siis toimihenkilö.

Olen sanalla sanoen pettynyt, kun kaikkensa antaa ja parhaansa tekee niin tässäkö kiitos..

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tyylin tunnistaa vaan niin helposti. Miten jaksatkin vuodesta toiseen? Millainen ihminen oikein olet?

Vierailija
2/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika tarkoittaa juuri sitä, että sen jälkeen arvioidaan se työpanos ja että jatketaanko työsuhdetta vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä työnantajan kuulu sua kiitellä millään lailla. Koeajan tarkoitus on mitata, olisitko sopiva työhön kaikilla tavoilla, ja kun kerran olet itse siihen myös suostunut, niin sun pitää hyväksyä se. Työyhteisöön ei kuulu sun elämän järkyttävät asiat, joten niillä et voi perustella mitään. Unohda ne.

Ja kuule, kyllä hommasi hoitaisi monikin. Et ole korvaamaton.

Sinulla on oikeus kysyä työnantajalta, jatkuuko työsuhteesi, mutta työnantajan ei tarvitse ilmoittaa sitä ennenkuin koeajan viimeisenä päivänä. Fiksu työnantaja toki toimii toisin ja vastaa kysyttäessä.

Paheksun kyllä jyrkästi esimiehesi julkisessa palaverissa ilmoittaa työsuhteesi jatkon ratkaisemisesta tuolla tavalla ja tyylillä. Sekin kuulostaa omituiselta, että kollegasi pääsisivät päättämään työsuhteesi jatkosta. Sehän on vain ja ainoastaan sinun ja työnantajan välinen asia, eikä kuulu kollegoille.

Vierailija
4/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehesi ei ole tehtäviensä tasolla. Onko A.M. kenties?

Vierailija
5/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä työnantajan kuulu sua kiitellä millään lailla. Koeajan tarkoitus on mitata, olisitko sopiva työhön kaikilla tavoilla, ja kun kerran olet itse siihen myös suostunut, niin sun pitää hyväksyä se. Työyhteisöön ei kuulu sun elämän järkyttävät asiat, joten niillä et voi perustella mitään. Unohda ne.

Ja kuule, kyllä hommasi hoitaisi monikin. Et ole korvaamaton.

Sinulla on oikeus kysyä työnantajalta, jatkuuko työsuhteesi, mutta työnantajan ei tarvitse ilmoittaa sitä ennenkuin koeajan viimeisenä päivänä. Fiksu työnantaja toki toimii toisin ja vastaa kysyttäessä.

Paheksun kyllä jyrkästi esimiehesi julkisessa palaverissa ilmoittaa työsuhteesi jatkon ratkaisemisesta tuolla tavalla ja tyylillä. Sekin kuulostaa omituiselta, että kollegasi pääsisivät päättämään työsuhteesi jatkosta. Sehän on vain ja ainoastaan sinun ja työnantajan välinen asia, eikä kuulu kollegoille.

että keneltä meinaa mielipidettä kysellä ja onko jatkamiseni nyt jonkun kollegan mielivaltainen päätös.

En tietenkään ole korvaamataon! Mutta tähän työhön kouluttaminen vie aikaa, ja loppuvuosi on kaoottinen, kaikilla niin hirveästi töitä että on vaikea kuvitella kuka ottaa niskoilleen uuden ihmisen kouluttamisen..

Eikä työyhteisöön kuulu elämääni järkyttävät asiat, ei. Mutta avioeron vuoksi moni ehkä olisi ottanut hermolomaa edes yhden päivän - minä sitä en ole tehnyt vaikka olen avioeron myllerryksessä eikä helppoa ole. Tottakai hyväksyn että työpanostani tsekataan nyt koeaikana, mutta olisin oelttanut että mulle olisi jotenkin huomautettu jos työpanokseeni ei olla tyytyväisiä eikä kiitelty jatkuvasti.. Nyt sitten tällainen pommi, ettei työsuhdetta ehkä jatketakaan.

Kun esimieheni tuolta toisesta palaverista vapautuu, otan tämän puheeksi..

AP

Vierailija
6/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan jo sen aikana pitäisi hyvissä ajoin tarkastella työn sujumista ja opastaa ja neuvoa ja perehdyttää, jo ennelta, jottei mitään ongelmia tulisi, mutta viimeistään heti kun ensimmäiset ongelmat esiintyvät. mitenkään ei saisi mennä niin, että katsellaan 4 kuukautta peukaloita pyöritellen ja sitten todetaan että "sorge, et osannut arvata, mitä me halutaan joten heippa".

Jos siis asiat menisivät niin kuin pitäisi.

Valitettavasti monissa paikoissa perehdyttämiskäytänteisiin ja esimieskouluttamiseen ei ole kauheasti panostettu ja sit sit joskus johtaa näihin arpajaiskäytäntöihin.

Toki voi olla myös, että kyseessä oli vain (taas kouluttamattoman) esimiehen huono sanavalinta ja hän tarkoitti lähinnä, että pitää käydä virallinen keskustelu siitä, että oletteko te tyytyväisiä toisiinne (sinä ja työpaikka), vaikka keskustelun lopputulos olisikin ennalta arvattavissa.

Sinänsä tosin minusta on huono merkki, jos toimihenkilöhommissa joutuu tekemään kahden työt ja antamaan kaikkensa koeajalla. Vikaa on joko sun tavassa ymmrätää työt tai firman organisaatiossa ja toiminnassa. Molemmat kiteytyvät huonoon johtamiseen.

Vierailija
7/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja arjen työrutiineissa keino saada sut yrittämään parastasi. Ei sillä oikeasti ole mitään merkitystä työsuhteen jatkon kannalta.

Vierailija
8/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koko tuo järjetön tunnekuohussa vellominen jne.

Ei avioero ole sairaus...

Vierailija
9/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen kommenttinsa ei ollut tarkoitettu sinulle, vaan muille työntekijöille. On heitä kohtaan hyvää johtamista antaa heidän antaa mielipiteensä asiasta. Lisäksi esimiehesi tarkoitus on sanoa, että vakituinen paikka ei tule ilmaiseksi vaan se ansaitaan. Ja jos olet ansainnut sen, niin saat sen. Muista myös iloita siitä kun paikka on sinun!

Vierailija
10/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nainen jolla on vähän nokkapokkaa kaikkien kanssa. Paitsi mun kanssa ei ole ollut mitään tässä koko aikana.

Hän ei kieltämättä ole aivan tehtäviensä tasolla, eli työkokemus esim henkilöstöhallinnosta on erittäin vähäistä.

Tiedän että saan aina töitä, ei tässä siitä ole kysymys, ja todellakin haluaisin nähdä ihmisen joka yhtä lyhyellä perehdytyksellä handlaa homman samanlailla kuin minä. Olen nopea oppimaan, mutta se tahti mitä täällä on käytössä, on välillä täysin mieletön. Asioihin ei opasteta, vaan oletetaan että ne tiedetään.

Kummallisinta on ehdottomasti se että tähän asti olen saanut pelkkää positiivista palautetta ja nyt tuleekin tällainen ristiriitainen info.. että halutaanko että jatkan. Kollegani parahti heti tuon esimiehen heiton kuultuaan että ilmanmuuta xxx jatkaa jos häneltä kysytään.

AP

Vierailija
11/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tätä tämä on; maailma on paha, aina vain pahempi. Nyt todella olen jo sitä mieltä minäkin. Tämä on pahentunut vuosi vuodelta, eikä juuri mikään mikä oli hyvin vielä vuosia sitten, ole sitä enää. Ihmisellä ei ole väliä. Pelkällä kovuudella ja rahalla on.

Toivottavasti kuitenkin saat jatkosi, ap, koska kyllähän sä todellakin sen ansaitsisit. Työnantajapuolella on vaan nykyisellään paikoitellen niin psykopaattiset tavat toimia, että tuohan on ihan "normimeininkiä". :(

Vierailija
12/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä pomoa, jos oikeasti aikoo niitä töitä saada.

Vierailija
13/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ottaisi puheeksi mitään. Siinäpähän se sulle pian tulee tieto jatkuuko työ vai ei. Kyllä ne sulle ilmotitaa ilman pyytämättäkin heti päätöksen tehtyään, jos työsi ei jatku.

Voi muuten olla pelkkää retoriikkaakin tuo aamun palaverin tokaisu. Jotkut esimiehet puhuvat noin aina kun koeaika on kyseessä, vaikka eivät oikeasti yhtään harkitsisikaan sitä että työsuhde päättyisi. Pitääkseen työntekijät "nöyrinä", ehkä. Toisaalta on toki sekin mahdollisuus, että jos vaikka firman tulos on heikohko nyt, niin esimiehen on PAKKO keskustella esimerkiksi oman esimiehensä kanssa ennen kuin edes saa tehdä päätöstä pysyvästä työsuhteesta. Esim. jos vaikka yt:t on päälle tulossa juuri pian niin voi olla velvoitettu että vähennetään nyt ensin noista jotka on vasta koeajalla.

Vierailija
14/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä pomoa, jos oikeasti aikoo niitä töitä saada.

Käsittääkseni viestini ei sisältänyt lainkaan solvausta? Totesin vain totuuden eli että pomollani -jonka kanssa minä siis tulen ihan hyvin toimeen- on vaikeuksia tulla toimeen valtaosan kanssa. Johtunee nimenomaan tuosta mainitsemastani kokemattomuudesta, nimenomaan henkilöstöhallinnon saralla. Mikä tuossa on solvausta? Ja kuinka tuo viestini vaikeuttaisi jatkossa mahdollista työnsaantiani?

AP

Vierailija
15/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koskaan ei ole tarvinnut miettiä saanko jatkaa vai en.

On ollut itsestään selvää että jatkan, jos itse haluan.

Siksi tämä koko tilanne on nyt vähän uusi.

Vierailija
16/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään pahaa ei ole tapahtunut... Ihan turhaan alat udella nyt tarkemmin, kyllä esimiehesi kertoo, kun on sen aika.

Meillä useinkin kuunnellaan myös kollegojen mieleipidettä, ennenkuin päätetään työsuhteen jatkosta ja hyvä niin.

Vierailija
17/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun esimies haluaa tietää kuinka sä tulet toimeen työkavereiden kanssa. Ja nimenomaan heidän näkemyksensä asiasta. Nykyään se on aika tärkeä juttu. Olisiko tämmöinen mahdollista?

Vierailija
18/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut siellä pari kuukautta ja nyt jo solvaat pomoasi.

Kuka haluaisi tuollaisen alaisen???

Vierailija
19/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut siellä pari kuukautta ja nyt jo solvaat pomoasi. Kuka haluaisi tuollaisen alaisen???

jos käy ja lukee tämän, taitaa joutua sanomaan heiheit kivalle työlleen.

Vierailija
20/27 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut siellä pari kuukautta ja nyt jo solvaat pomoasi.

Kuka haluaisi tuollaisen alaisen???

Tiedätkö ylipäätään mitä ko termi tarkoittaa?

AP