Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te BED:ia sairastavat, kertokaa esimerkki pahimmista mässäilykerroistanne

Vierailija
06.11.2012 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka onistuit pääsemään irti BED:stä? Tarvitko ulkopuolista apua? Itse en millään haluaisi mennä selittelemään tuntojani jollekin psykologille...

Vai tarkoititko vaan, että nykyään ahmit vähemmän...

Harmi, etten huomannut tätä eilen. Toivottavasti olet vielä näkemässä.

Minäkin ajattelin pitkään, että tästä noustaan ihan itse, mutta sitten tajusin lopulta, ettei kyllä noustakaan. Menin ihan terveyskeskuslääkärin kautta mielenterveystoimiston psykiatrille. Kävin se psykiatrilla että psykologilla ja söin lääkkeitä.

Jokainen ihminen on avun arvoinen! Vaikka tuntuisikin siltä, että hävettää mennä hakemaan apua, se kannattaa silti, koska syömishäiriöistä parantuminen ilman apua on aika vaikeaa.

Vierailija
2/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ahmimishäiriö eri kuin BED? Mulla diagnosoitiin ahmimishäiriö, mutta mitään apua en ole saanut, vain kehotuksen ottaa yhteyttä, jos haluan lähetteen syömishäiriöisten klinikalle. Mietityttää...

Minun ahmimiseni ovat olleet aina ns. järkeviä. En siis pidä useimpien teidän ahmimisia järkevinä, anteeksi vaan. Tyypillinen ahmiminen on sitä, että teen pellillisen pizzaa perheelle ja ostan ison pussin karkkia tai chilipähkinöitä ja sitten en jätäkään mitään perheelle vaan syön sen pellillisen illan mittaan yksin, melkein itkien, kun en jaksaisi mutta on "pakko". Voitaikinaa, jauhoja tai muuta outoa en syö, mutta kerran yöllä aloin väsätä munakasta, kun meillä oli jääkaapissa vain munia. Laitoin joukkoon juustoraastetta ja suolakurkkuja ja se oli niin pahaa, että puolet syötyäni luovutin ja heitin roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahmimiskohtauksia vain ennen menkkoja enkä muutenkaan nykyään mitään kovin pahoja. Mutta muistan että kerran itsekin söin jäistä voitaikinaa suoraan pakasteesta kun muuta ei ollut ja hyi helvetti että oli oksettavaa.

Vierailija
4/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin surutta voi ahmia.

Olisikohan syytä tutkituttaa latvaosasto?

Vierailija
5/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä BED ei ole varakkaiden ongelma, koska itse syömishäiriöaikanani tutustuin myös moniin köyhiin ahmijoihin. Monet heistä varastivat ruokaa voidakseen ahmia. Toki se on first world problem siinä mielessä, että jos ruokaa ei ole kenellekään, ei sitä kukaan voi myöskään ahmia.

Kaikkien ahmimishäiriöisten kannattaa hakea apua, koska syömishäiriöstä voi parantua. Eli siinä mielessä kehotuksesi latvaosaston tutkituttamisesta oli ihan validi, joskin valitsemasi rekisteri oli mielestäni suhteellisen asiaton.

Vierailija
6/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ahmimishäiriö eri kuin BED? Mulla diagnosoitiin ahmimishäiriö, mutta mitään apua en ole saanut, vain kehotuksen ottaa yhteyttä, jos haluan lähetteen syömishäiriöisten klinikalle. Mietityttää...

Minun ahmimiseni ovat olleet aina ns. järkeviä. En siis pidä useimpien teidän ahmimisia järkevinä, anteeksi vaan. Tyypillinen ahmiminen on sitä, että teen pellillisen pizzaa perheelle ja ostan ison pussin karkkia tai chilipähkinöitä ja sitten en jätäkään mitään perheelle vaan syön sen pellillisen illan mittaan yksin, melkein itkien, kun en jaksaisi mutta on "pakko". Voitaikinaa, jauhoja tai muuta outoa en syö, mutta kerran yöllä aloin väsätä munakasta, kun meillä oli jääkaapissa vain munia. Laitoin joukkoon juustoraastetta ja suolakurkkuja ja se oli niin pahaa, että puolet syötyäni luovutin ja heitin roskiin.

Mutta eipä tuo kovin pahalta ahmimiselta kuulosta. Jonkinlaista lievää ruokaan liittyvää pakkomielteisyyttä toki tuo että koet että sinun on pakko syödä vaikka koko pizza tai karkkipussi yksin, vaikka toisaalta ajattelet että ne pitäisi jakaa perheen kanssa.

Mutta näin perinteisemmin ahmimishäiriöisenä täytyy sanoa että tuntemukset siitä että vähitellen itku kurkussa syö noin on ihan vieraita. Kyllä se on kauhea ahmimishimo päällä kun se kohtaus tulee, sitä syö kuin joku susi jota on pidetty viikko nälässä ja sitten päästetään ruoan ääreen.

Vierailija
7/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli siinä mielessä kehotuksesi latvaosaston tutkituttamisesta oli ihan validi, joskin valitsemasi rekisteri oli mielestäni suhteellisen asiaton."

mitähän tarkoittaa "valitsemasi rekisteri" :D

Mielenkiintoista suomen kieltä.

Vierailija
8/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitoksia vastauksesta, parantunut!

Kai se olisi mentävä asiaa jollekin purkamaan.

Samalla pelottaa diagnoosin saaminen. Nyt voin elää päiväkausia terveellisesti ilman ahmimista, koska ajattelen olevani vain ahne sika. Pelkään, että jos olen oikeasti sairas, annan itseni ahmia useammin, käytän sairaiutta tekosyynä jokaisen mielihaluni täyttämiselle.

Nyt tauti pysyy kurissa, koska työt pitävät kotona (ei pääse kesken päivän kauppaan) ja kaapit pidän tyhjinä herkuista (en ahmi esim. raakaa taikinaa... ainakaan vielä). Illalla perheen kanssa en voi ahmia kuin tavallista ruokaa.

Vierailija
9/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole tainnut juuri kouluja käydä?

Se tarkoittaa sitä, että sävy, jolla viestisi kirjoitit. Tiedäthän, loukkaava, vähättelevä...

- Ei alkup. vastaaja

Vierailija
10/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole tainnut juuri kouluja käydä?

Se tarkoittaa sitä, että sävy, jolla viestisi kirjoitit. Tiedäthän, loukkaava, vähättelevä...

- Ei alkup. vastaaja

rekisteri tarkoittaa muun (luettelo, hakemisto) ohella ihmisen äänialaa (laulussa, Itkonen-Maamies, Uusi kieliopas). Sillä ei ole mitään tekemistä viestien tai puheen sävyn kanssa.

Ei kannata päteäkseen käyttää sivistyssanoja, jos niiden merkitystä ei oikeasti tunne. Myös "validointi" on täysin väärässä kontekstissa.

Vierailija
11/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rekisteri tarkoittaa muun (luettelo, hakemisto) ohella ihmisen äänialaa (laulussa, Itkonen-Maamies, Uusi kieliopas). Sillä ei ole mitään tekemistä viestien tai puheen sävyn kanssa.

Ei kannata päteäkseen käyttää sivistyssanoja, jos niiden merkitystä ei oikeasti tunne. Myös "validointi" on täysin väärässä kontekstissa.

Pahoittelen, että vaikutin pätijältä. Se ei ollut tarkoitukseni.

Ensinnäkin, mainitsemiesi asioiden lisäksi rekisteri tarkoittaa valittua tapaa käyttää kieltä jossain tilanteessa. Toiseksi, en käyttänyt sanaa "validointi" vaan sanaa "validi".

Tarkoitukseni oli sanoa, että ehdotuksesi latvaosaston tarkistuttamisesta oli ihan pätevä, hyvä ja osuva, mutta mielestäni tapa, jolla sen ilmaisit, ei ollut asiallinen.

Vierailija
12/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tästä on jo vuosia aikaa, mutta silloin söin yleensä joko itsetehtyä neljän juuston pizzaa(mozzarellaraaste, tuore mozzarella, parmesan, feta) tai hain kotipizzasta perhepizzan. Määrä oli suunnilleen sama molemmissa. Pizzan kanssa join mehua.

Kun tuli suolaisen kiintiö täyteen, söin 2-4 perunaleivosta. Sitten vähän sipsiä, sitten karkkia, sitten pizzaa, sitten jätskiä, vähän leipää, vanukasta, sipsiä, kerroskiisseliä.

Tuo siis oli sellainen suunniteltu syöminen, määrältään ne olivat pahimpia.

Toisaalta pahimpia olivat ne kerrat, kun oli pakko syödä, eikä voinut odottaa edes sitä aikaa, että ehtisi hommata ruokaa tai mennä kotiin sitä syömään.

Silloin minä olen syönyt kylmiä kananugetteja autossa kaupan parkkipaikalla, jäistä voitaikinaa suoraan pakastimesta kotona ja kolme halpiskakkua työpaikan inva-vessassa kesken työpäivän.

Ja joo, olisi kiva jos tästä pääsisi eroon. Nykyään mulla on ahmimiskaudet sellaisia syömäputkia, eli että syön joka päivä tosi paljon karkkia, epäterveellistä ruokaa ja oikeastaan mitä vaan vaikka viikon ajan. Sitten pystyn ryhdistäytymään, ja elelemään vaikka pari viikkoa ihan normaalisti.

Joo, lääkäriin pitäisi selvästikin taas mennä...

Vierailija
13/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni oli sanoa, että ehdotuksesi latvaosaston tarkistuttamisesta oli ihan pätevä, hyvä ja osuva, mutta mielestäni tapa, jolla sen ilmaisit, ei ollut asiallinen.

Tuli yhtäkkiä mieleen, että voisin ehkä helpottaa rekisterin ymmärtämistä sanomalla tämän useammassa rekisterissä.

"Oot ihan oikeessa, että pitäis mennä se pää tarkistaan, mutta lopeta nyt toi vittuileminen."

"Psykiatrisen tutkimuksen tarve on ilmeinen, mutta suosituksen antamisessa kannattaa käyttää vähemmän alatyylistä ilmaisua."

Vierailija
14/24 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää ei oo paha vaan normipäivä mulle. Tänään oon syöny 2 kismettiä, 1 geisha, 1 voisilmäpulla, suklaavanukas, banaani, 2 ruisleipää rasvan kanssa, smoothie ja kaakao - Puolen tunnin aikana.

ja lisäks oon syöny aimmin juustosämpylän, puolikkaan munkin ja banaanin.

tulen syömään vielä lisää suklaata ja varmaan jätskiä tänään + ainakin 2 banaania.

Vierailija
15/24 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan syöneeni ainakin:

- kokonaisen paketillisen karjalanpiirakoita (olisko 8 kpl)

- kokonaisen paketin Kotijuustoa

- 2 muna-riisipasteijaa kylmiltään

- ananasmehua tetra

- Puffet-jäätelö

- epämääräinen määrä manteleita ja pähkinöitä

- 4 paahtoleipäviipaletta paahdettuna ja voideltuna

- 4 isoa olutta

- Maxi-Tupla

Nämä kaikki illalla 4 tunnin aikana normaalien päivän ruokailujen päälle. Ärsyttää, kun olin juuri aamulla iloinnut siitä että olin tavoittanut laihdutusvälitavoitteeni 68 kg, ja sitten pienestä itseni palkitsemisesta jäätelöllä repesi mässyhelvetti irti. Nyt olenkin varmaan jo syönyt ne laihduttamani 5 kg takaisin.

Vierailija
16/24 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tulee vain kammottava syömishimo kun luen näitä listoja...

Onneksi kotona ei ole mitään.

Vierailija
17/24 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki on pahoja.

Se, kun söin raxissa niin kauan että oksensin? Pussillinen sipsiä ja kokonainen prinsessakakku? (siis normiruoan lisäksi).

Pellillinen erilaisia sushi-paloja? (Riisiä meni n. 2 litraa)

300g pussi sipsiä ja suklaalevy ruoka-annosten lisäksi taitaa olla se normaali ahmimismääräni. Onneksi ei vielä aivan joka päiväistä...

Vierailija
18/24 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pala raparperipiirakkaa

1 berliininmunkki

2 jäätelötikkua (Grande, eli paksuja)

Colaa puolisen litraa

Vierailija
19/24 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tästä on jo vuosia aikaa, mutta silloin söin yleensä joko itsetehtyä neljän juuston pizzaa(mozzarellaraaste, tuore mozzarella, parmesan, feta) tai hain kotipizzasta perhepizzan. Määrä oli suunnilleen sama molemmissa. Pizzan kanssa join mehua.

Kun tuli suolaisen kiintiö täyteen, söin 2-4 perunaleivosta. Sitten vähän sipsiä, sitten karkkia, sitten pizzaa, sitten jätskiä, vähän leipää, vanukasta, sipsiä, kerroskiisseliä.

Toisaalta pahimpia olivat ne kerrat, kun oli pakko syödä, eikä voinut odottaa edes sitä aikaa, että ehtisi hommata ruokaa tai mennä kotiin sitä syömään.

Silloin minä olen syönyt kylmiä kananugetteja autossa kaupan parkkipaikalla, jäistä voitaikinaa suoraan pakastimesta kotona ja kolme halpiskakkua työpaikan inva-vessassa kesken työpäivän.

Vierailija
20/24 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka onistuit pääsemään irti BED:stä? Tarvitko ulkopuolista apua? Itse en millään haluaisi mennä selittelemään tuntojani jollekin psykologille...

Vai tarkoititko vaan, että nykyään ahmit vähemmän...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi