raskauspahoinvointi: tekisi mieli vuosilomaa (tai sairaslomaa)
raskausviikkoja nyt 9+2 ja tiedän, että raskaus ei ole sairaus. mulla on kuitenkin pahoinvointia ja väsymystä siinä määrin, että mietin jos kysyisin työnantajalta jos voisin pitää vuosilomapäiviä. uskon, että vointiini auttaisi paljon jo lyhytkin vapaa. niin luulen, vaikka olin juuri äskettäin viikon syyslomalla ja olin sen ansiosta virkeä ehkä vain pari ensimmäistä työpäivää.
nyt horrostan jollakin tavalla viikon läpi ja odotan viikonloppua että saisin nukkua. viikonloppuna nukun sekä aamu- että iltapäiväunet. vanhemmat lapset jo sen verran isoja, että pärjää, vaikka äiti torkkuukin.
en välttämättä oksenna joka päivä, mutta joskus sitten useamman kerran päivässä. enemmän tai vähemmän kuvottava olo on melkein koko ajan.
kuinka paljon pitäisi olla pahoinvointia, että voisi kysyä sairaslomaa? tuttuni oli sairaalassa tiputuksessa raskauspahoinvoinnin takia, mutta itselläni vointi on sellaiseen verrattuna kyllä paljon parempi.
oletko sinä sinnitellyt huonovointisena töissä?
Kommentit (3)
miksi ottaa vuosilomaa, jos olon puolesta on oikeus saikkuun? Turha kuluttaa vuosilomapäiviä. Otat vuosilomapäivät joulunaikaan ja nautit elosta vanhempien lasten kanssa.
Kun oli vaan muutaman viikon määräaikaisuus niin yritin välillä sinnitellä töissä.
Raskaus ei ole sairaus mutta oksennustauti on. ja - Vaikkei sen aiheuttaja ei olisikaan virus vaan raskaus.
Jos johonkin olen kyllästynyt niin tuohon" Raskaus ei ole sairaus" fraasiin.
Ei ole ei mutta onko joku väittänyt.
Raskaana voi kuitenkin voida monistakin eri syistä sairaalloisen huonosti.
Jos sulle on tärkeintä työ, niin jatka vaan tota pahoinvoivana työskentelyä ja lepää sitten kotona.
Jos sulle on kuitenkin tärkeintä se syntymätön lapsi, niin hae saikkua, mahdollisesti se tiputuskin voisi auttaa. Lepäile ja ulkoile jos vain voit, ja hoida kuntoasi. Pahoinvointi loppuu viikolla 12 tai 16 tai 22, ja jos vaan sinnittelet sinne asti töissä, ja torkut illat, olet niin huonossa kunnossa, että loppuraskaus menee sitten jo saikulla. Eli nyt saikkua viikot 9-12 ja sitten katsot asiaa uusiksi. Ja saikkua saat, kun kerrot kuinka huono olo sulla on. Kun nyt panostat kuntoosi, niin jaksat paremmin myös töissä viikot (12)16-30 ja voit paremmin ja myös tuleva vauva voi paremmin.
Sairauslomaa ei pidä kuitenkaan karttaa raskaana ollessa. Tärkeintä on nyt se, että sinä huolehdit itsestäsi hyvin, liikut ja syöt terveellisesti ja siten varmistat uudelle tulokkaalle hyvät eväät elämään.