Mitä ja kuinka paljon teidän hieman yli 1-vuotiaat syövät päivässä?
Meillä on tyttö vuoden ja kolme kuukautta ja syö melkeimpä vaan sormiruokaa(hyvin vähän) ja nannia. Esim. purkkiruuat ei mene alas juuri ollenkaan, yksi marjasose ainoastaan. Viiliä syö myös jonkin verran.
Kommentit (37)
ja maitoruokaa, esim. maitoon tehtyä velliä tai puuroa, maitoa sellaisten korppujen kanssa, jotka on leivottu maitoon, maitoon kastettua keksiä, hunajakakkua tai vehnäleipää maidon kanssa jne. Vasta noin 1½-vuotiaana, mieluiten kuitenkin yli 2-vuotiaana lapselle voi antaa hieman muutakin ruokaa, kuten lihaa, kalaa tai munaa. Oikein terveille ja vankoille lapsille voi antaa jo noin 2½-vuotiaasta lähtien esimerkiksi perunoita tai nuoria porkkanoita, mutta aina vain vähän ja oikein hyvin kypsennettynä. Millään muotoa lapsille ei saa antaa hedelmiä, marjoja, leivoksia, makeisia, pähkinöitä, mausteita, säilykkeitä, mausteita tai mitään muutakaan sopimatonta ruokaa, kuten savustettua lihaa tai kalaa, oikein voimakkaasti paistettua tai maustettua lihaa tai makkaraa, paistettua lihaa tms. Maito ja maitoruoka ovat lapselle tärkeimmät ravintoaineet koko lapsuuden ajan, sillä maito sisältää kaikki lapsen kasvuun ja kehitykseen tarviittavat aineet esim. verelle, lihalle, luustolle, iholle, sisäelimille jne, kun taas kaikki muut ruoat sisältävät ravintoa vain osalle näistä osista.
Aamupala:puuro+marjoja tai hedelmäsoppaa ja maitoa
Lounas:keittoa, kiusaus tai jotain muuta ihan tavallista ruokaa, vihanneksia ja maitoa
Välipala:jugorttia, leipää, hedelmää, ihan mitä vaan ja maitoa
Päivällinen:ihan tavallista ruokaa mitä me muut syömme,leipää ja maitoa
Iltapala:puuroa, tai leipää, tai jogorttia ja maitoa... on aina syöny hyvin.
Toi maitoruokailu on kyllä ihan uus juttu mulle :D!
Hahhahhaaa! Monissa maissa ei käytetä lainkaan eläimen maitoa ruokavaliossa. mitenköhän eläimen maito, voisi olla ihmislapselle luontaista ravintoa.
No mutta kerron kuitenkn oman lapseni ruokailun, kun sitä kysyttiin. 1v4kk poikani syö ihan samat ateriat kuin minä ja 5vuotias veljensä. Aamupalaksi puuroa, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.
On todellinen herkkusuu, eli kaikki kelpaa ja aina on valmis ruokailuun. Syö itse lusikalla ja samaa ruokaa kuin muukin perhe. On syönyt reippaasti lusikalla jo 10kk lähtien. Ruokaa menee n.1,5dl kerrallaan. Nanni lopetettiin jo ennenkuin täytti 1v. Saa unimaidon tuttipullosta eli n.1,5dl maitoa. Iltapalaksi syö mm. Omenaa, leipää, banaania.
En todellakaan sano että kaikki lapset ovat yhtä kiinnostuneita syömisestä. Kaikki lapset ovat yksilöitä, ja se ravintomääräkin on ihan yksilöllistä. Sen haluan kuitenkin sanoa äideille joiden lapset ei syö mitään, että rajoittakaa sitä maidon juontia. Ruoan kanssa vettä. Varmaan sellainen pari desiä on ihan riittävä määrä maitoa päivässä, jos ei muita maitotuotteita syö/juo. Tunnen erään kolmevuotiaan pojan jolla ainut ravinto on maito. Ei siis suostu syömään mitään. Hänellä on ollut korvatulehduksia varmaan yli 30 ja kolme kertaa korvat putkitettu.
Meillä myös helposti alkaa kakomaan kokkareista ruokaa ja saattaa jopa oksentaa pois kaikki jo syömänsä. Kuitenkin sormiruokaa syö yleensä kakomatta.
Täällä monella on aamu- ja iltapuurot käytössä mutta meillä ei oo tyttö koskaan suostunu syömään puuroa ja kaikenlaisia versioita on kokeiltu tosiaanki.
Ap
Meillä 1v. ja 1viikon ikäinen poika juo maitona vielä pääasiassa äidinmaitoa(määrää ei voi tietää), ehkä desin verran muuta maitoa puuron seassa ja esim. perunamuusissa. Syö monipuolisesti neljä-viisi ruokaa päivässä, mutta vain noin desin verran per ateria. Sen lisäksi syö itse esim. tuorekurkkua, leipää, muru-muroja.
On ollut ihan terve :)
makaroonilaatikkoa lounaaksi ja lohikeittoa päivälliseksi. Aamulla puuroa. Välipaloilla esim. leipää, weetabixia ja viiliä / jogurttia hedelmäsoseen kanssa. Itse syö.
Imetän vielä pari kertaa päivällä, illalla ja öisin. juo myös piimää.
Ja ikää 1 v 3 kk. Aika oudolta tuo tyttösi ruokailu vaikuttaa. Ei riittäisi meidän pojalle tuo energiamäärä ja poika on hoikka, painaa alle 9 kiloa. Purkkiruoat ovat btw pahanmakuisia.
Täytyy varmaan ihan ensiksi vähentää maidon määrää ja kokeilla sitä kautta jos alkaisi syödä enemmän. Ja täytyy vaan tarjota ja tarjota eri vaihtoehtoja.
Ap
Meidän tyttö 1v 4kk juo Nania 4-5 desiä päivässä, mutta tämän lisäksi syö normaalia kotiruokaa noin 2dl kerrallaan sekä soseita, hedelmiä, jogurttia ja leipää.
Olen huomannut, että aika paljon tykkää samoista ruuista kuin minä, että kaitpa se jo kohdussa opittu makumaailma on tuttua ja putoaa hyvin.
Kannattaa vaan antaa lapselle maisteltavaksi eri ruokia ja tehdä sitä usean kertaa, niin pikkuhiljaa oppii tottumaan uusiin makuihin.
Nannia meillä menee n. litra ja tiedän että se on ihan liikaa mutta kun tyttö ei syö vaikka mitä ollaan tehty niin ollaan annettu maitoa tyyliin "hyvä kun edes maitoa juo".
Nyt täytyy vaan pudottaa nannin määrää radikaalisti ja yrittää vaan sitkeästi saada tyttö syömään enemmän.
ihmeen takia teidän yli 1-vuotiaat juo nannia??? tavallista maitoa voi antaa vuoden ikäiselle. Tulee paljon halvemmaksikin..
ihmeen takia teidän yli 1-vuotiaat juo nannia??? tavallista maitoa voi antaa vuoden ikäiselle. Tulee paljon halvemmaksikin..
että siinä on kaikki tarpeelliset vitamiinit sun muut hivenaineet. Tulevat todella tarpeeseen pieniruokaiselle lapselle.
ja me vähennettiin maidon määrää radikaalisti, korvattiin sitä ensin sokerisemmalla mehulla ja joka kerta sitä mehua laimennettiin enemmän. Johan alkoi ruoka maistua, mutta edelleen tulee sellaisia päiviä kun menee alas vain pari rusinaa ja muutama haukku leipää. Lapsi nyt yli 2v. Edelleen terve. :-)
Oma tyttö täytti juuri 1v. Hänellä ruokavalio seuraavanlainen: aamulla iso lautasellinen puuroa kevyt maidon ja hedelmäsoseen kanssa, lounas purkkiruokaa tai itsetehtyä peruna/porkkana/kasvissosetta ja lihaa, esim. jauhelihaa muutama ruokalusikallinen kasvissoseen sekaan tai kanaa möyhennettynä/soseutettuna. Näihin pääruokiin sekaan myös raejuustoa. Välipalaksi menee jogurttia tai viiliä soseutetun banaanin tai raastetun omenan kanssa. Päivälliseksi samaa kuin lounaaksi eli kaupan purkki tai itse tehty kasvislihasose. Iltapalaksi samanlainen annos puuroa kuin aamullakin. Ruokajuomana vettä nokkamukista, tosin ottaa todella pieniä hörppyjä. Pelkään, että saa liian vähän nestettä! Maitoa koitan antaa ruokien välissä, mutta sitä menee päivän aikana ehkä 2-3dl, onko se tarpeeksi nestettä lapselle? Välillä vaipat ihan kuivia :( Tätä olen myös miettinyt, että pitääkö yksi vuotiaan tosiaan osata itse syödä lusikalla? Ei puhettakaan, että oma osaisi, vaikka annankin lusikan kätöseen, leikkii vaan sillä eikä tajua käyttää syömiseen. En myöskään ole antanut lapselle juurikaan sormiruokaa paitsi naksuja. Mikä tuon sormiruoan funktio ylipäätään on, kun eihän aikuisetkaan sormin syö vaan lusikalla/haarukalla, joten miksi lapsen pitäisi syödä käsin? Myöskään en ole koskaan antanut lapselle leipää. Siis kaikki mitä annan tytölle käteen, päätyy lattialle/leikin kohteeksi eikä suuhun! ei myöskään osaa juoda lasista tai imeä pillistä. Onko tämä epänormaalia, ettei 1v osaa syödä yhtään mitään itse? Ja kuinka voisin opettaa lapsen syömään itse, kun ei millään meinaa tajuta? Auttakaa, pliis!
Lisäystä vielä edelliseen, tyttö ei osaa itse juoda pullosta vaan ,maito on juotettava hänelle. Myös ruoka on syötettävä ns. harhauttamalla. eli annan leluja ja millon mitäkin ihmeteltäväksi, että harhautuu syömään. Muuten minusta määrät ihan ok, mutta jos lapselta iteltä kysyisi, ei varmaan söisi yhtään mitään! Oppinut jo ikävälle tavalle, ettei suostu syömään, jollen kokoajan raahaa pöytään uusia leluja yms. tavaroita, joita sitten hiplailee ja maistelee ruokailun aikana :(
Meillä tyttö 1v8kk saa ruokaa 5 kertaa päivässä. Aamulla kello 6 on maitoon keitettyä mannapuuroa, johon laitan joukkoon vähän voita, ihan vähän suolaa ja pikkuisen sokeria.
Aamupäivällä kello 10 terveyskorpuista ja maidosta keitettyä puuroa, jossa on vähän voita, suolaa ja sokeria. Terveyskorput olen leiponut maidosta, nisujauhoista joissa on nisujyvän kaikki osat, hiivasta, pienestä määrästä suolaa, öljyä ja sokeria. Korpuista raaputan irti mahdolliset palaneet kohdat ja lisään ne veteen, että niistä tulee pehmeitä. Sitten puserran veden pois ja sen mukana niistä lähtee pois niistä säilytyksen aikana niihin mahdollisesti tullut tomu, vaikka säiytän ne tomuttomassa paikassa.
Iltapäivällä kello 14 on sahtisoppaa, jonka keitän kupillisesta sahtia ja kupillisesta maitoa. Alkoholihan haihtuu keitettäessä. Kiehautan niitä jonkin aikaa, jonka jälkeen lisään siihen siirappia, hieman voita ja edellä kerrottuja terveyskorppuja, jotka on tehty ja käsitelty taas samalla tavalla. Keitän sahtisopan valmiiksi ja se on lapsille mieleinen ruoka, joka auttaa erityisesti umpitautiin pikku lapsille.
Kello 18 tarjoan lapselle munamaito, jossa kiehautan ison kupillisen maitoa, lisään siihen 2 keitettyä kananmunaa kovasti sekoittaen, hieman voita, suolaa ja sokeria sekä murennettuna pari päivää kuivahtanutta maitoon leivottua kauraleipää, josta olen leikannut kuoret pois.
Sitten vielä kello 22 lapsi saa lämmitettyä maitoa sillään ja kaksi palaa kyseistä kauraleipää, josta leikkaan reunat irti ja laitan päälle voita ja hieman mietoa juustoa.
Meillä poika syö mitä vaan ja hyvällä ruokahalulla.
Tyttö ei syönyt ollenkaan hyvällä ruokahalulla. Vuoden hujakoilla taisi kranttuilu olla parhaimmillaan ja määrät ei päätä huimannut, mutta kasvoi normaalisti. Kunhan kasvoi niin alkoi maistumaan monipuolisemmin ruoka. Nyt liki 4- vuotiaana maistaa ruokia, mutta kalaa ei syö vieläkään kuin minimääriä.
Kunhan lapselle tarjotaan tarpeeksi ruokaa niin eiköhän tule syötyä tarpeeksi, vaikka vanhemmista tuntuu ettei syö mitään.