Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on "hyvä" uintinopeus?

Vierailija
04.11.2012 |

Kysymys on huono ja hankala, mutta yritän silti. En hae nyt mitään optimaalista uintinopeutta, en huippunopeutta, en sykesidonnaista nopeutta. Haen lähinnä tietoa mikä on peruskuntoilijalle "ihan kiva saavutus".

Uin siis rintaa tekniikalla jota olen yrittänyt hioa kuntoon, mutta jossa vielä on suuriakin puutteita. Tällä hetkellä kilometri menee 30 minuuttiin.

Tottakai seuraan edistymistäni suhteessa omaan itseeni, mutta olisi kiva tietää miten uintini suhteutuu esim. keskivertoon. Kuntouimareiden radalla olen selvästi nopeampi kuin useimmat muut, mutta nopeiden uimareiden joukkoon ei taida siltikään olla menemistä. Uivat vapaauintia ja siinä taitaisin jäädä pahasti jalkoihin.

Kuinka kauan teillä menee esim. tuohon kilometrin uintiin?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee rivakasti uidessa kilometriin joku 17 min, mutten taida jaksaa tuota tahtia kahta kilometriä. Kaksi kilometriä uin semmoseen perustahtiin 50 minuuttiin.

Uin yleensä puolet kroolia ja puolet rintaa. En ole mikään erityisen hyväkuntoinen, mutta tekniikka on kaiketi ihan ok. Voimaa varsinki pitäs olla enemmän.

Vierailija
2/12 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kokeilla nopeeta rataa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen hitain kavereistani, tekniikkani on rintauinnis vielä erittäin hakusessa. en oikein ns. osaa käyttää jalkoja vaa tuntuu et ne laahautuu siel perässä.

useimmat kavereistani ui kilsan n. 25-30 minuuttiin.

Vierailija
4/12 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa rintauinnissani on petraamista käsissä. Ne tuntuvat vielä tehottomilta. Potkunkin kanssa saan tehdä töitä, sillä toinen jalkaa tahtoisi "mennä läpi", eikä ottaisi otetta vedestä. Uskon kuitenkin, että harjoittelemalla voitan nuokin ongelmat.

Vapaauintini on nopeampaa kuin rintauinti, mutta sen tekniikan kanssa en ole vielä ollenkaan sinut. Periaatteessa tiedän miten pitäisi uida ja yksittäin jotain osaankin, mutta kokonaisuutena en vielä jaksa uida kuin 100 metriä kerrallaan ja sen jälkeen pitää seisoskella altaan päädyssä. En siis ole vielä ottanut aikaa esim. kilometrin matkaan. Yleensä uin vuorotellen kumpaakin uintilajia esim. 50m ja 50m.

ap.

Vierailija
5/12 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 x 25m vapaata täysillä, 25m rintaa vähän löysemmin. Ei tule aina mentyä sitä samaa perusvauhtia vaan saa vähän "äksöniä" siihen uintiin.

Tiesithän että rintauinnissa sitä vettä kannattaa "painaa" käsillä kun veto lähtee sieltä edestä, siitäkin saa tehoja.

Vierailija
6/12 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpa tämä vanha ketju. 

Mulla menee 30-35 minuuttia kilometriin rintauinnissa. Olen huomannut, että vauhti paranee kun käy säännöllisesti uimassa, joten kohta voisi taas kokeilla uutta ennätystä :)

Onko teillä jotain hyviä vinkkejä tekniikkaan? Tai onko jotain hyviä videoita, joista voisi ottaa oppia? Mä kävin joskus perustekniikkakurssilla ja se oli kyllä hyvä, mutta en ole saanut aikaiseksi mennä jatkokurssille. 

Vierailija
7/12 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suosittelen aikuisten uintitekniikkakurssia, kun laji selvästi kiinnostaa. Siellä saa hiottua omaa tekniikkaansa paljon paremmin kuin millään omaharjoittelulla. Ties vaikka innostut kroolista (väärällä tekniikalla se on raskasta, mutta oikealla kevyempää kuin rintauinti) ja huomaat kauhovasti kohta tuplasti nopeammin kuin nyt. ;)

Ninim. kurssilta kipinän saanut harrasteuimari

Vierailija
8/12 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla menee kilometriin 30-35min, mutta uin rintauintia "mökkityylillä" pää vedenpinnalla, en osaa sitä sukeltamistekniikkaa. Uin kerrrallaan yleensä 1000-1500m. Olen uimahallilla hitaimpien joukossa. 103,8kg

Vierailija
9/12 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynyt uimassa 2 x viikossa monta vuotta ja aina menee 28-30min kun uin kilsan, myös rintauinti. Eli uskon että se on aika normi tahti. Pysyn kuntouimareiden nopeassa rivissä.

Vierailija
10/12 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin kuitenkin sykkeen mukaan uimista ja silloin vauhita pitää automaattisesti lisätä kun kunto paranee.

http://www.vanajavesiuinti.fi/wp-content/uploads/2012/08/1000m-Vanajan-Tonni_naiset_TULOKSET-Taulukko11.pdf

Tuossa on vanajan tonnista tuloksia, taittaa luonnonvedessä olla vähän hitaampaa kun ei saa välillä vautia päädystä ja on enemmän altoja.

Itse en ole kovin hyvä uimaan, mutta kunton on aika hyvä ja uin kilometriä noin 40 minuuttia.

Vierailija
11/12 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 13:50"]

Omassa rintauinnissani on petraamista käsissä. Ne tuntuvat vielä tehottomilta. Potkunkin kanssa saan tehdä töitä, sillä toinen jalkaa tahtoisi "mennä läpi", eikä ottaisi otetta vedestä. Uskon kuitenkin, että harjoittelemalla voitan nuokin ongelmat.

Vapaauintini on nopeampaa kuin rintauinti, mutta sen tekniikan kanssa en ole vielä ollenkaan sinut. Periaatteessa tiedän miten pitäisi uida ja yksittäin jotain osaankin, mutta kokonaisuutena en vielä jaksa uida kuin 100 metriä kerrallaan ja sen jälkeen pitää seisoskella altaan päädyssä. En siis ole vielä ottanut aikaa esim. kilometrin matkaan. Yleensä uin vuorotellen kumpaakin uintilajia esim. 50m ja 50m.

ap.

[/quote]Kyllähän sä menet kuntoosi nähden ihan liian kovaa jos pitää seisoskella 100m välein. Virallinen uimataidon rajahan menee siinä että osaa uida 200m yhtäkyytiä, joten sillä perusteella et osaa vielä edes uida.

Vierailija
12/12 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että joutuu 100m välein pitämään altaan päässä paussin ei välttämättä kerro vain liian kovasta vauhdista, vaan voi olla esim hengitystekniikassa hiomista, mikä tuo vahvasti tunteen, että on pakko pitää paussi ja koota itsensä uuteen parempaan alkuun. 
Mä olen uinut pari kilometriä yhtä soittoa ja 7km niin, että altaan päissä on ollut pieniä pausseja (max 10sek), silti tunnen usein tarvetta pitää pienen hengähdyksen altaassa uidessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan