Rintaraivarit/lakkoilu alle 2kk ikäisellä
Heippa mammat!
Nyt tarvisin apua ja kokemuksia teiltä.
Eli meillä nyt hieman alle 2kk vauva, joka saa tajuttomia raivareita rinnalla ja ei toisinaan suostu syömään rintaa ollenkaan, vaikka on AIVAN SELVÄSTI nälissään. Välillä taas on päiviä jolloin imetys onnistuu tuon tuosta, ilman minkäänlaista ongelmaa. Olen nyt imetystukilistasta lukenut hirveän määrän tietoa ja en silti oikein löydä ratkaisua/selitystä tälle tilanteelle.
Eli alkuun imetys onnistui aivan ongelmitta, vauva imi rintaa jokseenkin paljon ja oli kovin tyytyväinen rinnalla. Imetystyynyäkin käytettiin kovasti ja viihtyi siinä, nykyään jos edes kaivan imetystyynyn esille, tuntuu että vauva suuttuu heti!
Aloin turhautuneena antamaan vauvalle pari viikkoa sitten lisämaitoa, toisinaan omaa lypsämääni maitoa ja toisinaan korviketta, NANia. Eli vauva siis on toisinaan aivan selvästi nälissään ja kun hänet otan rinnalle, hän suuttuu HETI. Välillä saattaa ottaa muutaman imaisun ja sitten suuttuu ja välillä ei suostu edes ottamaan nänniä suuhun. Jos syötän maidon pullosta, ei ole minkäänlaista ongelmaa ja vauva vetää tuon tuosta isommankin määrän ja tätä nyt siis jatkunut jo reilut kaksi viikkoa joten voiko tämä edes olla ohimenevää? Toisinaan tuntuu, että imuote saattaa olla väärä ja tämähän ilmeisesti saattaisi olla syy raivareihin. Kokemuksia kenelläkään? Öisin meillä sujui imetykset paremmin, kuin päivisin, mutta nyt vauvan on ruvennut nukkumaan jo pidempiä yöunia ja näitä yöimetyksiä ei siis enää ole. Vauva nukkuu iltamyöhästä aamuun asti. Ja niitäkin aamuja on ollut, että vauva herää aamulla ja taatusti on kova nälkä muttei silti suostu ottamaan rintaa.. Alkaa itsellä jo pää hajoamaan. Mies ei tunnu juurikaan välittävän asiasta ja sekin inhottaa ja pahentaa vain omaa mieltäni. En haluaisin siirtyä pulloruokintaan, joka tässä vaiheessa valitettavasti alkaakin tuntua oikealta/helpommalta ratkaisulta. Ja en usko, että osittaisimetyskään onnistuisi..
Mitä pitäisi tehdä? Ihanat ihmiset kertokaa omista kokemuksistanne ja tehkää tämän mammam mieli paremmaksi!
Kiitos etukäteen :)
Kommentit (2)
Hei!
Kerron mika meidan ongelma oli. 2kk imetysta, aivan yhta helvettia. Vauvan imuote oli vaara ja karsin rintatulehduksista. Sairaalassa en saanut apua enka tajunnut kysya. Itkin ja imetin tuo 2 kuukautta, tunsin olevani epaonnistuja ja luuseri. Tuntui etta rinnat eivat tayttyneet ja maitoa ei tullut tarpeeksi, ei tietenkaan jos imuote on vaara! Pumppasin maitoa sahko aventin pumpulla ja syotin pullosa pari viikkoa melkein silla kipu oli aivan jarkyttava. Pumpun ansiosta rintani tayttyivat enemman ja enemman vaikka pumppauskin sattui aivan vietavasti, olin kuitenkin sinnikas! Eras aamu 2kk helvetin jalkeen herasin ja tunsin etta rintani rajahtavat maidosta, ensimmaista kertaa sitten sairaalan missa maito nousi!! Olin onnesta soikeana ja tarjosin rintaa vauvalle joka nappasi oikealla imuoteella. Vauvan imeassa repiminen ja riehuminen loppui kuin seinaan, kunnes se jatkui edelleen. Rintani olivat taynna ja vauva riehui ja kiljui ja itki tissi suussa, tassa vaiheessa mietin luopuvani koko hommasta ja itkua vaannettiin taas. Yhtena iltana olin aivan loppu ja otin vauvan pois rinnalta ja asetin hanet masulteni oman rintani paalle ja itkin ja paijasin vauvaa joka kiljui naama punasena. 5 minuutin jalkeen vauva paasti niin kovan royhtaisyn etta korvani menivat lukkoon ja mieheni havahtui unesta. Joka kerta kun vauva jatkossa on riehunut rinnalla olen pakottanut vauvan royhtaisemaan ja joka kerta on tullut hirvealla paineella ilmaa vatsasta. Meilla siis rinnalla riehuminen oli aluksi sita etta maitoa ei tullut imutekniikan takia, pumppaus auttoi maitoa nousemaan ja vauva tajusi imuotteen kun rinta oli pingottunut maidosta. Lopulta riehuminen oli sita etta royhtays oli jumissa. Meidan vauva on niin huono royhtaisemaan etta valilla hyppyytan huutavaa vauvaa 10 minuutia ennen kuin saan jotain ulos.
Alkaa luovuttako!!! Viimeinen kuukausi kaksi on ollut ihanaa! Vauva imee hetkessa masun tayteen, heti kun alkaa kadet vispata ja otsa menossa kurttuun nappaan vauvan heti istumaan ja etukenoon ja taputan lapaluiden valiin ja vauva royhtasee. Laitan heti takaisin rinnalle ja vauva imee normaalisti.
Halusin kertoa meidan tarinan joillekin; itken vielakin kun ajattelen alun 2kk helvettia. Toivottavasti tama auttaa edes jotain! 2kk jalkeen vauva VOI oppia uuden imutavan!
Voit laittaa minulle viestia jos haluat jutella imetyksesta enemman!
Zemppia naiset, me onnistumme!!!
Kuulostaa tutulta nuo rintaraivarit. Meilläkin niitä oli ja on edelleen. Lapsi nyt 4 kk. Syynä on refluksi, johon liittyy rintaraivareita ja monia muita oireita joita en jaksa edes tähän listata.
Mutta siis kun vauva syö niin maito nousee happamana suuhun kesken syönnin ja näin lapsi saa raivarin. Kannattaa varata aika neuvolalääkärille ja keskustella asiasta. Tosin kaikki lääkärit eivät ole vielä kovin tietoisia vauvojen refluksitaudista, joten kannattaa etsiä asiantunteva lastenlääkäri. Itse kävimme yksityisellä ja on nykyään lääkitys vaivaan...