Teinien vanhemmat. Gallup siitä miten menettelette seuraavassa tilanteessa
16v on lähdössä ulos kavereiden kanssa. Sinulla on vahva epäilys, että illan aikana heidän on tarkoitus juoda alkoholia. MIten menettelet
a) antaa mennä vain. Joskushan kaikki kokeilevat
b) päästät lähtemään epäröivin mielin ja ennen lähtöä valistat alkoholin vaaroista
c) päästät menemään, mutta kotiin tulee palata kello 21
d) jätät nuoren kotiin kotiarestiin
Vastauksia "meidän nuori ei juo" ei kaivata, kiitos!
Kommentit (38)
päästän toki, ja otan asian puheeksi, jos moista epäilen. Ja luultavasti myös tuo e) eli sovin, että mistä tulen hakemaan.
En ole vielä teinin vanhempi, mut luultavasti sanoisin, että pitää soittaa minulle esim. klo 21 ja että tulen hakemaan klo 23.
Jos tuollaiset säännöt ei sopis, niin sit ei tartteis lähteä vaan vois jäädä mutsin kanssa viettämään iltaa ;-)
30, en pelkää.
Kuten sanoin minulla on jo 17v 5kk ikäinen lapsi ja hän ei ole kyllä kertaakaan onneksi jäänyt minnekkään poliisin haaviin eli osannut sen verran fiksusti hoitaa nuo bilettämisjuttunsa.
Mutta itse kyllä niille sossuille vaan tokaisisin sitten että meiltä on lapsi saanut 16v lähtien luvan sillon tällöiseen juomiseen.
Ja en usko, että he tuon ikäistä lasta rupeaisivat sen takia huostaan enää viemään kerta vanhemmiltakin on lupa tuohon alkon käyttöön saatu.
c pienin muutoksin, klo 21 16- vuotiaalla, ei toimi
ja hakisin autolla täällä meidän kylillä
käytöstä. Esim joutuu poliisien haaviin ja sitten onkin sossut kimpussa. Koko perheen kimpussa. Ja joudutte selittelemään tekosia kukkahattutätien vierailessa kotonanne ja saarnaavan alkoholin käytöstä. Loppupeleissä sossut syyttää kuitenkin vanhempia ja pahimassa tapauksessa teini joutuu huostaan.
Sossut soitti ja asia oli siinä. Ei turhaa höyryämistä.
käytöstä. Esim joutuu poliisien haaviin ja sitten onkin sossut kimpussa. Koko perheen kimpussa. Ja joudutte selittelemään tekosia kukkahattutätien vierailessa kotonanne ja saarnaavan alkoholin käytöstä. Loppupeleissä sossut syyttää kuitenkin vanhempia ja pahimassa tapauksessa teini joutuu huostaan.
Jos teini on kuuden jälkeen lähdössä kavereille ja on kello 23 äitinsä edessä selvin päin, hän ei ehdi umpikänniä hommata. Tämä on fakta.
Toinen fakta on, että poliisi ei tee lastensuojeluun ilmoitusta 16-vuotiaasta, joka on juonut yhden tai kaksi pulloa keppanaa. Umpikännissä toilailevista tekee, mutta sitähän se klo 23 selvä teini ei ole.
Kolmas fakta on, että jopa tuon ilmoituksen jälkeen asia selviää keskustelulla. Lastensuojelu ei todellakaan ota 16-vuotiasta huostaan, jos on kerran hölmöillyt humalassa.
JOS sellaista hölmöilyä tapahtuu, tietysti suhtautuminen kavereiden kanssa hengailuun kiristyy.
Saanut 16v lähtien juoda kohtuudella ja käydä bileissä.
sitä, että lapsesi aivot vielä kehittyvät, ja alkoholin nauttiminen haittaa sitä kehitystä?
Luepa vaikkapa täältä:http://community.stakes.fi/blogs/neuvoa-antavat/archive/2009/01/07/Pekk…
"Alle 20-vuotiaan ei pitäisi käyttää lainkaan alkoholia
Aivot saavuttavat optimaalisen aikuisen toimintakykynsä vasta noin 20-24 vuoden iässä. Tätä ennen tapahtunut alkoholin aiheuttama vaurio voi olla pitkäkestoista ja palautumatonta. Tämän lisäksi myös lyhytaikainen ja kohtuullinenkin juominen heikentää oppimiskykyä ja muistia nuorilla paljon enemmän kuin aikuisilla."
Siis viis lapsen aivojen kehityksestä, tärkeämpää on oppia sosiaalinen juominen ajoissa, niinkö?
Muistutan että luotto menetetään kerran eikä sitä enää saa takaisin. Vaadin ehdonta rehellisyytä koska vain siten voimme elää toistemme kanssa.
Meillä ei kukaan juo alkoholia. Se ei ole mitenkään tarpeellista.
Joo no laki sallii kuitenkin 18v juoda täällä, niin ompa laki mennyt sitten todella pieleen kun ei noita aivoja ole otettu huomioon.
25-vuotiaaksiko sitä pitäisi sitten odottaa että uskaltaa sitä alkoholia kokeilla?
Eiköhän 18v keho oo kehittynyt kuitenkin siihen pisteeseen että se uskaltaa sitä alkoholia käyttää.
Ja 16v. ei ole kaukana tuosta. Joten eipä siitä varmaan suurta vahinkoa koidu.
Joo no laki sallii kuitenkin 18v juoda täällä, niin ompa laki mennyt sitten todella pieleen kun ei noita aivoja ole otettu huomioon.
25-vuotiaaksiko sitä pitäisi sitten odottaa että uskaltaa sitä alkoholia kokeilla?
Eiköhän 18v keho oo kehittynyt kuitenkin siihen pisteeseen että se uskaltaa sitä alkoholia käyttää.
Ja 16v. ei ole kaukana tuosta. Joten eipä siitä varmaan suurta vahinkoa koidu.
iässä juominen on kuitenkin vahingollisempaa kuin 18 vuoden jälkeen. 18-vuotiaana vastuu omasta juomisesta on lain mukaan nuorella itsellään. Ei 18 vuoden ikäraja tarkoita sitä, että jokaisen on 18 vuotta täytettyään pakko mennä vetämään kännit.
Alle 18-vuotiaan kohdalla vastuu on vanhemmalla, mitä nuorempi lapsi, sitä suurempi on vanhemman vastuun osuus. Ei 16-vuotiaan alkoholinkäyttöä pysty välttämättä estämään, mutta kyllä minusta on vanhemmalta aika vastuutonta antaa lapselleen lupa juoda.
Jos aivot kehittyvät 20-24 -vuotiaaksi saakka, niin ihan varmasti alkoholin nauttiminen 16-vuotiaana on huomattavasti vahingollisempaa kuin 18-vuotiaana.
Joo no lapseni on 1v 5kk harrastanut nyt tuota toimintaa sillon tällöin ja en ole hänessä mitään vahinkoja huomannut.
Sama itsellä, aloitin itse myöskin alkoholin kohtuukäytön 16-vuotiaana, nyt olen 40-vuotias ja ei siitä minullekaan mitään tullut. Eikä omille vanhemmilleni. Ja kohtuullisena käyttönä se on pysynyt myöskin aikuisena.
Se on myöskin eriasia tarjota 13v alkoholia kuin 16v. Ja tuota ensimmäistähän minä en ikinä tekisi. Tai jos rehellisiä ollaan, meillä on saanut tuolloin maistaa kotona vähän lasista. Mutta se siitä ja juuri siitä syystä ettei tulisi näitä kavereiden kanssa maistamisia.
Joo no lapseni on 1v 5kk harrastanut nyt tuota toimintaa sillon tällöin ja en ole hänessä mitään vahinkoja huomannut.
Sama itsellä, aloitin itse myöskin alkoholin kohtuukäytön 16-vuotiaana, nyt olen 40-vuotias ja ei siitä minullekaan mitään tullut. Eikä omille vanhemmilleni. Ja kohtuullisena käyttönä se on pysynyt myöskin aikuisena.
Se on myöskin eriasia tarjota 13v alkoholia kuin 16v. Ja tuota ensimmäistähän minä en ikinä tekisi. Tai jos rehellisiä ollaan, meillä on saanut tuolloin maistaa kotona vähän lasista. Mutta se siitä ja juuri siitä syystä ettei tulisi näitä kavereiden kanssa maistamisia.
jos se ei kehity riippuvuudeksi, minkä riski myös on suoraan verrannollinen siihen, milloin alkoholinkäyttö on aloitettu. Mutta et voi tietää, onko juominen vaikuttanut lapsesi muistiin, ja hän olisi ilman sitä esimerkiksi pärjännyt koulussa paremmin. Eikä nyt tarvitse vastata, että ihan hyvin lapsi on pärjännyt, mutta et vain voi tietää. Miksi haluat sanoa lapsellesi, että on ok ottaa riski, että hänen aivonsa vahingoittuvat? Ehkä niin ei ole käynyt eikä käy, mutta miksi tehdä se mahdolliseksi ja jopa todennäköiseksi? Ihan äidin luvan kanssa?
No minun lapsi kyllä pärjää koulussa. :) ja sen tiedän koska valvon hänen koulunkäyntiään kuitenkin vielä.
e) jotain muuta, mitä?
Haluaisin keskustella nuoren kanssa asiasta (ei sama kuin valistava jyräävä asenne) ja myös kuunnella mitä nuori asiasta ajattelee. Toisin myös esiin huoleni asiasta vanhempana (tässä tarkoituksena välittää ei syyllistää).
No minun lapsi kyllä pärjää koulussa. :)
Toivottavasti pärjää vastaisuudessakin.
En ole ihan niin tiukkapipo, kuin vaikutelma, joka kirjoittamisestani syntyy, lapsia ei pysty suojelemaan kaikelta. Minusta vain vanhempien tehtävä on auttaa lapset saamaan mahdollisimman hyvät eväät tulevaisuuteensa, ja meillä siihen kuuluu se, että koetetaan lykätä ensimmäiset kännit mahdollisimman myöhäiseksi. Minun ei tarvitse olla reilu mutsi, joka sallii 16-vuotiaalle "kohtuukäytön." Olen mieluummin tiukkapipomutsi, jonka mielestä 16-vuotiaan pitäisi itsekin haluta pitää aivoistaan huolta, ja jos hän päättää vetää kännit, hän tekee tietoisen valinnan sitä vastaan.
varma tieto siitä, että teini todella menee juomaan. Mutta jos tulee humalassa kotiin, niin asiaan puututaan.
Meillä alkoholikokeilut alkoivat kahdeksannen luokan keväällä, ja kotiin on jouduttu tulemaan yhdeksältä, on oltu arestissa kokonaan jne. Nyt tyttö on 16 ja tuo aika on onneksi ohi, nykyään on tullut selvin päin kotiin (paitsi yhden kerran) ja on pikkuhiljaa lunastanut luottamuksen takaisin. Tosin edelleen aina epäilen, mutta en etukäteen ala siitä puhumaan, jälkikäteen sitten, jos tarvetta on.
No omasta mielestäni olen reilu mutta myöskin huolehtiva. :)
Tiedätkö teinejä jotka alottavat jo 13-vuotiaana juomisen ja jotkut alkkis/tyhmät vanhemmat saattavat jopa salliakin sen?
Minä kuitenkin olen pyrkinyt 13-15vuotiasta lastani suojelemaan kaikinkeinoin noilta ja onneksi on ollut fiksu, eikä aikaisemmin ole sekaantunut alkoholiin kun meillä oli sopimus että jos käyttäytyy tuon ylä-aste ajan mallikkaasti esimerkiksi juuri nyt näissä alkoholi asioissa eli ei kännätä, kertaakaan ei kärähtänyt, sitähän en tiedä onko seläntakana tehnyt, mutta en usko kun lapsi on vähän sen luonteinen että ei välttämättä ole niitä rohkeimpia persoonia...
Mutta...
Jos olisi mokannut se raja olisi sitten tiptop 18. Eikä joustoja! Ja rankkua olisi tullut monilla eri tavoilla.
Haluan kuitenkin ymmärtää myös nuorta ja en tosiaan usko että hänelle mitään pahaa tuosta koituu, kun ei ole joka viikonloppuista tuo homma. :)