Haluatko kysyä yläasteen terveydenhoitajalta?
Vastaan mielelläni nuoriin liittyvissä kysymyksissä. Terveydenhoitajan töitä olen tehnyt kuusi vuotta.
Kommentit (14)
jossain kutsuntatarkastuksen korvikkeena? Meinaan vaan aika monien terveydentila muuttuu kolmessa- neljässä vuodessa...
Ainakaan itse en ole törmännyt kovin moneen nuoreen, joka suostuisi vastahakoisesti terveystarkastukseen. Monilla kyllä jännittää (ihan turhaan :)) ja osa avoimesti myöntää sen vastaanotolleni tullessa. Lääkärintarkastusta monet jopa odottavat, sillä silloinhan saa lääkärintodistuksen esim. mopokortin hankintaan.
Suurimmalla osalla alkoholia käyttävistä nuorista juominen rajoittuu vain bileisiin ja viikonloppuihin. Eihän sekään hyvä ole, mutta parempi kuin yksinään tissuttelu. Alkoholin käyttö menee liian pitkälle, jos sitä käytetään useamman kerran kuussa. Näihin tapauksiin on hankala puuttua, ellei nuori ole jäänyt kiinni tai itse myönnä sitä. Keskustelemalla kuitenkin yritetään päästä yhteisymmärrykseen, keskustellaan alkoholin vaaroista jne.
En osaa sanoa, kummat jännittävät enemmän. Pojat osaa aika hyvin peittää jännityksensä. Monesti tyttöjä kauhistuttaa enemmän rokotus, kun taas pojat kalpenevat puhuttaessa murrosiän merkeistä, seksuaalisuudesta jne.
Luuletko, että jännittäminen johtuu riisuutumisen pakosta? Kuinka paljon tarkastuksessa pitää riisuutua? Pitääkö sukat ottaa myös pois?
Varmasti monet jännittää riisuutumistakin, ja kun vielä kiertää noita kauhutarinoita terkkarin vastaanotolla riisuuntumisesta, niin varmaan alkaa päässä pyörimään kaikenlaista. Terveystarkastuksessa pyydän olemaan alusvaatteet päällä, eli päälyvaatteet vain pois. Jos nuori ei tätä halua, niin siitäkin voidaan keskustella. Voi jättää topin päälle jne.
En halua riisua nuorta, ja ketään en pakota riisumaan. Kevyemmillä vaatteilla ryhdin ja pituuden mittaaminen on helpompaa. Myös punnittaessa huppari tai farkut voi tuoda lisäpainoa. Rokotustakaan ei voi antaa paidan läpi. Siinä joitakin syitä.
Terveystarkastukseen kuuluu kuulon, painon, pituuden, näön ja ryhdin mittaaminen, sekä yleistä keskustelua nuoren kanssa murrosiästä, kaveripiiristä, kotioloista, päihteiden käytöstä jne.
Eroaako lääkärintarkastus millä lailla terveystarkastuksesta yläkoulussa?
mennä puhumaan koulukiusatun asioita eteen päin mm. opettajanhuoneessa ja kuraattorille?
Minusta oli erittäin ahdistavaa, kun oma terkka meni kertomaan asiat eteen päin ja kohta koko koulun henkilökunta tiesi, että minua kiusataan ja rajusti ja olin masentunut.
Miten nuoret suhtautuvat nykyisin terveys- /lääkärintarkastuksiin?