Onko olemassa puuronhaudutuslaitetta tms.
mihin puuron voisi jättää hiljalleen hautumaan yöksi? Aamulla ei ole aikaa keitellä puuroa ja pikapuurot ovat ihan hirveää liisteriä.
Kommentit (21)
kuka helkutti sitä vahtii kun ala kattilasta vesi kiehuu ja haihtuu? ja kuka hinkkaa yläkattilan puhtaaksi kun puurot kuivuu yön aikana siihen kiinni
tunteja lämpimänä muhineen puuron.
Äidilläni on sellainen emalikattila vuosikymmenten takaa, missä on vesihaude seinässä ja pohjassa. Siinä ei siis pala pohjaan puuro.
pataruoat jne.
Aamulla lähden töihin ja ennen sitä heitän esim. keittoainekset sinne.
Lapset tulee koulusta ja niillä on lämmin ruoka valmiina, itse tulen töistä aina vasta kuuden jälkeen
Minkä tahansa puuron voi sekoittaa ihan vaan kylmänä turpoamaan jääkaappiin. Jos laittaa esim. yöksi turpoamaan sellaisen jossa keittoaika olisi 10min niin riittää ihan minuutin parin kiehautus. Näin teenkin joskus itse. Samoin jos joskus harvoin olen käyttänyt jotain ohrasuurimoita niin ne ovat lionneet yön yli, ilman liotusta pitäisi keittää kai melkein tunti.
Itse teen joskus kaurapuuron ruokatermokseen. Illalla laitan sinne keitetyn veden, kaurahiutaleet ja sulolan, sekoitan kertaalleen ja kansi kiinni. Aamulla puuro on valmista. Tulee paljon pehmeämpää kuin jos aamulla keittäisin, kun en kuitenkaan ehdi hauduttelemaan kannen alla.
Minäkin teen toisinaan ruokatermokseen puuron samoin kuin ylläoleva kirjoittaja. Luin vuosia sitten lehdestä ravitsemusterapeutin vinkin ja huomasin sen hyväksi.
Söin hotellissa todella hyvää veteen tehtyä kaurapuuroa. Oli ihanan pehmeän makuista. Kotona tehty kaurapuuro on ollut ihan hyvää, mutta ei noin hyvää. Olen käyttänyt 10 min keitettäviä hiutaleita ja sen 10 min keitellyt. Kuinka kauan puuroa pitäisi haudutella, että saisi pehmeää, ja onko sillä väliä, millaisia kaurahiutaleita?
Söin hotellissa todella hyvää veteen tehtyä kaurapuuroa. Oli ihanan pehmeän makuista. Kotona tehty kaurapuuro on ollut ihan hyvää, mutta ei noin hyvää. Olen käyttänyt 10 min keitettäviä hiutaleita ja sen 10 min keitellyt. Kuinka kauan puuroa pitäisi haudutella, että saisi pehmeää, ja onko sillä väliä, millaisia kaurahiutaleita?
ja voit myös keittää pitempään, jos haluat.
Itse käytän mökillä aromipesää, kun en jaksa vahtia riisipuuron palamista kaasuhellalla. Illalla täysi parin litran kattilallinen kiehautetaan pari minuuttia, laitetaan aromipesään ja aamulla on hyvää puuroa valmiina.
pysyykö tuossa puuro muka lämpimänä koko yön? siislaitan puuron termokseen ja syön klo 7:30? mikä olisi hyvä termos?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2012 klo 22:02"] pysyykö tuossa puuro muka lämpimänä koko yön? siislaitan puuron termokseen ja syön klo 7:30? mikä olisi hyvä termos?
[/quote]
Nostan vanhaa keskustelua. Osaisiko joku vastata näihin kysymyksiin?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2012 klo 20:54"]
[/quote]
Ideahan on se, että veden annetaan vain kiehahtaa ja sitten lämpimään hautumaan. Parasta puuroa ikinä. Näin se ennenvanhaan valmistettiin siinä uuninpankolla. Tulee todella pehmeä puuro.
Leivinuuni.
siellä puuro hautuu mukavasti yön yli, ja aamulla nam!
Haudutuspata on yksi mahdollisuus, Alku-puuro on minusta hyvää ja valmistuu muutamassa minuutissa.
Vanha (tai uusi, ihan sama) tyroksinen kylmälaukku toimii. Kiehauta vesi, hiutaleet ja suola (voita hitusen) kattilassa ja laita kattila laukkuun ja kansi kiinni. Aamulla sulla on puuro valmiina. Toimii myöös hernekeiton tekemisessä.
Joskus näin prismassa halpisversion