Oletteko laskeneet paljonko tuplien odottaminen tuli maksamaan?
Eli mitä tuli hintaa kaikille ultrille ja polikäynneille ja mahdolliselle pidemmälle sairaalareissulle. Joutuuko vauvat muuten maksamaan hoidostaan, jos joutuu olemaan sairaalassa pidempään?
Esikoiden osalta meillä tuli maksuja vaan 13 päivää sairaalassa (mun raskaumyrkytys + synn jälk 6päivää), ultrakäynnin sai Oulussa ilman lisämaksua. Polilla ei tarvinnut käydä kuin tuon kerran, jolloin otettiin sisään. Neuvolakäynnit onneks vielä kokonaan verorahoista.
Nyt maksoi np-ultrasta 27 euroa ja mietin, että kuinka paljon loppuraskauden ultiin ym hoitoihin pitää varata rahaa?Tuonne odotus-puolelle jo mainitsinkin, että onneksi raha ei tuo onnea, joten mielellämme näitä maksamme, mutta olis hyvä vähän etukäteen tietää hintahaarukkaa (toki paljon riippuu tilanteesta).
Kun äitiysavustusta saa tuplista yhden extra-avustuksen verran (140e), niin se tuntui aluksi hienolta, mutta taitaa tuo raha mennä kaikki noihin loppuraskauden ylimääräisiin tutkimuksiin, joita ei normaalissa yksösraskaudessa tarvittaisi. Ei taida juuri riittää ylimääräisiin hankitoihin (sängyt, turvakaukalot, rattaat ym).
Kommentit (11)
Meillä ei ollut suurempia ongelmia, joten kontrollikäyntejä ei tullut ä-polilla kuin tuo 8-10.
Yritin siis kartoittaa, josko olisi tullut maksukatto täyteen, mutta niin ei sitten käynytkään. Minulla laskua kertyi jokaisesta ultrakäynnistä 22¿ ja jokaisesta käyrillä käynnistä muistaakseni 6¿ tai 8¿. Koska olin seurannassa hepatogestoosin ja vauvojen painoeron vuoksi, ramppasin parhaimmillaan 2 kertaa viikossa käyrillä ja joka 10. päivä ultrassa... ja tätä kesti joitain viikkoja loppuvaiheessa. Käynnistykseen meni päivä ja vauvojen kanssa olin sairaalassa 5vrk.
Hilla ja mussukat 1½v
Toi maksukatto ja sen täyttyminen katsotaan 1.01-31.12???? Olen maksanut jo vuona 2005 aika reilut rahat kaikenlaisia maksuja, vauvat synty tammikussa, elikkä silloin taas 0 tilanne?
eli en laskenut kuin siihen asti, koska se maksukatto tosiaan täyttyi. Polikäynnit 22 euroa kappale, sitten oma sairaalassaolo 5 vkoa, jonka aikana täyttyi maksukatto (joka meillä oli 590 euroa vuonna 2004), lapset oli sairaalassa viikon mutta niitä ei sitten laskutettukaan, mutta oikeat kustannukset siis olisivat olleet vielä enemmän. Ja se maksukatto tosiaan on mun käsittääkseni sen kalenterivuoden ja sitten taas nollaantuu, eli aika typerä systeemi tuon ajan puolesta. Meidän onneksi nuo maksut mahtui samaan kalenterivuoteen että säästettiin edes vähän...
Tänä vuonna ainakin 590 euroa. Tämän jälkeen on vapautettu maksuista, paitsi lyhytaikaisen osastohoidon maksu vain
alenee
, eli 26 euron sijaan hintaa tulee 12e/pvä. No tuo nyt ei ole sitten paha, kun sama raha kuluis varmaan kotona ruokiin, veteen, sähköön, WC-paperiin ;-) ym.
Taidanpa laittaa veronpalautusrahoja tuon 600euroa (joo, palautuksia tuli mukavastia :D) sivuun kevättä varten. Meillä kanssa onneksi raskauden loppuvaihe ajoittuu kevääseen, joten kalenterivuoden vaihtumista ei tarvitse murehtia. Ymmärrettävä, mutta epäsopiva joihin riskiraskauksiin tuo kalenterivuosisääntö.
t.ap
ultrassa kävin 12 kertaa, muut neuvola- ja lääkärikäynnit päälle, tytöt syntyi rv 38 keisarinleikkauksella, sairaalassa 3 päivää ja kaikki oli ilmaista. Esikoinen, nyt 5 v, oli vakavasti sairas kun syntyi (hätäsectiolla), oltiin sairaalassa 6 viikkoa josta osa tehohoidossa jne, kaikki tämäkin ilmaista. Joten olen lopettanut valituksen verojen maksamisesta jo kauan sitten, vaikka se veroprosenttikin on alhaisempi kuin olisi Suomessa.
Mä oon käynyt keskusäitiysneuvolassa ultrissa rv 34 asti ja käyntejä tuli 6kpl ja nämä kaikki oli ilmaisia. Myös neuvola käynnit tietty ilmaisia;) Mut nyt rv 34 lähtien täytyy käydä taysissa, jossa käynti maksaa 22¿/krt (tai siis ainakin näin luulen), ainakin päivystyksessä käynti oli tuon 22¿ ja siel oon nyt tähän mennessä käynyt kerran. Ainakin viel yksi ä-poli käynti edessä (jos tytöt ei päätä syntyä aikasemmin) , jonka jälkeen saa nähdä käynnistetäänkö vai ei. Muista maksuista ei viel tietoo ookkaan;)
Rölli-peikko ja tylpykät 35+6
Ei tosiaankaan hetkauta jotkut 22 euron poliklinikkamaksut näitten lapsettomuushoitomaksujen jälkeen.
vielä sen verran, että kun se äidillä täyttyy, saa nk. vapaakortin, johon myös lapset saa lisätä. Näin ollen jos äidille tulee maksukatto täyteen hän joutuu maksamaan sairaalahoidosta sen 12 euroa/ vrk mutta esim. vauvojen keskolahoidosta ei mene maksua lainkaan.
siis vuonna 2000.
Eipä ole halpaa, ei ollu silloin, mut ei ole nytkään.
Silloin maksoin 22mk kerta/ polikäynnistä, vähäks huimasti on noussu ku nyt 22e, huh huh.
Meillä ultrat maksoivat aina sen 22 euroa/kpl ja niitä taisi kertyä 8-10 kpl. Sairaalassa tuli oltua 4 päivää käynnistelyissä ja 6 päivää synnytyksen yhteydessä. Tulikohan siitä yhteensä 270 euroa. Muksut olivat mun kanssa samalla osastolla, joten synnytyksen jälkeen maksu meni vain minusta.
Muistelisin, että " maksukatto" tai joku vastaava ois 500 euroa/vuosi eli siitä yli menevästä osasta ei laskutettais? Voi olla, että oon väärässä, kun meillä tuo ei tullut ajankohtaiseksi. Muistaakseni vauvojen hoidosta laskutettais myös maksimissaan 7 päivää.
Niin ja noista ultrista. Joissain kaupungeissa on kaksosten ultraukset laitettu jatkuvaksi hoidoksi vai mikä nyt olikaan eli silloin hitaa tulisi 6 euroa/kerta. Meillä päin homma ei noin pelannut ja sain 6 euron maksun vain käynnistyksen ja synnytyksen välisestä kontrollikäynnistä.
Mutta korjailkoon se, joka paremmin tietää.-)
Dummy + kaksikko