supistuksia öisin rv 31+3 ??
Moi,
muutamana yönä olen nyt herännyt melko napakkaan kiristykseen mahan seudulla, meinaa supistaa jonkin aikaa vaikka ihan levossa olen. Tätä ei ole aikaisemmin vielä tapahtunut. Kauan se ei kestä mutta kuitenkin on aika inhottavan tuntuista. Kohdun suun tilanne on tarkastettu muutama päivä sitten joten sen suhteen ei mitään huolta, paikat kiinni tiukasti:) Muutenkin kyllä supistelee päivisinkin useammin kuin ennen. Ei tarvi kauankaan olla jaloillaan tai kävellä kovaa niin jo alkaa kiristää..
Toinen vaiva: kävellessä sattuu emättimen suulle, sillä tavalla painaa.. onkos nämä sitten niitä kuuluja liitoskipuja? vauva on kääntynyt jo pää alaspäin, joten ehkä sekin vaikuttaa tähän tuntemukseen?
Onko teillä rakkahat sisaret samanlaisia vaivoja näillä viikoilla? kertokaa minulle kun ei ole aikaisempaa kokemusta näistä vaivoista, ehkä olen hyvin säästynyt kun vasta nyt on alkanut olla???
Kommentit (2)
Mulla nyt rv 33 ja kuvailemisia tuntemuksia ollut jo muutaman viikon. Myös niitä liitoskipuvihlaisuja, jotka tuntuvat välillä aika häijyiltä.
Toisaalta tuntuu kivalta, kun tietää, että loppua kohden ollaan menossa!
Onnellista loppuodotusta!
Mulla oli ekassa raskaudessa vkolta 29 alkaen tuollaista, että levossakin supisteli, kivuttomasti, mutta kuitenkin. Vauva oli myös tosi alhaalla, mikä ilmeisesti lisäsi supistelua. Musta tuntui ihan siltä, että vaavi oikein ruuvasi päätään lähtöasentoon :) Jouduinkin sitten vuodelepoon viikoiksi 30-35, kun kohdunsuu oli lähtenyt kypsymään. Ainakin mulle sanottiin tuolloin, että jos levossa supistelee ja varsinkin, jos supistuksiin liittyy menkkamaista kipuilua, saattaa olla kyse avaavista suppareista. Mulla kohdunsuu kypsyi noilla supistuksilla niin, että vkolla 37 kohdunkaula oli jo kadonnut ja olin jo 2-3 senttiä auki eli ensisynnyttäjäksi tilanne oli tosi kypsä. Vauva syntyikin 37+2, tosin kyseessä oli käynnistetty synnytys eli en tiedä, koska olisi tullut, jos synnytys olisi saanut lähteä käyntiin luonnollisesti.
Jos sulla supistelu on vasta alkanut, kannattais ehkä pyytää uutta lääkäriaikaa viikon-parin päähän, niin saat tietää, kypsyttääkö noi supistukset kohdunsuuta.
Noin muuten ohjeeksi voi sanoa vaan, että kannattaa hiukan hidastaa tahtia, jos supistelu sillä hiukan rauhottuis :) Liitoskipuihin saattais olla apua tukivyöstä ja se auttaa myös supisteluun. Nyt toista odottaessa olen pitänyt vyötä jo vkolta 15 saakka. Suosittelen sitä lämpimästi!!