Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi lintsaa, vertaistukea kaivataan

Vierailija
30.10.2012 |

Yläkoululainen lapseni lintsaa. Kolmen viikon aikana on tullut n. 4 päivää poissaoloja. (aiemmin syksyllä monta päivää)

Palaverissa sovittiin, että pidetään parin viikon tarkastelujakso ja jos lintsaus jatkuu, tehdään lastensuojeluilmo koulusta.

Lapsi oli itku kurkussa, eli taisi mennä uhkaus tajuntaan. Nyt sitten vaan seurataan ja yritetään tukea.

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Onko jonkun lapsesta tehty vastaava ilmoitus?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuota pihaan vientia on jo kokeiltu. Pari kertaa kuitenkin myöhästyi ja kerran oli tunnin pois.

Tänä aamuna vietiin taas pihaan ja äsken katsoin Wilmasta, niin ei ollut sielä ainakaan mitään merkintää, eli hyvä asia.

Vierailija
2/12 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulussa on vialla? Kiusataanko? Oppimisvaikeuksia? Liian helppoa ja turhautuu? Opet vittuilee?

Viettäisitkö itse 8 tuntia päivässä epäåmiellyttävästi ja täysin turhaan? Koululainen kun ei saa edes palkkaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syy miksi lintaa. Lähtisin purkamaan asiaa näin.

- kiusataanko, jos niin miksi

Tätä nuoret ei aina halua kertoa sillä pelkäävät että kiusaaminen lisääntyy.

Jos taustalla kiusaaminen on se selvitettävä ja siihen on puututtava.

Onko oppimisvaikeuksia? Tukitoimet käyttöön.

Jos poissaolojen syy on EVVK koko koulu niin silloin on vakavan keskustelun paikka.

Opetan ammattiopistossa ja näen nuoria joilla koulu ei ole sujunut ongelmitta. He eivät ole päässeet haluamalleen alalle jatko-opintoihin.

Voisit keskustella nuoren toiveesta mihin ammattiin haluaa valmistua. Netistä löytyy keskiarvot joilla kyseisiin koulutuksiin pääsee. Pyri motivoimaan nuorta opiskelemaan. Kerro että koko ikäryhmä koulutetaan ja on tärkeää hoitaa yläkoulu kunnolla että pääsee haluamalleen alalle.

Olisi surullista jos lapsesi on yksi niistä tulevista ammattiopiston opiskelijoista joilla ei ole motivaatiota, tulee poissaoloja ja opinnot viivästyy tai keskeytyy.

Monelle opiskelijalle käännekohta on vasta se kun opintososiaaliset edut lakkautetaan. On pakko ryhdistäytyä. Elämästä menee hukkaan aikaa vuosi tai pari. Kaverit ovat jo ammatissa tienaamassa rahaa ja itse pyörii oppilaitoksessa nuorempien seurassa.

Nuoret elää elämää tässä ja nyt, eivätkä ymmärrä miettiä asiota pidemmälle. Heidän kanssaan on keskusteltava.

Tätä et kysynyt mutta kerroin kumminkin.

Vierailija
4/12 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna oli yli kasin keskiarvo joten ei varmaankaan oppimisvaikeuksia. Kokeista saanut myös hyviä numeroita.

Aamuisin välillä tolkutonta väsymistä vaikka menis ennen kymmentä sänkyyn. Sanoo itse, että valvoo yöllä, kun ei vaan saa unta. Tätä varten on varattu aika terveydenhoitajalle ja tarvittaessa lääkärille.

Nyt on jo pidetty kaksi palaveria, joissa lv, erityisope, minä (äiti) ja lapsi. Tunti kerrallaan jauhettu, mitä tapahtuu jos muutosta ei tule, viimeisin siis tuo sossulla pelottelu (kaveri on huostaanotettu ja koulukodissa, joten tietoa sieltäkin).

Toivotaan että tulee nyt järkiinsä, ja mä teen ainakin kaikkeni, että saan hänet aamulla koululle.

Kiitokset jo kommentoineille.

Lisää kokemuksia vielä kaipailisin.

Vierailija
5/12 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei se rangaistukusista jauhaminen oikeasti mitään auta.

Joku rentoutumisharjoituksen opettelu, jolla pystyisi lepäämään, vaikka ei unta saisikaan, tai ehkä jopa saisi untakin, voisi auttaa.

Pitäisin myös ihan mahdollisena, että turhautuu koska ei koe oppivansa koulussa mitään hyödyllistä (se että on ennen saanut hyviä numeroita ei vielä tarkoita, että kokisi oppineensa mitään hyödyllistä).

Vierailija
6/12 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri huostaanotettu, onko muukin ystäväpiiri luusereita? Seura tekee kaltaisekseen on niin totta.

Viime vuonna oli yli kasin keskiarvo joten ei varmaankaan oppimisvaikeuksia. Kokeista saanut myös hyviä numeroita.

Aamuisin välillä tolkutonta väsymistä vaikka menis ennen kymmentä sänkyyn. Sanoo itse, että valvoo yöllä, kun ei vaan saa unta. Tätä varten on varattu aika terveydenhoitajalle ja tarvittaessa lääkärille.

Nyt on jo pidetty kaksi palaveria, joissa lv, erityisope, minä (äiti) ja lapsi. Tunti kerrallaan jauhettu, mitä tapahtuu jos muutosta ei tule, viimeisin siis tuo sossulla pelottelu (kaveri on huostaanotettu ja koulukodissa, joten tietoa sieltäkin).

Toivotaan että tulee nyt järkiinsä, ja mä teen ainakin kaikkeni, että saan hänet aamulla koululle.

Kiitokset jo kommentoineille.

Lisää kokemuksia vielä kaipailisin.

Vierailija
7/12 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasilla ja ysillä, lisäksi viina- ja tupakka-kokeiluja, kotiintuloajoista kinastelua yms.

Ei siinä auttanut kuin olla tiukkana, seurata Wilmaa ja olla jatkuvassa yhteistyössä koulun kanssa. Lintsaamisesta ei lastensuojeluilmoitusta tehty, se onneksi oli vähäisempää kuin osalla samassa porukassa pyörivistä, mutta alkoholin käytöstä sellainen tehtiin. Kävimme sitten teinin kanssa päihdekilinkalla asiasta juttelemassa, ja ja kyllä siitä olikin apua.

Nyt tyttö on 16 v, ja tuo paha murrosikä meni viime kesänä ohi yhtä nopeasti ja yllättäen kuin se tulikin, enää ei ole ongelmia lintsaamisesta eikä alkoholistakaan (tupakasta pääsi eroon, mutta ikävä kyllä aloitti sykysllä uudestaan, nyt yritetään sitä saada loppumaan).

Raskas ja ikävä vaihehan tuo oli, mutta toisaalta tyttö otti varmasti opikseen esim. siitä, että jos ei käy kunnolla koulua, niin numerot tosiaankin laskee eikä niiden nostaminen onnistukaan niin helposti - nykyään tyttö opiskelee oikein ahkerasti.

Tsemppiä ja jaksamista!

Vierailija
8/12 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö koulukodissa olevat eristää luokkakavereistaan? Musta sun metodit on ainakin vääriä.

Mukava ystävä, on käynyt meillä monta kertaa. Jopa juttelee aikuistenkin kanssa, mitä muista samanikäisistä ei voi juurikaan sanoa. Ja lapseni ei lintsaa hänen kanssaan, joten häntä ei voi syyttää.

ap.

Vierailija
9/12 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samoja ongelmia. Lapsi ei jaksa nousta itsenäisesti vaan jää mielummin nukkumaan, tai lähtee kesken päivää koulusta pois. Viime vuosi oli tosi vaikea ja jouduin viemään kouluun lähes aina joka itselle hankalaa kun pitäisi töissä käydä.

Tänä vuonna tuntuu vähän rauhoittuneen, tosin viedään kouluun joka aamu. Todettu oppimishäiriö ja paikka erityisopetuksessa on saatu.

Mun näkemyksen mukaan kyse on murrosiän yhdestä ilmenemismuodosta. Asiaan täytyy puuttua niin kuin olet tehnytkin, saman lailla kuin muihinkin murrosiän vaivoihin (juominen,polttaminen,yleinen vittuilu).

Kokeilkaa uniongelmiin valmistetta nimeltä Trypto-Tabs. Meillä auttoi viime vuonna. Saa ihan luontaistuotekaupoista. Nuorella voi olla myös lievää ahdistusta ja/tai masennusta, joka ei vaadi mitään lääkehoitoakaan, mutta vaikeuttaa arkea kun muutenkin murrosikä sekoittaa pään.

Kovin tuttua on myös tuo että asiasta jauhetaan ja seurauksilla pelotellaan mutta se ei vaan muuta nuoren käytöstä. Näin täytyy toimia mutta ei se ratkaise asiaa joka on monen jutun summa. Anna nuorellesi aikaa arjessa ja jutelkaa kaikkea muuta, mikä häntä kiinnostaa, musiikista ystävistä ym.

Muista että et ole yksin ongelman kanssa =)

Vierailija
10/12 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 sisarusta teki samaa,eli yläkoulussa lintsasivat ja menivät mielummin kavereille. ilmoitus kotiin tuli ja lastensuojelustakin taidettiin puhua mutta asia korjaantui kun äitimme uhkasi mennä itse luokkaan vahtimaan että koulussa todella käydään,tätä häpeää sisarukseni eivät olisi kestäneet joten koulunkäynti alkoi maistua. ja myöhemmin ihan ammatinkin lukivat, se taitaa olla tuota rajojen kokeilua tuo lintsaaminen. erään pojan tapauksessa (lähipiirissä) poika otettiin huostaan kun ei poliisikyydilläkään vietynä pysynyt koulussa,eli hankalampi tapaus. luulen että lapseni kyllä ottaa tosissaan nyt kun lastensuojelustakin on puhuttu,tsemppiä jatkossa!

Vierailija
11/12 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:4

Vierailija
12/12 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tehty ilmotusta, mutta todettiin että jos ei muu auta niin se on tehtävä. itse sanoin koulussa, että kaveripiiri pitäisi saada vaihdettua vaan mitenkä sen vaihdat. samassa koulussa kun ovat. syksyllä kaikki oli vielä jotakuinkin ok, mutta nämä uudet tuttavuudet tuli ja lintsaaminen alkoi, seuraavaksi tupakka ja nyt pikkuset kännikokeilut. kai tässä pitää varautua nappihommiin ja muuhun paskaan.Jos kuitenkin joku ilmotus tehdään on parempi että teet sen itse koska jos sosku sen tekee olet itse ns huono vanhempi joka ei ole osannut huolehtia lapsestaan ja he ottavat hänet huostaan ja sitä kautta johonkin sivistävään laitokseen jossa oppii paremmaksi ihmiseksi kuin oman äidin ja isän seurassa jotka ovat niin mölkeröitä etteivät osaa lastansa kasvattaa. voimia ja jaksamisia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi