Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa pakkoruotsin vastustajat :D Tulee vaikutelma

Vierailija
30.10.2012 |

just sellaisista junttijurveloista, jotka eivät halua oppia mitään uutta ellei ole ihan pakko. Ruotsi on helpoimpia kieliä koko maailmassa, eikä sen oppimisen kyllä pitäisi olla mistään pois. Lisäksi se antaa pohjan kommunikoida muidenkin pohjoismaalaisten kanssa ja auttaa vaikkapa saksan opiskelussa. Olen opiskellut 11 vierasta kieltä ja tiedän mistä puhun. Naurattaa tuo asenne.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista, että aikuisten mielestä lapsen olisi parempi olla tunnit tekemättä mitäänkuin opiskella itselleen mieluista kieltä o.O

miksi pitäisi tehdä kuten käsketään? Eihän tässä DDrssä eletä.

Vierailija
2/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken vastustaminen/ ilmaisen peruskoulutuksen vastustaminen on niin turhauttavaa, että nostan käteni pystyyn sellaisten vouhottajien kanssa.

Omille lapsilleni voin välittää arvojani ja kannustaa heitä opiskelemaan niin paljon kuin sielu sietää. Se riittää, muut voivat syöttää omat asenteensa vaikka ruttuiseen puohonsa.

minustakin hienot arvot olisivat sellaiset missä vastustetaan kaiken vastustamista sitä ymmärtämättä ja siten opetataan että pitää vastustaa juuri sitä mitä muut pitävät tärkeänä ja väittää että ei vastusta mitään ja muut on tyhmiä. provoajana pitäisin tärkeänä ruotsin opiskelua että voitaisiin lähteä heidän kanssaan natoa valvomaan. toisaalta tästä tulikin ajatus, että kreikkaakin meidän olisi hyvä oppia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosielämästä vieraantuneesta muumista.

Vierailija
4/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita kaikilla 11 kielellä seuraava:

Optioiden hinnoittelussa voidaan käyttää Black & Scholes mallia, joka ottaa huomioon option aika-arvon.

jos tuo ei onnistu niin koita nyt kirjoittaa niillä 11 kielellä esim seuraava.

Olin eilen luistelemassa, ylihuomenna ajattelin matkustaa Ruotsiin ja meinaan pärjätä siellä englannilla.

Ja kun tuokaan ei varmaan onnistu niin koita sitten tätä:

Minä olen tyhmä valehtelija. Suomessa on ruotsia osaavia tällä hetkellä liikaa, työpaikkaa ei enää saa pelkällä kielitaidolla kun äidinkielenään ruotsia puhuvia on niin paljon, mutta venäjäntaitoisista on huutava pula.

Vierailija
5/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis halua antaa lapsille mahdollisuutta opiskella esim venäjää? Oletko jotenkin juntti ja rasisti kun estät lapsia opiskelemasta haluamaansa kieltä?

Vierailija
6/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni pakkoruotsi vie tilaa muilta, hyödyllisemmiltä kieliltä. Kyse ei ole siitä, etteikö haluaisi oppia jotain uutta vaan siitä, että esim. koulussa kielien opiskelu on rajallista ja pakkoruotsi tarkoittaa, että pystyy opiskelemaan yhtä vierasta kieltä vähemmän.

Saksa ja ruotsi ovat kumpikin germaanisia kieliä ja erityisesti sanastoltaan niistä on jonkin verran toinen toisilleen apua, mutta kumpaakin oppuii loistavasti ilman toista :)

Ja tiedän mistä puhun, olen vieraiden kielten aineenope, ilmeisesti äärimmäisen juntti-sellainen

Vierailija
7/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just sellaisista junttijurveloista, jotka eivät halua oppia mitään uutta ellei ole ihan pakko. .

Antaa ihan "pikkaisen" vajaaälyisen kuvan itsestään kun kuitenkin sitä ruotsia on koulussa ollut vuosikausia ja sitten sanoo että "mä en ainakaan osaa sanaakaan ruotsia", "mitä tarkoittaa tack"? Miten tollanen tyyppi muka oppisi jotain ranskaa saati venäjää kun pitäisi uudenlaiset kirjaimetkin opetella?

Vierailija
8/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin eihän vaikutelma ole aina oikea. Mutta ainakin minun tutttavapiirissä asia menee juuri noin.

Vierailija
9/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, EU on onneksi tutkinut näitä "juntteja"...

0 %, siis todella, NOLLA prosenttia pitää ruotsia hyödyllisenä lastensa tulevaisuuden kannalta.. Englanti, venäjä, ranska.. siinä tulevaisuuden kielet. Asiasta ei suomenruotsalaisten hallitsema YLE tietenkään uutisoinut, mutta lukekaa itse (englanniksi).

Attitudes towards multilingualism

http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_386_fact_fi_en.pdf

Vierailija
10/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa opiskella ja vielä oppiikin helposti ruotsia! Eihän niin voi olla, eihän! EIHÄN?!

Vierailija
11/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin lukenut kieltä D-kielenä lukiossa, jos ei olisi ollut pakko lukea sitä pidempänä. Ranskan, jota on vaikeampi ääntää, olisin mieluusti aloittanut jo aikaisemmin. Sitä paitsi usein Suomessa ruotsia opetetaan lausumaan kuin suomenruotsia, mikä on älytöntä.

Vierailija
12/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kamalaa mammojen mielestä jos joku haluaa opiskella ja vielä oppiikin helposti ruotsia! Eihän niin voi olla, eihän! EIHÄN?!

Mutta ei siihen tarvitse kaikkia muita pakottaa!

Vierailija
13/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on huono kielipää, haluaa mieluummin oppia jonkin tärkeämmän kielen.

Itsellä oli saksa, enkku ja ruotsi. Olisin voinut ottaa ruotsin sijaan vaikka venäjän tai lukea vaan saksaa ja enkkua.

Meni energiaa kieliin mulla ihan liikaa. Niistä kovalla työllä sain saksasta c:n, ruotsista m:n ja enkusta m:n.

Vierailija
14/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei ylipäätään opi tai viitsi koulussa yhtään mitään, alkaa yhtäkkiä lukea venäjää ja ranskaa, kunhan vain ruotsi poistetaan

Vierailija
15/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei ylipäätään opi tai viitsi koulussa yhtään mitään, alkaa yhtäkkiä lukea venäjää ja ranskaa, kunhan vain ruotsi poistetaan

Vierailija
16/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon helpompi kuin englanti tai saksa. On laiskuutta, jos ei ruotsia opi keskitasoisella järjelläkään. Kirjoitin ruotsista ällän, vaikkei meillä päin ollut lainkaan ruotsinkielistä asutusta ja ainoa kontaktini ruotsin kieleen koulun ulkopuolella oli Peppi Pitkätossu telkkarissa.

Minäkin kannatan kuitenkin valinnanvapautta. Jos oppilaan on opeteltava vähintään kahta vierasta kieltä peruskoulussa, hänen pitäisi saada itse valita ne muutaman kielen joukosta.

Itse en ole koskaan tarvinnut työelämässä ruotsia, ja matkustellessanikin vain harvakseltaan Ruotsin puolella. Eräs tuttuni tosin usein kiroaa, ettei tullut opiskeltua kunnolla ruotsia (hän meni siis koulussa viitosella läpi pelkkää laiskuuttaan), koska nyt hän tarvitsisi sitä taitoa. Kotikunnassa ei ole ruotsinkielisiä, mutta asiakkaita hänen pieneen firmaansa tulee pitkin länsirannikkoa, ja olisihan se hyvä osata edes jotain sanoa eikä aina kutsua puljun siivoojaa tulkiksi.

Vierailija
17/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huusivat koko ajan ja puhuivat toisten päälle.

Pakkoruotsin vastustajilla oli hyvin perustellut mielipiteet pakkoruotsia vastaan ja he esiintyivät asiallisesti ja hillitysti.

Pakkoruotsin puolustajat vaan huusivat ja Storgård kertoi jostain mummosta tarinaa tippa linssissä.

Vierailija
18/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi saksan opiskelu on vähentynyt mutta meillä panostetaan pakkoruotsiin.

Vierailija
19/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pakkoruotsittajien paras perustelu pakkoruotsille on se, että "onhan meillä pakkomatematiikkakin"!

Vierailija
20/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

EK, suurin osa kielten opettajista ja rehtoreista vastustaa sitä? Jopa ruotsin opettajat, joiden mielestä valinnaisuus toimii jo nyt kun valinnaiseen ruotsiin ainakin Helsingissä on tunkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi