Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rahat riittämään?

Vierailija
30.10.2012 |

Olen 22-vuotias pääkaupunkiseudulla yksinasuva hoitotyötä tekevä nainen, jonka kuukausi tulot ovat noin 1600-1800 € / kk. Ongelmana on, että tulot eivät meinaa riittää menoihin ja joudun elämään ns. kädestä suuhun, mitään säästöjä en pysty kerryttämään, koska kaikki menee mikä tulee.

Suurimman loven tuloihin tuo asunnon vuokra, joka on 580€. Tämän lisäksi on tietenkin puhelin-, netti- ja sähkölaskut. Auton bensaan menee n. 100-150€/kk. Vakuutusmaksu on 200€/3kk. Ruokaan menee huomattava määrä rahaa, koska joudun noudattamaan erityisruokavaliota, joka on kalliimpaa.

Viihteellä en käy juurikaan, muutaman kerran vuodessa. Ulkonakaan en käy syömässä kuin aniharvoin, kotona teen ruuan, koska tämä on edullisempaa. Vaatteita ja kenkiä yms, meikkejä, muita vastaavia tuotteita ostan vain tarvittaessa.

En ymmärrä miten raha ei vain riitä. Tilipäivänä maksan aina kaikki laskut pois ja huomaan ettei kuukaudeksi jää paljoa käyttörahaa, jonka kuitenkin pitäisi riittää ihan perustarpeisiin. Viimeiset kaksi viikkoa ennen taas seuraavaa tilipäivää ovat todella stressaavia kun saan laskea miltein eurolleen, että rahat riittävät. Olen vaihtanut puhelinliittymän edullisempaan, kilpailuttanut sähkösopimukset jne.

Miten saan rahat riittämään?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta auta kuin laskea tarkkaan tulot ja menot, ja miettiä mistä on varaa tinkiä tai vaihtoehtoisesti miten tuloja voisi lisätä.

Vierailija
2/7 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luovuin autosta ja oikeesti tuntui että rahaa jää enemmän. Aina kirpasi ne vakuutusmaksut.. Sulla on minusta edulinen vuokra, itsellä vuokra 650e Helsingissä ja sekin on halpa :D Nyt siis auto myyntiin ja osta bussilippu pääkaupungilla hyvin kulkee julkinen liikenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole autoa, vaikka lapsia onkin. Hyvin pärjätään, vaikka auto tekisi elämästä monesti hieman helpompaa. Helsingin sisäinen kuukausilippu maksaa aikuiselta n. 40 euroa eli autoon menee huomattavasti enemmän rahaa kuukaudessa.

Vierailija
4/7 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ei tarvitse autoa.

Liikkuminen on helpompaa autolla, mutta usko, kun myyt auton pois, jää käteen paljon enemmän rahaa.

Itse joudun tulemaan iltaisin bussilla ja väli on 30 min. Jos bussi on just mennyt, käyn ruokakaupassa sillä välillä. tänä päivänä näkee ihmisiä, joilla on kuulokkeet korvilla bussissa, voivat lukea rauhassa.

Jos menet vähän Helsinkiä kauemmaksi huomaat että ihmisiä käy jopa Tampereelta Helsingissä töissä, kulkevat julkisilla.

Vierailija
5/7 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto mullekin tulee ekana mieleen - pääkaupunkiseudulla yleensä pärjää ilmankin.

Onko netti pakollinen? Voisitko käyttää vaikka kirjaston nettiä?

Onko puhelin laskut sulla isoja? Itselläni nimittäin kännykkälaskut on tosi pieniä, vaikka soitan kyllä aina kun on asiaa. Onko sulla joku kytkyjuttu kalliista puhelin mallista? Vaihda halpaan peruspuhelimeen, niin puhelinlaskut pienenee.

Mitä tuohon vakuutukseen kuuluu? Asunto ja auto? Sekin pienenee, jos autosta voi luopua. Pelkän asunnon vkuutukseksi kuulostaa kalliilta.

Mitä muita laskuja sulla on? Tuleeko lehtiä? Käytkö usein kampaajalla? Poltatko tupakkaa? Mieti laskuja maksaessasi, onko tämä välttämätöntä.

Jos ilmoittamasi tulot on netto, sulle jää vuokran jälkeen yli tonni kuussa. Ilman autoa sen pitäisi riittää minusta hyvin yhden ihmisen elämiseen.

Vierailija
6/7 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen käynyt 65 kilometrin työmatkan junalla. helsingissä on niin pahat ruuhkat ja vaikeat tiet jos jossain keskustan alueella ajaa että varmasti vie aikaa yhtä paljon kun bussilla kulkeminen...

Vierailija
7/7 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se auto todella tarpeen, ymmärrän että jos tekee vuorotyötä ja työpaikka on kauempana, niin auto on aika turvallinen tapa reissata, mutta kyllähän se syö rahaakin. Jos duuni on Hesassa ja julkisten varrella, niin kannattaa harkita, onko auto viisaampi laittaa sulan maan aikaan seisontavakuutukseen ja siirtyä silloin vaikka fillariin. Tippuu edes bensakulut pois. Itse kuljen kesäisinä Vantaalta töihin Hesan keskustaan fillarilla ma-to.

Lisäksi pidä kirjaa menoistasi, että mihin se käyttöraha oikein valuu. Jos nuo ovat nettotulosi (vai oliko se brutto?), niin hiukan ihmettelen, ettei ne riitä. Itsellä, kun jää näppiin 1960 euroa ja mulla on lapsiakin, ja asumiseen menee sama kuin sullakin. Mutta autoa mulla ei ole...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi