Leikkejä 3v synttäreille?
Kuopus juhlii seitsemän 3.5-4.5 -vuotiaan kaverin kanssa 3v synttäreitään kaveriporukassa, toinen aikuinen on mulla apuna. Pää on tyhjä, keksikääs vielä pari jotakin tuon ikäisille soveltuvaa leikkiä.
On jo aasinhäntä sovellettuna versiona (valasvauvan kiinnitystä äitivalaan syliin), sitten on "pass the parcel" eli se missä paketti kiertää ja musiikin pysädyttyä joku avaa, saa tehtävän ja karkin ja sitten lopulta viimeinen sen itse lahjan).
Ja sitten "party bagit" lopussa ongitaan kotiin viemisiksi, kun en nyt ehdi monia lahjoja käydä ongintaan enää
hankkimassa.
Mutta mitäs olis jotakin yhdessä porukkana tehtävää kivaa leikkiä noin pienille? (Sellainen iso laskuvarjo mulla on, jolla jotakin tehdään ja pitävät reunoista kiinni, mutta siinäkään ei varmaan menen kuin 5-10 minsaa...)
Laululeikkejä ajattelin muutamat tyyliin Head and shoulders knees and toes... Mutta kaipais tosiaan paria jotakin sellaista, missä vois olla palkitokin "voittajalle" tai sitten joku Karhu nukkuu tyylinen yhteisleikki... Kiitti!
Kommentit (8)
Mut synttärit kestää 4 tuntia ja tila on tosi pieni, joten ajattelin että on hyvä olla korvan takana juttua sen varalle että ei enää jaksa kasata tornia. Ainain 45 minuuttia ajattelin kyllä olla pihallakin porukan kanssa ja jonkin verran menee aikaa lounaaseenkin.
AP
Ootko tosissasi? Ihan hirveän pitkä aika synttäreille, varsinkin noin pienille lapsille.
4 h on ehdottomasti liian pitkä aika, sekä lasten että sun hermojen kannalta. Tai siis riippuu kuinka monta vierasta, jos lapsia yhteensä 3-4 niin menee, mutta jos 10 niin ei kannata
Eli vedän ihan normaalisti curriculumi mukaan, mutta siinä tulee jo askartelua ja kirjanlukuja ja kaikenlaista. Ja sitten kun preschool oikeasti loppuisi 11.30 jatketaan viimeinen 1.5h synttärijuttuja sisällyttäen lounaan.
Lapsia on yhteensä 7, mutta mulla on apuna palkkaamamme paikallinen lastenhoitaja suurimman osan ajasta ja mieskin ehtii viimeiseksi tunniksi tuodessaan lounaat ym. preschoolille.
AP
ja se on just sopiva mun mielestä.
Kaverisynttäreitäkin on pidetty vasta 5-vuotissynttäreinä.
vaan 1.5 h synttäriä ja jos sulla on jo lounas siinä, niin ethän sä sen onginnan lisäksi ehdi mitään muuta kuin pienen hetken antaa niiden leikkiä. Eli opetussuunnitelman mukaan on se leikkikouluosuus, ei siihen synttärijuttuja ympätä eikä sitä synttäreiksi lasketa. Älä keksi mitään muuta vaan anna niiden leikkiä lounaan jälkeen.
vieraita oli puoli kuudesta iltayhteentoista... En tajua näitä kelle 4 tuntia on liian pitkä aika JUHLILLE.
Ihan vapaata ohjelmaa oli meillä, ei mitään leikkejä tms. Toki kun kakku tuli pöytään, niin laulettiin onnittelulaulu., mut muuten lapset keikkivät leluilla ja söivät herkkuja. Samoin aikuiset jutustelivat keskenään ja söivät herkkuja + ottivat muutaman lasin viiniä.
Oli tosi kivat juhlat, kaikki tuntuivat viihtyvän. Jopa meidän ujonpuolienen päivänsankari oli mielissään kun talo oli täynnä porukkaa ja sai paljon uusia leluja. :) meillä oli vieraina 10 aikuista ja 14 lasta.
omien ja kavereiden synttäreiden kokemusten perusteella sanoisin, että ton ikäiset mieluiten leikkii sankarin leluilla ihan vapaasti, ohjelmaan saattaa olla vaikea saada mukaan osallistumaan, mutta lopuksi onginta on kiva.
Eli jättäisin pois muun paitsi ongintan ja antaisin niiden vapaasti leikkiä. Yleensä kommentoivat etteivät ole tykänneet synttäreistä, joilla ei ole saanut leikkiä, tossa iässä siis. Sitten kun kaikki on 4 v, voi alkaa lisätä pari ohjelmaa, jos välttämättä haluaa, muttei tarvi vielä sillonkaan, vasta 5 v ne alkaa yleensä olla lapsista oikeesti kivoja.