Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni ei varmasti tule menestymään elämässään

Vierailija
26.10.2012 |

Tällä hetkellä on siis yläasteen viimeisellä luokalla. Kun pääsi kuudennelta luokalta hänen keskiarvo oli 8,6. Meni todella huonoon yläasteeseen. Heillä on käytössä jaksolukujärjestys, joka tarkoittaa että yksi jakso kestää n. 7 viikkoa ja niitä on 5 vuodessa.

Jokaisesta jaksosta saa oman todistuksen ja niiden todistusten keskiarvo on siis lopullinen arvosana. Ensimmäinen jaksotodistus on tullut ja sen keskiarvo oli 8,2 vain sen takia, koska terveystieto oli 10. Matemaattiset aineet ovat täyttä helvettiä tytölle.

Olen käynyt keskusteluja opettajien, opinto-ohjaajan sekä rehtorin kanssa. On ollut tukiopetusta ym. Mikään ei näytä auttavan, sai sentään kemiasta ensimmäisessä jaksossa 6 (ennen ollut aina 5).

Luokalla oli ollut henkilökohtainen keskustelu opon kanssa ja siellä oltiin tutkittu jatko-opinto vaihtoehtoja. Tytön muut aineet ovat hyviä (7-10) mutta kemia, matikka sekä fysiikka ovat (5,5,6) ainakin tällä hetkellä.

Tyttö haluaisi lukioon ja sen jälkeen lukemaan lakia. Kuulemma lakioppiin tarvitsee matematiikkaa, ruotsia, englantia sekä erityisesti äidinkieltä.

Minun oman mielipiteeni mukaan tyttäreni pitäisi jatkaa esimerkiksi terveydenhoito-oppilaitokseen. Hän ei kuitenkaan halua olla "amis".

Hän tulee pettymään ja pahasti. Juuri ja juuri kun pääsee lukiosta läpi niin on turha sen jälkeen enää yliopistoon päästä. Ihan oikeasti, hänellä on erinomaiset kielet eritoten englanti ja suomi. Matematiikka on kuitenkin todella suuri osa hakuperusteita ja hän ei tule pärjäämään.

Pelkäänkin eniten, että hän tulee pettymään iin kovaa, että jää vain sängynpohjalle makaamaan eikä suostu opiskelemaan mitään.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutustasi paistaa sellainen tietämättömyys asioista ja opiskeltavista aloista. Mistä sinä sen matematiikan tunget joka ikiselle alalle. Ei kielten lukemisessa, oikeustietten opiskelussa, teologoassa, sosialipoltiikassa, valtio-opissa yms matematiikkaa tarvita. Lääkäriksi, hammaslääkäriksi, psykologiksi jos haluaa, niin ne vaihtoehdot voi unohtaa, koska niissä on pääsykokeissa matematiikan kokeet. Terveydenhoitoalallkin sitä matikkaa tarvitaan sairaanhoitajan tai lähihoitajan opinnoissa.

Voin sanoa, että olen kouluttamaton, valitettavasti. Vain ammattikoulun käynyt ja sen jälkeen erikoistunut hieman "parempaan". Tiedän, että tyttäreni häpeää kouluttamattomuuttani ja sen takia ei halua amikseen.

Tietenkin haluan tukea häntä, mutta jos haaveet ovat aivan mahdottomia ei häntä voi paljoa tukea, kun tietää ettei tule onnistumaan.

Jos ei kertolaskut tai jakolaskut onnistu kunnolla niin mikä on vikana? Onko se lapsen päässä vika vai opettajassa? Muut luokalla oppii, tytär vain jää jälkeen.

Hän muutenkin elää omassa haavemaailmassaan. "Sitten kun mä olen rikas lakimies niin mulla on iso talo ja monta hienoa autoa. En haluu lapsia, mut rikas mies olis kiva. Sit mulla olis oma personal trainer ja treenaisin sen kanssa kaks kertaa päivässä" Hei haloo, tuskin juristeilla on aikaa tuollaiseen. Muutenkin tavoitteiden asettaminen on vaikeaa, tosin tämä lakimies-tavoite on ollut jo aika kauan. Mutta muuten on todella vaikeaa.

Olen jopa miettinyt, että olisiko tytöllä häikkää aivoissa. Kun on niin vaikea saada ne matematiikankirjat esiin ja alkamaan lukea. Mielummin nukkuu tai on koneellla. Kun patistan häntä hän vain huutaa ja muisuttelen häntä tulevaisuudesta sanoo, että tulen näkemään vielä hänet menestyvänä lakimiehenä joka asuu New Yorkissa.

Vierailija
2/37 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei saa numeroita nousenaan matemaattisissa aineissa.Kannattaa suositella lukiota siellä saattaa kiinnostua aineista lisää ja jos ei kiinnostu jää aikaa sitten miettiä muitakin vaihtoehtoja kuin lakioppi. Kyllä ei yläasteikäinen vielä tiedä mitä aikuisena haluaa tehdä. Kuulostat ap toooooooooooooooooosssssssssssiiiiiii lapselliseslta paskalta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellani on matemaattinen oppimisvaikeus, jonka takia esimerkiksi vähänkin isommat päässälaskut on mahdottomia. Ongelmia on myös jonkun verran mm. abstraktien asioiden hahmottamisessa...harmi vaan että diagnoosi saatiin vasta sitten kun olin kahlannut peruskoulun ja lukion läpi juuri ja juuri matikan kurssit läpäisseenä. Opettajat oli aina sitä meiltä etten vaan yritä tarpeeksi, kukaan ei koskaan nähnyt pintaa syvemmälle ja täytyy sanoa että tuli kyllä itsekkin kahlattua tän asian takia pohjamudissa..mutta nyt kun tiedän mistä on kyse osaan asennoitua asiaan paremmin. Olen myös saanut jatko-opinnoissani matikan kokeissa lisäaikaa oppimisvaikeuden takia, mikä on helpottanut kokeista läpi pääsemistä. Valmistun joulukuussa ammattikorkeakoulusta, joten ainakaan minun jatko-opintoja hankaluudet matematiikan kanssa ei ole estäneet. Enkä usko, että tyttösikään menestys on matematiikasta kiinni ;)

Vierailija
4/37 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikikseen päästäkseen ei todellakaan tarvitse osata matikkaa, kuten on jo tullutkin esille :) Riittää, että lukion lyhyen matikan saa suoritettua, ei tarvitse edes kirjoittaa. Sen sijaan äidinkielen ja historian osaamisen näen hyödylliseksi, liippavat lähempää sitä, millaista opiskelu oikiksessa on. Niinkuin sanottu, suuri osa menee myös sisään pelkän pääsykokeen perusteella ja siinä kyllä ratkaisevinta on motivaatio, lukutekniikka ja hyvät istumalihakset.

Ja ap hei, tyttäresi haaveet saattavat kuulostaa epärealistisilta, mutta ota huomioon että hän on teini ja teinien jutut nyt saattaa olla toisinaan vähän todellisuudesta irtaantuneita ( ainakin itsellä joskus oli ) :D Kannusta ja tsemppaa tytärtäsi, ei varmasti ole mitenkään "tyhmempi" kuin muutkaan. Lukio varmaan olis paras vaihtoehto, antaa pohjaa ja kokemusta lukemisesta oikista ajatellen, mutta myös miettimisaikaa, jos vaikka mieli muuttuu.

P.S. Onhan sellainen käsite kuin juristimatikka... :)

Vierailija
5/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutustasi paistaa sellainen tietämättömyys asioista ja opiskeltavista aloista. Mistä sinä sen matematiikan tunget joka ikiselle alalle. Ei kielten lukemisessa, oikeustietten opiskelussa, teologoassa, sosialipoltiikassa, valtio-opissa yms matematiikkaa tarvita. Lääkäriksi, hammaslääkäriksi, psykologiksi jos haluaa, niin ne vaihtoehdot voi unohtaa, koska niissä on pääsykokeissa matematiikan kokeet. Terveydenhoitoalallkin sitä matikkaa tarvitaan sairaanhoitajan tai lähihoitajan opinnoissa.

Lääketieteen pääsykokeessa ei ole matematiikan koetta. Fysiikan laskut osaa perusmatematiikalla.

Vierailija
6/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrkiessä tarvitsee muka matematiikkaa. Jos tyttäresi on hyvä äidinkielessä ja esim. historiassa, on hänellä kaikki mahdollisuudet päästä ja pärjätä oikeustieteellisessä. Matematiikassa riittää, että tyttäresi saa lukion lyhyen matematiikan kurssit edes jotenkin läpi. Matematiikkaahan ei ole pakko edes kirjoittaa.

Teillä on todella typerä opo, jos hän on väittänyt, että tyttösi tarvitsisi matikkaa päästäkseen oikkikseen. Voi sinne yo-todistuksen arvosanoista jotain alkupisteitä saada, mutta joka tapauksessa suuri osa sisäänpäässeistä otetaan sisään pelkkien pääsykoepisteiden perusteella. Lukion ja yo-todistuksen arvosanoilla ei ole siinä tapauksessa mitään muuta väliä kuin se, että on päässyt kursseista ja kirjoituksista läpi. Väittäisin myös, että menestys äidinkielessä ja historiassa ennustaa menestystä oikeustieteellisen pääsykokeissa selvästi paremmin kuin menestys matematiikassa.

Juristiki kun ei tarvita mitään erikoisosaamista, riittää, että on paksut perselihakset ja sitekyttä. Ei tarvita kielipäätä eikä todellakaan matikkaa, ap on tot väärässä.

T. Juristi

Vierailija
7/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, että ap on todellinen mutta. Lyttäät todella törkeästi tyttöäsi. On paljon korkeakoulutusaloja, joissa matemaattisia taitoja ei tarvita. Taiteentutkimus, historia. En ole koskaan kuullut, että äiti yrittäisi estää lastaan menemästä lukioon, jos tämä haluaa! Se on kyllä ihan totta, että yo-tutkinnolla ei tee ns. mitään, mutta voihan tyttö mennä sen jälkeen amikseen, jos kokee sen siinä vaiheessa mielekkääksi. Tärkeintä on, että hänen pitäisi saada itse valita ja ainakaan hänen itsetuntoaan ei pitäisi tuhota vihjailemalla, että hän ei ole tarpeeksi fiksu lukioon (ja hei haloo, lukiosta selviää lähes jokainen nykyään).

Muuten: minulle sanoi lukion opo, että turha yrittää yliopistoon halutulle alalle noilla arvosanoilla (olivat keskivertoja-hyviä). No, nyt olen valmistunut tohtoriksi tuolta alalta ja pärjännyt tutkijana varsin mukavasti.

Vierailija
8/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tulee mieleen että tyttö heittää tuollaisia todellisuudesta irtaantuneita juttuja reaktiona äidin täysin kohtuuttomaan suhtautumiseen (ts. tietää, ettei äiti koskaan pidä häntä tarpeeksi fiksuna, joten vetää överiksi).

Voin sanoa, että olen kouluttamaton, valitettavasti. Vain ammattikoulun käynyt ja sen jälkeen erikoistunut hieman "parempaan". Tiedän, että tyttäreni häpeää kouluttamattomuuttani ja sen takia ei halua amikseen.

Tietenkin haluan tukea häntä, mutta jos haaveet ovat aivan mahdottomia ei häntä voi paljoa tukea, kun tietää ettei tule onnistumaan.

Jos ei kertolaskut tai jakolaskut onnistu kunnolla niin mikä on vikana? Onko se lapsen päässä vika vai opettajassa? Muut luokalla oppii, tytär vain jää jälkeen.

Hän muutenkin elää omassa haavemaailmassaan. "Sitten kun mä olen rikas lakimies niin mulla on iso talo ja monta hienoa autoa. En haluu lapsia, mut rikas mies olis kiva. Sit mulla olis oma personal trainer ja treenaisin sen kanssa kaks kertaa päivässä" Hei haloo, tuskin juristeilla on aikaa tuollaiseen. Muutenkin tavoitteiden asettaminen on vaikeaa, tosin tämä lakimies-tavoite on ollut jo aika kauan. Mutta muuten on todella vaikeaa.

Olen jopa miettinyt, että olisiko tytöllä häikkää aivoissa. Kun on niin vaikea saada ne matematiikankirjat esiin ja alkamaan lukea. Mielummin nukkuu tai on koneellla. Kun patistan häntä hän vain huutaa ja muisuttelen häntä tulevaisuudesta sanoo, että tulen näkemään vielä hänet menestyvänä lakimiehenä joka asuu New Yorkissa.

Vierailija
9/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun patistan häntä hän vain huutaa ja muisuttelen häntä tulevaisuudesta sanoo, että tulen näkemään vielä hänet menestyvänä lakimiehenä joka asuu New Yorkissa.

Selvästikin hän haluaa tutustua USA:n lainsäädäntöön. Kerro hänelle että hän todennäköisesti tarvitsee tutkinnon jenkkiläisestä oppilaitoksesta ennen kuin hänet voidaan päästää harjoittamaan lakia maassa. Koska Suomen lakia tuskin voi harjoittaa New Yorkista käsin. Lähde askel askeleelta selvittämään miten saat likan New Yorkiin harjoittamaan lakia.

Tietysti koska olet niin kiintynyt lapseesi, et halua että hän menee yhtään minnekään. Jos sinusta olisi kiinni, sitoisit pikku kullannuppusi tuoliin kotiin, jotta voisit pitää hänet ikuisesti, etkä varmasti halua tehdä vahingossakaan mitään, mikä auttaisi häntä pärjäämään itsenäisesti maailmalla ilman sinua. Et halua mitenkään tehdä mitään mikä edistäisi hänen lähtöään pois kotoa. Haluat tukahduttaa lapsesta moiset lähtöhalut ja haaveet.

Asiaan liittyen, ensimmäinen enkun opetus: You can't spell 'smother' without 'mother'.

(smother = tukahduttaa)

Sitten, eihän mitään vaikeampaa matikkaa rivikansalainen tarvitsekaan. Kouluissa tuputetaan vaikeaa matikkaa ihan vain sen takia että nähdään kenestä on insinööriksi ja kenestä ei. Kaikki arkielämän ja työn ulkopuolinen matematiikka opitaan ala-asteella. Me kaikki tiedämme sen.

Vierailija
10/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa on vain yksi pakollinen kurssi kemiaa ja yksi pakollinen kurssi fysiikkaa.

Lyhyessä matematiikassa on 6 pakollista kurssia, niiden selvittämisessä tulee olemaan kova työ, mutta ei se mahdotonta ole.

Ja jos kaikki muut aineet menevät ja tyttö on ahkera lukemaan, hän voi kyetä vaikka kuinka hyviin tuloksiin...ellei äiti jatkuvasti suhtaudu noin.

Ja kuten täällä useampaan kertaan on mainittu, pääsykoe ratkaisee, kunhan lukio on suoritettu.

Vierailija
11/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet saanut jo tässä ketjussa faktaa matematiikan merkityksestä eri opiskelualoilla. Ilmeisesti tämä on selvittänyt että opokaan ei ole aina oikeassa.

Toinen mitä on kerrottu että lapsi toteuttaa helposti vanhempien odotukset. Eli jos pidät tyttöä lahjattomana, niin siitä tulee helposti itseään toteuttava tulevaisuuden näkymä. Nyt siis tyttösi tarvitsisi faktaa ja kannustusta.

Teini-ikäiset voivat haaveilla ja vanhempien mielestä ne haaveet voivat tuntua epärealistisilta. En ymmärrä miksei lapsi saisi haaveilla ja häntä voi kannustaa. Aina silloin tällöin joku yltää vielä niihin haaveisiinsa jos on tahtoa, taitoa, tuuria ja häntä kannustetaan. Silloin ei kuitenkaan varmaan yllä jossei kannusteta.

Mitä pahaa olisi antaa nuoren yrittää, kunhan vain nuori itse on valmis panostamaan ja tekemään töitä toiveensa eteen. Kyseessä on nuoren elämä ei vanhemman.

Vierailija
12/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos fiksulla tytöllä onkin kapea-alainen matematiikan oppimisvaikeus? Pitäiskö koulupsykologin vielä tutkia? Jatko-opinnoissa voitaisiin sitten ottaa asia huomioon ja voisi saada esim. enemmän aikaa kokeisiin tai mennä yksilöllisen oppimissuunnitelman mukaan matemaattisissa aineissa tai ihan mitä vaan mikä auttaisi. Ihan turhaan tuommoinen kapea-alainen vaikeus on nyt muodostumassa muuten pärjäävän tytön elämässä pullonkaulaksi.

Vierailija
13/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos fiksulla tytöllä onkin kapea-alainen matematiikan oppimisvaikeus? Pitäiskö koulupsykologin vielä tutkia? Jatko-opinnoissa voitaisiin sitten ottaa asia huomioon ja voisi saada esim. enemmän aikaa kokeisiin tai mennä yksilöllisen oppimissuunnitelman mukaan matemaattisissa aineissa tai ihan mitä vaan mikä auttaisi. Ihan turhaan tuommoinen kapea-alainen vaikeus on nyt muodostumassa muuten pärjäävän tytön elämässä pullonkaulaksi.

Tuskin mistään oppimisvaikeudesta on kyse. Tyttö ite näytti jotain sivua siitä matematiikan oppimisvaikeudetsa ja menin juttelemaan terveydenhoitajalle ja opinto-ohjaajalle.

Opo sanoi, ettei ole olemassakaan mitään sellaista. Ihmettelin, koska yhden laskun tekemiseen tytöllä voi mennä jopa 45 minuuttia. Joten tulin tulokseen, että on kyse tahtomattomuudesta tai laiskuudesta ellei jopa molemmista.

Vierailija
14/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska muut aineet vahvoja, akateeminen tutkinto. TUE lastasi, IDIOOTTI, äläkä lyttää haaveita!!! >:-(

Vierailija
15/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän pärjää varmasti useimmissa aineissa ja jos maotivaatiota ja uskoa omiin kykyihin vaan riittää. Kasi on todella hyvä numero eikä sitä saavuteta ilman työtä.

Matematiikkaa osaamaton lukion hissanope

Vierailija
16/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhaisesta älykkyydestä?

Ja SEN vuoksi epäilet, ettei lapsesi pärjää yliopistossa. Ei siis niin, että sinänsä luulisit, että matematiikkaa pitää käyttää juristin työssä ja opinnoissa, vaan että epäilet tyttäresi olevan vähän tyhmänpuoleinen?

Ole huoleti. Älykkyyttä on hyvin monenlaista, matemaattis-avaruudellinen älykkyys on vain yksi osa-alue.

Joku fiksusti jo kysyikin, onko tyttäresi matemaattisia vaikeuksia tutkittu tarkemmin. Ihan kuten joku voi olla lukihäiriöinen, myös matemaattistakin erityisvaikeutta (dyskalkuliaa) on olemassa.

Lue aiheesta täältä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Jos tuosta ei ole kyse, voit olla rauhassa. Pitkälle pääsee MOTIVOIMALLA sen sijaan, että aina vain moittii. Kehu aina, kun lapsi ylittää aiemman tasonsa, eli jo seiska on lapsellesi kehujen arvoinen koetulos.

Ja muista VAROA, MITÄ KUVITTTELET LAPSESI TULEVAISUUDESTA - KUVITELMILLA ON TAIPUMUS TOTEUTUA. Jos uskot, ettei hänestä ole "mihinkään". nitistät hänen haluaan yrittää, etkä itsekään panosta kehittämään hänen taitojaan ja potentiaaliaan. Suhtautumisesi ja käyttäytymisesi sulkee häneltä siis ovia, joita hän kannustavamman äidin kanssa saattaisi hyvinkin avata!

PS: lapsesi on vasta - mitä? - 15-16 -vuotias. Oikeastaan siis aika lapsi vielä. Ei ole mikään ihme, että hän ei ole kovin realistinen. Ja jos sinä olet häntä koko ajan moittimassa ja "vetämässä maanpintaan", hän reagoi siihen korostuneen "yli".

Vierailija
17/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asetat itse tyttärellesi kohtuuttomia vaatimuksia opiskelun suhteen ? Minä näkisin äitinä,että tyttäresi tulee pärjäämään elämässään jopa keskivertoa paremmin,jos sinä et kasaisi opiskelusta tyttärellesi paineita.Ei tyttäresi sinun takia opiskele vaan oman itsensä takia ja näyttää menestyvän hyvin.

Vierailija
18/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on monia reittejä.

Olenko nyt ihan hakoteillä, mutta käsittääkseni oikikseen mennään pääsykokeilla, ja todistusarvosanat eivät siinä juuri vaikuta? (Voin olla väärässä.)

Mutta jos oikeustieteellinen ei avaudu, niin monia muita teitä yliopistoon on. Helpompien tiedekuntien kautta sisään tai sitten avoimen yliopiston kautta. Lukiotakaan ei tarvita välttämättä, ammatillisen koulutuksen kauttakin voi päästä kiintiöpaikalle (ehkä jopa helpommin!).

Mulla on useampikin tuttu, joka on tullut yliopistoon muun keskiasteen koulutuksen kautta, ei lukion.

t. tohtorismama

Vierailija
19/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asetat itse tyttärellesi kohtuuttomia vaatimuksia opiskelun suhteen ? Minä näkisin äitinä,että tyttäresi tulee pärjäämään elämässään jopa keskivertoa paremmin,jos sinä et kasaisi opiskelusta tyttärellesi paineita.Ei tyttäresi sinun takia opiskele vaan oman itsensä takia ja näyttää menestyvän hyvin.

ev

Vierailija
20/37 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan tohtori ihmettelee, mihin oikeustieteelliseen pyrkiessä tarvitsee muka matematiikkaa. Jos tyttäresi on hyvä äidinkielessä ja esim. historiassa, on hänellä kaikki mahdollisuudet päästä ja pärjätä oikeustieteellisessä. Matematiikassa riittää, että tyttäresi saa lukion lyhyen matematiikan kurssit edes jotenkin läpi. Matematiikkaahan ei ole pakko edes kirjoittaa.

Teillä on todella typerä opo, jos hän on väittänyt, että tyttösi tarvitsisi matikkaa päästäkseen oikkikseen. Voi sinne yo-todistuksen arvosanoista jotain alkupisteitä saada, mutta joka tapauksessa suuri osa sisäänpäässeistä otetaan sisään pelkkien pääsykoepisteiden perusteella. Lukion ja yo-todistuksen arvosanoilla ei ole siinä tapauksessa mitään muuta väliä kuin se, että on päässyt kursseista ja kirjoituksista läpi. Väittäisin myös, että menestys äidinkielessä ja historiassa ennustaa menestystä oikeustieteellisen pääsykokeissa selvästi paremmin kuin menestys matematiikassa.

Myös mulla oli yläasteella opo, joka pelotteli, että ilman laajaa matematiikkaa ei ole asiaa teknillisille aloille. Hah.

Tai että ilman psykologian opintoja ei pääse tietyille humanistisille tai käyttäytymistieteelliselle aloille. Pah. Älkää uskoko niitä hömppä-opoja.

t. tohtorismama