Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kaverini (erikoislääkäri) sanoi eilen että ei se tk-lääkärin homma niin vaikeaa ole

Vierailija
26.10.2012 |

Siis hänkin tehnyt sitä työtä. No nyt sain asiaan varmuuden. Toki sanoi että esim. kiireellisyys riippuu paikasta ja esimiehestä.

Uskon että vaikeus riippuu myös ihmisestä. Jotkut on luontaisia valittajia, joille kaikki on vaikeaa. Sitten jos on silmää ja älykkyyttä vähän enemmän suotu, niin luulis että sekin auttaa. :D

Hyvin fiksulta vaikutti, kun puhui diagnoosin teosta :D

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivokirurgin mielestä tk-lääkärin työ on helppoa. Perspektiivistä kiinni.. ei kannata kaikkien kadun tallaajien nyt ruveta mollaamaan tk-lääkäreitä kun yksi erikoislääkäri on näin tokaissut kaverilleen omia tuntemuksiaan.

Kannattaa kuitenkin kaikkien ei-lääkärien muistaa, että jo pelkkä koulutus on vaikeaa eikä monikaan siitä selviäisi saatika että pääsisi alaa edes lukemaan.

ei yli-ihmisiä. Tämä täytyy muistaa. En tiedä onko älykkyydellä vai perslihaksilla enemmän merkitystä, että opiskelemaan pääsee. Lisäksi lääkäreissäkin (ihan ammatinharjoittajina ja ihmisinä) on eroja.

Tuntuu vaan tässäkin että jotain myyttiä lääkäreiden ylivoimaisuudesta (en tarkoita nyt sinun viestiä) yritetään pitää yllä.

ap

Ei toki lääkärit ole yli-ihmisiä, mutta moni heistä kuitenkin keskiverto tallaajaa parempi. Minun mielestäni.

Vierailija
22/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin on vähän "yli-ihmismäinen" kuva lääkäreistä. Olen myös itselleni miettinyt sitä ammattia. Eikä ole ollut tarkoitus ollenkaan tuoda esille että lääkärin tehtävät olisi HELPPOJA. Pelkään vaan, että ne ovat liian vaikeita :( Siksi ehkä mua tsemppasi kaverini sanomiset. Toisaalta hän on varmaan paljon älykkäämpi kuin minä ja ehkä minulle työ olisi vaikeampaa.

Minulle on tehty lahjakkuustestit ja vahvuuteni on looginen päättelykyky (2 keskihajontaa yli keskiarvon), avaruudellinen hahmotuskyky (1), luetun ymmärtäminen (1), silmän ja käden yhteistyö (2). En muista muita. Sosiaalisissa taidoissa olen saanut täydet pinnat, kun olen amk-pääsykokeissa ollut...

Olisiko tästä lahjakkuusprofiilista hyötyä?

(ihmisenä olen ehkä paremmin yhteen asiaan keskittyvä, että siinä mielessä ehkä tk-työ mulle vaikeampaa... mutta kaikkea oppii)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin on vähän "yli-ihmismäinen" kuva lääkäreistä. Olen myös itselleni miettinyt sitä ammattia. Eikä ole ollut tarkoitus ollenkaan tuoda esille että lääkärin tehtävät olisi HELPPOJA. Pelkään vaan, että ne ovat liian vaikeita :( Siksi ehkä mua tsemppasi kaverini sanomiset. Toisaalta hän on varmaan paljon älykkäämpi kuin minä ja ehkä minulle työ olisi vaikeampaa.

Minulle on tehty lahjakkuustestit ja vahvuuteni on looginen päättelykyky (2 keskihajontaa yli keskiarvon), avaruudellinen hahmotuskyky (1), luetun ymmärtäminen (1), silmän ja käden yhteistyö (2). En muista muita. Sosiaalisissa taidoissa olen saanut täydet pinnat, kun olen amk-pääsykokeissa ollut...

Olisiko tästä lahjakkuusprofiilista hyötyä?

(ihmisenä olen ehkä paremmin yhteen asiaan keskittyvä, että siinä mielessä ehkä tk-työ mulle vaikeampaa... mutta kaikkea oppii)

ap

Aivan varmasti tuosta lahjakkuusprofiilista on hyötyä. Loogisen järjen lisäksi sosiaalisista taidoista on erittäin paljon apua.

Lääkärin työssä täytyy sietää myös epävarmuutta, virheitä, valvomista, paineen alaisena työskentelemistä. Työpaikalla voi olla huono ilmapiiri.

Vierailija
24/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaukana glooriasta ja high classelämästä. Lääkäriksi todennäköisesti hakeutuu myös ihmisiä, joita ennen kaikkea houkuttaa ammatin status ja näille on taatusti vaikea niellä sitä arkea: surkeaa, haisevaa ja epämiellyttävää asiakaskuntaa valittamassa erittäin vastenmielisiä tauteja, päälle saa haukut ja valituksia, ei kunniaa laisinkaan.

Sen sijaan jos ihminen hakeutuu lääkäriksi nimenomaan auttaakseen ihmisiä, on heistä kiinnostunut enemmän kuin omasta kunniastaan ja statuksestaan ja ei pelkää tehdä raskasta ja likaista työtä surkeilla työajoilla, niin hyvin menee.

Vierailija
25/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä arkea: surkeaa, haisevaa ja epämiellyttävää asiakaskuntaa valittamassa erittäin vastenmielisiä tauteja, päälle saa haukut ja valituksia, ei kunniaa laisinkaan.

potilasaineeksi valikoituu juuri enemmän se "pohjasakka" (ja taas kärjistän!).

Työterveys hoitaa työtä tekevät ja yhä enenevissä määrin käytetään yksityisiä palveuilta. Toki tk:ssa käy myös lapsia ja vanhuksia.

Mutta juuri just enemmän aineistoa, jolle on aika hankala käsittää, että sairausvaihtoehtoja voi olla se sata ja 1, että ei se oikean diagnoosin tekeminen välttämättä niin helppoa ole. Sitten ihmiset eivät tajua sitäkään, että ei se lääkäri edes välttämättä voi toimia, kuten hän itse haluaisi (hänelläkin on esimies ja säännöt).

ap

Vierailija
26/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku potilas sattuu kirjoittamaan muistutuksen jälkikäteen, joku byrokraatti kirjoittaa siihen välttelevän vastauksen, eikä lääkärille seuraa mitään.

Vierailija
27/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla hieman yksinkertainen tapaus.

Terveyskeskuslääkärin työ on nimittäin kertaluokkaa vaativampaa kuin erikoislääkärin. Terveyskeskuslääkärin työ vaatii uskomatonta kokemusta ja tietomäärää kun pitää tehdä diagnoosi mikä sairaus potilaalla on joka valittaa epämääräsiä kipuja. Erikoislääkäri on lähinnä käsityöläinen ja saa olla tyhmäkin.

Vierailija
28/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla hieman yksinkertainen tapaus.

Terveyskeskuslääkärin työ on nimittäin kertaluokkaa vaativampaa kuin erikoislääkärin. Terveyskeskuslääkärin työ vaatii uskomatonta kokemusta ja tietomäärää kun pitää tehdä diagnoosi mikä sairaus potilaalla on joka valittaa epämääräsiä kipuja. Erikoislääkäri on lähinnä käsityöläinen ja saa olla tyhmäkin.

yksinkertaisempi tapaus ;) Ei millään pahalla. Minusta taas sellainen lääkäri, jolle homma on helppoa ja osaa suhtauta työhönsä noin vaikuttaa luotettavammalta kuin tuskaileva lääkäri.

Ja eikö sulle tullut mieleen, että erikoistumisaloja voi olla muitakin kuin "käsityöläis"-alat? Sekin antaa yksinkertaisen vaikutelman :)

ap

Vierailija
29/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivokirurgin mielestä tk-lääkärin työ on helppoa. Perspektiivistä kiinni.. ei kannata kaikkien kadun tallaajien nyt ruveta mollaamaan tk-lääkäreitä kun yksi erikoislääkäri on näin tokaissut kaverilleen omia tuntemuksiaan.

Kannattaa kuitenkin kaikkien ei-lääkärien muistaa, että jo pelkkä koulutus on vaikeaa eikä monikaan siitä selviäisi saatika että pääsisi alaa edes lukemaan.

ei yli-ihmisiä. Tämä täytyy muistaa. En tiedä onko älykkyydellä vai perslihaksilla enemmän merkitystä, että opiskelemaan pääsee. Lisäksi lääkäreissäkin (ihan ammatinharjoittajina ja ihmisinä) on eroja.

Tuntuu vaan tässäkin että jotain myyttiä lääkäreiden ylivoimaisuudesta (en tarkoita nyt sinun viestiä) yritetään pitää yllä.

ap

Tiedän ja ymmärrän toki, että kaikki me olemme ihmisiä, siivoojista konsernijohtajiin. Enkä pidä yli-ihmisinä korkeamman tutkinnon omaavia ihmisiä :)

Kouluun pääseminen ja sieltä valmistuminen ovat kaksi eri asiaa, tarvitaan niin sitä älliä kuin perslihaksia, tuskin sitä kukaan kieltää..? Ei se kenestäkään jumalaa toki tee.

Halusin vain tuoda esille tämän seikan, kun itse olen huomannut miten lääkärien työtä (myös lähipiirissäni) ei arvosteta ja itse osataan lääkärikirjoja lukemalla antaa oikeita diagnooseja ja tiedetään muutenkin asiat paremmin..

Vierailija
30/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luulee tietävänsä työstä kaiken.

ammattitaitoiselta lääkäriltä.

Vierailija
31/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[Minusta taas sellainen lääkäri, jolle homma on helppoa ja osaa suhtauta työhönsä noin vaikuttaa luotettavammalta kuin tuskaileva lääkäri.

Ja eikö sulle tullut mieleen, että erikoistumisaloja voi olla muitakin kuin "käsityöläis"-alat? Sekin antaa yksinkertaisen vaikutelman :)

ap

Aihe oli onko terveyskeskuslääkärin työ vaikeaa. On, erittäni vaikeaa. Diagnoosin tekeminen (oikean) on vaikempaa kuin erikoislääkärin työ

Vierailija
32/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän mikään työ ole vaikeaa kun sen oppiiKoskee lääkäreitäkin.

'

Tietojaan pitää päivittää jatkuvasti.

Vierailija
33/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[Minusta taas sellainen lääkäri, jolle homma on helppoa ja osaa suhtauta työhönsä noin vaikuttaa luotettavammalta kuin tuskaileva lääkäri.

ap

Aihe oli onko terveyskeskuslääkärin työ vaikeaa. On, erittäni vaikeaa. Diagnoosin tekeminen (oikean) on vaikempaa kuin erikoislääkärin työ

ap

Vierailija
34/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Itsekin olen MONTA kertaa mennyt terveyskeskukseen valmiin diagnoosin kanssa, ja sekös lääkäriä ärsyttää. Varmaan ihan periaatteesta ei voi tutkia sitten niitä asioita, mihin diagnoosiin häntä johdatan.

Terkkuja vaan tutuille, kun näistä on puhuttu, mutta esim.

* oma krooninen suolistosairauteni oli tälläinen kokemus, kerroin mitä epäilen ja vahvoin perustein (ei uskottu - siitä kuitenkin oli kyse)

* lapsella toistuva streptokokki-infektio joka vaatisi häätöhoidon koko perheelle, ei kuulema ollut kuullutkaan tällaisesta vaivasta tai suosituksesta testata ja hoitaa koko oireeton perhe

* lapsella vakava bakteeri-infektio joka vaatisi antibiootin, lopulta joutui sairaalaan suonensisäiselle antibiootille

* Lapsen korvatulehdukset, ei vaan osaa katsoa korvia oikein. Väittää että korvat terveet vaikka lapsella aivan selvästi korvaoireita. Lopulta päädyin näyttämään korvia tuttavalleni joka on lääkäri, joka totesi akuutin taudin, ja lisäksi että lapsella on liimakorva molemmin puolin. Liimakorvaa tk-lääkäri ei nähnyt kertaakaan. Yksityiselle piti mennä jossa se tottakai nähtiin heti, ja sieltä saatiin sitten putket.

* lisääkin olisi, mutten kehtaa valittaa enempää.

Mutta juu. Tk-lääkäreiden taso on naurettava.

Olet huvittava : )

lääkärissä. Minä olen kyllä jo oireiden perusteella tehnyt diagnoosin. Mies on sitten joutunut "taisteleaan" lääkärin kanssa siitä otetaanko testi joka varmistaa minun diagnoosin.

Vahinko, ettei meillä lääkäri ilmoita tuloksia vaan sairaanhoitaja. Haluaisin päästä joskus kuittailemaan sille lääkärille, että olinkos TAAS oikeassa.

t. sh

Vierailija
35/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se toinenhan tässä alkoi sanelemaan jotain että kaverini vaikuttaa epäpätevältä tms.

ap

Erikoislääkäri ei osaa tehdä diagnoosia.

Vierailija
36/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se toinenhan tässä alkoi sanelemaan jotain että kaverini vaikuttaa epäpätevältä tms.

ap

juuri sanoi että hänen tekisi mieli mennä tk:hon töihin, mitä tällä tarkoitat?

ap

Vierailija
37/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen saanut sellaisen kokemuksen että lääkäriin ei kannata mennä oman diagnoosin kanssa. No toisaalta työterveyslääkärini kanssa olen voinut hyvinkin keskustella mistä voisi olla kyse. Ehkäpä tämä on vähän ihmiskohtaita.

ap

Vierailija
38/38 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri sanoi että hänen tekisi mieli mennä tk:hon töihin, mitä tällä tarkoitat?

ap

mutta oikeasti hän ei ole työhön pätevä vietettyään vuosia sairaalamaailmassa ei osaa perustason jutuista mitään. EHkä hän sitten hoitaa ne oman erikoisalansa potilaat tk:ssakin, mutta muu jää muiden hommiksi.