Osaako tyttäresi vaihtaa renkaat, sulakkeen ym?
Tätä palstaa lukiessa tuntuu siltä, että nykyäidit pitävät nykyään tärkeänä opettaa tyttärilleen karvanpoistoa, kun arkielämässä tärkeät taidot jäävät oppimatta.
Eihän mammat osaa niitä itsekään ja sitten riitelevät miestensä kanssa, kun " mies ei vaihtanut renkaita".
Entä pojat, osaavatko käyttää pesukonetta, silittää vaatteensa ja löytävätkö edes itse omat sukkansa?
Kommentit (18)
Isäni aikoinaan yritti opettaa minulle renkaiden vaihtoa autoon, kun sain ajokortin. Katsoin kerran keittiön ikkusta ulos, kun isäni vaihtoi renkaita. Jo silloin päätin, että renkaat omaan autooni vaihtaa joku rengasliike. Ja näin on myös tapahtunut jo 10 vuotta. Samoin mieheni autoon renkaat vaihtaa sama liike.
Kaikki lapseni osaavat tosin kotitöitä tehdä, jopa 2-vuotias poika...
Meillä ei silitetä!
Mutta jos mies sanoo, että vaihtaa renkaat, niin kyllä nainenkin voi olettaa, että mies sen silloin tekee. Jos ei olekaan tehnyt, niin tietenkin nainen saa valittaa, kun ei mies sitä tehnytkään, eikä tarvii heti tulla vittuilemaan kuinka nainen on niin avuton.
Vaikka mä osaankin renkaat vaihtaa, niin enpä ole vaihtanut, koska luulin miehen sen tekevän, koska sanoi tekevänsä. Eikä ne renkaat ole täällä meillä kotona, jotta voisin ne nyt vaikka samantien vaihtaa.
Mutta toki itse osaan nämä perushommat, mutt olenkin maalta kotoisin ja siellä pitää naisenkin osata vähän kaikkea. Pojille opetan pesukoneen käytön ym. etteivät kasva avuttomiksi.
nyt vielä yhden vanhana. Huomaan, että polen kasvatuksessa pahasti jäljessä, joten aloitan opetuksen nyt tulevalla kaksivuotiskaudella :)
Minä osaan vaihtaa renkaat, ja huoltaa autoa laajemminkin. Sulakkeen vaihto myös sujuu. Mieheni osaa laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä. Kumpikin esim hoitaa oman autonsa ja omat vaatteensa ellei toisin erityistilanteissa sovita. Poislukien se, että minä teen korjausompelukset vaatteisiin. Mieheni vaihtaa yleensä aina lamput, koska yltää paremmin.
Lapsilla teetetään kotitöitä ikätason, ei sukupuolen mukaan. Kaikki osallistuvat kaikkeen.
Täytyy sanoa, etten ole itsekään ikinä vaihtanut, mutta sujuvasti osaan ostaa sen palvelun sitä tarjoavalta. Se varmastikin onnistuu tyttäreltäkin, kun sitä tarvitsee :-) Poika (12v) ei osaa käyttää pesukonetta. Eikä silittää. Eikä kyllä tytärkään. Löytävät kyllä molemmat omat sukkansa.
Renkaiden vaihto ei ole mulle ikinä ollut arkielämässä tärkeä taito. Meillä ei tehdä se kun kaksi kertaa vuodessa.
Meillä on lapsille (tyttö ja poika) opetettu renkaiden vaihto samalla kun kävivät autokoulua. Minä sain lintsata renkaidenvaihdosta 2x kun lapsi+isä tekivät homman. Mieluusti kertaan silti kerran-pari vuodessa jotta osaan sitten kun se rengasrikko sattuu tien päällä pimeässä ja räntäsateessa. Silloin ei muuten ole kiva, jos pultit on kiristetty paineilmalla. Ihan turha ulkoistaa tuollaista helppoa hommaa joka pitää tehdä silloin just kun talvi tulee. Nopeammin ne on vaihdettu kotipihassa kuin pakattu renkaat kyytiin ja ajettu pajalle.
Ja poika osaa käyttää pyykkikonetta ja käyttääkin, mitäs muuta kysyitkään..
Kyllä, poika osaa myös silittää ja silittää kauluspaitansa mennessään juhliin. Kuka muukaan sen tekisi?
Renkaiden vaihto ei ole mulle ikinä ollut arkielämässä tärkeä taito. Meillä ei tehdä se kun kaksi kertaa vuodessa.
Eikö se ole aika tärkeä taito siinä vaiheessa, kun rengas tyhjenee kun on yksi liikkeellä jossakin hyvin vähäliikenteisellä tiellä, jossa ei apua ole tulossa?
Tai vähän vilkasliikenteisemmässäkin paikassa keskellä yötä, pimeässä ja pakkasessa?
Kuinka moni mamma joutuisi soittamaan hätäkeskukseen, jos rengas yllättäen rikkoutuisi aivan vieraassa paikassa, jossa ei voisi kutsua miestä tai isää apuun?
Kyllä, oikeasti ehdotettiin eräässä paikassa hätäkeskukseen soittoa! Työkaluja kun kyseltiin lainattavaksi, ei ollut.
Tyttö osaa vaihtaa sulakkeen todellakin ja ymmärtää sen toiminnankin koska on fyysikko.
Ei osaa vaihtaa renkaita, mutta en osaa minäkään
Mä en tätä ihan ymmärrä. Ei osaa vaihtaa renkaita? Sehän on sama kuin ei osais vaikkaa laittaa sitä pesukonetta päälle. Kyse on kai lähinnä viitsimisestä? Mä ainakin osaisin vaihtaa ne renkaat, mutta vaihdatan ne liikkeessä, samaan tapaan kuin osaisin siivota, mutta en viitsi joten olen ulkoistanut senkin homman.
On 2-vuotias.
Karvanpoisto on tärkeämpää kuin renkaiden vaihtaminen.
ettå joku harjoittelee oikein useamman kerran vuodessa renkaiden vaihtoa :-))
Meillä on lapsille (tyttö ja poika) opetettu renkaiden vaihto samalla kun kävivät autokoulua. Minä sain lintsata renkaidenvaihdosta 2x kun lapsi+isä tekivät homman. Mieluusti kertaan silti kerran-pari vuodessa jotta osaan sitten kun se rengasrikko sattuu tien päällä pimeässä ja räntäsateessa. Silloin ei muuten ole kiva, jos pultit on kiristetty paineilmalla. Ihan turha ulkoistaa tuollaista helppoa hommaa joka pitää tehdä silloin just kun talvi tulee. Nopeammin ne on vaihdettu kotipihassa kuin pakattu renkaat kyytiin ja ajettu pajalle.
Ja poika osaa käyttää pyykkikonetta ja käyttääkin, mitäs muuta kysyitkään..
En osaa sanoa onko se musta ihailtavaa vai mitä...ehkä hieman huvittavaakin... Mutta voin sanoa, että mua ei varmasti naurata kun se rengasrikko osuu kohdalle, enkä osaa sitä tehdä. Onneksi siltä on vältytty näinä 20 vuotena, mitä olen autoa päivittäin ajanut.
osaa vaihtaa sulakkeen. Renkaanvaihdon saa opetella sitten, jos ja kun hankkii ajokortin ja rupeaa käyttämään autoa. Kantaa myös halkoja sisälle, hoitaa itse öljyn lisäämisen mopoonsa, kantoi ja asensi kanssani jokin aika sitten pyykkikoneen paikalleen.
Poika 17 v osaa käyttää pesukonetta, pesi juuri eilin kaksi koneellista pyykkiä. Silittää omat vaatteensa, ompelee irronneet paidannapit, on myös lainannut siskonsa ompelukonetta ja korjannut housuistaan ratkenneen sauman. Niin, tasa-arvo kyllä vähän tökkii, kun tytöllä on oma ompelukone ja pojalla ei...
Sukkien etsimiseen tuntuu koko perhe tarvitsevan äidin apua, ylipäätään kaiken hukassa olevan etsimiseen.
Meidän 5v varmaan jo tietää miten ne renkaat vaihdetaan, fyysiset kyvyt ei vielä riitä työn suorittamiseen itse. Ja tyttö pesee ne vanteet (iskä kaverina kääntelemässä) jo ihan itse.
Osaa myös tarkistaa öljyt autosta ja tietää 2 autosta mikä nestesäiliö on missäkin ja mistä löytyy ilmansuodatin, erottaa rumpujarrut levyjarrusita. Nyt on ilmoittanut, että seuraavalla kerralla huoltsikalla haluaa kokeilla tankkaamista.
Sulaketta ei osaa vaihtaa, kun ei ole hänen aikanaan sulakkeet poksahdellut. Hehkulampun vaihtoa on jo kokeillutkin.
Milloinkahan tuo into laantuu? Teini-iässä?
Tyttäreni 17 v. vaihtaa renkaat autoomme kaksi kertaa vuodessa. Haluaa harjoitella sitä ja osaa tehdä sen vuosi vuodelta näppärämmin.
Ei oo lapsia, mutta jos joskus sellaisia teen, niin ehdottomasti opetan.
Auton renkaat vaihtaa yksi firma. Minä vien auton ja renkaat sinne. Sen sijaan mies siivoaa.