Selkä sökönä raskauksien jälkeen..
Mulla oli iskias tyylistä kipua jo toisen raskauden aikana. Meni ohi mutta selkärangassa ollut vihlovaa kipua,hampaita purren oon kuitenkin pärjäillyt.
Noh sitten n.viikon ajan alkoi alaselkä reistaamaan kunnolla mutta edelleen typeränä jatkoin samaan malliin ajatellen sen menevän itsestään ohi kunnes eräs kaunis päivä napsahti ja jalat lähti alta! Järkyttävä kipu ja lääkäriin mars.
5min.meni ja lekuri totesi että noidannuoli,antoi lääkkeitä ja ulos.
Tapahtumasta jo pari viikkoa lääkkeet loppu ja selkää särkee edelleen :(
Onko kellään ollut vastaavaa?
Pelottaa oonko nyt ikuisesti selkävammainen...
Mulla pienet lapset joten lepo käytännössä mahdotonta.
Kommentit (11)
2:selle, ei mun pylly ole tuolia nähnyt vaikkakin vain kaksi lasta :)
3:selle,lääkärin tutkimus kesti n.5min.ja tää oli yksityisellä..
Tää särky nyt kun lihakset rentoutuneet hieman tuntuu selvästi vasemman kankun päällä,siis tosi alhaalla. Ei tällä hetkellä juimi jalkoihin mutta parin pvn. ajan kädet alkaneet puutuilla,tarkemmin kämmenet.
Muutoin pystyn jo toimimaan mutta mitään en uskalla edes yrittää nostaa.. En yleensä ihan pienestä itke mutta tää on aika pelottavaa ollut sen pamauksen jälkeen kun jalat lähti alta.
Ärsyttää noita lääkkeitäkin syödä kun kokoajan vähän "tokkura"olo.
Kai se on yritettävä kunnalliseen mennä jonoon :(
Lisään vielä että itse luulen tän tilan olevan jotain hermoratoihin tms.liittyvää jonka takia mulle iski se noidannuoli...En ole lääkäri mutta tätä kipua oli tosiaan jo ennen tuota pamausta.
ap
Ja liian heikko lihaskunto. Ja varmaa seisot tätä kirjoittaessasi?
Minulla selkä tärähti pahasti kolarissa viime talvena. Lääkäri ei kirjoittanut edes sairauslomaa, vaan sanoi, että jos vain kykenee töihin niin aina vain parempi. Söin viikon verran vahvoja särkylääkkeitä ja kävin töissä, jossa kävelen paljon ja toisinaan joudun nostelemaan ja kantamaan. Aloitin varovasti jumpan uudelleen viikon päästä kolarista.
Aloitin salilla käymisen jo vuosia sitten. Aiemmin kärsin pää- ja niskasäryistä jatkuvasti, mutta nuo vaivat jäivät salille. Elämänlaatu on parantunut huimasti.
Lähipiirissäni on nuori nainen, joka kärsii jatkuvista selkäkivuista. Kaikki lähipiirissä ovat ehdottaneet liikuntaa, koska varsinaista vikaa selässä ei ole. Naista ei kiinnosta ollenkaan liikkua parantaakseen kipuja, vaan on jatkuvasti sairauslomilla ja syö kovia kipulääkkeitä.
eli lumbago johtuu nikaman virheasennosta, ei hermo-ongelmista. Luultavasti sun rangan asento on ollut huono raskauden aikana ja aiheuttanut selkää tukevien rakenteiden venymisen. Tämä ja heikot / jumiset lihakset päästivät selän "pamahtamaan". Tietty paha näin tutkimatta sanoa.
Kovakin kipu voi johtua ihan pahaan jamaan pääseistä lihaksista. Mites noi taivutukset onnistuu, joista kyselin ylempänä? Jotain kuntoutusta selkäsi kyllä kaipaa, joten sinuna marssisin takaisin sinne lääkäriin ja vaatisin jotain muuta apua kuin vain lääkkeitä, vaikka sitten sinne fyssarille, jonka ohjauksessa voisit aloittaa selän jumpaamisen.
t. kolmonen
Lisään vielä että itse luulen tän tilan olevan jotain hermoratoihin tms.liittyvää jonka takia mulle iski se noidannuoli...En ole lääkäri mutta tätä kipua oli tosiaan jo ennen tuota pamausta.
ap
Raskaus on selälle melko kova kokemus, ja monelle tulee selkävaivoja.
Itse kärsin pahoista selkäkivuista 3 kk, mutta toivuin lopulta ihan hyvin selkäkuntoutuksen ansiosta. Ilman sitä kuntoutusta en olisi oppinut käyttämään syviä selkälihaksia. Niitä kun ei jumpassa tai kuntosalilla kukaan opeta käyttämään.
Olin liikkunut varsin aktiivisesti jo ennen raskauksia, mutta ei siitä mitään apua ollut.
Kun on löysät nivelet niin on löysät nivelet, ja silloin on osattava käyttää niitä syviä lihaksia.
Pelkät särkylääkkeet eivät selkäkipua paranna. Niillä voi viedä kipua sen verran pois että pystyy liikkumaan, ja se liikkuminen parantaa selän. Täytyy olla kuitenkin tarkkana ettei riko selkää entistä enemmän liikkumalla väärin, eli unohtamalla ne syvät lihakset liikunnan aikana.
Tsemppiä sinulle ap. Hakeudu asiantuntevan jumpparin tai fyssarin vastaanotolle.
Kiitos kaikille vastauksista.
Tosiaan myönnetään että reippaita lenkkejä ja venyttelyä lukuunottamatta liikkuminen jäänyt vähemmälle.
Joku tuossa vinoili että seisonko tätä kirjoittaessa niin vastaus on kyllä,meillä nostettu kone senverran ylös :)
Huomenna lekuriin ja tosiaan kiitos vielä vertaistuesta,tää selkäsärky on yllättävän julmaa ja moneen asiaan vaikuttavaa..
ap
voi myös aiheuttaa selkäkipuja myös psyykkinen puoli lihasten lisäksi kuntoon. Oliko rankka synnytys?
Tutkiko lääkäri sua mitenkään, vai menikö ihan liukuhihnameiningillä?
Missä kohtaa selkärankaa on vihlonut (lonkkaluiden tasolla, ylempänä? osaatko kuvailla?) Juiliiko kipu laajalle vai onko paikallinen ja pistävä? Tuntuuko vain selässä vai myös jaloissa? Missä päin jalkoja, jos sinne asti menee?
Onko sulla alaselkä kovin notkolla tai mahdollisesti ihan suora? Pystytkö taivuttamaan selkää eteen, taakse ja molemmille sivuille ja tuleeko liikkeissä kipua selkään (tai jalkoihin, jos muutenkin menee sinne asti)? Pääsetkö nousemaan eteentaivutuksesta helposti takaisin ylös? Entä jalkojen nostaminen ylös selinmakuulla, yksi kerrallaan - onnistuuko tai tuleeko kipua.
Tuntuuko selkä tukevalta vai tuntuuko että voi pettää (lonksahtaa) koska vaan uudelleen? Jos sivelet jalkojasi samaan aikaan, onko tunto joka puolella yhtä hyvä?
Harrastatko liikuntaa? Tuleeko liikkuessa millaisia oireita? Onko lihaksisto missä kunnossa? Selkä jumissa? Oletko treenannut vatsalihaksia raskauden jälkeen?
Mene ihmeessä takaisin lääkäriin, koska kivut jatkuvat edelleen. Lääkäreiltä saa tyypillisesti ensin parin viikon kipu-/tulehduslääkekuurin, koska suuri osa selkäkivuista helpottaa sinä aikana ilman muita toimenpiteitä. Viimeistään nyt sun selkää pitäisi tutkiakin, jollei jo aiemmin tutkittu. Saatat saada lähetteen fyssarille, mistä saattaa olla apua tai sitten ei, fyssarista riippuen. Jos kivut vain jatkuvat niin kuvatkin (röntgen, magneetti) voisi jossain vaiheessa ottaa, jos lääkärin/fyssarin tutkimus antaa syyn olettaa, että jotain voisi löytyä.
Ei lepo hoida selkää.
Nim. viiden lapsen äiti joka nostaa ergonimisesti ja jumppaa itsensä kuntoon niin ei ole selkä paskana.
Jos raskausainaka olisi hyvä pitää jumppatunteja. :(
Nyt pylly ylös tuolilta!
Itselläni on ollut aina selkävaivoja mutten harrastanut tuolloin oikeastaan yhtään liikuntaa tai treenannut selkälihaksia.
Lepo tosiaan pahimmassa tapauksessa vain pitkittää noidannuolia ja muita ongelmia. Joten liikkelle vain. Oikeasti aloitat vaikka muutamalla selkälihasliikkeellä ja sitä mukaan kun olo paranee, enemmän ja säännöllisemmin vain.
Ja outoa sinänsä, mulle sanoi lääkäri noidannuolesta että liikuntaa ja lisää liikuntaa. Pahimmat kipukohtaukset sanoi että tottakai pitää levätä ohi, mutta muuten vain liikettä enemmän.