Miten työkkärin työvoimakoulutuksen haastattelussa kannattaa "käyttäytyä"
jotta pääsisi koulutukseen?
Ei varmaan kannata esittää "supermenestyjää" koska silloinhan tuollainen koulutus olisi turha? Mutta onko "superluuserillakaan" mahiksia?
Kommentit (21)
Ja laita kaikki koulutodistukset ja työtodistukset järjestykseen, että niitä on helppo käydä läpi. Valmistaudu perustelemaan se, miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Ja jos haastattelun yhteydessä on valintatestit ja niissä ryhmätehtävä niin ole mahdollisimman aktiivinen ryhmätehtävässä.
Oma motivaatiosi on ykkösjuttu työvoimakoulutukseen hakiessa, ei niinkää se, mitä aiemmin olet tehnyt.
Kursseille kai yritetään tosissaan löytää sellaiset, jotka hyötyvät siitä eniten.
Siksi yritä vakuuttaa haastattelijat siitä, että juuri tämä kurssi olennaisesti parantaa työllistymismahdollisuuksiasi.
sama kuin omaehtoisessa työttömyysetuudella opiskelussa?
varmaankin sama koulutus. Ensi viikolla sitten tiedetään, nyt kun ajattelen, mulla ei mennyt haastattelu kovinkaan hyvin. Tsemppiä sulle!
haastattelu meni, mutta ainakin olin oma itseni ja perustelin tarvettani päästä juuri tuohon koulutukseen. Haastattelijoita oli saman aikaan useampi, ja tuntui kovin viralliselta, tarkoitan jäykältä ja "totiselta". Missä kaupungissa sulla on/oli haastattelu? Ehkäpä oltiin pyrkimässä samaan koulutukseen...
asenteella "ei vois vähempää kiinnostaa" ja tuloksena oli: koulutukseen jouduin.
kerroit että tulit valituksi koulutukseen, vaikka sua "ei vois vähempää kiinnostaa". Miksi ylipäätään hait siihen? Sun paikkasi on pois joltain motivoituneemmalta hakijalta. Mä hain koulutukseen, johon oli yli puolet enemmän hakijoita kuin voidaan valita, siksi sinne siis päästään eikä jouduta. Miksi et sitten tee jotain mikä sua oikeasti kiinnostaa vai eikö sua kiinnosta mikään?
kerroit että tulit valituksi koulutukseen, vaikka sua "ei vois vähempää kiinnostaa". Miksi ylipäätään hait siihen? Sun paikkasi on pois joltain motivoituneemmalta hakijalta. Mä hain koulutukseen, johon oli yli puolet enemmän hakijoita kuin voidaan valita, siksi sinne siis päästään eikä jouduta. Miksi et sitten tee jotain mikä sua oikeasti kiinnostaa vai eikö sua kiinnosta mikään?
TE-toimistot lähettävät osoituksia paskakursseilleen ja niille on haettava työnhaun katkeamisen uhalla.
Näin siitä huolimatta vaikkei niistä olisi työnhakusuunnitelmassa mainintaakaan.
Ellei halua tulla valituksi, kertoo että hakee vain koska joutuu hakemaan karenssin uhalla, kertoo että motivaatiota ei ole.
niin koulutuksen järjestäjä voi kertoa tuon työkkärille, ja sen karenssin saa siitä syystä, että on omalla toiminnallaan aiheuttanut sen, ettei ole siirtynyt töihin tai koulutukseen.
Että niin. Jos osoitus tulee, niin oikeastaan ainoa keino on yrittää olla haastattelussa sellaisen hiljaisen, ujon varpaidentuijottelijan näköinen, joka ei oikein osaa kokonaista lausetta suustaan päästää. Ja eihän siinä kurssille pääsemisessä olisi muuten ongelmaa, mutta jos samalle kurssille aidosti haluaa iso määrä ihmisiä, niin mieluumminhan sellaiset sinne päästäisi, jotka siitä hyötyisivät.
joihin on pakko hakea. mitä ne oikein on? Olen itse ollut yli vuoden jo työttömänä, yhteenkään kurssiin ei ole pakotettu hakemaan. Ja vielä, mitä sitten teet työnsaamiseksi, jos kurssit ei kiinnosta, onko sulla jotain muuta aktiivista työnhaku toimintaa? Vai oletko vaan ja odotat että työpaikka tulee ja hakee sinut kotoa? Kerro miten itse edesautat työllistymistäsi?
Useimmilla työttömillä on entisiä työpaikkoja ja tuttuja työnantajia, sukulaisia ym. Suhteilla ne useimmat paikat menevät, ei työkkärin kautta. Nuo paskakurssit eivät johda mihinkään, ei anna mitään erityispätevyyttä, eivät ole jonkun alan täydennyskoulutusta.
Toin esille, että olisin todella kiinnostunut. Edelle menivät kuulemma ne joilla oli alan työkokemusta. Mikä kuullostaa mielestäni oudolle, kun kyseessä oli kuitenkin työvoimakoulutus.
Koulutuksia on monenlaisia,ilmeisesti tässä haettiin ihmisiä, joilla oli jo jonkinlaista osaamista alalta, ei siis haettu aloittelijoita.
alanvaihtajille sopivia ja täydennyskoulutusta, eivät mielestäni mitään paskakursseja, jos vaan itse osaa hakea just itselleen sopivan kurssin. Luultavasti jos pakotetaan kurssille, niin on työnhakijana ollut ihan liian passiivinen.
Haastattelijat olivat ihan mukavanoloisia, mutta en tiedä sainko vakuutettua heidät että olen oikeasti motivoitunut ja haluan juuri tähän koulutukseen.
N. puolet haastatteluun kutsutuista valitaan. Vastaus tulee ehkä jo ensi viikolla.
ap
olin tänään sellaisessa, en oikein tiedä mitenhaastattelu meni, mutta ainakin olin oma itseni ja perustelin tarvettani päästä juuri tuohon koulutukseen. Haastattelijoita oli saman aikaan useampi, ja tuntui kovin viralliselta, tarkoitan jäykältä ja "totiselta". Missä kaupungissa sulla on/oli haastattelu? Ehkäpä oltiin pyrkimässä samaan koulutukseen...
muistá kertoa, että todellakin haluaisit juuri tuohon koulutukseen.