Naapurin ulkovalot
Naapuri asennutti uudet kirkkaat ulkovalot ja pitää niitä sitten nykyään päällä koko yön, joka yö. Muuten ongelmaa ei olisi, mutta valot loimottavat meidän talomme seinään ja valaisevat koko yläkertamme. Kaupunki sammuttaa katuvalot yöksi, minkä ansiosta on ollut ihanan pimeää nukkua. Naapurit eivät varmaan tajua, miten paljon valot vaikuttavat meille, sillä lamput ovat sellaisella puolella taloa, etteivät loista heille itselleen sisälle (talot eivät ole kiinni toisissaan, vaan lomittain). Voin vaan kuvitella miten paljon pahempi tilanne on talvella, kun lumi vielä heijastaa valon maastakin!
En kehtaisi millään huomauttaa naapurille asiasta. Jotenkin tuntuisi niin nololta, kun ovat noin innoissaan uusista valoistaan, että niitä pitää polttaa joka hiton yö. Miten toimisitte tilanteessa? Ja kiva olisi kuulla perusteluita, miksi joku ylipäätään pitää kirkkaita valoja päällä pihalla joka yö. Miksei sitten vaikka hanki liiketunnistinta...
Kommentit (153)
Etkö sä ap pidä verhoja öisin ikkunan edessä??? Kyllähän kesäisinkin aamuaurinko alkaa loistaa varhain.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä ap pidä verhoja öisin ikkunan edessä??? Kyllähän kesäisinkin aamuaurinko alkaa loistaa varhain.
Ei ne verhot kaikkeen valoon vaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne verhot kaikkeen valoon vaan auta.
Auttaa. Teen itse vuorotyötä ja nukun kesäkuussa keskellä päivää yövuoron jälkeen ja kun on kunnolliset verhot niin nukkukminen onnistuu paremmin. Toinen hyvä keino on opetella käyttämään silmälappuja, niiden kanssa saa nukuttua myös kyläillessä paikassa jossa ei ole kunnollisia verhoa.
Tästä innostuna laitan omalle partsille jouluvalot amerikanmalliin. Ensin mietimme sitä vain vitsillä, mutta nyt on pakko toteuttaa.
Ei ne verhot vaan auta, kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia kunnon verhot. Meillä on makuuhuoneessa sälekaihtimet, pimentävä rullaverho ja vielä lisäks pimentävät sivuverhot, jotka voi tarvittaessa vetää tohon eteen. On muuten pimeetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia kunnon verhot. Meillä on makuuhuoneessa sälekaihtimet, pimentävä rullaverho ja vielä lisäks pimentävät sivuverhot, jotka voi tarvittaessa vetää tohon eteen. On muuten pimeetä.
On siinä aika vaiva joka aamulle ja illalle noita virityksiä laitella ja poistaa. Verrattuna että ilman naapurin valoa olisi pilkkopimeää muutenkin >.<
Valitettavasti ystävällinen huomautus ei auttanut. Elelen kodissani valonheittimen loisteessa yötä päivää 😐 Ei ilmeisesti muu auta kuin muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri asennutti uudet kirkkaat ulkovalot ja pitää niitä sitten nykyään päällä koko yön, joka yö. Muuten ongelmaa ei olisi, mutta valot loimottavat meidän talomme seinään ja valaisevat koko yläkertamme. Kaupunki sammuttaa katuvalot yöksi, minkä ansiosta on ollut ihanan pimeää nukkua. Naapurit eivät varmaan tajua, miten paljon valot vaikuttavat meille, sillä lamput ovat sellaisella puolella taloa, etteivät loista heille itselleen sisälle (talot eivät ole kiinni toisissaan, vaan lomittain). Voin vaan kuvitella miten paljon pahempi tilanne on talvella, kun lumi vielä heijastaa valon maastakin!
En kehtaisi millään huomauttaa naapurille asiasta. Jotenkin tuntuisi niin nololta, kun ovat noin innoissaan uusista valoistaan, että niitä pitää polttaa joka hiton yö. Miten toimisitte tilanteessa? Ja kiva olisi kuulla perusteluita, miksi joku ylipäätään pitää kirkkaita valoja päällä pihalla joka yö. Miksei sitten vaikka hanki liiketunnistinta...
Se liiketunnistin vain pahentaa asiaa, kun joka rusakko ja kissa sytyttää ne valot. Kokemusta on omasta naapurista, jonka kirkkaat valot siis vilkkuvat kaiken yötä.
Me asennettiin yövaloja pitkin talon nurkkia kun alkoi syksyisin häviämään tavaraa pihoilta ja joku kävi öisin ovia kokeilemassa ja ikkunoista kurkkimassa. Meidän valot osoittaa metsään ja tielle, mutta ei naapureihin. Yksi on naapurin tontin suuntaan, mutta valo on suunnattu alaspäin, eli ei häikäise aidan toiselle puolelle.
Kannattaa olla naapuriin yhteydessä. Ihan nätisti käydä neuvottelemassa ja voitte yhdessä illan pimeytyessä säätää ne siten, että eivät häikäise teitä.
Teippaa makkarin ikkunat umpeen jätesäkeillä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:57"]
Noh, oottele kun niille tulee sähkölasku.
Eipä nuo nykyiset led-valot sähkölaskussa erotu.
Eihän tuossa muuta voi kuin pyytää naapurilta yörauhaa :)
Meillä muu tietoimikunta haluaisi tähän pikkutielle katuvalot....minä muutin tänne pimeyden perässä... No, kunta ei niitä laita ja naapurit on pihejä pienine eläkkeineen... että vielä olen turvassa.
Minä taas haluaisin tievalojen palavan läpi yön, säkkipimeys on mielestäni ahdistavaa. Kunta sammuttaa valot yöksi ja asukkaiden pihavalot syttyvät. Valot tuovat turvallisuutta. Täällä on harjoitettu sen verran ilkivaltaa, että niitä valoja todella tarvitaan.
Miten hyvin osaat tähdätä ilmakivääreillä?
Tässä alkaa olla neuvot vähissä, kun olen jo yrittänyt ystävällisesti ehdottaa vaihtoehtoja, kupua tms. Uusi naapuri ei voisi vähemmän välittää. Surettaa, kun oli 20 vuotta hyvät naapurit (vanhaa rintamamiestaloaluetta ). Alueen henki on todella muuttunut kun vanha kansa muutti pois. Nimimerkki Yöunet menneet.
Tässä alkaa olla neuvot vähissä, kun olen jo yrittänyt ystävällisesti ehdottaa vaihtoehtoja, kupua tms. Uusi naapuri ei voisi vähemmän välittää. Surettaa, kun oli 20 vuotta hyvät naapurit (vanhaa rintamamiestaloaluetta ). Alueen henki on todella muuttunut kun vanha kansa muutti pois. Nimimerkki Yöunet menneet.
Vierailija kirjoitti:
Noh, oottele kun niille tulee sähkölasku.
Meillä ledit päällä koko yön, koko pihan valaistus vastaa yhtä 40 watin lamppua. Tosi kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:57"]
Noh, oottele kun niille tulee sähkölasku.Eipä nuo nykyiset led-valot sähkölaskussa erotu.
Eihän tuossa muuta voi kuin pyytää naapurilta yörauhaa :)
Meillä muu tietoimikunta haluaisi tähän pikkutielle katuvalot....minä muutin tänne pimeyden perässä... No, kunta ei niitä laita ja naapurit on pihejä pienine eläkkeineen... että vielä olen turvassa.
Minä taas haluaisin tievalojen palavan läpi yön, säkkipimeys on mielestäni ahdistavaa. Kunta sammuttaa valot yöksi ja asukkaiden pihavalot syttyvät. Valot tuovat turvallisuutta. Täällä on harjoitettu sen verran ilkivaltaa, että niitä valoja todella tarvitaan.
Samoilla mennään. Minulle ajatuskin säkkipimeässä nukkumisesta on painajaismainen. Niinpä meillä on asunnossa itsestään illalla syttyviä yövaloja. Ne ovat hyviä, valo ei ole liian kirkas, mutta muuttaa pimeyden ei niin läpitunkemattomaksi. Muistan hyvin sen kauhun tunteen, kun heräsin ensimmäisen kerran yöllä sen jälkeen, kun kunta sammutti tievalot yöksi. Tuli sellainen tunne, että olin menettänyt näköni. Kun kerroin tuntemuksestani miehelle, hän totesi että nyt hommataan yövalot. Ja niin tehtiin. Kohta voikin laittaa oven pieleen ulos valoköynnöksen. Sekin heijastaa sopivasti valoa. Ei kiitos säkkipimeyttä minulle.
UP!