onko yliopistopedagogiikan opinnoilla merkittävää painoarvoa yliopistolla?
Minä ja tuntemani olemme suorittaneet vain sen perustason, 10 op, mikä on aika pieni määrä. Jos aikoo jatkaa sen opiskelua, niin kurssille on ainakin HY:ssa vähän vaikea päästä. Onko siitä perustasosta sitten paljoakaan hyötyä yliopistotoimien haussa? Jos ei pääse jatkamaan, kannattaako suorittaa kasvatustiedettä niin paljon kuin suinkin jaksaa? Voiko yopedan suorituksella korvata jotain kasvatustieteen opinnoista?
Kommentit (10)
Mikäli et ole huomannut, täällä kysytään ja vastataan ja keskustellaan aika paljon koulutukseen liittyvistä asioista. Me yliopistoihmiset teemme sitä myös.
Sen kyllä osoitit omalta osaltasi, että järkevän vastauksen antaminen on joillekin vaikeaa.
että jos et osaa itse asiaa selvittää (tai mikä pahinta, jos oikeasti luulet että saat täältä jonkun järkevän/totuudenmukaisen vastauksen) niin et kuulu yliopistoon. Tai no, ehkä siivoojaksi mutta et sen kummemmaksi. Piste.
Muilla kasvatustieteen opinnoilla tai edes opettajaopinnoilla ei ole mitään väliä yliopistovirkoja täytettäessä.
Käsittääkseni näitä opintoja siis vaaditaan opetusvirkoihin jo nyt aika monissa Suomen yliopistoissa ja muissakin suositellaan ja kai se vaatimus joskus on tulossa. Mut siis tämä koskee vain opetusvirkoja: jos haluat jatkaa tutkimuspuolella, homma on vähän toinen.
Mä olen Tampereelta ja meillä se ei vielä ole pakollinen, joten noille kursseillekin pääsee kuka vain viitsii mennä.
on selostettu aika tarkat portaat siihen, ketkä etusijalla pääsevät koulutukseen, ketkä ovat toisella sijalla, jne. ja ketkä ovat vihoviimeisessä kastissa, jos paikkoja liikenee.
Muilla kasvatustieteen opinnoilla tai edes opettajaopinnoilla ei ole mitään väliä yliopistovirkoja täytettäessä. Käsittääkseni näitä opintoja siis vaaditaan opetusvirkoihin jo nyt aika monissa Suomen yliopistoissa ja muissakin suositellaan ja kai se vaatimus joskus on tulossa. Mut siis tämä koskee vain opetusvirkoja: jos haluat jatkaa tutkimuspuolella, homma on vähän toinen. Mä olen Tampereelta ja meillä se ei vielä ole pakollinen, joten noille kursseillekin pääsee kuka vain viitsii mennä.
ei tainnut olla eriteltynä, mitä ne pedagogiset opinnot tarkkaan ottaen sisältävät
http://www.helsinki.fi/mmtdk/hallinto/dokumentit/Opetustaidon_arviointi…
jo 5 opintovkoa tai vastaava määrä on erinomaista tasoa koulutuksen puolesta. Miten noissa kriteereissä on noin paljon eroa?
http://www.helsinki.fi/mmtdk/hallinto/dokumentit/Opetuksellisten_ansioi…
Määritelty tarkasti portaat ketkä on etusijalla. Ja jos mitään julikirjoitettua tekstiä uskoo, niitä noudatetaan. Se vaan, että käytännössä kursseille ei ole mikään tunku ja siksi preferenssilistqn häntäpäästäkin pääsee mukaan jos haluaa.
yopedan lehtoreilta, mikä se tilanne meillä todellisuudessa on - vaikka aika monen portaan yli pitäisi kavuta...
Määritelty tarkasti portaat ketkä on etusijalla. Ja jos mitään julikirjoitettua tekstiä uskoo, niitä noudatetaan. Se vaan, että käytännössä kursseille ei ole mikään tunku ja siksi preferenssilistqn häntäpäästäkin pääsee mukaan jos haluaa.
Periaatteessahan opettajan pedagoginen pätevyys on laaja-alainen, eli perus- ja aineopinnot harjoitteluineen kun suoririttaa mistä tahansa aineesta, on opettajan pätevyys kaikkiin toimiin. Yliopistoilla kuten muillakin tahoilla voi olla lisäksi sisältövaatimuksia, siis juuri yliopistopedan kursseja tms. Kuitenkin se sun opettettava aine lienee jokin muu kuin kasvatustiede tai siinä erityisesti yliopistopeda? Silloin pätevyydessa oleellista on opettajan pedagogiset opinnot. Niin kauan kuin ei ole kokonaisuutta ja tutkintotodistusta siitä, ei ole pätevyyttä.
Yliopistopedan opinnot on suunniteltu työntekijöille: täsmäopintoja ja vähemmän länkytystä, jota kasvatustieteen opinnot ovat. Jokaisen opinnot räätälöidään siinä vaiheessa, kun on saanut oikeuden suorittaa pedagogiset. Siksi kannattaa varmistaa, mitä sinun kannattaisi opiskella nyt, kun sinua ei hyväksytä suorittamaan lisäopintoja. Olet käytännössä suorittanut luultavasti yhden perusopinto- ja yhden aineopintokurssin. Joten perusopintoja voi suorittaa vaikka avoimen puolella etänä, miten sulle vaan sopii. Voit tehdä myös aineopintoihin asti, mutta tosiaan varmista kurssien vastaavuudet. On kuitenkin useampi kurssi, jonka voinet käydä itse.
Periaatteessahan opettajan pedagoginen pätevyys on laaja-alainen, eli perus- ja aineopinnot harjoitteluineen kun suoririttaa mistä tahansa aineesta, on opettajan pätevyys kaikkiin toimiin. Yliopistoilla kuten muillakin tahoilla voi olla lisäksi sisältövaatimuksia, siis juuri yliopistopedan kursseja tms. Kuitenkin se sun opettettava aine lienee jokin muu kuin kasvatustiede tai siinä erityisesti yliopistopeda? Silloin pätevyydessa oleellista on opettajan pedagogiset opinnot. Niin kauan kuin ei ole kokonaisuutta ja tutkintotodistusta siitä, ei ole pätevyyttä.
Yliopistopedan opinnot on suunniteltu työntekijöille: täsmäopintoja ja vähemmän länkytystä, jota kasvatustieteen opinnot ovat. Jokaisen opinnot räätälöidään siinä vaiheessa, kun on saanut oikeuden suorittaa pedagogiset. Siksi kannattaa varmistaa, mitä sinun kannattaisi opiskella nyt, kun sinua ei hyväksytä suorittamaan lisäopintoja. Olet käytännössä suorittanut luultavasti yhden perusopinto- ja yhden aineopintokurssin. Joten perusopintoja voi suorittaa vaikka avoimen puolella etänä, miten sulle vaan sopii. Voit tehdä myös aineopintoihin asti, mutta tosiaan varmista kurssien vastaavuudet. On kuitenkin useampi kurssi, jonka voinet käydä itse.
Ap puhuu siitä yo-peda- opintokokonaisuudesta, jonka yliopistossa opettajien ennen pitkää aletaan odottaa suorittavan. Hän ei puhu aineenopettajan pedagogisista opinnoista, jotka tevöittäisivät johonkin yliopiston ulkopuolelle, ja jotka eivät pätevöitä yliopistoon. Ja koska hän miettii. Työllistymistä yliopiton sisällä, hänellä on taatusti enemmän kuin joku peruskurssi ja joku aineopintokurssi opintoja - todennäköisesti .vähintään ylempi korkeakoulututkinto...
että jos et osaa itse asiaa selvittää (tai mikä pahinta, jos oikeasti luulet että saat täältä jonkun järkevän/totuudenmukaisen vastauksen) niin et kuulu yliopistoon. Tai no, ehkä siivoojaksi mutta et sen kummemmaksi. Piste.