PCO itsehoito
Olen 31-vuotias nainen, jolla todettiin PCO 2002. Olimme yrittäneet lasta reilun vuoden tuolloin. Kävimme jonkun aikaa lapsettomuushoidoissa, kunnes lääkäri päätti, että ensin täytyy laihduttaa ja ohjasi minut ravintoterapeutille. Laihduin tuolloin noin 20kg, mutta ravintoterapeutti vain nakutti miten vähän laihdun. Päätimme lopettaa hoidot, koska emme enää jaksaneet henkitä uupumista.
Vuosia elimme kahden, kunnes 2008 hakeuduimme adoptioprosessiin ja 2011 saimme pojan. Nyt olemme saaneet elää perheenä reilun vuoden.
alkusyksystä kokeilin vähähiilihydraattista ruokavaliota kuukauden, jonka seurauksena sain luomumenkat ja ilmeisesti ovuloinkin. (luomumenkkoja minulla ei ole ollut vuosiin) Tästä innostuneena aloin jälleen lukea pco kokemuksia netistä ja ajattelinkin aloittaa vähähiilihydraattisen ruokavalion jälleen. Lisäksi aloitin tänäaamuna nauttimaan d-vitamiinia 100mikrogrammaa päivässä. D-vitamiinin hyödyistä olen lukenut paljon.
Olisiko sinulle vinkkejä PCO:n itesehoitoon tai oletko kenties samassa tilanteessa kanssani. Olisi kiva löytää joku, jonka kanssa jakaa ajatuksia PCO:sta ja kenties taltuttaa näitä PCO:n oireita.
Kommentit (4)
hei!! täällä yksi pcos-"potilas" jota nyt masentaa aivan järettömästi... olen tässä muutamana päivänä yrittänyt ettiä jotain vertaistukea, ettei aina tuntuisi että olen ainut tälläinen koko maailmassa..en oo mitään löytänyt.. tietääkö kukaan onko jotain fb-ryhmää esim missä vois keskustella aiheesta? tai haluaisiko joku perustaa sellaisen ryhmän? yritin itse perustaa mutta ei voi jos ei ole ketään kaveria ketä siihen kutsuu..tai minä en ainakaan osannut..
olen niin kyllästynyt miettimään näitä asioita yksikseni!!!
Täällä kans yksi pcosta kärsivä.. paino on tippunut sen 20kg ja jatkuu toivottavasti vain, oisi kiva kuulla miten kelläkin on painon pudotus vaikuttanut? Pitää vissiin tilata nuo d-vitamiinit ja kokeilla tuota vähähiilarista.
Täällä yksi, joka kärsii pco:sta myös, mutta ehkä sillein eritavalla, koska olen hoikka. Eli minulla ei tuohon auta laihduttaminen...pitää vain toivoa, et menkat jostain tupsahtais ja ehkä mahdollinen vauva olis joskus mahdollinen. Onni on kuitenkin se, että minulla on jo 2 ihanista ihaninta lasta <3 Onneksi aloitin nuorena, niinkuin lääkärikin minulle sanoi!
Mulle suositeltiin berberiiniä (saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista). Se vaikuttaisi hyvälle kuvausten ja tutkimusten perusteella, mutta vielä en omia käyttökokemuksia osaa kertoa, olen vasta aloittanut.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=224
http://examine.com/supplements/Berberine/
Lisäksi aloitin painonpudotuksen ja kuntoilun tueksi vihreäteetabletit sekä cla+kromi -kapselit. Mäkin käytän isoa annosta d-vitamiinia ja vähähiilarista ruokavaliota.