Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 3-4-vuotiaat laitetaan isompien hoidettaviksi ulos?

Vierailija
23.10.2012 |

Tämä ilmiö on meilläpäin yleinen joissakin perheissä. Esim. 7v:n mukaan ulos tai kavereiden kotiin laitetaan hoidettavaksi 3-4-vuotiaita pikkusisaruksia.

Osa on niin avuttomia että esim. vaatteiden pukeminen itsenäisesti ei onnistu kunnolla, leikkitaidot ovat heikot eli kuljetaan isompien perässä marisemassa että on tylsää tai vaaditaan jotain 'palvelua' isommilta koko ajan. Lopputulos on että isommat hermostuvat, eivät jaksa vetää pientä perässään jne.

Itse ihmettelen välillä kun meillekin sitten tulee näitä hoidettavia isompien perässä. Soitetaan ovikelloa että mäkin tulin teille kun meidän Kaisakin tuli, eli äiti ilmeisesti lähettänyt isompien perässä meille viihtymään.

Kenellä on vastuu jos tuon ikäisellä noilla reissulla tapahtuu jotain? Isompien lastenko vastuulla he menevät?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihalla painelivat pikkupakkasessa jotain kirkkistä, lapsia oli joukossa 4-10-vuotiaita yhteensä about 10 kpl. Kaikilla näytti olevan hurjan hauskaa, pienemmät eivät ihan koko ajan jaksaneet viilettää isompien tahtiin, mutta isommat auttoivat. Iltahämärässä touhu oli vielä pienten mielestä erityisen jännääkin. Vaan onneksi tuli täältä taas ojennusta, että eihän tuolla tavalla voi tehdä... Sori.

Vierailija
22/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti tuhosi lasten kyvyn olla eri-ikäisten kanssa, aikoinaan oli ihan normaalia, että eri-ikäiset lapset leikki keskenään tai ainakin oli samassa pihassa samaan aikaan ja isommat katsoivat pienempien perään.

Meillä 80-luvulla kerrostalojen kaikki lapset, niin isot kuin pienet, leikkivät yhdessä talojen keskelle jäävällä isolla pihalla. Vaikka olimme lähes kaikki päivisin hoidossa (pph tai päiväkoti, jo silloin päiväkotipaikoista oli pulaa pk-seudulla). Itsestäänselvästi 4-vuotiaat kulkivat 8-vuotiaiden mukana. Ja kaikki siltä väliltä. Isommatkin viikonloppuisin tulivat mukaan, jos eivät olleet koulukavereiden luona. Ei siinä vahdittu vaan leikittiin yhdessä. Tai kaikki pitivät huolta kaikista. Mutta toisten luo kylään ei menty muuta kuin erikseen molemmista kodeista lupa pyytämällä. Ja koska ei kenenkään luokse mahtunut leikkimään kuin pari kerrallaan, oltiin useimmiten ulkona, koska siellä voitiin leikkiä kaikki yhdessä.

Eli ei se vain päiväkoti ole, joka on muuttanut leikkimiskulttuuria pienempiin, iältään homogeenisiin ryhmiin. Kyllä siihen vaikuttaa laajemmin yhteiskunnallinen muutos ja ennen kaikkea se, että nykyään täälläkin ollaan heti tuomitsemassa, jos alle kouluikäisiä päästetään pihalle ilman omaa aikuista. Olihan meidänkin aikana usein jokunen aikuinenkin pihalla, koska vauvat ja taaperot tietenkään eivät ulkoilleet keskenään. Jos todella tarvittiin puuttumista (tosi harvoin tarvittiin) niin pihalla olevat aikuiset puutuivat leikkiin sukulaissuhteista välittämättä ja jos tarpeen, riitapukarit lähetettiin koteihinsa. Eikä siitä kukaan vetänyt herneitä nenäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi. Minä olen syntynyt 60-luvun alussa ja ei silloinkaan ikinä, ei koskaan pantu 7 vuotiasta ulos 2 vuotiaan kanssa. Kyllä siihen olisi silloinkin naapurit puuttuneet.

aikoinaan oli ihan normaalia, että eri-ikäiset lapset leikki keskenään tai ainakin oli samassa pihassa samaan aikaan ja isommat katsoivat pienempien perään. Ei kukaan kummastellut, jos 2v oli 7v isomman sisaruksen "hoidettavana". Koko kylä kasvattaa tarkoitti sitä, että lapsia ei jaoteltu ikänsä mukaisesti ryhmiin vaan kaikki oli kutakuinkin yhdessä. Usein se 2v oli kotileikin koira.

Nyt ollaan kauhuissaan, jos sisarukset joutuvat olemaan toistensa kanssa missään yhdessä. Mummolaankin pitää mennä eri aikaan, koska muuten ei saa tarpeeksi huomiota.

Vierailija
24/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ajatellaan, että silloin lapsia oli enemmän ja toisaalta mahdollisuudet hoitaa niukemmat.

Olen syntynyt 60-luvun lopussa ja vielä 70-luvulla oli ihan normaalia, että 7v ja 2v oli ulkona samaan aikaan ja siellä seassa muutama 6v ja 5v. Tosin silloin lapsilla oli tiukempi kuri eli kun sanottiin, että pihasta ei saa poistua niin sieltä ei poistuttu.

Itse olen 9v ikäisenä hoitanut 8-10 kk ikäistä pikkuveljeä koko kesän. Oli se äiti jossain lähitienoolla, mutta minä hoidin vaipanvaihdot, syömiset ja nukkumiset ja siinä sivussa 7v pikkusiskon. Enkä edes kokenut mitään kummallista tekeväni, koska tiesin, että apu (äiti) on lähellä. Siinä se vauva meni leikeissä naapurin lasten kanssa eikä edes naapurissa ihmetelty, että mistä on kyse.

Minusta tuli isona opettaja, siskosta terveydenhoitaja, joten ei me kovin pilalle päästy.

Vierailija
25/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on kaveri, joka voisi tulla kylään leikkimään. Ehtona on että mukana tulee 3-vuotias sisarus. Ei sitten kutsuta leikkimään tätä vanhempaakaan. 3-vuotias tarvitsee vielä vahtimista ja apua leikkeihin ettei tule riitoja. Itse pidän tätä outona vaatimuksena.

Vierailija
26/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotiaat juosset ulkona alle kouluikäisten vahdittavana. Ja ei vauvoja hoitaneet 10 vuotiaat.

Ja kyllä, minustakin tuli ihan kunnon ihminen, vaikka meillä aikuiset otti jopa 60-luvulla vastuun lapsista.

Se toinen 60-lukuinen

jos ajatellaan, että silloin lapsia oli enemmän ja toisaalta mahdollisuudet hoitaa niukemmat.

Olen syntynyt 60-luvun lopussa ja vielä 70-luvulla oli ihan normaalia, että 7v ja 2v oli ulkona samaan aikaan ja siellä seassa muutama 6v ja 5v. Tosin silloin lapsilla oli tiukempi kuri eli kun sanottiin, että pihasta ei saa poistua niin sieltä ei poistuttu.

Itse olen 9v ikäisenä hoitanut 8-10 kk ikäistä pikkuveljeä koko kesän. Oli se äiti jossain lähitienoolla, mutta minä hoidin vaipanvaihdot, syömiset ja nukkumiset ja siinä sivussa 7v pikkusiskon. Enkä edes kokenut mitään kummallista tekeväni, koska tiesin, että apu (äiti) on lähellä. Siinä se vauva meni leikeissä naapurin lasten kanssa eikä edes naapurissa ihmetelty, että mistä on kyse.

Minusta tuli isona opettaja, siskosta terveydenhoitaja, joten ei me kovin pilalle päästy.

Vierailija
27/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6 vuotias isoveli hoitaa mielellään ja on ulkona 3 vuotiaan siskonsa kanssa. Ei mitään apua erikseen tarvi.

Lapset on nykyään niin lellittyjä

Lapsellani on kaveri, joka voisi tulla kylään leikkimään. Ehtona on että mukana tulee 3-vuotias sisarus. Ei sitten kutsuta leikkimään tätä vanhempaakaan. 3-vuotias tarvitsee vielä vahtimista ja apua leikkeihin ettei tule riitoja. Itse pidän tätä outona vaatimuksena.

Vierailija
28/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin 10v, hoidin kahta serkkuani, toinen oli vauva ja toinen 3v... Eikä asuttu maalla.

Vierailija
29/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6 vuotias isoveli hoitaa mielellään ja on ulkona 3 vuotiaan siskonsa kanssa. Ei mitään apua erikseen tarvi.

Lapset on nykyään niin lellittyjä

Lähetätkö siis kuusivuotiaasi kyläilemään toisten kotiin sen kolmevuotiaan kanssa. Ja vaaditko nimenomaan että kolmevuotiaan on päästävä mukaan, jos vanhempi lapsimenee jonkun kotiin leikkimään ?

Vierailija
30/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä siinä on ongelma?

Vierailija
31/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin 10v, hoidin kahta serkkuani, toinen oli vauva ja toinen 3v... Eikä asuttu maalla.

että joutuivat liian pieninä ottamaan vastuun sisaruksistaan ja olivat ns. kilttejä lapsia. Kärsivät keski-iän kriiseistä ja tempoilevat sen tuskan kanssa kun aikuiset eivät ottaneet vastuutaan, vaan panivat sen lasten niskaan.

Vierailija
32/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6 vuotias isoveli hoitaa mielellään ja on ulkona 3 vuotiaan siskonsa kanssa. Ei mitään apua erikseen tarvi. Lapset on nykyään niin lellittyjä

Lähetätkö siis kuusivuotiaasi kyläilemään toisten kotiin sen kolmevuotiaan kanssa. Ja vaaditko nimenomaan että kolmevuotiaan on päästävä mukaan, jos vanhempi lapsimenee jonkun kotiin leikkimään ?

Vierailija
33/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joutuivat liian pieninä ottamaan vastuun sisaruksistaan ja olivat ns. kilttejä lapsia. Kärsivät keski-iän kriiseistä ja tempoilevat sen tuskan kanssa kun aikuiset eivät ottaneet vastuutaan, vaan panivat sen lasten niskaan.

Vierailija
34/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoideta siirtämällä aikuisten töitä/vastuita lapsille.

eikä myöskään lähettämällä lapsia naapureiden riesaksi.

Vierailija
35/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin suloista katsoa kun tyttö työntää rattailla pikkusiskoaan pihalla.

Lapsille pitää antaa vastuuta. Ja kuten joku tuolla aiemmin kirjoitti, päiväkodissakin voi kuolla. Vaikka pitäisit kädestä kiinni, saattaa lapsi riistäytyä kädestä ja juosta jokeen ja hukkua.

Et pysty millään suojelemaan lastasi, vaikka mitä tekisit. Nykylapsista kasvaa nössyjä kun heille ei anneta vapautta ja vastuuta. Pelokkaita aikuisia, jotka eivät uskalla tehdä mitään.

Se riski on aina otettava, että lapsi viedään taivaankotiin. Mutta silloin näin on tarkoitettu.

Meillä eskarilainen on ainakin innoissaan kun saa olla äidin pikku apulainen nyt kun odotan neljättä.

Vierailija
36/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lasten suurin ongelma on kuitenkn yksinäisyys ja vanhempien huomion puute. Seuratkaa mitä noihin lasten puhelimiin ja chatteihin soitetaan. Kun olis äiti tai isä, jotka välittäisi.

Mikäänhän ei estä sisarusten leikkiä yhdessä. Mutta voihan sitä joku vahtia. Mutta ei, tärkeämpää on seurata salkkareita kuin huolehtia ettei lapset kuole.

1970-luvulla muuten oli tavallista palkata teini vahtimaan vähän lapsia. Nythän se ei käy, pitää nyt vähintään 18-v. Sen sijaan 6 v huolehtii ja lohduttaa sisaruksiaan ihan pätevästi.

Vierailija
37/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotiaat juosset ulkona alle kouluikäisten vahdittavana. Ja ei vauvoja hoitaneet 10 vuotiaat. Ja kyllä, minustakin tuli ihan kunnon ihminen, vaikka meillä aikuiset otti jopa 60-luvulla vastuun lapsista. Se toinen 60-lukuinen

jos ajatellaan, että silloin lapsia oli enemmän ja toisaalta mahdollisuudet hoitaa niukemmat. Olen syntynyt 60-luvun lopussa ja vielä 70-luvulla oli ihan normaalia, että 7v ja 2v oli ulkona samaan aikaan ja siellä seassa muutama 6v ja 5v. Tosin silloin lapsilla oli tiukempi kuri eli kun sanottiin, että pihasta ei saa poistua niin sieltä ei poistuttu. Itse olen 9v ikäisenä hoitanut 8-10 kk ikäistä pikkuveljeä koko kesän. Oli se äiti jossain lähitienoolla, mutta minä hoidin vaipanvaihdot, syömiset ja nukkumiset ja siinä sivussa 7v pikkusiskon. Enkä edes kokenut mitään kummallista tekeväni, koska tiesin, että apu (äiti) on lähellä. Siinä se vauva meni leikeissä naapurin lasten kanssa eikä edes naapurissa ihmetelty, että mistä on kyse. Minusta tuli isona opettaja, siskosta terveydenhoitaja, joten ei me kovin pilalle päästy.

Tiesin, että äiti oli koko ajan lähellä. Eikä katsonut Salkkareita, niitä ei siihen aikaan tullut. Moni äiti teki kotona töitä, vaikka ei ollut maatalon emäntä.

Siihen aikaan lapset oli osa perhettä eikä mikään taakka, josta piti päästä mahdollisimman kauas tai jotka piti saada yhteiskunnan hoidettaviksi.

Vierailija
38/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulos parivuotiaina 6-vuotiaan hoidettavaksi, että siitä päästään eroon.

Siellä lapset sitten keskenään ovat ilman aikuista. Kun ei sitä voi estää jos sattuvat hukkumaan ja sisällä on vanhemmilla omaa kivaa tekemistä. Ei siinä jouda lapsiaan vahtimaan.

2 vuotiaat juosset ulkona alle kouluikäisten vahdittavana. Ja ei vauvoja hoitaneet 10 vuotiaat. Ja kyllä, minustakin tuli ihan kunnon ihminen, vaikka meillä aikuiset otti jopa 60-luvulla vastuun lapsista. Se toinen 60-lukuinen

jos ajatellaan, että silloin lapsia oli enemmän ja toisaalta mahdollisuudet hoitaa niukemmat. Olen syntynyt 60-luvun lopussa ja vielä 70-luvulla oli ihan normaalia, että 7v ja 2v oli ulkona samaan aikaan ja siellä seassa muutama 6v ja 5v. Tosin silloin lapsilla oli tiukempi kuri eli kun sanottiin, että pihasta ei saa poistua niin sieltä ei poistuttu. Itse olen 9v ikäisenä hoitanut 8-10 kk ikäistä pikkuveljeä koko kesän. Oli se äiti jossain lähitienoolla, mutta minä hoidin vaipanvaihdot, syömiset ja nukkumiset ja siinä sivussa 7v pikkusiskon. Enkä edes kokenut mitään kummallista tekeväni, koska tiesin, että apu (äiti) on lähellä. Siinä se vauva meni leikeissä naapurin lasten kanssa eikä edes naapurissa ihmetelty, että mistä on kyse. Minusta tuli isona opettaja, siskosta terveydenhoitaja, joten ei me kovin pilalle päästy.

Tiesin, että äiti oli koko ajan lähellä. Eikä katsonut Salkkareita, niitä ei siihen aikaan tullut. Moni äiti teki kotona töitä, vaikka ei ollut maatalon emäntä.

Siihen aikaan lapset oli osa perhettä eikä mikään taakka, josta piti päästä mahdollisimman kauas tai jotka piti saada yhteiskunnan hoidettaviksi.

Vierailija
39/39 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viikonloppuna laittanut 2 ja 3 vuotiaat ekaluokkalaisen kanssa pariksi tunniksi ulos, että olemme ehtineet miehen kanssa hellitä toisiamme.

Marttyyriäidit kulkevat itse pentujensa perässä ja mies kyllästyneenä menee vieraisiin.

Miettikää sitä miestännekin välillä, älkääkä uhrautuko niiden lasten takia. parisuhdekin kukoistaa paremmin.

en nyt ehtinyt lukea koko ketjua, kun tää pisti silmään. Mies on siis sellainen vauva, mitä pitää helliä 2-vuotiaan turvallisuuden kustannuksella... onnea vaan! Sen kerran kun jotain tapahtuu, koko perheenne traumatisoituu (paitsi mies, joka on vaan naantalin aurinko kun sai pillua). Eniten traumatisoitunee 7-vuotias, jolle on annettu aikuisen vastuu...

Lapset kasvaa aikanaan, niin normi pariskunta voi sitten taas helliä toisiaan, mutta vauva mies ei kasva koskaan, se on sulla riesana loppu elämän

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan