Viikko kuukautisten alkuun ja nyt jo kipuja
Minulla on yleensä kuukautiskipuja vain päivää ennen vuodon alkua ja 1. vuotopäivänä. Yleensä tiedän ennakkoon vuodon alkamisen alavatsan kipuilusta.
Nyt on viikko kuukautisten alkupäivään ja kipua on ollut muutaman päivän ajan alavatsassa ja myös emättimen ja välilihan alueella tuntuu kipua, välillä kramppeja ja pistävää kipua. Tuntuvat nimenomaan kuukautiskivuilta.
Mistä tämä johtuu? Yleensä tällaisia oireita ei ole kierron tässä vaiheessa minulla.
Kommentit (13)
olen aiemmin epäillyt, koska kuukautisten alkupäivinä myös vatsan turvotusta ja suolisto-oireita sekä kipua selän puolella ja takapuolessa. Sitä ei ole sen kummemmin tutkittu, kun kivun kanssa selviän ja se on yleensä ollut vain pari päivää. Nyt tämä ennakko-oireilu on uutta.
Vuoto alkoi tänään, muutamaa päivää aiemmin kuin tavallisesti. Taas tunsin alun kipuina, olin siis varautunut siteellä. Jännä, että ennakko-oireet kertoivat kierron olevan pikkuisen sekaisin.
Mullakin on nykyään lievää kipuilua joskus jo viikkoa ennen menkkoja. Silti ne yleensä alkaa normaaliin aikaan. Ikää 30. Lisäksi menkat on lyhentyneet. Ennen vuodin ihan reilua vuotoa nelisen päivää (neljäs päivä jo rauhallisempi mutta kunnon vuotoa kuitenkin), nykyään verinen vuoto kestää vain pari päivää. Käytän kuukuppia, en tiedä voiko se vaikuttaa jotenkin vai onko se vaan ikä joka vaikuttaa.
Normaalia?
Lisäksi menkat on lyhentyneet. Ennen vuodin ihan reilua vuotoa nelisen päivää (neljäs päivä jo rauhallisempi mutta kunnon vuotoa kuitenkin), nykyään verinen vuoto kestää vain pari päivää. Käytän kuukuppia, en tiedä voiko se vaikuttaa jotenkin vai onko se vaan ikä joka vaikuttaa.
Normaalia?
Mullakin käytössä kuukuppi, ja kuukautiset lyhentyneet. Aluksi 2 päivää runsasta vuotoa, sitten pari tiputtelupäivää. Luin täältä palstalta joskus vastaavia kokemuksia ja spekulaatiota, että kuppi toimisi "imukuppimaisesti" saaden kohdun tyhjenemään nopeammin.
Voisihan sitä kokeilla käyttää muuta suojaa, mutta olen tottunut kuppiin :)
Aiotko päivittää joka päivä, missä kohtaa kiertosi on menossa ja mistä kohtaa se sinua nipistää?
Aiotko päivittää joka päivä, missä kohtaa kiertosi on menossa ja mistä kohtaa se sinua nipistää?
Lisäksi menkat on lyhentyneet. Ennen vuodin ihan reilua vuotoa nelisen päivää (neljäs päivä jo rauhallisempi mutta kunnon vuotoa kuitenkin), nykyään verinen vuoto kestää vain pari päivää. Käytän kuukuppia, en tiedä voiko se vaikuttaa jotenkin vai onko se vaan ikä joka vaikuttaa.
Normaalia?
Mullakin käytössä kuukuppi, ja kuukautiset lyhentyneet. Aluksi 2 päivää runsasta vuotoa, sitten pari tiputtelupäivää. Luin täältä palstalta joskus vastaavia kokemuksia ja spekulaatiota, että kuppi toimisi "imukuppimaisesti" saaden kohdun tyhjenemään nopeammin.
Voisihan sitä kokeilla käyttää muuta suojaa, mutta olen tottunut kuppiin :)
Samaa miettinyt, mutta jotenkin huolestuttaa jos se kuppi tuolla tavalla vaikuttaa. Ihan positiivistahan se toki tavallaan on, mutta toisaalta ei kuulosta hirveän terveelliseltä jos sillä on noin isoja vaikutuksia. Kaiken lisäksi tuntuu niin kuin emätin olisi jotenkin lyhentynyt. Ennen kuppi saattoi mennä niin syvälle, että oli vaikeaa saada se pois, nyt pitää pikemminkin taiteilla ettei se jää liian alas...
Ja millään ei kyllä haluttaisi tamponeihin siirtyä takaisin...
että kuukuppi EI aiheuttaisi mitään muutoksia emättimeen. Mihin uskoa? Kuinka kauan nuo kupit on edes olleet markkinoilla, onko ollut pitkäaikaisesta käytöstä tietoja? Minulla kuppi käytössä 4 vuotta.
sehän oiskin jännää!
Miten tuo muka on epänormaalia? Itselläni alkaa oireet jo heti ovulaatiosta. Ensin yleensä pierettää, sitten vatsa on kipeä, sitten rinnat kipeytyy. Viikkoa ennen alkaa vittuilu ja itkeminen. Sitten menee maha kuralle ja lopulta alkaa vihdoin menkat.
Olenko siis epänormaali, vaikka PMS tulee jo 2 viikkoa ennen menkkoja? Enpä usko... Ihmettelen, kun kaikki normaalit menkkaoireet laitetaan heti endometrioosin sun muun piikkiin, vaikka totuushan on, että naisen elämä on tehty tarkoituksella yhdeksi helvetiksi, että niitä lapsia tehtäisiiin useammin.
Moi!
Itse olen huomannut,että kun ikää tulee lisää ,menee kuukautisten aika aina hankalammaksi,on pahoinvointia,selkä-vatsa kipuja ,suolisto-oireita jne.enemmän kuin ennen ja nimenomaan noin viikkoa ennen alkaa epämäätäiset olot.Toivottavasti saat apua vaikka gyneltä,itse olen pari vuotta rampannut kaikenmoisissa tutkimuksissa,sterilisaatio on tehty ja kaikenmoista kokeiltu,ei ole vielä helpannut,olin jo valmis kohdun poistoon,kunnes kuulin sen mahdollisista jälkiseuraamuksista,jäin vielä odottelemaan jos jotain muuta apua löytyisi.Tsemppiä!
Täytin juuri 30, nytkö se vanhuus alkaa? :) Olen myös laihtunut lähes 10 kiloa puolen vuoden aikana (nyt normaalipaino), joten mietin sen vaikutusta hormonitoimintaan.
Pitääpä seurailla, onko tämä kuukausittainen vaiva.
Liikunta ja seksi helpottaa kipua hieman.
Ota lääkettä, siis ainakin ibuprofeiinia. Jos toistuu, mene lääkäriin. Endometrioosi?