Olenko ainut 40v joka ei koskaan ole
Kommentit (14)
Eipä ole sitä ehdotettu edes gynellä, olen 41-v
Ens vuonna 40 v. enkä ole käynyt - koskaan. Pitäis kyllä mennä asap, sillä suvussa ollut rintasyöpää.
Minä en käynyt, vaikka sain varmuuden vuoksi -lähetteen. 42v
Olen 41-vuotias enkä ole IKINÄ käynyt gynellä tai mammografiassa. Enkä mene.
Nyt kaikki mammografiaan! Ei se edes koske oikeesti. Sitteei tartte jahkailla että onks se kyhmy vai eiks se oo.
Naisten yleisin syöpä on rintasyöpä, jossa rintakudoksesta löydetään syöpäsoluja. Suomessa todettiin vuonna 2009 4 464 uutta rintasyöpää. Noin joka 9. nainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa rintasyöpään.
Rintasyövän ilmeneminen alkaa 25. ikävuoden jälkeen ja lisääntyy iän myötä. Suomen Syöpärekisterin tietojen mukaan vuosittaisista rintasyöpätapauksista todetaan noin neljännes ikäryhmissä 25-49-vuotiaat, toinen neljännes ikäryhmissä 50-59 ja noin puolet yli 60-vuotiaiden naisten ikäryhmissä.
alkaisin kyselemään. Terveyskeskuksen ajanvarauksesta? Vai?
Sen sijaan en ymmärrä, miten kukaan on voinut välttää gynekologin. Tai no joo, joku muu lääkäri on tehnyt gynekologiset tutkimukset, mutta ei ikinä ole käynyt gynen erikoislääkärillä. Se on ainoa vaihtoehto, joka tulee mieleeni
ja en ole ollut mammografiassa ja 50v. kai tulee se 1. jos ei ole mitään syytä mennä aikaisemmin.
Jos maksaa itse niin kai sinne voi mennä jos haluaa.
Onneksi ei ole ollut mitään kyhmyjä ym ja toivottavasti ei tulekkaan...
joka ei ole ikinä käynyt gynellä mutta ei hänellä ole koskaan ollut miestäkään ;)
ikää 40v. eikä ole tullut kutsua joukko mammografiaan, tänään sen sijaan olin joukkopapassa.
joita aletaan joukkoseuloa? Silloinhan kutsu tulee automaattisesti. Vai onko tässäkin kunnissa eroja? Tiedän, että papa-kokeeseen joissain kunnissa kutsutaan jo 25-vuotiaat, joissain 30-vuotiaat ja tehdään 5.n vuoden välein ja ymmärtääkseni koko Suomessa?
kävin mammografiassa.