G: tarjaisitko 16 vuotta täyttävälle lapsellesi ja hänen
saman ikäisille kavereilleen lasilliset kuohuviiniä/mimosaa synttärien kunnniaksi? Jos se olisi ainoa alkoholipitoinen, mitä juhlissa on, ja sitä olisi vain lasillinen/teini.
Pitäisitkö pahana, jos jonkun lapsesi kaverin vanhempi tarjoaisi sinun 16-17 vuotiaalle lapsellesi lasillisen?
Kommentit (21)
Lapseni myös osaisi kieltäytyä jos joku muu tarjoaisi.
mutta tuskin kilahtaisin siitä, jos jonkun kaverin mamma näin tekisi.
Aikuinen nyt ja harvoin mitään juo. Viinakaupasta en kyllä alaikäiselle hakisi. Ei yleensä ottanut vieraissa edes sitä kuohuviinilasillista.
mutta kaverille en uskaltaisi.
Jos taas kaverin vanhempi tarjoaisi teinilleni lasin alkoholia, minä en varmaan koskaan saisi tietää siitä.
mutta kysyisin kyllä kavereiden vanhemmilta, onko asia heidän puolestaan ok. Jos joku sanoisi, että ei ole, en tarjoaisi kellekään.
Mä olen sitä mieltä, että kotona on hyvä opettaa alkoholin oikeanlaista käyttöä - siis sitä, että ainoa tapa käyttää alkoholia ei ole se, että lantrataan Vodka Limeä kokiksella ja sitten oksennellaan jossain kaupungilla . Muilla vanhemmilla saattaa kuitenkin olla toisenlaiset ajatukset, ja alkoholin tarjoaminen alaikäiselle on kuitenkin laitonta, joten todellakin kysyisin joka ikiseltä vanhemmalta heidän mielipiteensä!
enkä myöskään hyväksyisi, että jonkun kaverin kotona tarjottaisiin.
Absolutismi on vaihtoehto. Ehkä joidenkin mielestä annamme huonoa esimerkkiä kotona, kun meillä ei tarjota sitä "kohtuukäyttömallia", mikä kuulemma on hyvä ja oikea. Mutta minkäs sille voi, kun ei olla kummatkaan opittu koskaan alkoholista nauttimaan.
Jos lapset haluavat TÄYSI-ikäisinä kokeilla niin kokeilkoon.
enkä myöskään hyväksyisi, että jonkun kaverin kotona tarjottaisiin.
Absolutismi on vaihtoehto. Ehkä joidenkin mielestä annamme huonoa esimerkkiä kotona, kun meillä ei tarjota sitä "kohtuukäyttömallia", mikä kuulemma on hyvä ja oikea. Mutta minkäs sille voi, kun ei olla kummatkaan opittu koskaan alkoholista nauttimaan.
marttyyriasenne ei ole omiaan herättämään asiallista keskustelua toivomastasi aiheesta. Se herättää ainakin mussa ainoastaan ärtymystä.
Aikuisten ei pidä hyväksyä alaikäisten alkoholin käyttöä.
muille, mutta omalle 17,6v voisin tarjota ja viiniä olen tarjonnutkin.Tämä oma lapseni ei juopottele, mutta tykkää kyllä joidenkin viinien mausta.
Ja ne "lapset" ihan varmaan odottaa siihen täysi-ikäisyyteen?
ohis
aikuisena ole kiinnostunut kokeilemaan.
Itselleni kaverin äiti tarjosi aikoinaan tyttärelleen ja minulle satunnaisesti glögilasilliset tms. Minusta se oli ok.
Melko moni odottaakin... ohis
..eivätkä myöskään harrasta esiaviollista seksiä jos kotona sanotaan ett se ei ole ihan ookoo...
enkä pidä pahana jos jonkun kaverin vanhemmat tarjoaisivat. Tosiaan kohtuullisesti kuitenkin, eli tuo lasillinen per teini. Ja hyvän tavan mukaista on varmistaa käykö se kaikille vanhemmille. Jos yksikin kieltäisi sitten en tarjoaisi kenellekään.
Ihan ohiksena muuten: Mitä on Mimosa?
ohis
Mun kolmesta aikuisesta lapsesta kaksi odotti täysi-ikäisyyteen eikä heille kyllä maistu vieläkään (asuvat kotona, niin tiedän), ei tosin juurikaan maistu sillekään, joka oli maistanut jo ennen täysi-ikäisyyttä. Itse en ole alaikäisille antanut maistiaisiakaan enkä tykkää hyvää, jos joku toinen antaa. Mies vähän läksytti 16-vuotiaan tyttömme kaverin vanhempia, kun nämä olivat antaneet tytöille siiderit. Ei kaikille tule mieleen, että joissakin perheissä ollaan näissä asioissa tarkkoja.
on tuoremehusta ja skumpasta sekoitettu aamiaisdrinkki.
Muumilimukka riittää erinomaisesti alaikäisten juhlajuomaksi, se on vieläpä upean väristä. Alkoholi on täysin turha keksintö ja sen valmistus sekä käyttö pitäisi lailla kieltää koko maailmassa.
Tarjoaisin, enkä pidä pahana jos joku muu tarjoaa.