Mun adhd-lapseni on "parantunut". =D
En tiedä mistä tai koska olisin ollut näin onnellinen.
Opettaja ja erityisopettaja suosittelevat erityisopetuspäätöksen purkua, koska perusteita sille ei enää ole.
Te ette tiedä mikä mieletön onni ja helpotus tuo on!!
ap
Kommentit (19)
Olen tosi onnellinen puolestasi. Mullakin on adhd-poika joka on ollut niin rauhallinen että epäilen onko sekin paranemassa, lääkitystäkään ei ole.
Rajat, aika, kärsivällisyys ja neuropsykologinen ryhmäterapia... siinäpä ne kai.
Tsemppiä teille! Ikä helpottaa tosiaan oireita tässä "vaivassa"!
ap
Ja tosi hienoa että tällaisiakin päätöksiä tehdään nykyisin!
Mulla meni itselläni vähän kouluaika pieleen kun sain MBD (nykyisin ADHD) diagnoosin ja jouduin tarkkailukouluun. En usko että mulla mitään sairautta koskaan olikaan, olipa vain kapinoiva vaihe kasvuiässä jolloin häiriköin koulussa, mutta tarkkispäätös ja tietynlainen suhtautuminen oppimiskykyyni seurasi minua ihan ammatinvalintaan asti. Kukaan ei esim. uskonut että pärjäisin lukiossa koska olen kerran "aivovammainen" ja keskitymisvikainen. Onneksi olin sen verran jäärä etten uskonut niitä ja luin itseni maisteriksi ;-)
missä iässä tämä tapahtui?
Mun poika on kuudennella, ja kyllä jo motorinen levottomuus on häviämässä. Toiveissa on että yläasteen aikana muutkin oireet lievenisivät.
Esim. loppuvuonna syntyneet pojat ovat aivan yliedustettuina.
ovat vaan usein kehittymättömämpiä kuin ne ryhmän muut lapset, joihin verrataan. Aika sitten tasoittaa erot.
missä iässä tämä tapahtui?
Mun poika on kuudennella, ja kyllä jo motorinen levottomuus on häviämässä. Toiveissa on että yläasteen aikana muutkin oireet lievenisivät.
Purku tapahtuu ensi vuonna. Ensin koulupsykologin arvio, mutta ei hän tule erityisopen ja open huomioita kiistämään, eli käytännössä on varmaa jo.
ap
ADHD-tytöillä vaikuttaa hormonitoiminta ADHD-oireiden voimakkuuteen. Ja toisaalta tytöt oppivat myös yhteiskunnan asettamat vaatimukset tytöille ja säätelevät sen mukaan käyttäytymistään.
ADHD-tytöillä vaikuttaa hormonitoiminta ADHD-oireiden voimakkuuteen. Ja toisaalta tytöt oppivat myös yhteiskunnan asettamat vaatimukset tytöille ja säätelevät sen mukaan käyttäytymistään.
ap
Mullakin poika, jolla erityisesti ollut rauhatonta motorista levottomuutta. Esim. tv:n katsominen ollut yhtä tuskaa perheen kanssa kun yksi pomppii jatkuvasti,jongleeraa kaukosäätimellä, vaihtaa kanavaa koko ajan. Mutta nyt se on rauhoittunut, kun viides luokka alkoi. Koulussa kyllä vaeltelee edelleen luokassa ja unohtelee läksyjä, kirjoja ja vaatteita. Unohtaa joskus itsensäkin kotiin.
hyvälaatuisen EPAn vaikutuksesta sekä lisäaineiden välttämisestä (eli natriumglutamaatti, aromivahvenne ja hiivauute)
hyvälaatuisen EPAn vaikutuksesta sekä lisäaineiden välttämisestä (eli natriumglutamaatti, aromivahvenne ja hiivauute)
natriumglutamaattia. En tiedä sitten onko sillä ollut oikeasti vaikutusta mihinkään.
ap
Meidänkin lapsella oli tuollainen vaihe noin viitos- kuutosluokilla. Eityisopetuspäätös purettiin ja koulussa meni hienosti kun opettaja otti selvää asioista jne.. Yläkoulussa vaan sitte homma räjähti uudelleen käsiin.
Meidänkin lapsella oli tuollainen vaihe noin viitos- kuutosluokilla. Eityisopetuspäätös purettiin ja koulussa meni hienosti kun opettaja otti selvää asioista jne.. Yläkoulussa vaan sitte homma räjähti uudelleen käsiin.
Aion nyt lillua tässä hyvän olon tunteessa hetkisen. Teini-ikää mietin sitten, kun se on todellisuutta.
ap
en anna räjähtää.
Aion nyt lillua tässä hyvän olon tunteessa hetkisen. Teini-ikää mietin sitten, kun se on todellisuutta.
ap
Toki tiedän, että se ei ole minun antamisestani kiinni. Mutta en aio nyt todellakaan pilata tätä hyvää fiilistäni miettimällä mikä VOISI mennä pieleen vuosien päästä.
ap
Eli yläkouluun siirtyminen on iso muutos, mielestäni erityisen iso näille erityistä tukea tarvitseville koululaisille. Meillä tuki päätös pidettiin voimassa, vaikka purkaakin sen olisi voinut. Yläkouluun mentiikin sitten pienryhmästä normiluokkaan, ja tukipäätös oli varsinainen taivaanlahja siinä vaiheessä. Siirtymä meni loistavasti, mutta tukea lapsi sai aivan kaikilta opettajilta koko seiskavuoden. Nyt kasilla sitten mennänkin hyvillä tuloksilla, koulunkäynnistä nauttivan rauhallisen teinin kanssa. Ja kyllä, lopputulos olisi voinut olla sama vaikka tukipäätös olisi viitosella purettu, mutta meillä parempi näin. Nyt kyllä lillun hyvänolon tunteessa ihan täysillä, joten ymmärrän tunteen hyvin.
perusopetukseen ja 16-vuotiaana oli jo ihan flegu. Kävi ammattikoulun, valmistui datanomiksi ja on nykyään tosi hurmaava nuorimies. Hieman erikoinen kylläkin, mutta onneksi se on nykyään muotia. Sulautuu hyvin muiden nörttien joukkoon.
perusopetukseen ja 16-vuotiaana oli jo ihan flegu. Kävi ammattikoulun, valmistui datanomiksi ja on nykyään tosi hurmaava nuorimies. Hieman erikoinen kylläkin, mutta onneksi se on nykyään muotia. Sulautuu hyvin muiden nörttien joukkoon.
Ja kiitos viestistäsi. Lämmitti kovin.
ap
Olen tosi onnellinen puolestasi. Mullakin on adhd-poika joka on ollut niin rauhallinen että epäilen onko sekin paranemassa, lääkitystäkään ei ole.