G: Minkä ikäisinä lapsenne ovat saaneet katsoa Haryr Potter -elokuvia?
Kommentit (15)
Potterit on luokiteltu K11 elokuviksi eli ne on KIELLETTY alle 11-vuotiailta. Ja nuo luokitukset tekevät alan ammattilaiset. Miksi annatte alle kouluikäisten katsoa niitä? Ottakaa vastuuta hyvät vanhemmat! Turha sitten voivotella jos lapsenne voivat pahoin ja näkevät jatkuvasti painajaisia.
Osa mun lapsista on lukenut Pottereita 6-vuotiaana ja totta kai he saivat niitä sitten myös katsoa. Kirjat ovat vielä jännittävämpiä kuin elokuvat.
Lait ovat lakeja ja tehty noudatettaviksi. Säännöt ovat kaikille samat. Ei noita ikärajoja ole elokuviin ja TV-ohjelmiin turhaan laitettu.
mutta vahvoja suosituksia, jotka ovat tehneet ammatti-ihmiset.
Tokaluokkalaisen kanssa on luettu kaksi ensimmäistä kirjaa, ja hän on kuunnellut niitä äänikirjoina moneen kertaan. Nyt lupasin, että saa katsoa ensimmäisen elokuvan kun täytti 8. Ymmärtääkseni nykyään K11 tarkoittaa, että 8-vuotiaat saavat katsoa aikuisen kanssa.
Mun mielestä on typerää näyttää teksitettyjä elokuvia lapsille, jotka eivät itse osaa lukea. Ihmettelen myös sitä miksei elokuvien ikärajoja noudateta. En nyt tarkoita, että pilkulleen pitäisi mennä, mutta esim. K11 leffan näyttäminen 6-vuotiaalle on hieman omituista.
Jos kielletty 11v niin 9 v saa katsoa aikuisen kanssa eli ei vielä 8v
Reilusti alle 10-vuotiaana kuitenkin.
on virallisesti luokiteltu K11-elokuviksi eli sen ikäisen annan katsoa. Muutaman vuoden nuorempi saa katsoa, jos aikuinen on mukana.
Olivat lukeneet kirjat eli juoni oli tuttu ja katsottiin elokuvat yhdessä.
Potterit on luokiteltu K11 elokuviksi eli ne on KIELLETTY alle 11-vuotiailta. Ja nuo luokitukset tekevät alan ammattilaiset. Miksi annatte alle kouluikäisten katsoa niitä? Ottakaa vastuuta hyvät vanhemmat! Turha sitten voivotella jos lapsenne voivat pahoin ja näkevät jatkuvasti painajaisia.
katsoa elokuvat ja pelata pelit reilusti alle ikärajojen ja se kyllä näkyy tuolla koulun puolella.
T. Erittäin uupunut alkuopettaja
Potterit on luokiteltu K11 elokuviksi eli ne on KIELLETTY alle 11-vuotiailta.
K-ikäraja tarkoittaa ikää, jolloin lapsi pääsee elokuviin katsomaan kyseistä leffaa ilman aikuista. Aikuisen kanssa pääsee 3 vuotta nuorempi. Eli jos ikäraja on vaikka K-7, niin 4-vuotias pääsee aikuisen kanssa.
Olemme pitäneet kotona kiinni tästä periaatteesta. Nuorempi lapsemme oli vähän alle 9-v. katsoessaan ensimmäisiä Pottereita. Isompi oli 11 v.
Osa mun lapsista on lukenut Pottereita 6-vuotiaana ja totta kai he saivat niitä sitten myös katsoa. Kirjat ovat vielä jännittävämpiä kuin elokuvat.
Lait ovat lakeja ja tehty noudatettaviksi. Säännöt ovat kaikille samat. Ei noita ikärajoja ole elokuviin ja TV-ohjelmiin turhaan laitettu.
toki otamme vähän suuntaa siitä mitä kannessa lukee, mutta itse päätämme ikärajan omien lastemme kohdalla. Esim tässä Potterissa ei ollut mitään sellaista mistä lapsi ottaisi "huonoa mallia". Pelottavuus taas on ihn lapsikohtaista. Meidän 6 vuotiaalle oli jo luettu Potter kirjana ja sitten katsottiin tietysti leffa. Ei pelottanut, mutta tunnen tämän lapseni ja hän ei pelkää mitään örkkejä tai muitakaan sentapaisia.
Enemmän olen huolissani niistä piirretysistä joita tulee esimerkiksi kolmoselta aamuisin. Niissä ikäraja on selvästi alempi (joku 4v) mutta niitä en anna saman 6 vuotiaan katsoa. Niissä lyödään ja huudetaan ja potkitaan. Sellaisen jälkeen lapseni on yleinsä kovin levoton. Joten niistä tarkkailemme ja emme anna katsoa vaikka ikäraja olisikin ylitetty.
Minusta vanhemmat voivat käyttää omaa harkintaa ja omaa järkeä näissä ikäraja asioissa. Toinen lapsi pelkää enemmän toinen ei.
ovat saaneet kattoa 6-vuotiaina (mä ite istun vieressä ja luen tekstit)
Kohta 10v on sit saanut kattoa muut paitsi kuoleman varjelukset.
Kirjat on luettu kaikki. Ja niitä on kuunnellut sujuvasti myös toi 6v.