Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4,5v:n kehitys, pitääkö huolestua?

Vierailija
16.10.2012 |

Tyttäreni on 4,5-vuotias, ja olen huolissani hänen kehityksestään. Miltä tämä kuulostaa:



- Puheessa on vielä epäselvyyttä äänteiden osalta, mm. r ja l eivät tule oikein, ja jotkut pidemmät sanat puuroutuvat. Tyttö käy puheterapiassa. Päiväkodissa ei ole oltu asiasta huolissaan, vaikka toki on sanottu, että puhe on viivästynyttä.



- piirtäminen ei ole ihan hallussa. Tytär osaa piirtää vasta pääjalkaisia, aurinkoja, sateenkaaria, matoja... Käden ja silmän koordinaatio on muuten oikein ok.



- laskeminen onnistuu yhteentoista asti. Mutta tuntuu, että se menee enemmänkin ulkomuistista kuin siten, että jäsentäisi ja ymmärtäisi. Jos siis joutuu esim. kuvasta laskemaan, montako hiirtä, niin jos sitten vaikka kuutosen jälkeen joutuu etsimään kuvasta sitä hiirtä, niin laskemisrytmi häiriintyy ja sit voikin sanoa seuraavaksi kahdeksan.



Sitten niitä kehittyneitä juttuja, joista psykologituttavani on sanonut, että ne kompensoivat puutteita, koska lapset kehittyvät eri osa-alueilla eri tavoin.



- värisilmä. Lapsi on tajunnut eri värit ja jopa niiden pienet nyanssit hyvin varhain, ja esimerkiksi väritystehtävissä hän värittää työt suorastaan upeasti, selvästi on värisilmää.



- musikaalinen lahjakkuus. Hän tunnistaa niin lasten kuin aikuistenkin kappaleet jo ihan ensi sävelistä. Jo pitkään hän on osannut nimetä esim. jostain kappaleesta "lempikohtansa" ja sanoo, että kohta tulee tämän kappaleen lempikohtani (esim. kitarasoolo). Rytmillisesti lahjakas.



- muisti on tosi hyvä. Tyttö tekee muistipelejä tosi hyvin, ja tarhassakin on tähän kiinnitetty huomiota. Myös palapelien kokoaminen menee kuulemma tarhassa paremmin kuin monilla ikäisillään.



- kielellinen lahjakkuus lukuun ottamatta äänteitä: tyttö oppii helposti lorut ja vaikkapa kappaleiden sanat. Hän on jo pitkään korjannut satua lukevaa vanhempaa, jos yksikin asia sadussa menee väärin eli eri tavoin kuin on viimeksi kerrottu. Hän myös tykkää keksiä itse satuja ja kertoo usein äidille ja isille oman iltasatunsa, jossa on selkeä alku, jokin keskeinen tapahtuma ja loppu. Hän tuottaa hyvinkin pitkiä, monimutkaisia lauseita ja pystyy kuvailemaan tarkasti asioita.



Mutta mutta... mua vain hirvittää tuo piirustustaidon puute ja samoin puheen ääntämyksen laahaaminen ihan jälkijunassa. Ne ovat niin keskeisiä mittareita. Mietin, että kuinka pitkään nämä ongelmat kestävät, sillä onhan siinä kohta jo ympäristönkin painetta, kun lapsi ei tule ymmärretyksi kunnolla ja piirrokset ovat pikkulapsen piirroksia. Muut lapset huomaavat juuri nämä asiat, eivät niinkään musiikillista lahjakkuutta tms. Pelkään, että tytärtäni aletaan kiusata.



Niin, ja liikunnallinen lahjakkuus normaalilla tasolla. Tyttö on myös rohkea ja hyvin sosiaalinen ja menee helposti leikkeihin mukaan myös vieraampien lasten kanssa esim. leikkipuistossa.



mitä mieltä muut ovat?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä hän oppii. Luottaisin, että kaikki sujuu hyvin, älä pelkää etukäteen.

Vierailija
2/7 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolestuttavalta, tuota meilläkin oli ekalla lapsella. Toinen lapsi huomattavasti etevämpi kun ottaa mallia isommasta. Eli esim. meillä myös 4,5 v joka pyöräilee ilman apupyöriä, opetellut jo englantia aika pitkälle sisaruksensa opettelun takia, osaa jo laskea englanniksi kuten toki suomeksikin. Piirtää upeasti, värit osasi jo ennen 2 v syntymäpäivää, puhui täydellisesti ennen 2 v, myös R kirjaimen. Mutta siis ekalle lapselle tuo on mielestäni erittäin hyväkin kehitys. Meillä eka lapsi oppi pyöräilemään 6 vuotiaana, kuten myös sanomaan r kirjaimen vasta esikoulussa, piirsi pääjalkaisia 5 vuotiaana jne. Eli luulen että nämä riippuu paljon siitä onko lapsella tarve oppia ja jos vanhempia sisaruksia on niin lapsi haluaa olla yhtä etevä jolloin myös oppii nopeasti. Kaikki on varmasti hyvin teillä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on erilaisia taipumuksia. Ei tuossa minusta ole mitään huolestuttavaa. Älä vaan lyö leimoja, että musiikillisesti lahjakas ja kielellisesti lahjaton tai huono käden ja silmän yhteistyö.. Anna tehdä mistä tykkää.

Vierailija
4/7 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirtämiseen kyllä auttaa yhdessä tekeminen. Poikani olisi varmasti piirtänyt ikätasoaan yksinkertaisemmin edelleenkin, ellen olisi ottanut kynästä hänen kanssaan kiinni ja neuvonut, että miten piirretään esim ihminen. Pää, kaula, olkapäät, kädet, sormet... sujuu jo ja vaati vain pientä harjoittelua.

Vierailija
5/7 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
6/7 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa nyt vähän!



Lapsesi käy puheterapiassa ja teillä on hyvät muutama vuosi aikaa hioa asioita ihan kaikessa rauhassa. Onko Ekapeli käytössä? Jos ei niin hanki se.



Mitään stressiä asiasta ei voi ottaa, nuo asiat menee omalla painollaan harjotellen. Ihana kun piirtelette, kyllä se siitä.



Jos lapsella on asioita joissa on hyvä ja joita tykkää niin niitä voit muistuttaa kun lapsi tuskastuu ettei osaa jotain. Muista ne hyvät asiat ja kehu niitä, mutta ei tietenkään tartte liiotella ja valehdella miten piirtää hienosti, kehu mielummin lapsen oppimista ja kehitystä.



Olisihan se melkoista jos lapsesi olisi kaikessa jo hyvä.



Meidän lapsi on tokalla ja pienessä koulussa ei ole kiusaamista tullut vielä. Jotain pientä kärmämää jotka on selvitetty. Jokaisella on omat heikkoudet ja vahvuudet mutta kaikkea voi opetella. Ihanaa on jos lapsesi tykkää kokeilla uusiakin asioita, olisi varmasti hankalampaa jos lapsen oma persoonallisuuskin olisi hidaste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtisi piirustustaidon puutteesta tässä vaiheessa, kaikkia lapsia ei vain kiinnosta piirtäminen eikä piirtämisessä tapahdu kehitystä jos ei harjoittele ja ole kiinnostunut.

Puheterapiassa käyminen on varmasti hyödyllistä, jo pelkästään sen vuoksi että rauhoittaa sinun mieltäsi ja tietysti tytön kannalta, jos kehitystä pikkuhiljaa alkaa näkyä (tai kuulua oikeastaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi