Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaan laaja terveystarkastus

Vierailija
15.10.2012 |

Alkaa lähestyä ja nyt mietin, mitä se käytännössä tarkoittaa? Pitääkö molempien vanhempien todella olla mukana, jos asia on hankala järjestää ja jos, niin miksi? Onko kyse vain lapsen tarkastuksesta, vai joutuuko epäpätevälle terveydenhoitajalle taas lässyttämään myös parisuhteesta jne.?

Joo, vähän skeptisenä olen aikaisempien kokemusten vuoksi - vaikka en todellakaan väitä, etteikö ole hyvä tutkia, että lapsella on "kaikki kunnossa".

Kokemuksia kehiin siis: mitä 4-v tarkastus teillä käytännössä tarkoitti?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme ole sitten 2v jälkeen käyttäneet kunnallista neuvolaa.

Vierailija
2/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Utelias

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ilmaisen huoolenpidon lapsellesi ja kehtaat valitat

Vierailija
4/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on LENE-testi, johon sisältyy mm. hahmottamiseen, kädentaitoihin, kieleen jne. liittyviä tehtäviä. Yleensä lapsi jää kaksin terkan kanssa tekemään nuo tehtävät. Jos lapsi on pk:ssa, lähettävät he sieltä myös oman palautteensa, joka on osa lapsen arviota. Myös vanhempien "haastattelu" kuuluu tarkastukseen. On varmaan paikkakuntakohtaista, etä vaaditaanko molempien vanhempien läsnäoloa.

Vierailija
5/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin arvasin, että tällaista palautetta tulee. Miten voi olla niin vaikea kirjoittaa asiallisesti tai olla vastaamatta?

Jos olisit lukenut viestini huolella, huomaisit ehkä, että kyllä, pidän ilmaista terveydenhuoltoa ja neuvolajärjestelmää hyvänä asiana.

Minua kiinnostaa lähinnä kyseisen terveystarkastuksen sisältö: onko molempien vanhempien mukana olo todella ehdottoman tarpeellista Ihan Oikeasti ja täytyykö tässä taas alkaa tehdä tiliä myös parisuhteestaan ja voimavaroistaan.

Joo, olen toki kiitollinen siitäkin, että mahdollisuus huolenpitoon on olemassa. En vain jaksaisi sitä siinä vaiheessa, kun se menee kaikkien osalta turhan työn ja utelun puolelle. Lapseni hoidan mielelläni neuvolassa, omat asiani muualla.

Vierailija
6/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi kysymys sinulle tai jollekin muulle asiaihmiselle: Koskeeko vanhempien "haastattelu" vanhemopia itseään vai venhempien näkemystä lapsesta?

Tai voikohan noita edes erottaa toisistaan, eipä kai...

Vierailija
7/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koko tarkastukseen ole pakko mennä. Tässä maassa ei onneksi ole pakkoa käyttää kunnallisia terveyspalveluja. Me emme ole käyttäneet vaan yksityisellä tarkastukset. Saa inhimillisemmän kohtelun eikä ties minkä paskantärkeiden neuvolatätien tunkeilevia uteluita.

Vierailija
8/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten minä menin lapsen kanssa. Ei siitä mitään sanomista tullut.

Vierailija
9/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuinka syö, nukkuu, tekee tarpeitaan, leikkii jne. Mutta toki terkat utelevat vähän kotioloista noin muuten, onhan se aika oleellinen osa lapsen kehitystä sekin. Tähän ei taida olaa mitään niin standardia mallia, niin kuin tuo LENE, joka tehdään kaikille ja kaikkialla. Terkkari vaan kyselee/keskustelee vanhempien kanssa. (en itse ole siis terkka niin en tiedä tätä osuutta niin tarkkaan, tuo LENE on minulle tutumpi). 4v on jo sen ikäinen, että aletaan tehdä lähetteitä puhe- tai toiminaterapiaan tai psykologille, jos tarvis. Ja perheneuvolaan, jos terkasta tuntuu, että vanhemmilla on jotain kasvatukseen liittyvää pulmaa.

Vierailija
10/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäys

Vierailija
11/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli töissä. Eikä se haitannu yhtään mitään eikä ketään.

Siellä katottiin verenpaine, jonkin sortin näkötesti, pituudet, painot yms. perussetit. Ja sit joitakin tehtäviä piti lapsen tehdä.

Meillä ei ainakaan hölötetty mitään parisuhdejuttuja, eikä paljon mitään muutakaan.

Vierailija
12/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa laaja-alaiset terveystarkastukset ovat myös vanhempien terveystarkastuksia. Jututetaan terveystottumuksista (perheen ruokailurytmi, liikuntatottumukset, tuleeko hampaita hoidettua ja tarkastutettua säännöllisesti, vanhempien päihteiden käyttö jne.) ja vanhemmilla on mahdollisuus verenpaineen ja painon mittaukseen, lisäksi tarkastetaan vanhempien rokotussuojan ajantasaisuus ja tarvittaessa tehostetaan tetanus. Voi olla että myös parisuhteesta jokunen sana vaihdetaan.

Mihinkään ei ole pakko osallistua tai vastata, jos ei halua. Jos terveydenhuoltoasiat on kunnossa esim. työterveyshuollossa, niin tiedätte sen itse.

Meillä ei mies ole ollut mukana esim. 1v laaja-alaisella käynnillä, kun tiedän sisällön tarkkaan ja olen sen miehelle kertonut, ja yhdessä tulimme siihen tulokseen ettemme hyödy mitään molempien vanhempien läsnöolosta. Neuvolaterkalle kerroin, että asiat on ok, ja sillä selvä. Kelpasi hänelle :)

Vierailija
13/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotistarkastuksen eka osa, jonka siis terkkari tekee. Lapselle tehtiin nuo testit ja sai rokotteen. Lisäksi minä täytin muutaman lapun koskien lapsen elämää, paljonko pelaa ja katsoo telkkaria, miten toimii ryhmässä, onko meillä ongelmia jne. Tällä viikolla on sitten samaan laajaan terveystarkastukseen lääkäriaika (täällä tehdään myös lääkärin toimesta jotkut kypsyystestit jo neljävuotiailta, ne on ennen tehty vanhemmille lapsille). Sinne saatiin mukaan täytettäväksi tuollainen lappu, jossa kysellään perhe-elämästä ja parisuhteesta, siitä onko meillä riippuvuuksia tms.

Mies ei meillä pääse näihin kumpaankaan mukaan. Tuota lappua ei olla vielä katsottu. Jos vanhat merkit pitää paikkaansa niin meidän lääkäri ei siitä kysele eikä sitä kaipaa, joten taitaa jäädä palauttamatta.

Vierailija
14/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvolassa ole mikään pakko puhua henkilökohtaisista asioistaan mutta miksi ei puhuisi?

Onko sinun täytynyt oikeasti joskus ripittää kotiolojasi jollekin terkalle, siis tuo on todella kummallista koska kyllähän perhe-elämästä voi kertoa riidoista, väsymyksestään ja miettiä saako niihin jotain tukea tai miten muuttamalla asioita arjen saa sujumaan. Onko tämä huono asia? Siis tämä jos jotain olisi sydämellä mutta muutenhan väsymys on ohimenevää ja siihen on teillä ratkasuja. Ja nämä asiat sivuutetaan muutamalla lauseella.

Minusta on kerrassaan kamalaa jos lapsesi täyttää 4 vuotta ja sinusta oleellisinta on salata asiat kuin pyytää apua.

En tiedä mitä sinä puuhaat mutta minua ainakin kiinnostaa että lapseni saisi apua mahdollisimman pian ja mm. esikoulussa lapsi jo pärjäisi. Koska jos huomaat, niin sinulla on edessä aivan pian lapsen ilmoittaminen esikouluun! Vai ajattelitko että lapsesi on vaan jotenkin persoonallinen tai hitaampi kehittymään ja pärjää kyllä kun heittää veteen eikä lapsi osaa uida? Siis kuvainnollisesti puhuttuna.

On niin helppoa vaan selvittää neuvolassa valheita miten lapsi vaikka siellä on ujo kuin tietää ettei kaikki ole kuitenkaan hyvin.

Vierailija
15/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kolmen lapsen äiti ja meillä ei ole koskaan kenestäkään täytynyt molempien olla samaan aikaan paikalla ja parisuhteesta on puhuttu kysymällä mitä kuuluu? Miten lapsi nukkuu? Onko ollut lapsi kipeänä?

5- vuotiaana meilläpäin on lapsi ollut tekemässä asioita yksin terveydenhoitajan kanssa ja itse olen täyttänyt kyselylomaketta. Näin terkka lukee mm. huolenaiheita lapsesta ja niitä ei tartte puhua lapsen kuullen niillä sanoilla.

15

Vierailija
16/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että ei halua tehdä tiliä tuntemattomalle ihmiselle jokaisesta risauksesta elämässään, tee perheestä ongelmatapausta. Nykyään lapset on niin tiukassa syynissä päivähoidossa ja kerhoissakin, että siihen ikään kun lapsi on neljä vuotta, on varmaan jokainen meistä äideistä istunut juttelemassa lapsestaan ihan kyllästymiseen asti, vaikka lapsella ei olisi mitään ongelmiakaan. Neuvolalla on jo informaatio siitä, onko lapsen suhteen aihetta huoleen.

Jokaisen kannattaisi pyytää terveydenhoitajaltaan, että näkee kaiken mitä perheestä on tähän asti kirjoitettu. Voi tulla yllätyksenä, kuinka vaikea omia tietojaan on saada luettavaksi, ja millaista se tieto siellä tiedostoissa on. On ihan tervettä tajuta, että kaikki, mitä neuvolassa puhutaan, jää sinne arkistoihin ikuisiksi ajoiksi. Kaikkea ei tarvitse kertoa vain siksi että sitä kysytään, koska kysyähän aina saa. :)

Vierailija
17/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole mitään tarvetta lukea mitä minusta sinne on kirjoitettu. Lapset on terveitä ja reippaita ja minua ei haittaa puhua miten meillä menee.

Ei sinun tarvitse sanoa mitään siellä parisuhteestasi. Ihmettelen miksi ne olisi mitään aikasemmin edes niin paljoa udelleet että se ahdistaa jo etukäteen.

En usko sinua. Hälärit vaan kilisee. Mistä neuvolalla olisi joku tieto ettei lapsella ole kaikki kotona ja onko se sitten väärää tietoa vai eikö sinua vaan kiinnosta lapsen vointi ja siihen avun saaminen? Ihmettelen syvästi tätä.

Ja kyllä ne tiedot hävitetään ajan saatossa! Koita normailsoida pääsi, kuulostat melko oudolta. Olen 35- vuotias ja itsekin ollut lapsena neuvolassa, eikä minun lapsuuden tietoja missään neuvolan isossa kassassa säilytetä. Kyllä ne lähtee aikanaan pois kun lapsi poistuu neuvolasta kouluun. Eikä koulua kiinnosta lapsien ripulit ja koliikit.

Vierailija
18/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä neuvolassa (ja aiemmin päivähoidossa).

http://www.kuusamo.fi/dman/Document.phx?documentId=bt24511095031683&cmd…

Vierailija
19/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän niitä asioita siellä kysellään.

Vierailija
20/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lisäksi kyseltiin myös muusta perhe-elämästä ja parisuhteesta, mutta en löytänyt nyt sitä linkkiä tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan