Onko todella oikein, että lapseni täytyy noudattaa samoja sääntöjä kuin muidenkin?
Vaikka hän on sentään:
a) sairas
b) erityislapsi
c) erityisen lahjakas
d) pärjää omillakin säännöillään
e) ei tarvitse koulua/opettajaa/hoitoa tms.
f) minun lapseni
g) "mikä tahansa muu syy"
Miettikää nyt edes hetki, miten paljon kaikki nämä lukuisat erityistapaukset ylityöllistää opettajia! Jokaisen erityisyydelle ei voida uhrata työaikaa, jona pitäisi tehdä koko ryhmää edesauttavaa työtä. Opettajilta ei voida vaatia palkattoman lisätyön tekemistä vain, koska joku (=käytännössä kaikki) on vain niin erityinen tapaus, että hänelle pitää sallia mikä tahansa.
Menkää itseenne. Miettikää, miten vittumaista sillä opettajalla oikeasti on, kun jokainen vanhempi hyppii silmille siitä, että opettaja tekee työtään yhteisten sääntöjen mukaan.
TEIDÄN LAPSENNE EI ANSAITSE ERITYISKOHTELUA SEN ENEMPÄÄ KUIN MUUTKAAN.
Ja ei, en ole opettaja, mutta mieheni on ja suoraan sanottuna on raivostuttavaa katsoa sivusta näitä kitisijävanhempien ikuisesti lisääntyviä vaatimuksia. Teette omille lapsillenne sen pahimman karhunpalveluksen toiminnallanne!
Kommentit (11)
en ikinä alkaisi siihen.
Ja ei ihme, että on yksi niistä ammateista, joista eniten haetaan virkavapaata tms.
Minä en vaadi erityiskohtelua erityislapselleni, joka on eskarissa pienryhmässä...vaan kun hän sitä saa, kiitos lepsuilevien opettajien. Hänellä on lupa lähteä vaeltelemaan muihin ryhmiin ja käytäville kesken opetuksen, ei tarvitse osallistua laululeikkeihin jossei tahdo ja kerran sai ison raivarin ennen retkelle lähtöä, niin palkitsivat tämän jättämällä hänet kahdestaan päiväkodille lempiaikuisensa kanssa. Suu auki on katsonut tätä touhua...vaan enpä sille voi mitään, minä kun edustan ns. natsivanhemmuutta ja päiväkoti taas tätä 2000-luvun ymmärtävää, päätä silittävää puolta.
kyllä kaikilla lapsilla tulisi olla samat säännöt ryhmässä! Jos ryhmässä on joukossa erityislapsi tms, niin ymmärrystä pitää olla häntä kohtaan enemmän, mutta säännöt kuitenkin samat.
Veemäisiä vanhempia on lapsilla paljon, ja mitäpä muuta niistä lapsista tuleekaan kuin vanhempiensa kaltaisia paskantärkeitä. Harmi homma. Maailma kun ei pyöri sellaisten ympärillä.
Eihän lasten tarvitsekkaan käyttäytyä, kuten tuhannet muutkin käyttäytyy. Eihän sitä tarvitse ottaa huomioon, minkälainen lapsi on ihmisenä.
Miten lapsi kasvaa ja kehittyy, mitkä ovat lapsen tavoitteet ja arvot. Mitä ovat erinlaiset maailmankatsomukset, arvostukset ja elämänfilosofiat.
Lopetaan kokonaan lapsen kuuleminen, tarpeisiin vastaaminen, arvostaminen ja huomioon ottaminen ja palataan ajassa taakse päin ja pyrittään perisyntinä karsimaan pois kaikki, joka ei vastaa sinun käsitystäsi normaalista lapsesta.
Eihän lasten tarvitsekkaan käyttäytyä, kuten tuhannet muutkin käyttäytyy. Eihän sitä tarvitse ottaa huomioon, minkälainen lapsi on ihmisenä.
Miten lapsi kasvaa ja kehittyy, mitkä ovat lapsen tavoitteet ja arvot. Mitä ovat erinlaiset maailmankatsomukset, arvostukset ja elämänfilosofiat.
Lopetaan kokonaan lapsen kuuleminen, tarpeisiin vastaaminen, arvostaminen ja huomioon ottaminen ja palataan ajassa taakse päin ja pyrittään perisyntinä karsimaan pois kaikki, joka ei vastaa sinun käsitystäsi normaalista lapsesta.
Eihän lasten tarvitsekkaan käyttäytyä, kuten tuhannet muutkin käyttäytyy. Eihän sitä tarvitse ottaa huomioon, minkälainen lapsi on ihmisenä.
Miten lapsi kasvaa ja kehittyy, mitkä ovat lapsen tavoitteet ja arvot. Mitä ovat erinlaiset maailmankatsomukset, arvostukset ja elämänfilosofiat.
Lopetaan kokonaan lapsen kuuleminen, tarpeisiin vastaaminen, arvostaminen ja huomioon ottaminen ja palataan ajassa taakse päin ja pyrittään perisyntinä karsimaan pois kaikki, joka ei vastaa sinun käsitystäsi normaalista lapsesta.
HIEMAN ylireagointia havaittavissa! :D Haloo pahvi, jos on iso ryhmä, niin kyllähän se nyt on selvä, että lapsen arvoista tai tempperamentista riippumatta pitää noudattaa samoja sääntöjä kuin muiden. Ei elämä ole mikään hiton sirkus, missä voi tehdä ja pelleillä miten lystää, ja kouluikäinen esim on jo todellakin tarpeeksi iso sen sisäistämään ja toimimaan sääntöjen mukaan.
Olisipa hauska nähdä, mitä siitäkin tulisi, kun käyttäytymistä yhteisten pelisääntöjen mukaan alettaisiin harjoitella vasta aikuisena....
Esim. joku häiriintyy metelistä, niin hän saa lainaksi suojakuulokkeet. Mutta siitä taas ei tule mitään, että hän saa lähteä huoneesta väitetyn metelin vuoksi ja mennä häiritsemään muita.
Kaikkialla ei aina voida joustaa, sekin olisi hyvä oppia.
Teidän lastenne erikoisuus ehkä tulee esille myöhemmin työelämässä jne... Nyt otamme haasteemme, näistä lapsista, jotka eivät ole näitä tasapäisyyteen hukkuvia.
Eihän lasten tarvitsekkaan käyttäytyä, kuten tuhannet muutkin käyttäytyy. Eihän sitä tarvitse ottaa huomioon, minkälainen lapsi on ihmisenä. Miten lapsi kasvaa ja kehittyy, mitkä ovat lapsen tavoitteet ja arvot. Mitä ovat erinlaiset maailmankatsomukset, arvostukset ja elämänfilosofiat. Lopetaan kokonaan lapsen kuuleminen, tarpeisiin vastaaminen, arvostaminen ja huomioon ottaminen ja palataan ajassa taakse päin ja pyrittään perisyntinä karsimaan pois kaikki, joka ei vastaa sinun käsitystäsi normaalista lapsesta.
HIEMAN ylireagointia havaittavissa! :D Haloo pahvi, jos on iso ryhmä, niin kyllähän se nyt on selvä, että lapsen arvoista tai tempperamentista riippumatta pitää noudattaa samoja sääntöjä kuin muiden. Ei elämä ole mikään hiton sirkus, missä voi tehdä ja pelleillä miten lystää, ja kouluikäinen esim on jo todellakin tarpeeksi iso sen sisäistämään ja toimimaan sääntöjen mukaan. Olisipa hauska nähdä, mitä siitäkin tulisi, kun käyttäytymistä yhteisten pelisääntöjen mukaan alettaisiin harjoitella vasta aikuisena....
Näkeehän sen kaikkialle, että aikuiset ei osaa. Miksi lapsilta vaaditaan niin paljon enenmmän, kuin aikuisilta.
TEIDÄN LAPSENNE EI ANSAITSE ERITYISKOHTELUA SEN ENEMPÄÄ KUIN MUUTKAAN.
Sehän on selvää, että jokaisen lapsen pitää noudattaa yleisiä sääntöjä.
Erityislapsi on aika ylimalkainen käsite. Se voi pitää sisällään vaikka mitä. Mutta yleistä erityislapsille lienee vaikeudet oppia asioita, myös niitä sääntöjä. Siihen eivät voi vanhemmat koulupäivän aikana vaikuttaa ja valitettavasti liian usein erityislapsia tungetaan ns. normaaliluokalle, vaikka heillekin olisi parempi olla pienluokassa, erityisesti heidän oppimistaan tukevien erityisopettajien oppilaina.
Itse olen dysfasia-lapsen äiti ja törmännyt jatkuvasti muureihin, kun olen yrittänyt lastani saada erityisluokalle. On halvempaa sijoittaa lapsi isoon luokkaan muiden joukkoon. Kyllä minunkin lapsestani löydettiin oikein hakemalla hakien sitä "potentiaalia", ettei häntä voinut millään siirtää erityisluokalle, vaikka koulunkäynti oli heikkoa.
"Kyllä se sieltä sitten löytyy, kun yrittää vaan" tai "Kunhan lapsi nyt vaan tekisi töitä enemmän niin sitten..." - näitä sai kuulla jatkuvasti, vaikkei lapsi ilmiselvästi pärjännyt luokallaan ja takuulla vei ylimääräistä aikaa ja energiaa luokanopettajalta, jolla iso liuta muitakin opetettavanaan.
Ettei se aina vanhemmista kiinni ole, jos erityislapsi on isossa luokassa viemässä opettajalta extra-huomiota jatkuvasti.
Erityislapsi kuitenkin tarvitsee ja myös ANSAITSEE sen lisähuomion ja erityisopetuksen, mitä ei voi millään saada isossa luokassa, tavallisen opettajan oppilaana.
Tiedän, että on myös näitä vanhempia, jotka näkevät oman lapsensa tyyliin kuninkaallisina, joita pitää palvoa ja palvella, mutta ei pidä kuitenkaan yleistää, että kaikki olisivat tällaisia.
Kyllä minusta joustoakin tietyissä tilanteissa tarvitaan eikä se aina työtä opettajalle edes erityistä lisätyötä. Mutta toki varmasti on olemassa myös sellaisia vaatimuksia joita ei ole järkevää tai mahdollista pyrkiä koulussa toteuttamaan.