Mitä tälläiset vanhemmat ajattelevat
Perheessä on kaksi lasta jotka kulkevat molemmat koulussa rikkinäisissä, säähän sopimattomissa ja likaisissa vaatteissa ja lapsilla on ainakin hiukset likaiset ja rasvaiset. Lapset ovat kadottaneet jo tähän mennessä kaikki koulukirjansa(ja saaneet uudet joita kuljettavat muovipussissa kouluun) ja värikynänsä yms. Toinen lapsi riehuu tunneilla ja ruokatunnilla ja häiriköi toisia. Toinen vanhemmista kyllä saapui vanhempainiltaan mutta naureskeli itsekseen, kuljeskeli ympäri luokkaa ja jankutti opettajalle vastaan kaikista asioista (tyyliin, miksi pitää, ihan tyhmää, minä teen ainakin miten huvittaa, yms esiteinimäisesti vaikka on kolmekymppinen)
Oma lapseni on tämän toisen lapsen vieruskaverina ja yrittää pyytää opettajaa tekemään jotakin mutta mitään ei ulkopuolelle näkyvästi tapahdu. Minähän en voi lastensuojeluilmoitusta tehdä koska en näe lapsia kotioloissa, ainoastaan koulussa/puistossa/lähikaupassa.
Vastatkaa te jotka olette samanlaisia minäminä- ihmisiä ja kaikkitietäviä vastaanhangoittelijoita, onko tämä oikein?
Kommentit (8)
tuo on aika hyvä esimerkki huono-osaisuuden periytyvyydestä. Sille et sinä mahda mitään.
Luultavasti vanhemmat ovat itsekin olleet pienenä laiminlyötyjä ja sama jatkuu tulevilla sukupolvilla.
Häiritseekö se lapsi kovasti teidän lapsenne koulutyötä vai mikä on? Muuten ei pitäisi olla yhtään kyllä sun asiasi siihen puuttua tai huolehtia. Ei sopimattomat vaatteet tai vähän rasvaiset hiukset mikään lastensuojeluilmoitusperuste ole, eikä sekään että äiti kapinoi koulun käytäntöjä vastaan. Olen muuten tehnyt sitä itsekin monessa asiassa, esim. ilmoittanut että lapseni saa tulla pyörällä kouluun vaikka koulun säännöt sen alle tietynikäisiltä kieltävät.
Jos lapsella on niin paha olla että pitää oireilla koulussa ja notkua puistossa vielä myöhään illalla niin kyllähän jonkun pitää auttaa tai ainakin kartoittaa avuntarve. Luulen, mutta en voi olla varma että koulu tekee asialle jotain joten sekin huolettaa.
En minä tosiaan ymmärrä miksi tulla vanhempainiltaan jos siellä pitää alkaa änkäämään että ei en nyt kuuntele/istu alas kun mä olen aikuinen etkä sä ole mun ope ja kaikki opettajat on vitun natseja yms.yms.
heikkolahjaisuus ja köyhyys ei ole huostaanottoperuste. Illalla ulkonaolokaan ei ole laitonta.
aika pahasti mielenterveysongelmaisia. Ei tämmöisiin ole yksinkertaisia ratkaisuja jo siksi, ettei mt-ongelmaiset ajattele samoin kuin sinä. Ihmisillä on sellainen outo harha, että mt-ongelmaiset pohjimmiltaan ajattelevat samoin kuin muut, mutta VALITSEVAT toimia jotenkin tyhmästi ihan ilkeyttään. Voihan se näinkin olla, mutta todellisuudessa ajattelussa voi olla valtavia
eroja.
heikkolahjaisuus ja köyhyys ei ole huostaanottoperuste. Illalla ulkonaolokaan ei ole laitonta.
Eihän ole olemassa joko täysi välinpitämättömyys tai huostaanotto vaan paljon erilaisia tukitoimia avohuoltona. Enkä tosiaan tiedä ovatko lastensuojelun asiakkaita vaiko ei, mutta mitä JOS eivät ole ja tarvisivat apua enkä minä tee asiasta huolestuneena mitään.
Eikä tässä kukaan minkään köyhyyden vuoksi ole huolestunut! Köyhäkin vanhempi yleensä pitää lapsensa siistinä ja lämpimästi puettuna ja erityisesti köyhän luulisi korostavan koulunkäynnin ja oppimisen tärkeyttä!
ap(itsekin pienituloinen)
tuo on aika hyvä esimerkki huono-osaisuuden periytyvyydestä. Sille et sinä mahda mitään.
Luultavasti vanhemmat ovat itsekin olleet pienenä laiminlyötyjä ja sama jatkuu tulevilla sukupolvilla.
Vanhemmat itse siihen eivät kykene. Ei se ketju katkea sivusta katselemalla.
tuollaisten perheiden vanhemmat vaan käyttävät nekin rahat mm. tupakkaan, veikkaukseen ja hedelmäpeleihin. Avohuolto ei auta niin kauan kuin vanhemmillaon taloudellinen määräysvalta lapsiinsa.
Häiritseekö se lapsi kovasti teidän lapsenne koulutyötä vai mikä on? Muuten ei pitäisi olla yhtään kyllä sun asiasi siihen puuttua tai huolehtia. Ei sopimattomat vaatteet tai vähän rasvaiset hiukset mikään lastensuojeluilmoitusperuste ole, eikä sekään että äiti kapinoi koulun käytäntöjä vastaan. Olen muuten tehnyt sitä itsekin monessa asiassa, esim. ilmoittanut että lapseni saa tulla pyörällä kouluun vaikka koulun säännöt sen alle tietynikäisiltä kieltävät.