Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan HELVETIN vaikeaa saada nelosluokkalainen poika tekemään läksyt!

Vierailija
14.10.2012 |

Käsken tekemään läksyt. -"TÄÄ VIELÄ!" (jokin on kesken)

Sanon ettei käy, nyt teet läksyt. -"Joo, joo".

Mitään ei tapahdu. Käsken uudestaan. Taas se joojoo.

Edelleenkään ei mitään tapahdu. Suutun ja karjun. Lapsi menee huoneeseensa. Kohta kuuluu: "Ei tullu mitää läksyy".

Menen tarkastamaan ja löydän läksyjä esim. matikasta, enkusta ja äikästä. Lyön kaikki läksykirjat läjään auki läksykohdista.

Pian kuuluu: "tehty!"

Menen tarkastamaan ja tehtävät on hutiloitu niin, että joudun pyytämään kumittamaan ja tekemään uudelleen. "EIKÄ!"

Pakotan ottamaan kumin. Muristen ja rutisten lapsi kumittaa tehtävät ja tekee ne.

Kun alkaa tehdä kunnolla tehtäviä, niin kaikki on tehty hyvin alle puolessa tunnissa. Tuohon esitaisteluun menee helposti tunti.

Olen koettanut etten huolehdi ja tulos on se, että lapsella on kaikki läksyt koko ajan tekemättä. Lapsi jättää myös kirjoja kouluun ettei joutuisi läksyjä tekemään.

Mikä perhana avuksi?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli moniakaan ei pelota riittävästi se tulevan rangaistuksen uhka, kun just nyt olisi kivempaa tehdä jotain muuta. Tuo erillinen läksyjentekoaika keittiössä on sellaisille hyvä: ei mitään houkuttimia lähellä ja juuri siinä joutuu tekemään hommansa.

Vierailija
22/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte vähän keskustella ammateista ja palkoista ja mitä milläkin palkalla saa ja miten mihinkin ammattiin pääsee.

Kyllä 10-vuotias jo tajuaa syy- ja seuraussuhteita.

Opiskelu > työ > palkka > mahdollisuus moniin kivoihin asioihin ja mielekkääseen tekemiseen ja kunnon elintasoon

Koulujakäymättömyys > luuserius > työttömyys, rappio

Älä saarnaa vaan anna lapsen itse oivaltaa miksi sitä koulua käydään. Parasta olisi, jos löytyisi suvusta tai lähiympäristöstä esimerkkejä mitä tapahtuu, jos ei käy koulua kunnolla. Elämä on valintoja täynnä ja niiden valintojen eteen joutuu jo neljäsluokkalainen. Parin kolmen vuoden kuluttua hän on jo yläasteella ja jo heti 7. luokan menestys vaikuttaa siihen, mihin hän pääsee peruskoulun jälkeen. Jos opiskelutaitoja ei ole hankittu ala-asteella, ei ne itsestään putkahda myöhemminkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte vähän keskustella ammateista ja palkoista ja mitä milläkin palkalla saa ja miten mihinkin ammattiin pääsee.

Kyllä 10-vuotias jo tajuaa syy- ja seuraussuhteita.

Opiskelu > työ > palkka > mahdollisuus moniin kivoihin asioihin ja mielekkääseen tekemiseen ja kunnon elintasoon

Koulujakäymättömyys > luuserius > työttömyys, rappio

Älä saarnaa vaan anna lapsen itse oivaltaa miksi sitä koulua käydään. Parasta olisi, jos löytyisi suvusta tai lähiympäristöstä esimerkkejä mitä tapahtuu, jos ei käy koulua kunnolla. Elämä on valintoja täynnä ja niiden valintojen eteen joutuu jo neljäsluokkalainen. Parin kolmen vuoden kuluttua hän on jo yläasteella ja jo heti 7. luokan menestys vaikuttaa siihen, mihin hän pääsee peruskoulun jälkeen. Jos opiskelutaitoja ei ole hankittu ala-asteella, ei ne itsestään putkahda myöhemminkään.

Lapsi on ihan hyvä koulussa: kasi puolen- ysin luokkaa. Tahtoisi isona arkkitehdiksi (tällä erää).

Ei johdu siitä etteikö tajuaisi, ei vain malttaisi yhtään laittaa aikaa läksyihin ilman pakotusta. Impulssikontrolli puutteellinen kyllä joiltakin osin.

ap

Vierailija
24/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso yhtenäiskoulu, jota hoitaa ulkopuolinen palvelu, jota ei tosiaankaan rimputeta kirjaa hakemaan..

Ota valmiiksi selvää, onko niillä mahdollisuutta tulla avaamaan ovi ja seurata teitä luokkaan, kun haette sen puuttuvan kirjan. Siis itse.

Jos ei käy, niin sitten soitatte pojan luokkakaverin vanhemmille just sinä iltana ja käytte kopsaamassa pojan kanssa ne tehtävät paperille. Sitten takaisin kotiin tekemään. Vaikutelmaa tehostaa se, jos olisi joku luokan kiltti tyttö, joka ei edes ole pojan kaveri.

Tai sitten reippahasti laitat pojan soittamaan opettajalle itse vieressä seuraten, että nyt ovat kirjat jääneet kouluun eikä huomenna ole läksyjä tehtynä siksi.

Pojalle opetetaan näin, että "unohdus" ei ole hyvä tekosyy vaan siitä seuraa kaikenlaista noloa säätöä.

Vierailija
25/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte vähän keskustella ammateista ja palkoista ja mitä milläkin palkalla saa ja miten mihinkin ammattiin pääsee. Kyllä 10-vuotias jo tajuaa syy- ja seuraussuhteita. Opiskelu > työ > palkka > mahdollisuus moniin kivoihin asioihin ja mielekkääseen tekemiseen ja kunnon elintasoon Koulujakäymättömyys > luuserius > työttömyys, rappio Älä saarnaa vaan anna lapsen itse oivaltaa miksi sitä koulua käydään. Parasta olisi, jos löytyisi suvusta tai lähiympäristöstä esimerkkejä mitä tapahtuu, jos ei käy koulua kunnolla. Elämä on valintoja täynnä ja niiden valintojen eteen joutuu jo neljäsluokkalainen. Parin kolmen vuoden kuluttua hän on jo yläasteella ja jo heti 7. luokan menestys vaikuttaa siihen, mihin hän pääsee peruskoulun jälkeen. Jos opiskelutaitoja ei ole hankittu ala-asteella, ei ne itsestään putkahda myöhemminkään.

meidän sälli tasaisin väliajoin meuhkaa kuinka ollaan surkeita ja köyhiä ja muilla paljon paremmin(kuinka ollakaan kaikki kaverit oikeasti varakkaista perheistä, itse ollaan keskiluokkaisia).

Aina kun täytyy ottaa "palautuskeskustelu", muistutan häntä , kuinka hän pärjää meitä paremmin kun käy koulunsa hyvin ja saa paremman työpaikan mitä säälittävät vanhempansa.

Tehoaa hyvin jonkun aikaa.

Syy-seuraus.

Muuta konstia ei ole, koska rajoitukset eivät häntä liikauta.

Vierailija
26/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso yhtenäiskoulu, jota hoitaa ulkopuolinen palvelu, jota ei tosiaankaan rimputeta kirjaa hakemaan..

Ota valmiiksi selvää, onko niillä mahdollisuutta tulla avaamaan ovi ja seurata teitä luokkaan, kun haette sen puuttuvan kirjan. Siis itse. Jos ei käy, niin sitten soitatte pojan luokkakaverin vanhemmille just sinä iltana ja käytte kopsaamassa pojan kanssa ne tehtävät paperille. Sitten takaisin kotiin tekemään. Vaikutelmaa tehostaa se, jos olisi joku luokan kiltti tyttö, joka ei edes ole pojan kaveri. Tai sitten reippahasti laitat pojan soittamaan opettajalle itse vieressä seuraten, että nyt ovat kirjat jääneet kouluun eikä huomenna ole läksyjä tehtynä siksi. Pojalle opetetaan näin, että "unohdus" ei ole hyvä tekosyy vaan siitä seuraa kaikenlaista noloa säätöä.

oikeasti 750 lapsen koulussa ei vartointipalvelu voi lähteä random-vanhemman kanssa koululla käymään.

Turvallisuusriski. Ei ikinä mene läpi.

Opettajat eivät täällä jaa numeroitaan, vaikka jakaisivatkin en odellakaan häiritse opettajaa kouluajan ulkopuoella.

Rästit tulevat Wilmaan nähtäväksi ja ne tehdään seuraavana päivänä.

Eikä meillä kirjat koskaan unohdu...unohtaa merkitä läksyt, vaikka on kaikenmaailman merkkauslistat liimattuna kirjoihin..?

Vierailija
27/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsken tekemään läksyt. -"TÄÄ VIELÄ!" (jokin on kesken)

Sanon ettei käy, nyt teet läksyt. -"Joo, joo".

Mitään ei tapahdu. Käsken uudestaan. Taas se joojoo.

Edelleenkään ei mitään tapahdu. Suutun ja karjun. Lapsi menee huoneeseensa. Kohta kuuluu: "Ei tullu mitää läksyy".

Menen tarkastamaan ja löydän läksyjä esim. matikasta, enkusta ja äikästä. Lyön kaikki läksykirjat läjään auki läksykohdista.

Pian kuuluu: "tehty!"

Menen tarkastamaan ja tehtävät on hutiloitu niin, että joudun pyytämään kumittamaan ja tekemään uudelleen. "EIKÄ!"

Pakotan ottamaan kumin. Muristen ja rutisten lapsi kumittaa tehtävät ja tekee ne.

Kun alkaa tehdä kunnolla tehtäviä, niin kaikki on tehty hyvin alle puolessa tunnissa. Tuohon esitaisteluun menee helposti tunti.

Olen koettanut etten huolehdi ja tulos on se, että lapsella on kaikki läksyt koko ajan tekemättä. Lapsi jättää myös kirjoja kouluun ettei joutuisi läksyjä tekemään.

Mikä perhana avuksi?

oletko koittanut tehdä läksyjä lapsesi kanssa? jospa istuisit hänen kanssaan ja esim neuvoisit läksyissä?

Vierailija
28/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan ikäkin täsmää!

Meillä minä pistän pojan hakemaan kouluun jääneet kirjat (koululla on harrastustoimintaa iltaisin ja vahtimestari voi tarvittaessa avata luokan oven). Tieto siitä, että joutuu hakemaan kirjat on onneksi vähentänyt kirjojen kouluun jättämistä.

Poika myös hutaisee jotain läksytehtäviin, että näyttäisi siltä, että läksyt on tehty. Kuulostaa ehkä julmalta, mutta tällaisissa tilanteissa pyyhin kaikki vastaukset pois ja poika saa tehdä kaiken uudestaan.

Joka kerta, kun wilmaan tulee viesti tekemättä jääneistä läksyistä, lapsi saa rangaistuksen. Telkkarin, pelaamisen yms. menettäminen ovat kohtuullisen tehokkaita, vaikka välillä ollaankin siinä tilanteessa, että pelkään rangaistuskeinojen loppuvan.

Meillä on sääntön (pakon edessä), että läksyt tehdään heti koulun jälkeen ja että vasta sitten kun aikuinen on tarkistanut läksyt, saa mennä ulos -jos on enää aikaa ennen kotiintuloaikaa. Aika kaveriden kanssa on siis kortilla, mutta sitä kuitenkin on jos hommat on hoidettu.

Meillä on myös palkintojärjestelmä (ns. Pienemmät palkinnot l6hyemmin aikavälein ja isompi kouluvuoden päätteeksi -jos tuloset sen sallivat). Viime vuonna palkinnot motivoivat, tänä vuonna ei ole vielä varsinaisesti näkynyt vaikutusta.

Näistä on meillä ollut apua. Olen myös pyytänyt opettajaa merkkaamaan läksyt pojan kirjaan, sillä sekin on nähty, että poika ei niitä itse merkkaa läksyjen välttelyn toivossa. Mutta arvatkaa vaan ärsyttääkö tarkastaa, vahtia ja kytätä läksyjä joka hiton päivä!

Toivottavasti näistä vinkeistä on ap:lle jotain hyötyä :)

Vierailija
29/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos numerot on tuota tasoa.

Lapsellasi on tavoitteita, hienoa. Nyt annat hänelle omaa vastuuta, katsot vaikka joulutodistukseen asti mitä tapahtuu.

Kyllä koulusta tulee palautetta opettajalta jos läksyt on tekemättä. Väkisin ei kykaan vanhempi saa tietoa lapsen päähän. Minä en ole koskaan puuttunut kolmen tyttäreni läksyihin vaan heti ala-asteella tähdensin omaa vastuuta ja valintojen vaikutuksia tulevaisuuteen. Kannustin mm. kieliopintoihin viemällä ulkomaille matkoille. Toki pyydettäessä neuvoin ja kuulustelin kokeita varten. Tyttäret ovat menestyneet hienosti lukiossa ja jatko-opinnoissa.

Kyllä jokainen tytöistä jossain vaiheessa jätti jonkun läksyn tekemättä, joskus myöhästyi koulusta ja joskus jopa lintsasikin.

Ihan normaalia nuorten meininkiä, mutta itse he itselleen koulua kävivät, ei minulle tai isälleen. Jos koulu ei maistunut, niin muistutimme niistä omien valintojen merkityksestä. Erityisesti yläasteaikaiset tet-harjoitelut pistivät pontta lukuihin vanhimmalla lapsella. Pari viikkoa hyllyjen täyttöä varastossa herättivät kiinnostuksen jonkun aikaa huonommin menneen koulun käyntiin ja mielettömän arvosanojen noston. Minua ei olisi haitannut, vaikka lapseni olisi päätynyt peruskoulun jälkeen varastoon työhön, kaikki työ on arvokasta. Lapsi itse ymmärsi haluavansa jotain muuta ja se muu vaati lukion käymisen ja parhaillaan jatkuvan korkeakouluopiskelun.

Vierailija
30/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

läksyt monesti tekemättä. Oma ope laittaa läksyt luokkablogii, sieltä on helppoa katsoa mitä tulee. Mutta matikan ope ei laita niitä ylös mihinkään kun ilmoittaa moppilaille. joten monesti ei ole tullut tai ei muista mitä tuli. Pyysin kyseistä ope laittamaan vaikka wilmaan läkysyt koko luokalle eli ei vain meille. Opettajan mielestä nelosluokkalaisen pitää osata jo huolehtia läksyistään, joten mahotonta touhua.

Muutenkin tuntuu että pojalla on tullut esimurkkuikä. Kiukkukohtauksia on tullut ja on vaistateltu nyt muutamaan otteeseen minulle.

pojalla on hieman jälkeenjäänyt tunne-elämän kehtiys, on muutamaa vuotta ikätovereita siinä jäljessä. joten se tietty hieman lisähankaloittaa elämää.

Vierailija
31/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joka kerrasta kun oli läksyä tekemättä tai kirja väärässä paikassa, räpsähti kaksi vuorokautta tietokoneen käyttökieltoa. Jos kahdesta aineesta oli tekemättä, tuli 2*2=4 päivää.

Ja kone oli kaikkina päivinä takavarikossa siihen asti, että läksyt oli tarkastettu.

Vierailija
32/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos numerot on tuota tasoa.

Lapsellasi on tavoitteita, hienoa. Nyt annat hänelle omaa vastuuta, katsot vaikka joulutodistukseen asti mitä tapahtuu.

Kyllä koulusta tulee palautetta opettajalta jos läksyt on tekemättä. Väkisin ei kykaan vanhempi saa tietoa lapsen päähän. Minä en ole koskaan puuttunut kolmen tyttäreni läksyihin vaan heti ala-asteella tähdensin omaa vastuuta ja valintojen vaikutuksia tulevaisuuteen. Kannustin mm. kieliopintoihin viemällä ulkomaille matkoille. Toki pyydettäessä neuvoin ja kuulustelin kokeita varten. Tyttäret ovat menestyneet hienosti lukiossa ja jatko-opinnoissa.

Kyllä jokainen tytöistä jossain vaiheessa jätti jonkun läksyn tekemättä, joskus myöhästyi koulusta ja joskus jopa lintsasikin.

Ihan normaalia nuorten meininkiä, mutta itse he itselleen koulua kävivät, ei minulle tai isälleen. Jos koulu ei maistunut, niin muistutimme niistä omien valintojen merkityksestä. Erityisesti yläasteaikaiset tet-harjoitelut pistivät pontta lukuihin vanhimmalla lapsella. Pari viikkoa hyllyjen täyttöä varastossa herättivät kiinnostuksen jonkun aikaa huonommin menneen koulun käyntiin ja mielettömän arvosanojen noston. Minua ei olisi haitannut, vaikka lapseni olisi päätynyt peruskoulun jälkeen varastoon työhön, kaikki työ on arvokasta. Lapsi itse ymmärsi haluavansa jotain muuta ja se muu vaati lukion käymisen ja parhaillaan jatkuvan korkeakouluopiskelun.

Oman toiminnan ohjaus ei vieläselvästikään riitä itsenäiseen huolehtimiseen.

ap

Vierailija
33/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos läksyt on tekemättä? Meillä joutuu jäämään koulun jälkeen tekemään tekemättömiä tehtäviä - tästä muistuttaminen auttaa kummasti.

Vierailija
34/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos läksyt on tekemättä? Meillä joutuu jäämään koulun jälkeen tekemään tekemättömiä tehtäviä - tästä muistuttaminen auttaa kummasti.

ap

Vierailija
35/37 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenne tekee niitä tehtäviä sitten yläasteella... Jos nyt on jo noin hankalaa. Mut hei, ehkä toi on vaan joku uhmis, vai esimurkkuikä tai joku ihme vaihe! Menee kato ohi, niin sit yläasteella, ammattikoulussa ja lukiossa noi lapset on ahkeria opiskelijoita!

Vierailija
36/37 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillläkään ei 10-vuotias tee läksyjä, vaan huijaa että on tehty tai unohti. Reppuakaan ei pakkaa, vaan sanoo pakanneensa.

Viime vuonna jo sama juttu. Kaikkea on yritetty; keppiä ja porkkanaa, uhkailua, kiristystä ja lahjontaa. Hetken auttaa ja sitten taas sama meno jatkuu.

Nyt mietin että pitäisikö vaan antaa olla ja antaa pojan jäädä luokalleen, mikä varmasti olisi seurausta siitä ettei koskaan olisi kirjoja mukana eikä läksyjä tehty.

Vierailija
37/37 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 9-v. jääräpäinen poika, joka nurisee läksyistä, mutta meillä on auttanut taktiikka, minkä otin käyttöön heti ekaluokalla. Poika on itse vastuussa läksyistään. Läksyt tehdään heti välipalan jälkeen ja kysyn myöhemmin, onko kaikki tehty (ellei ole itse ilmoittanut, että tehty on), en katso niitä itse. Autan tarvittaessa ja välillä pyrin ihan muuten vain selailemaan kirjaa ja "ihailemaan" mitä kaikkea oletkaan jo oppinut eli olen kiinnostunut, mutta valtataisteluun en ala. Ehkä joku lapsi on kypsä ymmärtämään oman tulevan etunsa heti alakoulussa, mutta meillä tehosi, kun sanoin, että vastaat näistä läksyistä opettajalle (jota piti auktoriteettina kuten suurin osa pikkukoululaisista), ei minulle! Jos olisin alkanut kissa ja hiiri -leikkiin, leikittäisiin sitä vieläkin. Tuolla koulussa tekemättömät läksyt tehdään koulun jälkeen, mikä ei varmasti huvita ketään. Suosittelisin ottamaan yhteyttä opettajaan, joka laittaisi jonkin sortin ylimääräistä tehtävää tms. rikkeistä. Nykyisin monet opettajat arastelevat vanhempien reaktioita, joten kannattaa ilmoittaa, jos haluaa lastaan kasvatettavan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä