Auttakaa mua ymmärtämään köyhäilypuhetta.
Minulla on useampikin kaveri, joka mielellään puhuu itsestään sellaisena vaatimattomana, järkevänä kuluttajana mielellään ja jopa pikkuriikkisen köyhänä. Puhutaan siitä kuinka lasten haalarit ostetaan alennuksesta kun ei muuten raskittaisi maksaa niistä mitään, ja kuinka tarpeeseen kaikki lisätulot tulevat. Jos joku pitää kirpparia, hän meuhkaa suureen ääneen kuinka kiva on saada vähän ylimääräistä.
Kaikilla näillä on isot talot ja perheessä kaksi autoa. Mä ärsyynnyn ihan hirveästi tuollaisesta tekoköyhäilystä, kun on niin paljon ihmisiä joilla ei oikeasti ole varaa mihinkään. Niin kauan kuin ihmisellä on varaa ajaa autolla kaikki alle sadan metrin matkat, hänellä on varaa ostaa haalarit normaalihinnoin. Jos ihmisellä olisi oikeasti niin tiukkaa, että sadan euron kirpparituotto tulee tarpeeseen, hän ei ostaisi kaupasta ohimennen kaikkea kivaa, kuten herkkujuustoja, kallista lihaa tai ruuan kanssa viiniä.
Joillakin tuo vaatimattomuus menee jo ihan valehtelun puolelle; sanotaan että on myyty jotain ja sitten niistä saaduilla tuloilla ostettu jotain uutta. Annetaan siis suoraan ymmärtää, että jostain vanhasta pyöränromusta tms. on saatu satoja euroja kun ollaan niin hyviä kauppamiehiä, vaikka jokainen käsittää ettei se ole mahdollista.
Mistä tuollainen köyhäilypuhe oikein lähtee? Onko se jotain itsensä korostamista ja huomionhakua? Koska siltähän se tuntuu.
Kommentit (28)
..mutta okt:ssa asutaan ja 2 autoa löytyy. Muksun vaatteet ostan alesta, huutiksesta ja tilaan jenkeistä (samaan hintaan kuin täällä marketvaatteen ovh), lapsen kengistä en tingi mutta kerään varastoa alesta. Mun mielestä on älytöntä maksaa ovh lapsen vaatteista, niitä kun joutuu ostamaan ihan jatkuvasti isompaa. Eri asia sitten kun ostaa itselleen jotain millä on käyttöaikaa 5-10 vuotta. Ja kyllä hämmästyin itsekin kun huutonet alkoi laskea tehomyyntiä varten niitä vuoden kauppoja...900€ vuodessa tarpeettomasta tavarasta, lähinnä lapsen vaatteista! Mutta en mä tosiaan näistä edullisista löydöistä yms kavereille enempiä puhu, harvemmin edes miehelle...ei sitäkään kiinnosta. En mä kyllä kerro kellekään ruokakaupan loppusummaakaan, joskus itse ihmettelen kun kallista on. Tosin palstasta päätellen syödään vielä ihan edullisesti.
Vinkkaa joku hyvä jenkkiläinen nettikauppa, mistä olet tilannut, please ja kiitos :) Mäkin (kirppiksen lisäksi) tilaan netistä usein alennusmerkkivaatteita.
t: 14
Siksi niillä joillakin on vara ajaa kahdella autolla ja asua hyvin, että osaavat säästää siellä missä se on mahdollista ja missä liikaa ei kannata maksaa.
Eikä meillä ainakaan ole mahdollista säästää autojen kuluista. Kaksi autoa on pakko olla ja niillä on pakko kulkea, maksoi polttoaine mitä tahansa. Jostain ryysyjen hinnoista voi helposti nipistää ja hyvistä kirpparilöydöistä tulee aidosti hyvä mieli. Tietää että voi sitten taas ostaa tankillisen bensaa, kun löytää satasen haalarin kirpparilta kympillä. Ja se että on talo ja asuntolainaa, ei nykyään kyllä tarkoita että rahaa on kuin roskaa. Jossain nyt vaan on pakko asua ja yleensä omassa asuminen on pitemmän päälle kannattavampaa.
Meidän lasten lähes kaikki vaatteet on ostettu kirppareilta. Samoin leluista suurin osa on kirpparilta. Ulkovaatteet ja kengät ostan alennusmyynneistä uutena. Loput on muilta saatuja.
Meillä olisi rahaa ostaa uutta. On huvittavaa huomata, että ihan oikeasti aikuiset, normaaliälyiset ihmiset kuvittelevat meidän olevan rahapulassa. En kuitenkaan pidä tätä omana ongelmanani, vaan sehän on näiden luulottelijoiden päänsisässä, luulkoot mitä haluavat.
Pidän kierrättämisestä ja ekologisuudesta. Lisäksi olen nuuka. Mielestäni ei ole järkevää ostaa aina uutta, jos käytettynäkin saa priimaa.
Pieneksi jääneet vaatteet myyn kirpparilla ja huutonetissä. Jos näistä jää myymättä, annan niille, kenelle kelpaa.
Tosi harvalle nykyään käytetyt vaatteet kelpaavat. Uutta pitäisi olla, vaikka ovat nämä henkilöt ovat sossun asiakkaita (siis ovat itse kertoneet rahatilanteestaan). Paradoksi: meillä on kymmenkertaiset tulot heihin verrattuna, mutta niin vaan köyhät ostaa kalliilla uutta ja me taas köyhäillään. Hulluako?
kun nykyään puhutaan paljon siitä, että suomalaiset elävät paljon velaksi ja ostelevat mitä sattuu. Minusta on ihan fiksua nipistää joissakin menoissa, että talous pysyy tasapainossa - tämä koskee ihan kaikkia tuloluokkia.
Miten itse käytät rahasi, ap?
Eletään siis niin, että nainen pihistelee lasten vaatteista, mutta mies ostaa kotiteatterin koska haluaa rentoutua. Nainen ei käy kampaajalla mutta mies hankkii kännykän ja läppärin joiden hinnalla kävis kampaajalla monta vuotta.
Jatkan tästä:
- nainen menee julkisilla töihin, mies saa ajaa autolla töihin, vaikka myös nainen maksaa autolainaa!
- mies maksaa asuntolainaa, joka on vain miehen nimissä. Nainen maksaa kaiken muun -> erotilanteessa nainen voi jäädä puille paljaille, koska ei voi todistaa arkipäivän kuluja.
- nainen on hoitovapaalla, mies vaatii, että kulut on silti maksettava puoliksi. Nainen maksaa kaiken omista säästöistään, mies sen sijaan elää leveästi palkallaan. Hoitovapaan jälkeen säästöt on kulutettu, mies sen sijaan on ostellut osakkeita jne
Naiset, hoitakaa talousasianne kuntoon! Pitäkää puolianne, vaatikaa tasa-arvoa myös hoitovapaalla!
(ja meillä edelleen ostellaan kirppareilta lastenvaatteet ja lelut, vaikka tasa-arvoisia talousasioissa olemmekin)
nimittäin minä sain juuri kuulla että minusta juorutaan, että ei taida olla pikkurahasta puutetta kun yh-äitinä ostin just omakotitalon. Mutta sen ostamisen mahdollistaa juurikin se, että teen vaatelöydöt suurimmaksi osaksi kirpparilta itselle ja kolmelle lapselle ja kuukaudessa myyn tavaraa ehkä n. 150 eurolla eteenkinpäin.
Perheemme nettotulot ovat n. 70 000e vuodessa, mutta silti haluamme pärjätä yhdellä autolla, ja pyöräilemme mieluummin kuin ajamme autolla. Ostamme joitain asioita käytettyinä ja yritämme päästä tarpeettomasta tavarasta eroon mieluummin myymällä kuin heittämällä roskikseen (ok, jos ei mene kaupaksi, viemme kyllä Konttiin emmekä kaatopaikalle). Toisaalta ostelemme 1000 euron design-valaisimia tai käytämme surutta viikonlopun viineihin 30 euroa.
Pitäisikö ap:n mielestä siis tämä ekologinen kierrätys ja pyöräily, eli ilmeisesti ns. köyhäily sitten lopettaa, koska varaa olisi myös ajaa sillä autolla jne? En tajua.
mutta asiahan on niin, että vain hyvin pärjäävillä on varaa ostaa aina alesta.
Meillä ollut köyhää sairauksien vuoksi nyt pidemmän aikaa ja ikinä ei ole rahaa hamstrata alesta eli ei satu olemaan yllärinä ylimääräistä laittaa ale-ostoihin kun sellaiset ykskaks tulevat vaan kaikki menee elämiseen ja tarpeelliset ostetaan sitten mahd. halvalla kun raha siihen on eli rahapäivänä.
Joskus maksamme huonolaatuisemmasta saman kuin varakkaampi hyvälaatuisesta alesta.
kutsu sinä sitä halveksivasti köyhäilyksi tai ei, mutta veikkaan että noilla kavereillasi ei olisi taloja ja autoja, jos he pistäisivät kaiken noin vaan menemään. On helpompi säästää euro kuin tienata se nykypäivän Suomessa.
Emme ole rikkaita, mutta normaalin ok-tuloisia. Emme siis periaatteessa joudu pihistelemään mistään pakon takia, mutta
silti meillä on käytettynä saatuna paljon huonekaluja. Kaikki on silti meidän silmäämme ok, eikä se sohvan ulkonäkö paljoa siitä muuttuisi, vaikka ostaisimme uuden 1000 euroa maksavan sohvan.
Mietimme aina ennen ostoa, onko tuote sittenkään tarpeellinen, oli se hinnaltaan mitä vain.
Toisaalta, ostimme juuri uuden auton, tosin sekin oli hinnaltaan vain sellainen, jolla pärjäämme. Emme siis maksaneet 10000 euroa lisää ns. turhasta.
Elintaso on noussut. Nuo sun mainitsemat ihmiset ovat ihan taviksia keskituloisia ja toimivat todennäköisesti just kuten sanoit. En ymmärrä mikä siinä on köyhäilyä tai huomionhakua.
Pitäisikö ap:n mielestä siis tämä ekologinen kierrätys ja pyöräily, eli ilmeisesti ns. köyhäily sitten lopettaa, koska varaa olisi myös ajaa sillä autolla jne? En tajua.
En minäkään ymmärrä. Asumme pk-seudulla eikä meillä ole autoa, koska sitä ei täällä tarvitse. Pitäisikö meidän nyt muka ostaa auto sen takia, että joku luulee, että meillä ei ole sellaiseen varaa? Aika yksinkertaista ajattelua.
Kirpparit on ihan huippujuttu, itsellekin olen ostanut kirppareilta siistejä työvaatteita (olen johtotehtävissä töissä). Ja silti meillä on design-esineillä sisustettu koti. P.S. Niitäkin saa käytettynä. ;)
Tää on vähän sama, kun monet ei ymmärrä, että pk-seudulla monet hyvätuloisetkin asuvat vuokralla. Ja ihan kerrostaloasunnosa, hui sentään!
mutta köyhäilynä siitä ei kai pitäisi puhua.
Toisilla se taas varmaan on lähinnä tuota trendipelleilyä.
ja silti ostavat halvinta mitä löytyy. Sääästäneet ikänsä niin kyllähän sitä rahaa löytyy ja muutenkin eläneet järkevästi.
olisiko pröystäily siten parempi asia?
Minulla on kaveri, joka tienaa yh:na melkein saman, mitä meidän perheelle jää käteen vuokran jälkeen (meitä siis 3, kaverilla yksi lapsi). Aina on rahat loppu ja "kaikki niin kallista, ei ois varaa tohonkaan"...silti saa rahallista apua mm. ex-mieheltään, vanhemmiltaan...meillä näin ei todellakaan ole. Kaveri ostelee kaikkia kalliita erityistuotteita, syö vain hienoa ruokaa jne. ja ihmettelee miten "jaksan" laittaa ruokaa joka päivä ja että ei hän ainakaan mitään keittoa söisi...
Ehkä köyhäily on ihan totista totta ja heidän mielestä järkevää.
Sillä säästyy rahaa, jotta saa hankittua ja ylläpidettyä ison talon ja useat autot.
asuntolainat ja automaksut varmasti vievät ison osan tuloista, mielellään sitten ostaakin haalareita alesta että jää ruokaankin rahaa.
Ei kaikki ole noin mustavalkoista.
..mutta okt:ssa asutaan ja 2 autoa löytyy.
Muksun vaatteet ostan alesta, huutiksesta ja tilaan jenkeistä (samaan hintaan kuin täällä marketvaatteen ovh), lapsen kengistä en tingi mutta kerään varastoa alesta.
Mun mielestä on älytöntä maksaa ovh lapsen vaatteista, niitä kun joutuu ostamaan ihan jatkuvasti isompaa. Eri asia sitten kun ostaa itselleen jotain millä on käyttöaikaa 5-10 vuotta.
Ja kyllä hämmästyin itsekin kun huutonet alkoi laskea tehomyyntiä varten niitä vuoden kauppoja...900€ vuodessa tarpeettomasta tavarasta, lähinnä lapsen vaatteista!
Mutta en mä tosiaan näistä edullisista löydöistä yms kavereille enempiä puhu, harvemmin edes miehelle...ei sitäkään kiinnosta.
En mä kyllä kerro kellekään ruokakaupan loppusummaakaan, joskus itse ihmettelen kun kallista on. Tosin palstasta päätellen syödään vielä ihan edullisesti.