Rikkoutuneen tavaran korvauksesta
Koulussa eräs poika rikkoi meille kuuluvan aika uuden tavaran. Omasta mielestään vahingossa ja niinpä vanhempansa eivät tarjoa mitään korvausta, vaikka tietävät asiasta. Oli lainannut lupaa kysymättä, kun meidän lapsi oli ollut oppitunnilla. Ei kaada meidän taloutta, mutta jotenkin on outoa, että meidän pitää nyt itse mennä ostamaan uusi. Mutta kun äiti kysyi, että pitääkö jotenkin korvata, kun lapsi on vahingossa rikkonut, niin en mä kehdannut sanoa että tietenkin. Itse en edes kysyisi mitään vaan tietenkin korvaisin rikkoutuneen tavaran uudella tai vastaavalla käytetyllä. Jos lapsi rikkoo tahallaan, niin sitten korvaus peritään viikkorahoista, jos vahingossa, niin menee vanhempien piikkiin. Miten teillä?
Kommentit (21)
No sain täältä vastauksen, että jos lapsi jotain rikkoo niin siitä saa korvauksen vain jos sitä erikseen vaatii.
Öööö, nyt on kyllä jo niin ufologiikkaa, ettei vaan pysty tajuamaan. Eihän sinun sitä korvausta tarvinut erikseen vaatia, vaan tämän lapsen äitihän sitä sinulle tuli tarjoamaan. Sitten sinä sanoit, että ei ja nyt vollotat että kun ei korvata.
Ei jeesus sentään, pitäisiköhän tässä nyt itkeä vain nauraa. ;>
Tänään sai pojan Lumia koulussa pallosta ja näyttö hajosi. Koska potkia oli vahingossa potkaissut pallon poikani käteen, jossa kännykkä oli, hän ei ole korvausvelvollinen. Näin selvitti poliisi minulle. Ja näin myös tuon pojan vanhemmat (toinen poliisi) selvittivät ja joudun itse maksamaan kännykän korjauksen. Ei siis tarvitse maksaa mitään, jos vahingossa hajottaa jotakin. Tyhmästi olen tähän päivään asti toiminut, kun vanhinkoja olen maksellut. Nyt sekin sitten loppu!
Poikasi olisi voinut jättää Lumian kotiin. Vahinkoja sattuu, vastuuta pitää ottaa itsekin.
Moniko tahallaan ajelee kolareita?
Tänään sai pojan Lumia koulussa pallosta ja näyttö hajosi. Koska potkia oli vahingossa potkaissut pallon poikani käteen, jossa kännykkä oli, hän ei ole korvausvelvollinen. Näin selvitti poliisi minulle. Ja näin myös tuon pojan vanhemmat (toinen poliisi) selvittivät ja joudun itse maksamaan kännykän korjauksen. Ei siis tarvitse maksaa mitään, jos vahingossa hajottaa jotakin. Tyhmästi olen tähän päivään asti toiminut, kun vanhinkoja olen maksellut. Nyt sekin sitten loppu!
korvaako kotivakuutus
Moniko tahallaan ajelee kolareita?
Korvaussummat vähän eri luokassa kun eskarikaverin pingispallon rikkominen.
Jos lainaa tavaraansa, niin pitää ottaa riksi että se voi hajota vanhongossa. Kohteliasta on korvata, mutta jos kieltätyy korvauksesta, niin urpoa on nillittää jälkikäteen.
itselle ei tule mieleen kuin jokin soitin, ja niitä harvemmin nyt missään käytävillä säilytetään.
tuhos 100 euron arvoisen asian eikä jumankauta edes anteeksipyyntöä tullut. En mä välttämättä mitään rahaa olis halunnut, mutta normaalit ihmiset pyytävät anteeksi, jos toisten omaisuudelle käy jotain.
sanoo, että jos olet kaverilta jotain rikkonut (vaikka vahingossakin), sinun kuuluu se korvata tavalla tai toisella!
Joskus skidinä kaverin koira söi mun kengän. Olin jättänyt kengät sinne, mihin oli pyydetty. Kotiin lähtiessä huomasin vahingon ja todellakin, edes anteeksi ei talon väki pyytänyt. Ajattelin tuolloin, alle kymmenen vuotiaana, että eihän tämän nyt näin pitänyt mennä, mutta silloin en kehdannut vaatia mitään. Olisi pitänyt. Ihmiset osaavat kyllä olla aikamoisia moukkia!
varsinkin jos lapsi oli lainannut tavaraa ilman lupaa. Ihan sama, vaikka olisikin vahinko.
Ja todellakin oma lapseni maksaisi rikkomansa tavaran omasta pussistaan, oli vahinko tai ei. Oppisipahan olemaan ensi kerralla varovaisempi lainatavaroiden kanssa.
sinun olisi tietysti pitänyt sanoa, että kyllä, mielellään, kiitos. Et sanonut niin, vaan ilmeisesti sanoit jotain siihen suuntaan, että kiitos mutta ei tarvitse. Joten saat syyttää ihan itseäsi kyllä siitä, että jäi rahat saamatta.
Tahallaan laittavat lumioita ja iphoneja mukaan kouluun että saavat näppärästi käytetyn tilalle uuden, ei kai kukaan täysjärkinen oleta että tavarat säilyy ehjänä ja tallessa pikkukakaroilla (alle 10 v) koulurepussa
tai kädessä, menenkin huomenna tuonne ruuhkaan ja seikkailen kännykkä huolimattomasti kädessä sinne sun tänne, kyllä siihen joku osuu;) se on ihan yhtä tahallista pakata arvotavaraa mukaan kouluun eli vastuuta vanhemmille eli en maksa vain tahalliset teot korvataan
" Mutta kun äiti kysyi, että pitääkö jotenkin korvata, kun lapsi on vahingossa rikkonut, niin en mä kehdannut sanoa että tietenkin"
Olisi pitänyt kehdata.
Siis tarkoitan että oliko se varmasti HAJOITTANUT teidän omaisuutta? Sitten vaikka poliisille juttusille jos tekijä tiedetään.
Ei ole normaalia että lapsi maksaa omasta tilistään töppäyksiään jos suorittaa tavallisesti kotitöitään ja saa niistä palkkaa. Sinä siitä lapsesta olet korvausvelvollinen.
kyllä minä laittaisin oman lapseni korvaamaan juuri omasta pussistaan jos tahalleen hajottaa toisen omaisuutta tai hölmöilemällä aiheuttaa korvausvelvollisuuden, se on sitä : OPETA VASTUUTA, OMISTA TEOISTA OTETAAN VASTUU ITSE kasvatusta.
Nyt valitat sitten ettei korvattu?!
Ei voi olla edes totta :o(
Suoraan kysymykseen vastasit ettei tarvi korvata ja tolle yhdelle ääliölle sanoisin että se sama lause painaa myös poliisejen korvissa.
No sain täältä vastauksen, että jos lapsi jotain rikkoo niin siitä saa korvauksen vain jos sitä erikseen vaatii. Mä olen niin tyhmä, että mä vaan toimittaisin korvaavan tavaran tai rahat selittämättä ja kyselemättä mitään. Enkä mä kyllä rupea räyhäämään parin kympin takia, kärsin sen sit vain omasta pussista.
Oli se sitten vahinko tai ei niin meillä opetetaan lapsille vastuuta, että kaikesta rikkomisesta seuraa korvausvelvollisuus. Ja lapset tietää, että jos jotain rikkoo tahallaan niin joutuisi sen maksamaan omista säästöistään. Ja niinpä ei ole toistaiseksi säästöpossuilla tarvinnut käydäkään.