En ymmärrä nykyajan kouluarvostelusta mitään
Lapseni on syksyn aikana saanut matikan kokeista arvosanat 4, 7½, 6½ ja 9-. Jaksotodistukseen on kuulemma tulossa 9 (opettaja oli kertonut jo). Johtuu kuulemma tuntiaktiivisuudesta.
Olen ällistynyt. Odotin 7:ää, korkeintaan 8:aa.
Kommentit (5)
Kaikkea puhutaan kireästä arvostelusta, mutta fakta on, että nykyään peruskoulussa numerot alkaa seiskasta tai kasista. Kaikilla on mahdottoman hyvät numerot. Kasi on ihan normaali numero peruskoulusta oppilaalle, joka ei ko. aineesta ikinä saa kirjoituksia läpi.
Työpaikka on uusi ja yläkoulussa en muutenkaan ole ennen opettanut. Olen nyt ahkerasti kysellyt neuvoja muilta opettajilta ja olen hämmentynyt. Arvosteluperusteet ja arvosteluasteikot näyttäisi olevan jokaisella opettajalla ihan erilaiset.
Tällä kokemuksellani sanoisin, että ap:n kohdallakin kyse voi olla ihan siitä, mitä opettaja sattuu arvostamaan. Ja ymmärrän kyllä hyvin, että joissain kouluissa tuntiaktiivisuutta arvostetaan, se kun ei ole nykykouluissa mikään itsetäänselvyys. Ei siis edes se, että seurattaisi opetusta edes joten kuten.
On vaikea uskoa, että omien lasteni koulussa (yläkoulu) noilla arvosanoilla olisi tullut yhdeksikköä, tuskin edes kahdeksaa. Koululaiset kuitenkin yleisesti puhuvat, että koulusta viereiseen yläkouluun siirtyneillä oppilailla keskiarvo on noussut heti numerolla ilman, että koulumenestys on parantunut lainkaan.
Oma 8.-luokkalaiseni sai viime keväänä 7. luokalla matematiikan numeroksi 9, vaikka hän sai koko koulun 7.-luokkalaisista (noin 120 oppilasta) parhaat pisteet matematiikkakilpailusta (Kengurukilpailu). En voi pitää silti arvosanaa vääränä, sillä lapsella oli parista matematiikan kokeesta 9 tai 9+ helpoissa tehtävissä tehtyjen huolimattomuusvirheiden takia. Mutta täytyy sanoa, että jos sinun lapsesi saa noilla koenumeroilla ysin, niin on kyllä aikamoinen ero kahden ysin oppilaan tasossa.
Onko lapsesi koulussa, jossa on paljon huonoja oppilaita?On vaikea uskoa, että omien lasteni koulussa (yläkoulu) noilla arvosanoilla olisi tullut yhdeksikköä, tuskin edes kahdeksaa. Koululaiset kuitenkin yleisesti puhuvat, että koulusta viereiseen yläkouluun siirtyneillä oppilailla keskiarvo on noussut heti numerolla ilman, että koulumenestys on parantunut lainkaan.
.
Tähän kouluun jonotetaan alueen ulkopuolelta, meille tämä sattuu olemaan lähikoulu.
Olen huomannut jo vanhemman lapsen kohdalla, että yläkoulussa arvostelu on paljon löysempää kuin alakoulun puolella. Alakoulussa tällä vanhimalla oli vain käytöksessä 10, 9.luokan päättötodistuksessa oli 7 kymppiä. Ja tällä puheena olevalla lapsellakin oli 7.luokan todistuksessa 3 kymppiä. Tässä koulussa on yleisesti viestitetty, että yläkoulun puolella tuntiaktiivisuus on tärkeää. Esim. vanhin sain bilsan kokeista yleensä 8-8½ arvosanoja, mutta tuntiaktiivisuuden vuoksi todistuksessa oli 9. Tuon vielä ymmärrän, koska heitto ei ole niin suuri.
sekä numerosta että noin surkeista koenumeroista.
Joko opettaja tykkää lapsestasi tai eon erehtynyt naamasta, mutta täysin väärän numeron on saamassa. Mutta haittaako se, kun on kerran kotiinpäin?