Hei te ylipainoisina raskaaksi tulleet, kysymyksiä joihin kaipaisin
vastausta!
Paljonko ylipainoa oli raskauden alkaessa?
Miten raskaus sujui?
Tuliko kiloja vielä raskausaikana minkä verran lisää?
Paljonko vauva painoi syntyessään?
Tuliko äitiysneuvolasta huomautteluja kiloistanne?
Mulla ois ainakin 20kg pudotettavaa, tarkoitus oli karistaa ne ennenkuin yritettäis raskautta. Nyt kuitenkin testi näyttää plussaa. Raskaus sinänsä tervetullut, mutta olenko kiloineni miten pulassa nyt? Haittaako vauvaa?
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (25)
Paljonko ylipainoa oli raskauden alkaessa? Miten raskaus sujui? Tuliko kiloja vielä raskausaikana minkä verran lisää? Paljonko vauva painoi syntyessään? Tuliko äitiysneuvolasta huomautteluja kiloistanne?
Ei voi olla totta, että nykymaailmassa, jossa kaikilla on tiedossa äidin lihavuuden aiheuttamat riskit vauvalle, äitiä kiinnostaa vain neuvolantädin mahdollinen huomauttelu. Säälittävää.
Loppuvaiheessa kehittyi (ruokavaliohoitoinen) raskausdiabetes, joka johtui ylipainosta. Vauva oli iso, 4,5 kg ja joutui sokeritippaan suoraan synnäriltä. Pulleroiselle "sokerivauvalle" tippakanyylin laitto on kuulemma aina vaikeaa, joten vauva oli melkoinen neulatyyny ensimmäiset päivänsä. Itselle oli kurjaa kun en päässyt oikein vauvan kanssa kontaktiin kun oli ne tippaletkut ja kanyyli, jota piti varoa ja varjella.
Synnytys oli myös hankala, ja vauva sai vähän huonot pisteet, alkuvaiheessa virvoiteltiin (?). Nyt on sitten kehitysseurannassa, että jäikö siitä jotain vai ei.
Jos jotain tästä opin, se on se, että voin valita joko läskini tai toisen lapsen, en molempia. Lihavana en hankkiudu raskaaksi enää koskaan, harmi että nyt vasta tajuan miten paljon siihen liittyy riskejä vauvaa ajatellen.
Ekan raskauden alkaessa oli ylipainoa 10kg, toisen alkaessa 20kg. Raskaudet sujuivat hyvin. Kiloja molemmissa tuli parikymmentä kiloa. Esikoinen painoi 4,2kg ja kuopus 4,1kg. Ei tullut huomauttelua, paitsi yhdeltä terkkarilta joka ehdotti että voisin laittaa leivälle joko juustoa tai kinkkua mutta ei molempia. Enkä edes syönyt leipää. :) Muuten oli tosi asiallista suhtautumista, ja kun välillä itse tuskailin painonnousun kanssa niin neuvolassa vain rauhoittelivat että ei se niin kamalaa ole.
Kummassakaan raskaudessa ei ollut raskausdiabetesta vaikka rasituskokeissa jouduinkin käymään. En osaa sanoa oliko niistä mun läskeistä jotain haittaa itselle tai lapsille, en usko ainakaan. Tai siis tietysti läskeistä on haittaa itselle, mutta ei erityisesti raskauden aikana. Kummallakin lapsella pysyi syntymän jälkeen lämmöt ja sokerit ihan hyvinä eikä ollut keltaisuutta tai mitään muutakaan häikkää missään.
Minä synnytin 8 vuotta sitten 35 kg ylipainon kanssa. Oma kunto ei ollut mainittava, ja tottakai se läski ahtauttaa myös synnytyskanavaa. Ei syntynyt vauva alateitse vaikka kuin väännettiin, lopulta kiireellinen sektio. Myöhemmin haava hautui läskien välissä ja tulehtui, jouduin vielä toiseen leikkaukseen. Ei ollut diavetesta, mutta lapsi joutui vastasyntyneiden osastolle sokeritiputukseen muutamaksi päiväksi.
Vuosi sitten synnytin toisen lapsen 30 kg hoikempana, ja kyllä oli kuulkaa helpompaa. Terve vauva alateitse, ja ihan erilainen alku meille molemmille.
asialle ei nyt vaan voi tässä vaiheessa mitään tehdä, joten yritä raskausaikana ylläpitää kuntoa sopivalla liikunnalla, ja vältä liiallista painon nousua. Eiköhän se ihan hyvin kuitenkin mene. Suurempi riski kuin lihavuus on juuri se raskausdiabetes, jolle lihavuus altistaa. Sitä voi kuitenkin jossain määrin omalla toiminnalla ehkäistä.
Paljonko ylipainoa oli raskauden alkaessa? 5 kg
Miten raskaus sujui? Kilot eivät vaikuttaneet raskauteen. Hyvin meni kaikki.
Tuliko kiloja vielä raskausaikana minkä verran lisää? yhteensä 14 kg
Paljonko vauva painoi syntyessään? 3200g
Tuliko äitiysneuvolasta huomautteluja kiloistanne? ei, mutta automaattinen sokerinrasitustesti
Haittaako vauvaa? Kiitos asiallisista vastauksista!
Tuo paino siis loppuraskaudessa. Lähtöpaino oli 96 kg eli painoa ei tullut paljon raskauden aikana ja painoin vähemmän kuin koskaan aikuisiälläni lähtiessäni laitokselta terveen vauvan kanssa. Vauva syntyi alakautta, ei repeämiä tai muuta. Vauva oli kyllä isokokoinen, mutta sokerit oli ok.
ainiin hyväkarppasin koko raskausajan :)
oli 1.raskaudessa ylimäärästä 20 kg vauva paino tasan 3 kg 2. raskaudessa 30 kg ylimäärästä ja vauva painoi 3.3kg 3. raskaudessa taas 20 kg ylimäärästä ja vauva 3.5kg raskausdiabetesta ei oo ollu ennemminki alhasia verensokereita rasituksissa! painoa on tullu 20 kg joka raskaudessa vaikka liikkunu paljon raskausaikana ja yrittäny syödä hyvin! terkat ollu tosi mukavia ei oo saarnanneet ja ennemminki olleet tosi "kannustavia" ku itse olen ollut maassa painonnousun takia!
Esikoisen olen synnyttänyt normaalipainoisena 7v sitten alakautta, sujuva synnytys ja vauva painoi 3700g. Olin hoikka (173cm/63kg) tullessani raskaaksi, raskausaikana kiloja tuli huimat 20 ja siitä painon noususta sain todellakin äitiysneuvolassa kuulla. Lähtivät kyllä pelkällä imetyksellä ja vaunulenkeillä sitten reilussa vuodessa. ap
Eka raskaus kiloja neljä lisää. Olin synnytyksen jälkeen hoikemassa kunnossa kuin ennen raskautta. Olin muutenkin elämäni vedossa, mulla oli tosi hyvä olo koko ajan! Synnytys meni päin prinkkalaa, mutta se ei ollut kiloista kiinni. Vauva 3700g.
Toinen raskaus kiloja kymmenen lisää. Olin tosi stressaantunut, kun pelkäsi synnytystä. Loppuraskaudesta verenpaine kohosi. Vauva syntyi omasta halustani sektiolla. Vauvan koko 2600g. Lapsilla ikäeroa viisi vuotta. Kukaan ei huomautellut kiloista, ainoastaan todettiin, että ei paljon lisää saisi raskausaikana tulla. Sokerinrasituskokeissa ei ollut ongelmia, eli ei raskausajan diabetestä. Koeta nyt syödä terveellisesti ja liikkua vointisi mukaan. Ja kilot eivät haitanneett raskaaksi tulemista.
Normaalipainoiset ovat AV:lla anorektikkoja, joiden lapsetkin ovat rumia ja sairaita. Ei mitään väliä sillä mitä tilastot ja läskimammojen lapsia hoitava terveydenhuollon henkilökunta sanovat, kyllä läski on vauvalle hyväksi! Ei muuta kun syömään, ihrapallot.
Tällä palstalla on pelkkiä lihavuoria, ja ne joiden lapset syntyivät jotenkin huonokuntoisina tai jotka itse saivat läskiensä vuoksi raskauskomplikaation, eivät häpeältään kehtaa vastata.
Ekassa raskaudessa 35 kg ylimääräistä tokassa 45 kg. Molemmat raskaudet sujuivat oikein hyvin. Painoa kyllä tuli todella paljon, mutta ei tullut raskausdiapetestä ja pystyin olemaan töissä ihan loppuun saakka. Painoa seurattiin neuvolassa tarkkaan, mutta en kokenut sitä ahdistavaksi.
Ensimmäinen synnytys oli helppo ja nopea. Vauva 4050g/50,5cm oli terve ja hyvin jäntevä (isot vauvat kuulemma usein aika lötköjä). Toisella kertaa jouduttiin kiireelliseen sektioon vauvan virheasennon takia. Vauva kärsi keltaisuudesta ja joutui sinivalohoitoon (aika pikku juttu, jolla ei käsittääkseni ole mitään tekemistä minun painoni kanssa). Muuten vauva 4150g/52cm oli terve ja jäntevä. Sektiohaava parani hitaasti ja siinä uskon että mun painolla oli oikeasti väliä. Tuota ylimääräistä kun on tuossa mahan kohdalla enemmän kuin muilla.
Se että minulla ei ollut ongelmia (reilusti isommalla ylipainolla) ei tietysti poista sitä tosiasiaa että ylipaino lisää riskejä. Se että muut riskitekijät olvat pieniä (perimä yms) vaikuttaa paljon. Iloitse raskaudestasi. Todennäköisesti kaikki menee kuitenkin hyvin.
Paljonko ylipainoa oli raskauden alkaessa? Miten raskaus sujui? Tuliko kiloja vielä raskausaikana minkä verran lisää? Paljonko vauva painoi syntyessään? Tuliko äitiysneuvolasta huomautteluja kiloistanne?
Ei voi olla totta, että nykymaailmassa, jossa kaikilla on tiedossa äidin lihavuuden aiheuttamat riskit vauvalle, äitiä kiinnostaa vain neuvolantädin mahdollinen huomauttelu. Säälittävää.
mitkäköhän ne lihavuuden aiheuttamat riskit vauvalle on muut kuin raskausdiabetes...jos äiti perusterve ja harrastaa liikuntaa? monet sairaudet kuten esim. kohonnut verenpaine, raskausdiabetes jne on geeneistä kiinni ja voivat olla myös hoikalla äidillä (toki lihavuus altistaa näille)! tiedän monta todella hoikkaa äitiä joilla ollu raskausdiabetes ja vauvat yli 4 kiloisia! itse kyllä pitäisin tupakointia suurempana riskinä vauvalle ja sitä että äiti on idiootti ja siirtää idiootti geeninsä vauvalle!!!!!
Olen 170 cm. Painoin ekan alussa 87 kg.
Tokasta 102 kg. Kolmannesta 108 kg. Sitten 112 kg, 127 kg ja 118 kg.Miten raskaus sujui?
Kaikki on sujuneet loistavasti, parissa viimeisessä tuppas raskausajan diabetes päälle.Tuliko kiloja vielä raskausaikana minkä verran lisää? 6 kg - 21 kg
3540 - 4240kguliko äitiysneuvolasta huomautteluja kiloistanne?
Joo ja ei. Toisesta korvasta sisään- toisesta ulos.
Minun piti myös laihduttaa ennen raskautta...
- n.25kg
Miten raskaus sujui?
- Hyvin, normaalisti. Sokerirasituksessa oli yksi (yhden tunnin) arvo hieman kohollaan.
Tuliko kiloja vielä raskausaikana minkä verran lisää?
- Vain pari hassua kiloa, koska noudatin heti plussaamisesta alkaen vähähiilarista ja vähärasvaista ruokavaliota. Liikuin myös paljon. Eli sitten käytännössä laihduin ja painoin synnytyksen jälkeen vähemmän kuin aikoihin.
- n. 2,9kg (syntyi rv 36 lopussa)
Tuliko äitiysneuvolasta huomautteluja kiloistanne?
- Ei tullut, ainoastaan kehuja, kun en lihonut raskausaikana lisää.
Haittaako vauvaa?
- Minun vauvaani ei haitannut millään lailla. Häneltä otettiin pari verikoetta sokerin tarkkailun takia, mutta kaikki oli kunnossa.
Ylipainostasi sinun on siis turha murehtia! Elät vain terveellisesti raskausajan. Ja tietty sen jälkeenkin sopii jatkaa terveellistä elämää. :)
Nyt menossa raskausvko 31. Painoa tullut koko raskaudessa 2kg lähtöpainosta. Jaksaa vaan skarpata ruokavalion kanssa, jättää herkut pois ja syödä terveellisesti ja kevyesti.
Neuvolasta sain raskausdiabetesruokavalion ohjeet, 1600-1800kcal tässä ruokavaliossa/pvä. Nälkä lähtee ja sokereissa ei häikkää eikä painokaan nouse.
ainakin se 20 kiloa, raskaus sujui hienosti ja ensimmäiset kuukaudet laihduin, painoa ei siis juuri tullut. Jälkitarkastuksessa painoin kilon enemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa. Ei tullut huomautteluja, vauva ei kärsinyt, sokerit olivat normaalit ja tytär syntyi täysiaikaisena n. 3,5-kiloisena. Perussairauteni takia kävin usein kontrolleissa äitiyspolilla, eikä sielläkään kukaan koskaan sanonut painosta yhtään mitään.