Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetys ilmainen,halpa,edullinen.... No ei ole

Vierailija
11.10.2012 |

ärsyttää kun ihmiset vetoaa noihin imetyksen etuna.. Pitää ostaa liivejä, liivin suojuksia, vaatteita jotka sopii imetykseen tai menee edes päälle kun isot ryntäät.. rintapumppua, mitä vieläs vielä... :)??? Ei se mielestäni halpaa ole vaikka sitä kannatankin ja haluan jatkaa mahdollisimman pitkään.. ;)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ihmetyttää tuo syöminen. En syö juuri enempää kuin ennenkään ja silti maitoa riittää enkä ole laihtunut kuin raskauskilot. Ja vauva kasvaa hyvin (syntyi pienipainoisena mutta otti täysaikaiset koossa kiinni 4kk:ssa).

Mun piti syödä tosi paljon, ettei maito ehdy. Raskauskiloja mulle ei juuri kertynyt.

En ole joutunut ostamaan muita imetysvaatteita kuin imetysliivejä, yht. 4 kpl. Vuoden pärjäsin kaksilla, mutta ne kävivät isoiksi ja nyt ostin kahdet lisää.

Aluksi käytin kestoliivinsuojia, ehkä puolisen vuotta. Musta tuntuu, ettämonet kestosuojiin tyytymättömät eivät ole kokeilleet PUL-kankaisia liivinsuojia, siis semmoisia, joissa uloin kangas on polyuretaanilaminoitua kosteussulkukangasta - samaa materiaalia käytetään esim. taskuvaipoissa.

Mulle äiti osti näitä huutiksesta, olivat jonkun itse tekemiä ja tosi hyviä.

Vierailija
22/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli esikoista imettäessä vähän harvinaisempi kuluerä, nimittäin antibiootit, maitohappobakteerit ja terveyskeskus maksut. Näihin meni rahaa koska minulla oli todella monta rintatulehdusta.

Rintapumppu on ollut alkuun ihan huippu ( muuten olisi joutunut lypsämään käsin), koska minulla on tullut maitoa runsaasti. Kaikki lapseni ovat olleet hyviä nukkumaan pienestä pitäen, joten yöllä on joutunut pumppaamaan, ettei heräisi, tupla liivinsuojista huolimatta, järkyttävästä lätäköstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä tai joku muu ketjun rahantuhlaaja tarvitsee kaikkia noita välineitä imetykseen, niin omathan ovat rahanne. Rintapumppua en tarvinnut, liivin suojuksia tarvitsin alussa (eivät paljon maksaneet). Samat paidat menivät päälle kuin raskausaikana, jouduin ostamaan ne isommat paidat jo silloin ei siihen kokoon imetys enää niin paljon vaikuttanut. Imetysliivejä ostin myös jo silloin kun tarvitsin pari kokoa suuremmat muutenkin. Halvemmaksi tuli varmasti kuin korvikkeen käyttö tarvikkeineen, ilmaistahan mikään ei ole.

Vierailija
24/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liivejähän nyt täytyy ostaa vaikka ei imettäisikään , ei mielestäni imetysliivit ole sen kalliimpia?? Samoin vaatteita, ei mulla ollut kuin pari imetyspaitaa. Ihan normipuseroilla mentiin. No, liivinsuojuksia kyllä meni silloin alkukuukausina mutta ei myöhemmin. Joten en kyllä saa mitenkään isoja kulueriä omalla kohdallanikaan. Mutta kaikenhan voi tehdä vaikeaksi ja kalliiksi ...

Ja mikä parasta, eipä ole koskaan tarvinnut huolehtia että onko sitä korviketta nyt tarpeeksi. Ei pullojen pesua, lämmitystä jne. Tissi suuhun vaan , oikea ihanteellinen tämmöisen laiskemman äidin ruokkimistapa.

Lapsia 2, molempia imetin 2 vuotta.

Vierailija
25/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku jaksaa lukea vastausta. Aina ei ole itsestä kiinni onko se helppoa vai vaikeaa.. Tämä aloitus nyt oli vain minun havainto tällä hetkellä ja kokemuksien jakoa, ikävän sävyistä kommenttia tulee, mutta sehän on täällä tapana.. kuinkas muuten ;)

Vierailija
26/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

numero 16 siis, ei nyt väsyneenä enää jaksa

Vierailija
27/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joo.. vähän niinkun se varustautuminen vaihtelee muissakin vauvan- tai lastentarvikkeissa.

Imetin esikoista 2v ja hankin rintapumpun käytettynä (15e), parit edulliset liivit (yht.30e) ja kestoliivinsuojia kirpparilta n.1e/pari. Lisäks käytössä oli pari imetyspaitaa, jotka nekin kirppislöytöjä, mutta enemmän käytin ihan tavallisia vaatteita (esim. toppi + villatakki oli aika hyvä imetysvaatetus). Musta tuli todella edulliseksi.

Ymmärrän kyllä jos haluaa hankkia kaikki uutena ja laadukkainta mahdollista niin kalliiksihan sekin tulee. Mulla vielä kohtuullisen pienet rinnat, joten selvisin vähän surkeammilla liiveilläkin - ymmärrän, että toisille voivat olla ihan välttämättömät.

Silti varmaan pääsee halvemmalla kun että ostais korviketta.

Vierailija
28/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan voi normiliiveilläkin imettää. todellakin tulee edullisemmaksi. ei imettäjä mitään pumppuja tarvitse.

Vierailija
29/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä imetysliivejä ole pakko olla imetys paidoista puhumattakaan, hyvin luonnistuu ilmankin. Ja on olemassa kestoliivinsuojia joita tulee äp- mukana, eikä todellakaan ole pakko ostaa kallista pumppua koska käsin pystyy lypsämään ehkä jopa paremmin. Summa summarum imetys ei maksa mitään!

Vierailija
30/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on saman verran kuin tankillinen bensaa. Kaatuuko teillä muilla talous oikeasti muutamaan kymppiin, kun pitää erikseen korostaa, kuinka halpaa on imettää?

Niin mielummin käytän rahat johonkin muuhun kun tisseistäkin minulla onneksi maitoa tulee! Ja aika halpaa bensaa saa olla ja pieni tankkinen auto että 60e saa tankin täyteen...

Vierailija
31/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen vauva-ajaksi en ostanut ollenkaan imetyspaitoja, kun ei talous antanut myöten. Imetysliivejäkin oli vain yhdet. Enpä niitä tarvinnutkaan, sitten täysin pulloruokitulla lapsella. Kuopuksen kohdalla ostin kymmenkunta imetyspaitaa, noin puolet käytettyinä ja toiset imetysliivit sekä kahdet pehmoimetysliivit. Ekat neljä kuukautta paidat olivat päivittäisessä käytössä, vaikka osittaisimetän.Liivin suojia tarvitsin varmaan pari ekaa kuukautta ja käytin äp:n kestojen(kahdet parit) lisäksi kertakäyttöisiä, ostin ehkä pari pakettia kaikkiaan.Käsikäyttöisen rintapumpun ostin, kun esikoisen vastaavan olin onnistunut muutoissa kadottamaan.Imetys on vähentynyt öihin ja nyt alkavat imetyspaidat ja liivit olla jo turhaa tavaraa.Ehkä tuli vähän varusteltua liikaa? Tarkoitus pyhittää keinot, kun oli tarkoitus täysimettää ensimmäiset 6kk., mutta aina kaikki ei mene niinkuin tahtoisi:)Korvikkeisiin menee sellaiset 15 euroa viikko eli kyllä se 60 euroa kuussa pitemmän päälle on iso raha, kun itse tippuu tässä kotihoidontuelle loppuvuodesta.Tosin sitten saa jo alkaa tavallista maitoa opettaa antamaan vauvalle.

Vierailija
32/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys ilmainen,halpa,edullinen.... No ei ole. ärsyttää kun ihmiset vetoaa noihin imetyksen etuna.. Pitää ostaa liivejä, liivin suojuksia, vaatteita jotka sopii imetykseen tai menee edes päälle kun isot ryntäät.. rintapumppua, mitä vieläs vielä... :)??? Ei se mielestäni halpaa ole vaikka sitä kannatankin ja haluan jatkaa mahdollisimman pitkään.. ;)

Jos haluaa tehdä imetyksestä hankalaa, sekin onnistuu. Ei niitä imetysliivejä pakko ole ostaa, eikä erikseen imetysvaatteita. Tavallisilla pärjää varsin hyvin. Ja rintapumppuja myydään huokein hinnoin käytettynä millä tahansa vauva-kirppiksellä. Liivinsuojuksena menee tosiaan ihan muutkin paperit/kankaat kuin juuri siihen tarkoitetut suojat.

Ja jos nyt ajattelee, että kuitenkin ostaa kuitenkin:

- imetysliivit n. 25-50e (itse ostin koossa 95F Ellokselta ja maksoi 23,95 ja hyvät oli)

- pari imetyspaitaa n. 30e yht. (esim. h&m 12,90e/kpl)

- kestoliivinsuojat n. 25e (12e/3 paria - ja äitiyspakkauksestakin löytyy pari)

- rintapumppu n. 20-30e käytettynä ja joitakin malleja uutenakin tähän hintaan

Eli yht. tämä tekee maksimissaan n. 125e kokonaisuudessaan. Jos taas vertaa tätä summaa siihen, että vauva söisi/joisi korvikkeita:

- tuttipullot vaikka 4kpl (kpl n. 4-10e). Kalliimpia aventin koliikkipulloja kannattaa ostaa ensimmäisinä kuukausina, jos haluaa välttää turhia vatsanväänteitä, eli sanotaan pullokuluksi vaikka n. 25e)

- cuplatonit ovat tuttuja jokaiselle pulloruokintaperheelle: vatsaväänteitä tulee melkein väistämättä, yksi pullo n. 15e

- maitohappobakteeritipat n. 20e (yksi pullo kestää n. 1 kk) (imetyksen etuhan on myös vastustuskyvyn ylläpito vauvalla, vastikkeilla ei tällaista vaikutusta ole, joten jotain on syytä antaa tilalle)

- ja tietenkin itse vastikkeet. joku jo sanoikin hinnaksi n. 60e/kk.

Jos ajatellaan kulut n. 6kk ajalta eli sen aikaa, kun suositellaan täysimetystä (eli ei vielä kiinteitä), yhteissummaksi tulee vähintään 520e. Hinta saattaa vielä nousta, mikäli lapsi ei pystykään juomaan normaalia vastiketta, vaan pitää turvautua esim. soijavastikkeisiin.

Jos vertaa imetyksen ja vastikeruokinnan kustannuksia (125e vrt. 520e), kyllä sitä ihan faktana voi pitää, että imetys on edullista. Ja se maito on jokatapauksessa ilmaista, vaikka miten järkeilisi muita kuluja. Myös sen kuuden kuukauden jälkeen, kun täysimetystä ei enää suositella (aika mitä vertailulaskennassani käytin).

En ole mitenkään imetyksen puolestapuhuja, minulle se oli yhtä tuskaa, mutta jatkoin kuitenkin niin kauan kuin maitoa herui (lapsen edun vuoksi). Huomasin kuitenkin heti siirryttäessä pulloruokintaan, millainen rahareikä se on. Siihen liittyy niin paljon muuttuvia kustannuksia, kun taas imetyksessä kyse on enemmänkin kiinteistä kertakustannuksista.

Vierailija
33/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minulla tosiaan menee paljon rahaa tuohon erikoisruokavalioon (vauvan vuoksi) myös ja maitohappobakteerit ostettu, kuin myös cuplaton.. neuvolan suosituksesta. Silti vaan vauvalla vaivoja. Senpä takia ehkä mietinkin tänään sitä hyötyä imetyksestä ja rahan menoja yms. Eli meillä EDELLEEN olisi halvempaa ostaa korvikkeita. Mutta itse en halua/pysty vielä luovuttamaan.

Ensimmäisen imetys minulla oli aika "helppoa" mutta nyt toisen kanssa onkin ihan eri kuviot..

Mutta joo paasatkaa jos mieli tekee, oon niin väsynyt etten jaksa provosoitua.

Vierailija
34/34 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liivit pitää muutenkin joskus ostaa