Jos sinulla ei ole laktoosi-intoleranssia, jätätkö tuotteen ostamatta
jos siinä on merkki, että se on laktoositon?
Entä jos tuote on sellainen, ettei siitä ole mitään poistettu, eikä sitä ei ole käsitelty, ja siinä ei siis normaalistikaan ole laktoosia ollenkaan.
Esim otettaan nyt vähän hassu esimerkki, vaikka perunapussi. Jossa niinä on laktoosi, gluteeniton jne merkinnät, jätätkö ostamatta?
Harmittaa kun aina saa tihrustaa tuoteselosteita ja olis niin paljon helpompaa, kun merkinnät olisi näkyvillä, mutta eräs tuttu kauppias valisti, että mummot jättää ostamatta, jos niissä on noita merkintöjä.
Kommentit (10)
koska yleensä ovat himpun kalliimpia, kuin tavalliset tai vähälaktoosiset. Siis perheessämme ei kukaan ole laktoosi-intolerantikko. Toki synttäreille tms teen tarvittaessa leipomukset jne vähälaktoosisina tai laktoosittomina.
laktoosittomissa niitä merkintöjä laktoosi-intolerantikkokaan juuri kaipaa?
koska yleensä ovat himpun kalliimpia,
ap
joissain laktoosia ei luontaisestikaan ole, mutta mistä sen voi tietää, muuta kuin lukemalla tuoteselosteen
Perheessä maitoproteiiniallergiaa ja useamminkin kaupassa alkoi oikeasti särkeä päätä, kun yritin tihrustaa tuotteiden tuoteselosteita ja hakea löytyykö niistä kiellettyjä aineita. Niihinkin voisi reilusti vain lisätä isoilla kirjaimilla maidoton. Kosmetiikasta on myös todella ärsyttävää hakea jotain tiettyä ainetta.
koska yleensä ovat himpun kalliimpia,
ap
Vastauksellani tarkoitin lähinnä maito yms tuotteita missä yleensä ON laktoosia.
joissain laktoosia ei luontaisestikaan ole, mutta mistä sen voi tietää, muuta kuin lukemalla tuoteselosteen
ei mulla ole mitään sitä vastaan että merkinnät on, itsekin luen tuoteselosteita kun on maito-ja muna-allergiaa perheess.
Mua ärsyttää itteä se että jotkut tampiot näyttää luulevat että laktoositon on sama kuin maidoton ja tarjoavat hylatuotteita maitoallergiselle.
Ymmärrän oikein hyvin, että laktoositon tai sokeriton eivät ole minulle mitään myrkkyä :)
On minua kyllä yritetty kovasti valistaa, ettei sellaisia tuotteita saisi ostaa eikä suuhunsa laittaa jos jossakin on tarjolla.
Paljon kertova esimerkki on sukujuhlat, joihin osallistuu yksi diabeetikko. Tämä diabeetikko on tietyti huomioitu kaikessa tarjoilussa.
Esimerkiksi kakkuja on aina kahdet kappaleet. Tavalliset ja sokerittomat. Eikä niihin sokerittomiin saa koskea kukaan muu kuin se yksi diabeetikko, vaikka myös hänen kakkunsa on samaa kokoa kuin se tavallinen, koko muulle porukalle varattu kakku ö.ö Hirveät huudot sain kerran kun yritin ottaa sitä sokeritonta kakkua (sen jälkeen kun diabeetikko oli sitä jo ottanut). Toista kertaa en ole uskaltanut ottaa.
Minulle on myös neuvottu, että lapsille ei saa koskaan antaa laktoositonta eikä vähälaktoosista maitoa. Heille kun tulee 'se laktoosi-juttu' jos sitä juovat. Jos muuta ei ole tarjolla, niin sitten vaikka mehua mieluummin.
Äidilläni on laktoosi-intoleranssi, ja hän on tarkka siitä että aina käyttää vain hylatuotteita.
Kerran yritin tarjota hänelle kauramaitoon tehtyjä leivonnaisia. Sanoin hänelle että ne on tehty kauramaitoon eikä niissä ole laktoosia.
"Niin, mutta onko ne hyla?" kysyi äitini.
Minä vastasin että ne ovat täysin laktoosittomia.
"Niin, mutta onko ne hyla?" kysyi äitini uudestaan.
Tätä kun oltiin jankattu jonkin aikaa, niin sanoin lopulta, että "joo, on ne hyla". =D
Siskoni luona äiti juo kahvinsa mustana sillä sisko ei osta äitiä varten erikseen hyla-maitoa. Sisko kun käyttää laktoositonta maitojuomaa.
Äiti ei tätä tietenkään voi juoda, sillä purkissa ei lue hyla.
Ymmärrän oikein hyvin, että laktoositon tai sokeriton eivät ole minulle mitään myrkkyä :)
On minua kyllä yritetty kovasti valistaa, ettei sellaisia tuotteita saisi ostaa eikä suuhunsa laittaa jos jossakin on tarjolla.Paljon kertova esimerkki on sukujuhlat, joihin osallistuu yksi diabeetikko. Tämä diabeetikko on tietyti huomioitu kaikessa tarjoilussa.
Esimerkiksi kakkuja on aina kahdet kappaleet. Tavalliset ja sokerittomat. Eikä niihin sokerittomiin saa koskea kukaan muu kuin se yksi diabeetikko, vaikka myös hänen kakkunsa on samaa kokoa kuin se tavallinen, koko muulle porukalle varattu kakku ö.ö Hirveät huudot sain kerran kun yritin ottaa sitä sokeritonta kakkua (sen jälkeen kun diabeetikko oli sitä jo ottanut). Toista kertaa en ole uskaltanut ottaa.Minulle on myös neuvottu, että lapsille ei saa koskaan antaa laktoositonta eikä vähälaktoosista maitoa. Heille kun tulee 'se laktoosi-juttu' jos sitä juovat. Jos muuta ei ole tarjolla, niin sitten vaikka mehua mieluummin.
Äidilläni on laktoosi-intoleranssi, ja hän on tarkka siitä että aina käyttää vain hylatuotteita.
Kerran yritin tarjota hänelle kauramaitoon tehtyjä leivonnaisia. Sanoin hänelle että ne on tehty kauramaitoon eikä niissä ole laktoosia.
"Niin, mutta onko ne hyla?" kysyi äitini.
Minä vastasin että ne ovat täysin laktoosittomia.
"Niin, mutta onko ne hyla?" kysyi äitini uudestaan.
Tätä kun oltiin jankattu jonkin aikaa, niin sanoin lopulta, että "joo, on ne hyla". =DSiskoni luona äiti juo kahvinsa mustana sillä sisko ei osta äitiä varten erikseen hyla-maitoa. Sisko kun käyttää laktoositonta maitojuomaa.
Äiti ei tätä tietenkään voi juoda, sillä purkissa ei lue hyla.
Mutta ymmärrän kyllä juuri nuo vanhat tervaskannot, miten juntturoita ne voi olla. Kun on kerran sanottu, että pitää olla hyla niin hylaa sen olla pitää.. :D
tuotetta ostamatta, mutta en ole mummo. Ymmärrän kyllä, jos vanhemmat ihmiset jättää ostamatta, kun laktoosittomista on se mielikuva, että ne ovat kalliimpia. Eivät sitten ajattele, että ehkä siinä tuotteessa ei laktoosia luontaisestikaan ole.
T:Gluteenittomien tuotteiden ostaja